19 159 läst ·
360 svar
19k läst
360 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Våra system startar om sig från grunden.Tomture61 skrev:
Jag gissar att Mammotion med sin omstart bara startar om appen, inte Linux. Men om inte appen har en massa skräp kvar så skall inte Linux behöva startas om (till skillnad från Windows som är fullt av skräp).
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Tror du missförstår mig.pacman42 skrev:
När ny mjukvara laddas till klipparen (ej appen) så avslutar den med en snabb omstart av klipparen + finns en funktion I appen för omstart av klipparen.
De är troligtvis för snabba.
Kör ut klipparen från LS
Tryck på off knappen på klipparen
Tag ut säkerhetsnyckeln
Vänta minst 60 sek (för att ladda ur kondingar)
Gör detta regelbundet för att rensa ut skräp mm.
När min hq 405ve Nera uppdateras så startar den om automatiskt, inget jag gör manuellt, och startar oxå klippningen automatisktpacman42 skrev:
HQ har uppdateringar 1-2 ggr /år
Mammotion spyr ut mer uppdateringar i månaden än vad jag har hår på ryggen
Redigerat:
Tillåt mig skratta. Du har inte en aning om hur en dator, ett OS och ett program fungerar i praktiken. Det jag beskrev tidigare är med största sannolikhet det som skiljer de olika omstarterna åt. Antingen startar man bara om programvaran, eller så startar man även om OS:et. När man startar om OSet så startar man även om en del drivrutiner och annat. Men i grunden så så borde Mammotion boota om OSet när de anser att det behövs, eller alltid. Att kräva att jag som ägare av produkten skall boota om den till och från, det är inte rimligt. Det är egentligen inte heller rimligt att den skall behöva bootas om alls.Tomture61 skrev:
Tror du missförstår mig.
När ny mjukvara laddas till klipparen (ej appen) så avslutar den med en snabb omstart av klipparen + finns en funktion I appen för omstart av klipparen.
De är troligtvis för snabba.
Kör ut klipparen från LS
Tryck på off knappen på klipparen
Tag ut säkerhetsnyckeln
Vänta minst 60 sek (för att ladda ur kondingar)
Gör detta regelbundet för att rensa ut skräp mm.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Du får göra som du själv önskar.pacman42 skrev:
Tillåt mig skratta. Du har inte en aning om hur en dator, ett OS och ett program fungerar i praktiken. Det jag beskrev tidigare är med största sannolikhet det som skiljer de olika omstarterna åt. Antingen startar man bara om programvaran, eller så startar man även om OS:et. När man startar om OSet så startar man även om en del drivrutiner och annat. Men i grunden så så borde Mammotion boota om OSet när de anser att det behövs, eller alltid. Att kräva att jag som ägare av produkten skall boota om den till och från, det är inte rimligt. Det är egentligen inte heller rimligt att den skall behöva bootas om alls.
Men har hjälpt oräkneliga Mammotion ägare med deras bekymmer med just detta.
Dock ej här, här är det andra saker som tas upp.
Från en ej fungerande klippare som är full med problem.
Till en fullt fungerande klippare + nöjd ägare.
Men det är upp till dig hur du vill ha det.
Har en hel hög till med tips och råd, men gissar att det ej går hem hos dig.
Mammotion Luba 2 X har haft 2 uppdateringar i år för klipparen, en uppdatering för en snyggare app.
Hur avancerad var din HQ klippare, en som styrs mellan trådar i backen.
Redigerat:
Korrekt? Enl din beskrivning ja.Tomture61 skrev:
Testat? Vad ska testas?
App eller klippare-ja inte vet jag🤷♂️ senaste firmware med omstart på app/tele/klippare.
iPhone.
Men som sagt, Mammotion gjorde något med klipparen (eller appen) i natt så nu har jag access.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Du kunde ej se radera zoner.tttomten skrev:
Men läser även att Mammotion fixat detta åt dig.
Men när du gör en mjukvaruuppdatering nästa gång, följ gärna rådet om korrekt omstart.
Har hjälp många med att få en fungerande klippare igen.
Jag var nyss ute på tomten för att titta på hur det gick för klipparen att ta hand om den djungel som jag har längs ena kanten efter att jag haft NoGo dör (bättringssådd efter att jag fyllt några gropar).
Klipparen jobbar på bra, den är helt otrolig bara man ger den nya knivar inför en sådan här uppgift.
Så helt plötsligt börjar klipparen, där gräset är kort redan, köra s-svängar som värsta tonåringen med nytt körkort. Den gör detta över hela det kortklippta gräset och fortsätter in i det långa gräset fram till dess att den når perimetern, då vänder den, positionerar sig för nästa raka bana och kör denna.
Jag har ingen aning om vad som hände, men normalt är det inte...
Klipparen jobbar på bra, den är helt otrolig bara man ger den nya knivar inför en sådan här uppgift.
Så helt plötsligt börjar klipparen, där gräset är kort redan, köra s-svängar som värsta tonåringen med nytt körkort. Den gör detta över hela det kortklippta gräset och fortsätter in i det långa gräset fram till dess att den når perimetern, då vänder den, positionerar sig för nästa raka bana och kör denna.
Jag har ingen aning om vad som hände, men normalt är det inte...
Trådar?Tomture61 skrev:
Du får göra som du själv önskar.
Men har hjälpt oräkneliga Mammotion ägare med deras bekymmer med just detta.
Dock ej här, här är det andra saker som tas upp.
Från en ej fungerande klippare som är full med problem.
Till en fullt fungerande klippare + nöjd ägare.
Men det är upp till dig hur du vill ha det.
Har en hel hög till med tips och råd, men gissar att det ej går hem hos dig.
Mammotion Luba 2 X har haft 2 uppdateringar i år för klipparen, en uppdatering för en snyggare app.
Hur avancerad var din HQ klippare, en som styrs mellan trådar i backen.
Den är slinglös och ingen avlyssning, eller loggning av nån kines
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg