14 661 läst ·
43 svar
15k läst
43 svar
Köpa eller ärva ett hus
Då använder du uppskovsreglerna. Hjälper förvisso inte mot lagfartskostnaden, men du behöver inte bekymra dig om reavinstskatten.Huddingebo skrev:
Man kan gärna ta bort skattereduktionen för min del.
De bidrar bara till högre priser och gynnande av lån.
En bostad är ändå något man behöver och att då beskatta inflationen känns för mig lite fult, närmast absurt.
Låser fast folk vid sina bostäder.
Själv är jag fast!
Säljer jag mitt hus för 8milj och flyttar till andra sidan stan och köper ett hus för 8milj innebär skatten på 22% att jag behöver låna pengar..lägg till de övriga "flyttskatterna".
Jag är fast.
Du vinner inga poäng på att vara oförskämd utan framstår enbart som omogen.K krambriw skrev:
Jo du har skrivit det. ”som din mor/far varken kan eller har råd att hantera”. Sen kanske du avsåg något annat än vad du skrev men vi kan bara läsa det du faktiskt skriver.K krambriw skrev:
Tolkningsfråga men det vara ju vara din stil vad jag sett av dina tidigare inlägg, lite bråksjuk sådär?? Ditt inlägg, även i detta fall, för inte ärendet framåt, bara massa onödig text som man måste bläddra förbiK krambriw skrev:
Med min skrivning menas sådant som kan komma behövas och sådant som redan kan vara aktuellt
Behöver inte innebära att alla parter känner till vad som behövs nu eller senare men absolut värt att beakta och kan vara avgörande för när och om man övertar en fastighet. Generellt ja, så aktuellt att beakta i varje enskilt fall om man nu inte redan gjort det
Får ju bara användas en gång och sedan får man vackert pynta upp för att till stor del betala skatt på inflationen...Swetrot skrev:
Och tidigare var man iaf tvungen att betala ränta på uppskovet...
Detta stämmer väl ändå inte? Tvärtom ses det som gåva om tillräckligt under taxeringsvärdet, vilket därmed har fördelen att ingen vinst uppstår men anskaffningsvärde överförs (ie uppskjuten vinstbeskattning om fastigheten köptes för ett lägre pris av gåvogivaren). Gåva innebär liksom arv att bara avgift för lagfart betalas.H henke71 skrev:Något att ta i beaktning är lagfartsavgiften. Som jag har förstått så kan man inte skänka bort, eller sälja ett hus för en spottstyver, och därmed komma undan den sjukt hutlösa lagfartsavgiften. Ger man bort det för exempelvis 5000 kr så åker man på att betala lagfartsavgift baserat på taxeringsvärdet istället. Skattepengarna ska in till staten!
När man däremot ärver ett hus så är det endast en expeditionsavgift på blygsamma 825 kr man behöver betala. Oklart om man kan ge bort sitt hus som förskott på arv och då komma undan med 825 kr.
Så har åtminstone jag tagit över fastighet. Lagfarten hade nog försenat övertagandet annars.
Varför kommer gamargumentet fram så fort någon börjar planera för framtida arv? TS har ju inte direkt skrivit något som tyder på att morsan ska slängas ut mot sin vilja och syskonen lämnas arvlösa.Farstatjej90 skrev:
Det är inte gamigt att planera vem som ska ärva en men det är gamigt att planera det man ska ärva.B Bigfoot skrev:
”Har en fastighet överlåtits genom gåva kan stämpelskatt utgå om gåvan givits mot ersättning eller om lån övertagits. Ersättningens storlek jämförs mot föregående års taxeringsvärde. Om ersättningen uppgår till 85 % eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas som om fastigheten erhållits genom köp.”J JacobJ8 skrev:Detta stämmer väl ändå inte? Tvärtom ses det som gåva om tillräckligt under taxeringsvärdet, vilket därmed har fördelen att ingen vinst uppstår men anskaffningsvärde överförs (ie uppskjuten vinstbeskattning om fastigheten köptes för ett lägre pris av gåvogivaren). Gåva innebär liksom arv att bara avgift för lagfart betalas.
Så har åtminstone jag tagit över fastighet. Lagfarten hade nog försenat övertagandet annars.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/att-tanka-pa-vid-gava-av-fastighet/
Måste man ta över bolånet så åker man direkt på lagfartsavgift/stämpelskatt trots att man fått det som en gåva. Så du har nog delvis rätt men detta med lånen måste man ha koll på, och de flesta hus är ju faktiskt belånade lite eller mycket.
Haha stort tack för alla svar. Jag ville egentligen bara försäkra mej om att det inte handlade om nån stor skillnad, det här landet är ju underligt funtat ibland i en del sammanhang.. då vet jag att detknappast spelar nån roll, man tackar.
O man bugar och bockar för det hänryckande engagemanget, verkligen iögonenfallande mäktigt..🙂👍
O man bugar och bockar för det hänryckande engagemanget, verkligen iögonenfallande mäktigt..🙂👍
Man kan söka uppskov upprepat. Så länge man har bott i fastigheten som säljs och planerar att bo i kommande fastighet. Ingen ränta. Fick detta beviljat senast i år.Huddingebo skrev:
Klicka här för att svara