Tomture61
M MartinP666 skrev:
Nej på papperet borde man ju inte behöva få det.
Äger du ens en robot klippare 🤔

Tomture61
C cpalm skrev:
Det är klart att den inte ska missbedöma positionen med 0,5 meter, men frågan var nu varför den gjort det vid några givna tillfällen. Visst, bor du i ett utsatt område och kan bekräfta att störningar i området rapporterats vid de specifika tidpunkterna är det ju en tungt "bevis", men annars kan det ju vara alla möjliga saker som spökar.
Här kan du beskåda GPS jam / GNSS spoofing, de är samma sak men olika namn.
Tyvärr ett dygn gamla.
https://gpsjam.org/?lat=60.64450&lon=25.96751&z=3.0&date=2026-06-27
Live
https://gpswise.aero/map
https://rfi.stanford.edu/?date=2026-06-25&mode=jamming&granularity=daily&heatmap=true

Tror det är hög tid att du släpper sågen och kollar vad som händer i din omgivning.
Detta har mycket hög påverkan på båt och flyg.
Detta sysselsätter universitet runt om i världen, hur det ska lösas.

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Äger du ens en robot klippare 🤔
Jag har en Luba Mini AWD Lidar 1500 (tror den heter så). Hade tidigare en Husqvarna 440. Luban är bättre på lutning och det är en stor fördel att slippa begränsningsslingan, i övrigt var Automowern bättre på alla relevanta sätt. Förutom priset då.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
Här kan du beskåda GPS jam / GNSS spoofing, de är samma sak men olika namn.
Jag förnekar inte förekomsten av fenomenet på något sätt. Huruvida det är det som orsakat dina problem är en helt annan sak.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
C cpalm skrev:
Jag förnekar inte förekomsten av fenomenet på något sätt. Huruvida det är det som orsakat dina problem är en helt annan sak.
Självklart är det fel på mjuk/hårdvaran, Kina .....
Detta när hela kartan förflyttas 0,5 m.
Kan ju enligt dig inte bero på ngt annat 😆

Orsakerna till att min kör utanför perimetern är:
1) Att den snurrar på perimetern när det sluttar. Detta sker om jag vill mappa om perimetern. Svårt att hantera vettigt, man får vara på sin vakt och fånga klipparen. Jag kan aldrig ändra gränsen utan att min klippare börjar snurra och leta efter fler satelliter. Lösning: mappa om en mycket längre sträcka än du vill göra. Se till att ha gränser runt området som går över en plan gräsmatta. Dvs, dela upp i fler små områden
2) Klipparen buggar ut i mjukvaran och tar genvägar mellan olika delar av samma gräsmatta. Lösningar: a) ha aldrig U-formade klippytor. Dela upp i två ytor när sådan klippning behövs. b) sätt upp virtuella staket så att inte klipparen kan gena.
3) om gräsmattan sluttar och klipparen gör en vändning (snurr vändning) så glider den utanför området. Lösning: gör trepunktsvändning istället. Den sliter dessutom mindre på gräset.
4) om man gör trepunktsvändning och det hjul som står still glider mot underlaget. Lösning: sätt upp virtuella staket längs med gränsen (jag har virtuella staket längs med 2/3 av min gräsmatta numera)
5) klipparen tappar GPS-synk och kan inte få tillbaka denna där den befinner sig. Den kör då några meter bort och försöker igen. Detta kan leda till att den är utanför området. AI vision klarar inte av att känna igen terasser och diken, så den stannar inte när den kommer fram till dessa. Lösning: ha inga områden med dålig GPS-täckning (exempelvis pga fruktträd) nära perimetern.
6) mjukvarubuggar. Jag har nu haft en mjukvarubugg som ger upp till några decimeter fel på positioneringen. Lösning: a) byta leverantör av produkten, Mammotion är väldigt duktiga på att plötsligt införa buggar. Detbärbdubsom testar mjukvaran efter leverans, de verkar ha bristfällig testning lokalt. b) stanna på en mjukvara du inte har problem med så länge du kan (eller inte får problem med) och efter att du uppgraderat, övervaka klipparen i ett till två dygn så att du ser hur den beter sig. Planera för detta och åk inte en vecka utomlands efter en mjukvaruuppdatering, det blev inget klippt då den körde utanför området efter en timme.

GPS-störningar har jag inte råkat ut för. Men jag bor för långt från där dessa vanligtvis sker. Men om dessa förekommer så skulle min klippare säkerligen krossas förr eller senare då det finns mycket farligt utanför tomtgränsen: a) vägar med traktorer körande (eller sopbilen är nog största risken) b) vattenfyllda diken c) terrasseringar d) branta Bergs partier.

Lösningen vid GPS-störningar för mig vore att bygga staket/stängsel runt 2/3 av perimetern. Inte en realistisk lösning då stora delar av perimetern är inne på tomten.

Edit: rättstavningar.
Edit 2: alla problem jag beskrivit ovan går att lösa genom att fixa i mjukvaran. De har dock inte gjort detta.
Edit 3: jag glömde i listan ovan nämna att jag också sett klipparen backa uppför en vägg till dess att den stod på nosen. Även detta var egentligen över perimetern, även om den aldrig kom så långt. Även detta bör gå att undvika med bättre mjukvara.
Edit 4: inga av problemen ovan hade jag med min HQ.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Orsakerna till att min kör utanför perimetern är:
1) Att den snurrar på perimetern när det sluttar. Detta sker om jag vill mappa om perimetern. Svårt att hantera vettigt, man får vara på sin vakt och fånga klipparen. Jag kan aldrig ändra gränsen utan att min klippare börjar snurra och leta efter fler satelliter. Lösning: mappa om en mycket längre sträcka än du vill göra. Se till att ha gränser runt området som går över en plan gräsmatta. Dvs, dela upp i fler små områden
2) Klipparen buggar ut i mjukvaran och tar genvägar mellan olika delar av samma gräsmatta. Lösningar: a) ha aldrig U-formade klippytor. Dela upp i två ytor när sådan klippning behövs. b) sätt upp virtuella staket så att inte klipparen kan gena.
3) om gräsmattan sluttar och klipparen gör en vändning (snurr vändning) så glider den utanför området. Lösning: gör trepunktsvändning istället. Den sliter dessutom mindre på gräset.
4) om man gör trepunktsvändning och det hjul som står still glider mot underlaget. Lösning: sätt upp virtuella staket längs med gränsen (jag har virtuella staket längs med 2/3 av min gräsmatta numera)
5) klipparen tappar GPS-synk och kan inte få tillbaka denna där den befinner sig. Den kör då några meter bort och försöker igen. Detta kan leda till att den är utanför området. AI vision klarar inte av att känna igen terasser och diken, så den stannar inte när den kommer fram till dessa. Lösning: ha inga områden med dålig GPS-täckning (exempelvis pga fruktträd) nära perimetern.
6) mjukvarubuggar. Jag har nu haft en mjukvarubugg som ger upp till några decimeter fel på positioneringen. Lösning: a) byta leverantör av produkten, Mammotion är väldigt duktiga på att plötsligt införa buggar. Detbärbdubsom testar mjukvaran efter leverans, de verkar ha bristfällig testning lokalt. b) stanna på en mjukvara du inte har problem med så länge du kan (eller inte får problem med) och efter att du uppgraderat, övervaka klipparen i ett till två dygn så att du ser hur den beter sig. Planera för detta och åk inte en vecka utomlands efter en mjukvaruuppdatering, det blev inget klippt då den körde utanför området efter en timme.

GPS-störningar har jag inte råkat ut för. Men jag bor för långt från där dessa vanligtvis sker. Men om dessa förekommer så skulle min klippare säkerligen krossas förr eller senare då det finns mycket farligt utanför tomtgränsen: a) vägar med traktorer körande (eller sopbilen är nog största risken) b) vattenfyllda diken c) terrasseringar d) branta Bergs partier.

Lösningen vid GPS-störningar för mig vore att bygga staket/stängsel runt 2/3 av perimetern. Inte en realistisk lösning då stora delar av perimetern är inne på tomten.

Edit: rättstavningar.
Snygg sammanfattning 👍

Tillägg till 1-snurr vid mappning, Du kan lyfta roboten och snurra med. På så sätt får den rätt position utan att glida iväg.

tttomten tttomten skrev:
Snygg sammanfattning 👍

Tillägg till 1-snurr vid mappning, Du kan lyfta roboten och snurra med. På så sätt får den rätt position utan att glida iväg.
Jag brukar hålla upp nosen när den gör detta, ja. Väldigt osmidigt på vissa platser dock.

C
Kan ju enligt dig inte bero på ngt annat 😆
Du är den ende här som uttalat sig med säkerhet om orsaken till fenomenet.
Och då är en rimlig följdfråga hur du kan vara så säker på det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomture61
C cpalm skrev:
Du är den ende här som uttalat sig med säkerhet om orsaken till fenomenet.
Och då är en rimlig följdfråga hur du kan vara så säker på det.
För att bevisa GNSS spoofing för dig så blir jag tvungen att inhandla en antenn som lantmätare har.
Tycker en sådan dyr investering ej är aktuell för mig.

Tomture61
Det är egentligen positivt med er som ej är nöjda med er klippare från Mammotion.
De som verkligen behöver service får en sportslig changs till detta, med ett mindre kundunderlag.

C
För att bevisa GNSS spoofing för dig så blir jag tvungen att inhandla en antenn som lantmätare har.
Tycker en sådan dyr investering ej är aktuell för mig.
Du behöver inte bevisa nåt för mig. Jag är bara en av de som undrar hur du är så säker på att det är just detta fenomen som drabbar dig? Till skillnad mot någon brist/bugg i produkten. Positioneringslösningen är ju trots allt ett synnerligen komplext system som vi i princip har noll insikt i.

Men eftersom du uppenbarligen saknar belägg får vi väl ignorera din självsäkerhet och se det som en (intressant?) hypotes.

Tänker att det räcker med att korrelera störningarna mot de sajter som publicerar information om störningar?
Eller menar du att det är ett lokalt fenomen som inte drabbar någon annan, att ryssen är och smyger runt i just dina buskar?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
C cpalm skrev:
Du behöver inte bevisa nåt för mig. Jag är bara en av de som undrar hur du är så säker på att det är just detta fenomen som drabbar dig? Till skillnad mot någon brist/bugg i produkten. Positioneringslösningen är ju trots allt ett synnerligen komplext system som vi i princip har noll insikt i.

Men eftersom du uppenbarligen saknar belägg får vi väl ignorera din självsäkerhet och se det som en (intressant?) hypotes.

Tänker att det räcker med att korrelera störningarna mot de sajter som publicerar information om störningar?
Eller menar du att det är ett lokalt fenomen som inte drabbar någon annan, att ryssen är och smyger runt i just dina buskar?
Så din slutledning är att min klippare en (1) gång per år får spel i operativsystemet, intressant slutledning 😊
Detta underforum på BH är ej den bästa sajten för att dryfta sina funderingar och lösningar.
Mitt intresse är den huvudsakliga inriktningen, husrelaterat och inte så mycket gräsklippare.
Om du äger en robotklippare med RTK styrning så är mitt råd att söka andra forum som enbart handlar om just detta.

Med andra ord vet du inte vad som orsakar problemen.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Med andra ord vet du inte vad som orsakar problemen.
Knepigt att det ej går att förmedla fakta i denna tråd 🤔
När jag skriver att det beror på att illasinnade stör ut navigeringssatelliter (GNSS) så är det detta som sker.
Det beror ej på att operativsystemet i klipparen får frispel 1 gång per år.
Och alla andra dagar fungerar 100% perfekt.
Min modell styrs av GNSS (GPS) stör ngt den mycket svaga signalen så kan en satellitstyrd klippare ej hålla kursen rätt.
Sett inlägg (ej här) där klipparen är ute och klipper på en asfalterad väg.
Detta kallas GNSS spoofing, ngn skickar signaler till ett stort område som ger fel koordinater.
I förra veckan när det hände mig för 2:a ggn i klipparens historia så var felet både via min egen RTK antenn och med netRTK (4G)
Detta fenomen är mer uttalat i södra Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.