19 126 läst ·
360 svar
19k läst
360 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Helt ärligt vad tror du själv.Alfredo skrev:
Kom gärna med din egen teori.
Du har alla fakta jag gett här.
Jag klipper gräset ca 60 ggr på en säsong.
Jag tror det är mycket troligt att du har rätt. Jag förstår bara inte hur du kan påstå att du vet det med säkerhet.Tomture61 skrev:
Min teori är att du antagligen har rätt. Dock är en bugg som bara visar sig mycket sällan också en högst rimlig teori.Tomture61 skrev:
Som jag ser det har du en rimlig teori som du presenterar som ett oomkullrunkeligt faktum.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Rent logiskt så finns ej ngt annat svar än det jag gett.Alfredo skrev:
Jag tror det är mycket troligt att du har rätt. Jag förstår bara inte hur du kan påstå att du vet det med säkerhet.
Min teori är att du antagligen har rätt. Dock är en bugg som bara visar sig mycket sällan också en högst rimlig teori.
Som jag ser det har du en rimlig teori som du presenterar som ett oomkullrunkeligt faktum.
Operativsystemet kukar inte ur 1 gång av 60.
Finns ej på kartan.
Min felnavigering är 50 cm. Detta över hela tomten, ej I ngt hörn/ plats.
Vad finns kvar .......
Plus det är ett känt problem.......
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Undrar varför universitet runt om i världen håller på att brottas med just detta.Alfredo skrev:
De hittade Rysslands satellit, men den är ej orsaken.
Orsaken befinner sig på marknivå.
Sen att du och de i denna tråd ej vill erkänna fenomenet och att jag personligen råkat ut för detta, ja vad säger man om personer som ej är mottagliga för fakta 🙄
Vadå "erkänna fenomenet"? Jag har ju skrivit tydligt att jag tror att din teori är högst rimlig. Dock har du inte presenterat några fakta utan skriver att du behöver dyr utrustning för att kunna få fram sådana.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Och 🤔Alfredo skrev:
BDW gräsmattan bor ej i Luleå
Västernorrland är troligtvis ej drabbat.
Har jobbat med avancerade maskiner i hela mitt långa arbetsliv.
Jag har full koll på hur de beter sig och hur man felsöker.
Jag jobbar med mjukvara, vilket du uppenbarligen inte gör då du kallar mjukvaran "operativsystemet". Jag anser det högst sannolikt (dock ej säkert) att beteendet beror på ett fel i mjukvaran, oavsett om det händer hela tiden eller någon gång ibland. Jag har sett det mesta i form av mjukvarufel. Att denna dessutom är uppenbart nedlusad med buggar styrker den tesen.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Kan du nämna dessa buggar som finns i din klippare av okänd modell.M MartinP666 skrev:Jag jobbar med mjukvara, vilket du uppenbarligen inte gör då du kallar mjukvaran "operativsystemet". Jag anser det högst sannolikt (dock ej säkert) att beteendet beror på ett fel i mjukvaran, oavsett om det händer hela tiden eller någon gång ibland. Jag har sett det mesta i form av mjukvarufel. Att denna dessutom är uppenbart nedlusad med buggar styrker den tesen.
En Mammotion klippare är en dator på hjul.
En dator har ett operativsystem.
Ngt som styr den.
Den gör en hel hög med beräkningar med massor av saker.
Tex var den befinner sig.
RTOS kallas operativsystemet.
Redigerat:
Jag är också mjukvaruutvecklare till yrket och finner mjukvaruproblem som högst sannolikt. Så många gånger som jag jagat buggar som man inte kan identifiera varför de plötsligt händer. Skiner solen? Blåser det? Är det fredagen den 13:e?M MartinP666 skrev:Jag jobbar med mjukvara, vilket du uppenbarligen inte gör då du kallar mjukvaran "operativsystemet". Jag anser det högst sannolikt (dock ej säkert) att beteendet beror på ett fel i mjukvaran, oavsett om det händer hela tiden eller någon gång ibland. Jag har sett det mesta i form av mjukvarufel. Att denna dessutom är uppenbart nedlusad med buggar styrker den tesen.
Trots att Windows finns installerat på fler än 1 miljard enheter (som många ggr automatiskt rapporterar sina interna fel till Microsoft) så inträffar mjuvarubuggar.Tomture61 skrev:
Varför tror du att Mammotions mjukvara - i princip - inte har buggar som kan visa sig 1 gång av 60 (eller ännu mer sällan)?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Om jag bortser från GNSS spoofing.sysmali skrev:
Har aldrig märkt av att mina klippare, Luba AWD 5000 (Maj 2023) Luba 2 AWD 3000X har bettet sig konstigt/fel.
Varken före eller efter uppdateringar.
Är det att jag lever i en zon/bubbla med noll fel.
Jag rör saker så fungerar de till 110% 😄
Jag har skrivit flera gånger att jag har en Luba Mini AWD Lidar 1500. Jag orkar inte redogöra för alla buggar jag märkt av, men det är många, och man ser i tråden att även andra användare märkt detta.Tomture61 skrev:
Ja, gräsklipparen har ett operativsystem, men det är inte operativsystemet som styr gräsklipparen, det gör mjukvaran som körs "ovanpå" operativsystemet. Det verkar som att Mammotion skapat ett eget operativsystem till sina klippare, vilket är lite på gott och ont. Det innebär att de har mer kontroll över operativsystemet, men också att det sannolikt är buggigare än beprövade system som Linux eller Zephyr.
RTOS är inte ett specifikt operativsystem, det är en typ av operativsystem. Och det OS som Mammotion använder är en typ av RTOS.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Var ngn som påstod att Mammotion ej har ett operativsystem 😉M MartinP666 skrev:Jag har skrivit flera gånger att jag har en Luba Mini AWD Lidar 1500. Jag orkar inte redogöra för alla buggar jag märkt av, men det är många, och man ser i tråden att även andra användare märkt detta.
Ja, gräsklipparen har ett operativsystem, men det är inte operativsystemet som styr gräsklipparen, det gör mjukvaran som körs "ovanpå" operativsystemet. Det verkar som att Mammotion skapat ett eget operativsystem till sina klippare, vilket är lite på gott och ont. Det innebär att de har mer kontroll över operativsystemet, men också att det sannolikt är buggigare än beprövade system som Linux eller Zephyr.
RTOS är inte ett specifikt operativsystem, det är en typ av operativsystem. Och det OS som Mammotion använder är en typ av RTOS.
Hmm.
Kan tyvärr ej hålla i minnet vem som har vilken modell.
Hänger på många forum om just Mammotion.
Min Luba2 X har ett Linux baserat OS
Redigerat: