21 331 läst ·
403 svar
21k läst
403 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 535 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 535 inlägg
Ville testa det allra största överlappet på klipparen så 437 m2 tog 2,5h istället för 2,1h.
Fantastiskt välklippt men ränderna i gräsmattan blev annorlunda.
Hur i hela friden får jag min klippare att bryta ihop.
Testar allt mellan himmlar o jordar men näää 🤨
Fantastiskt välklippt men ränderna i gräsmattan blev annorlunda.
Hur i hela friden får jag min klippare att bryta ihop.
Testar allt mellan himmlar o jordar men näää 🤨
Medan jag redan hittat ytterligare en bugg i mjukvaran nu på morgonen. Om man gör en uppdatering av mjukvaran medan man laddar så fortsätter den inte att ladda efteråt. Fick köra ut klipparen och in den igen för att den skulle ladda färdigt.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 535 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 535 inlägg
Kör alltid uppdatering när klipparen står i LS.pacman42 skrev:
Har ej din upplevelse, dock är min för det mesta på 95% - 99% laddning när jag kör ut den från förrådet (garaget med tak/väggar på 20 kvm)
LS står utomhus, ej i förrådet.
Redigerat:
Detta var bara ett exempel på hur mycket buggar mjukvaran har, den stod på 57% när jag tog mjukvaruuppdateringen.Tomture61 skrev:
Mammotion utvärderar ju nu om de skall ta mitt förslag om att boota om roboten efter uppdateringar, varje natt osv för att minska problemen. Åtminstone enligt den feedback jag fått.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 535 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 535 inlägg
Förunderligt att din Luba mini från 2026 är så annorlunda mot min Luba 2 X från 2025.pacman42 skrev:
En snabb titt på utsidan så är de mycket lika, förutom att din är lite mindre.
Men som jag skrivit tidigare, den skulle med 100% säkerhet fungera helt ok hos mig.
En fabriksåterställning och börja om från början sas.
Förväntas man uppdatera klipparen när den står i laddstationen, alltså står det i manualen.Tomture61 skrev:
Extender hjälper inte då den blir en egen AP. Problemet är att klipparen hänger kvar för länge på den gamla APn istället för att leta upp en ny.B Bruzze skrev:
I detta fallet experimenterade jag med att bara köra en AP (min utomhus-AP) och den har inte så bra täckning just här. Men eftersom den backat över gränsen så tror jag inte att det är positioneringen som är problemet, då hade den inte hamnat på just detta sätt. Detta beror på att klipparen när den backar/vänder gör dödavräkning på hjulen, dvs den räknar med att inte halka/slira. Iom att den gör vändningen utan att räkna på GPS-positionen så kan det bli väldigt fel. Jag har sett detta live några gånger.
Nästa bugg i mjukvaran hittade jag nyss. Fick inte kontakt med klipparen från kartvyn. Den vägrade koppla upp sig även med Bluetooth när jag stod bredvid.
Gick ur till huvudmenyn och kopplade upp mig därifrån, det gick bra. Sedan in till kartvyn och det fungerade där också.
Det kryllar av irriterande buggar som denna. Följande gånger fungerar det och plötsligt så dyker problemet upp igen.
Gick ur till huvudmenyn och kopplade upp mig därifrån, det gick bra. Sedan in till kartvyn och det fungerade där också.
Det kryllar av irriterande buggar som denna. Följande gånger fungerar det och plötsligt så dyker problemet upp igen.
Jag har en teori om hur det kan komma sig att så många är nöjda med Mammotions klippare trots de uppenbara kvalitetsproblem i mjukvaran. Väldigt många har enkla trädgårdar som klipparen klarar av utan fipplande med app och annat. Men när man väl får problem, då kommer man att hitta massor av buggar bara för att man aktivt jobbar med appen och klipparen.
Det är som med en bil som har dåliga bromsar, så länge du inte behöver dem så fungerar bilen hur bra som helst, men den dagen de behövs...
Det är som med en bil som har dåliga bromsar, så länge du inte behöver dem så fungerar bilen hur bra som helst, men den dagen de behövs...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 535 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 535 inlägg
Vet inte om din teori håller.pacman42 skrev:
Jag har en teori om hur det kan komma sig att så många är nöjda med Mammotions klippare trots de uppenbara kvalitetsproblem i mjukvaran. Väldigt många har enkla trädgårdar som klipparen klarar av utan fipplande med app och annat. Men när man väl får problem, då kommer man att hitta massor av buggar bara för att man aktivt jobbar med appen och klipparen.
Fipplar rätt friskt ibland för att provocera fram situationer som andra råkar ut för.
Även för min egen nyfikenhet och testa teorier så de håller IRL.
🙂
Vad säger du om bilden en bit upp då?Tomture61 skrev:
Jag skrattade när jag såg den, det var så sjukt osannolikt! Men ändå händer det.
Klicka här för att svara