Tomture61 Tomture61 skrev:
Frågan var om du startar om din klippare också, detta när du kör på ny mjukvara.
Ej omstart som Mammotion förmedlar, ej omstart från app.
Våra system startar om sig från grunden.

Jag gissar att Mammotion med sin omstart bara startar om appen, inte Linux. Men om inte appen har en massa skräp kvar så skall inte Linux behöva startas om (till skillnad från Windows som är fullt av skräp).

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Våra system startar om sig från grunden.

Jag gissar att Mammotion med sin omstart bara startar om appen, inte Linux. Men om inte appen har en massa skräp kvar så skall inte Linux behöva startas om (till skillnad från Windows som är fullt av skräp).
Tror du missförstår mig.
När ny mjukvara laddas till klipparen (ej appen) så avslutar den med en snabb omstart av klipparen + finns en funktion I appen för omstart av klipparen.
De är troligtvis för snabba.

Kör ut klipparen från LS
Tryck på off knappen på klipparen
Tag ut säkerhetsnyckeln
Vänta minst 60 sek (för att ladda ur kondingar)
Gör detta regelbundet för att rensa ut skräp mm.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det visar på kass mjukvara. Saker skall inte behöva startas om
När min hq 405ve Nera uppdateras så startar den om automatiskt, inget jag gör manuellt, och startar oxå klippningen automatiskt
HQ har uppdateringar 1-2 ggr /år
Mammotion spyr ut mer uppdateringar i månaden än vad jag har hår på ryggen

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tror du missförstår mig.
När ny mjukvara laddas till klipparen (ej appen) så avslutar den med en snabb omstart av klipparen + finns en funktion I appen för omstart av klipparen.
De är troligtvis för snabba.

Kör ut klipparen från LS
Tryck på off knappen på klipparen
Tag ut säkerhetsnyckeln
Vänta minst 60 sek (för att ladda ur kondingar)
Gör detta regelbundet för att rensa ut skräp mm.
Tillåt mig skratta. Du har inte en aning om hur en dator, ett OS och ett program fungerar i praktiken. Det jag beskrev tidigare är med största sannolikhet det som skiljer de olika omstarterna åt. Antingen startar man bara om programvaran, eller så startar man även om OS:et. När man startar om OSet så startar man även om en del drivrutiner och annat. Men i grunden så så borde Mammotion boota om OSet när de anser att det behövs, eller alltid. Att kräva att jag som ägare av produkten skall boota om den till och från, det är inte rimligt. Det är egentligen inte heller rimligt att den skall behöva bootas om alls.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Tillåt mig skratta. Du har inte en aning om hur en dator, ett OS och ett program fungerar i praktiken. Det jag beskrev tidigare är med största sannolikhet det som skiljer de olika omstarterna åt. Antingen startar man bara om programvaran, eller så startar man även om OS:et. När man startar om OSet så startar man även om en del drivrutiner och annat. Men i grunden så så borde Mammotion boota om OSet när de anser att det behövs, eller alltid. Att kräva att jag som ägare av produkten skall boota om den till och från, det är inte rimligt. Det är egentligen inte heller rimligt att den skall behöva bootas om alls.
Du får göra som du själv önskar.
Men har hjälpt oräkneliga Mammotion ägare med deras bekymmer med just detta.
Dock ej här, här är det andra saker som tas upp.
Från en ej fungerande klippare som är full med problem.
Till en fullt fungerande klippare + nöjd ägare.
Men det är upp till dig hur du vill ha det.
Har en hel hög till med tips och råd, men gissar att det ej går hem hos dig.

Mammotion Luba 2 X har haft 2 uppdateringar i år för klipparen, en uppdatering för en snyggare app.

Hur avancerad var din HQ klippare, en som styrs mellan trådar i backen.

Redigerat:
Alltid efter en uppdatering av klipparen så ska man utföra en omstart, ej via appen dock.
Kör ut klipparen från LS
Stäng av klipparen på off knappen
Tag ut säkerhetsnyckeln
Vänta minst 60 sek
Osv.
Alltid bra att utföra detta regelbundet.
Ok, men om det inte hjälper då?

Tomture61
tttomten tttomten skrev:
Ok, men om det inte hjälper då?
Har du gjort en korrekt omstart + testat ?
Iofs borde detta vara en funktion i appen, har du senaste.
Har du android eller apple.

Har du gjort en korrekt omstart + testat ?
Korrekt? Enl din beskrivning ja.
Testat? Vad ska testas?
App eller klippare-ja inte vet jag🤷‍♂️ senaste firmware med omstart på app/tele/klippare.
iPhone.

Men som sagt, Mammotion gjorde något med klipparen (eller appen) i natt så nu har jag access.

Tomture61
tttomten tttomten skrev:
Korrekt? Enl din beskrivning ja.
Testat? Vad ska testas?
App eller klippare-ja inte vet jag🤷‍♂️ senaste firmware med omstart på app/tele/klippare.
iPhone.

Men som sagt, Mammotion gjorde något med klipparen (eller appen) i natt så nu har jag access.
Du kunde ej se radera zoner.
Men läser även att Mammotion fixat detta åt dig.
Men när du gör en mjukvaruuppdatering nästa gång, följ gärna rådet om korrekt omstart.
Har hjälp många med att få en fungerande klippare igen.

Du kunde ej se radera zoner.
Men läser även att Mammotion fixat detta åt dig.
Men när du gör en mjukvaruuppdatering nästa gång, följ gärna rådet om korrekt omstart.
Har hjälp många med att få en fungerande klippare igen.
Omstart är ju det första man gör, standardlösning 1a typ.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jag var nyss ute på tomten för att titta på hur det gick för klipparen att ta hand om den djungel som jag har längs ena kanten efter att jag haft NoGo dör (bättringssådd efter att jag fyllt några gropar).

Klipparen jobbar på bra, den är helt otrolig bara man ger den nya knivar inför en sådan här uppgift.

Så helt plötsligt börjar klipparen, där gräset är kort redan, köra s-svängar som värsta tonåringen med nytt körkort. Den gör detta över hela det kortklippta gräset och fortsätter in i det långa gräset fram till dess att den når perimetern, då vänder den, positionerar sig för nästa raka bana och kör denna.

Jag har ingen aning om vad som hände, men normalt är det inte...

Mitt nya är att den genar genom en buske, stigen från laddstationen till gräsmattan går ca 60-70cm till vänster. Inte världens problem här men ännu ett exempel på att den inte har koll på var den ska köra alltid

Du får göra som du själv önskar.
Men har hjälpt oräkneliga Mammotion ägare med deras bekymmer med just detta.
Dock ej här, här är det andra saker som tas upp.
Från en ej fungerande klippare som är full med problem.
Till en fullt fungerande klippare + nöjd ägare.
Men det är upp till dig hur du vill ha det.
Har en hel hög till med tips och råd, men gissar att det ej går hem hos dig.

Mammotion Luba 2 X har haft 2 uppdateringar i år för klipparen, en uppdatering för en snyggare app.

Hur avancerad var din HQ klippare, en som styrs mellan trådar i backen.
Trådar?
Den är slinglös och ingen avlyssning, eller loggning av nån kines

Tomture61
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Trådar?
Den är slinglös och ingen avlyssning, eller loggning av nån kines
Så en Husqvarna Automower 405VE NERA för 27.900:- (900 kvm)
Eller en med Trippelkamera med AI-vision + NetRTK
Yuka mini 2 800 för 10.339:- (800 kvm)

Så en Husqvarna Automower 405VE NERA för 27.900:- (900 kvm)
Eller en med Trippelkamera med AI-vision + NetRTK
Yuka mini 2 800 för 10.339:- (800 kvm)
Ja, det låter nästan för bra för att vara sant. Tills man ser hur de fungerar i verkligheten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.