14 661 läst ·
43 svar
15k läst
43 svar
Köpa eller ärva ett hus
Sida 1 av 3
Hej jag skulle behöva några goda råd. Vi är tre syskon som har en mor som är 86. Förhoppningsvis lever hon många år till men det är samsyn mellan oss iaf att jag kommer köpa huset sen ifall det otänkbara skulle inträffa..
Nu funderar jag lite på hur man bäst borde planera det hela med tanke på skatter o dyl. vore det en bättre affär skattemässigt att man till exempel skulle ärva eller få huset redan nu av mor min och jag betalar mina syskon eller blir det bättre pengamässigt att ärva det och köpa loss det ur dödsboet.. Eller spelar det ingen roll..? jag tänker att eftersom både gåvoskatt och arvsskatten är borttagen så går det på ett ut i slutändan..?
Nu funderar jag lite på hur man bäst borde planera det hela med tanke på skatter o dyl. vore det en bättre affär skattemässigt att man till exempel skulle ärva eller få huset redan nu av mor min och jag betalar mina syskon eller blir det bättre pengamässigt att ärva det och köpa loss det ur dödsboet.. Eller spelar det ingen roll..? jag tänker att eftersom både gåvoskatt och arvsskatten är borttagen så går det på ett ut i slutändan..?
Lämna du det till husets ägarinna.
Ta inte ut nått i förväg, mor din kanske säljer kåken till högstbjudande och köper champagne för stålarna eller testamenterar villan till hedna missionen.
Om Sverige återigen får ett rödgrönt styre kanske fastighetsskatten återkommer och med förslagen om att bostadsområden ska blandas socialt kanske det kommunala bostadsbolaget bygger hyreslägenheter på granntomten.
Ta inte ut nått i förväg, mor din kanske säljer kåken till högstbjudande och köper champagne för stålarna eller testamenterar villan till hedna missionen.
Om Sverige återigen får ett rödgrönt styre kanske fastighetsskatten återkommer och med förslagen om att bostadsområden ska blandas socialt kanske det kommunala bostadsbolaget bygger hyreslägenheter på granntomten.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det finns ju i princip 3 möjliga vägar att färvärva huset.
Antingen köper du huset nu eller från ett dödsbo i framtiden. Då får säljaren betala reavinsskatt på försäljningssumman. Sämsta alternativet.
Eller så ger din mor dig huset som gåva nu, och du betalar en lämplig summa till dina syskon. Då utgår ingen reavinsskatt, men istället får du betala skatt den dag du säljer huset, som om du hade ägt det hela tiden. Med gåvan följer alltås en latent skatteskuld. Den latenta skatten bär man ta hänsyn till när man räknar ut hur mycket du skall betala till dina syskon. Om huset är värderat till en milj, men med en latent skatt på 200 000, så är ju gåvan bara värd 800 000.
OM huset är belånat så får du inte en "full gåva", om du tar över lånen så anses du ha betalat motsvarande för "gåvan". Kan bli ett problem skattemässigt om huset är belånat över taxeringsvärdet (osannolikt).
Eller så överter du huset genom arvskifte senare. Du kan även då betala övriga arvingar en lämplig summa, om det inte finns tillräckligt med övriga tillgångar i dödsboet för att balansera värdet av fastigheten. Skattemässigt likvärdigt med om du får det som gåva.
Personligen håller jag med, vänta med övertagande tills det blir ett arv. Eller möjligen om din mor inte längre klarar att bo i huset.
Antingen köper du huset nu eller från ett dödsbo i framtiden. Då får säljaren betala reavinsskatt på försäljningssumman. Sämsta alternativet.
Eller så ger din mor dig huset som gåva nu, och du betalar en lämplig summa till dina syskon. Då utgår ingen reavinsskatt, men istället får du betala skatt den dag du säljer huset, som om du hade ägt det hela tiden. Med gåvan följer alltås en latent skatteskuld. Den latenta skatten bär man ta hänsyn till när man räknar ut hur mycket du skall betala till dina syskon. Om huset är värderat till en milj, men med en latent skatt på 200 000, så är ju gåvan bara värd 800 000.
OM huset är belånat så får du inte en "full gåva", om du tar över lånen så anses du ha betalat motsvarande för "gåvan". Kan bli ett problem skattemässigt om huset är belånat över taxeringsvärdet (osannolikt).
Eller så överter du huset genom arvskifte senare. Du kan även då betala övriga arvingar en lämplig summa, om det inte finns tillräckligt med övriga tillgångar i dödsboet för att balansera värdet av fastigheten. Skattemässigt likvärdigt med om du får det som gåva.
Personligen håller jag med, vänta med övertagande tills det blir ett arv. Eller möjligen om din mor inte längre klarar att bo i huset.
En annan aspekt som man ska räkna på: om modern inte har andra tillgångar kan man förmoda att hon idag får bostadstillägg (vilket är relativt frikostigt) baserat på husets drift. Detta förutsatt att hon bor kvar med TS som ägare.
Bostadstillägg kan väl modern få även om hon kvarstår som ägare till sitt hus och inte har andra tillgångar?yonna skrev:
Om TS köper huset av modern får hon ju sannolikt så mycket penningar att bostadstillägg inte behövs (och då sparar vi skattebetalare den utgiften)
Redigerat:
Det är inte säkert att hon tycker det är så roligt att skatteplanera arv. Det finns många som helst ägnar sin sista tid åt roligare saker. Kanske umgås med dig? Om du kan släppa ekonomin alltså?
Det här initiativet får komma från henne i så fall. Det är ju otroligt sniket att börja cirkulera som en gam över den stackars 80-åringen...
Det här initiativet får komma från henne i så fall. Det är ju otroligt sniket att börja cirkulera som en gam över den stackars 80-åringen...
Klockren förklaring! 👏H hempularen skrev:Det finns ju i princip 3 möjliga vägar att färvärva huset.
Antingen köper du huset nu eller från ett dödsbo i framtiden. Då får säljaren betala reavinsskatt på försäljningssumman. Sämsta alternativet.
Eller så ger din mor dig huset som gåva nu, och du betalar en lämplig summa till dina syskon. Då utgår ingen reavinsskatt, men istället får du betala skatt den dag du säljer huset, som om du hade ägt det hela tiden. Med gåvan följer alltås en latent skatteskuld. Den latenta skatten bär man ta hänsyn till när man räknar ut hur mycket du skall betala till dina syskon. Om huset är värderat till en milj, men med en latent skatt på 200 000, så är ju gåvan bara värd 800 000.
OM huset är belånat så får du inte en "full gåva", om du tar över lånen så anses du ha betalat motsvarande för "gåvan". Kan bli ett problem skattemässigt om huset är belånat över taxeringsvärdet (osannolikt).
Eller så överter du huset genom arvskifte senare. Du kan även då betala övriga arvingar en lämplig summa, om det inte finns tillräckligt med övriga tillgångar i dödsboet för att balansera värdet av fastigheten. Skattemässigt likvärdigt med om du får det som gåva.
Personligen håller jag med, vänta med övertagande tills det blir ett arv. Eller möjligen om din mor inte längre klarar att bo i huset.
Det kommer stadigt inbjudningar till olika träffar om generationsskifte när det gäller t.ex skogsinnehav och familjeföretag. Den lokala banken här brukar anordna sådana.Farstatjej90 skrev:
Det är inte säkert att hon tycker det är så roligt att skatteplanera arv. Det finns många som helst ägnar sin sista tid åt roligare saker. Kanske umgås med dig? Om du kan släppa ekonomin alltså?
Det här initiativet får komma från henne i så fall. Det är ju otroligt sniket att börja cirkulera som en gam över den stackars 80-åringen...
Det kan då vara från Skatteverket, Ludvig&Co och någon mäklare som pratar förutom bankfolk.
Varför skulle det anses så fult att ta reda på och göra det bästa även om man kanske inte har 100 hektar skog utan "bara" ett hus som ska föras vidare i släkten?
Normalt är det inte den som ska ärva som bjuder in sin släkting som ska dö. Det är oförskämt.H hydrolift skrev:Det kommer stadigt inbjudningar till olika träffar om generationsskifte när det gäller t.ex skogsinnehav och familjeföretag. Den lokala banken här brukar anordna sådana.
Det kan då vara från Skatteverket, Ludvig&Co och någon mäklare som pratar förutom bankfolk.
Varför skulle det anses så fult att ta reda på och göra det bästa även om man kanske inte har 100 hektar skog utan "bara" ett hus som ska föras vidare i släkten?
Detta är inte mer skatteplanering än att TS mfl diskuterar hur huset förvaltas när mamman börjar bli riktigt gammal och inte längre orkar/har lust/har råd/klarar av huset. Denna diskussion har jag med mina barn. Vill någon ha huset? Klarar min pension kostnaden med nytt tak? Hur länge ska jag bo kvar/alternativ? Vi borde vara fler som pratar om framtiden. Som förälder vill man ju barnen det bästa.Farstatjej90 skrev:
Det är inte säkert att hon tycker det är så roligt att skatteplanera arv. Det finns många som helst ägnar sin sista tid åt roligare saker. Kanske umgås med dig? Om du kan släppa ekonomin alltså?
Det här initiativet får komma från henne i så fall. Det är ju otroligt sniket att börja cirkulera som en gam över den stackars 80-åringen...
TS fråga/diskussion är i högsta grad adekvat för många som passerat bäst-före-datum ❤️.
Vi lät brorsan få huset i gåva och han betalde taxeringsvärdet. Då gick det som gåva ingen reavinst utgick. För pengarna köpte syrran och jag en lägenhet åt föräldrarna. Arvet är alltså redan delat och klart, ingen risk att någon lurar päronen på fastigheten eller stålarna.
Bror fick pröjsa 2/3 av värderat värde minus framtida reavinst och mäklararvode.
Vi är jättenöjda alla fem.
Bror fick pröjsa 2/3 av värderat värde minus framtida reavinst och mäklararvode.
Vi är jättenöjda alla fem.
Ett faktum värt att beakta... jag har läst lite slarvigt, men inte sett något om en sak som hände med min vän.
Hennes mamma har flyttat till "hemmet" och dom skulle sälja lägenheten. Man ska ju betala skatt på beloppet över köpepengen.
För min väns del blev det knotigt! Mamman hade bott där en stor del av livet och jag tror hon sa att dom köpte lägenheten för 15.000 för jättelänge sedan. Sen sålde dom lägenheten för 6-7 hundra tusen och mamman fick betala vinstskatt på det som var över 15.000 kronor!
Nu vet ju inte jag om det är så i ditt fall, att din mamma har köpt huset för länge sedan och nu ska sälja.Men det är värt att kolla upp! För det gäller er tre barn också!
Om era föräldrar köpte huset för 300.000 och ni nu gör bedömningen att det är värt 2 miljoner måste ni betala vinstskatt på 1.700.000....
Här vill jag flagga för att jag kan ha fel! Jag är absolut ingen expert, men ta reda på dessa saker också! Nån på forumet kanske kan reda ut vad som gäller?
Hennes mamma har flyttat till "hemmet" och dom skulle sälja lägenheten. Man ska ju betala skatt på beloppet över köpepengen.
För min väns del blev det knotigt! Mamman hade bott där en stor del av livet och jag tror hon sa att dom köpte lägenheten för 15.000 för jättelänge sedan. Sen sålde dom lägenheten för 6-7 hundra tusen och mamman fick betala vinstskatt på det som var över 15.000 kronor!
Nu vet ju inte jag om det är så i ditt fall, att din mamma har köpt huset för länge sedan och nu ska sälja.Men det är värt att kolla upp! För det gäller er tre barn också!
Om era föräldrar köpte huset för 300.000 och ni nu gör bedömningen att det är värt 2 miljoner måste ni betala vinstskatt på 1.700.000....
Här vill jag flagga för att jag kan ha fel! Jag är absolut ingen expert, men ta reda på dessa saker också! Nån på forumet kanske kan reda ut vad som gäller?
Något att ta i beaktning är lagfartsavgiften. Som jag har förstått så kan man inte skänka bort, eller sälja ett hus för en spottstyver, och därmed komma undan den sjukt hutlösa lagfartsavgiften. Ger man bort det för exempelvis 5000 kr så åker man på att betala lagfartsavgift baserat på taxeringsvärdet istället. Skattepengarna ska in till staten!
När man däremot ärver ett hus så är det endast en expeditionsavgift på blygsamma 825 kr man behöver betala. Oklart om man kan ge bort sitt hus som förskott på arv och då komma undan med 825 kr.
När man däremot ärver ett hus så är det endast en expeditionsavgift på blygsamma 825 kr man behöver betala. Oklart om man kan ge bort sitt hus som förskott på arv och då komma undan med 825 kr.
Samtidigt så höjde högern Reavinst från 20 till 30%F fribygg skrev:Lämna du det till husets ägarinna.
Ta inte ut nått i förväg, mor din kanske säljer kåken till högstbjudande och köper champagne för stålarna eller testamenterar villan till hedna missionen.
Om Sverige återigen får ett rödgrönt styre kanske fastighetsskatten återkommer och med förslagen om att bostadsområden ska blandas socialt kanske det kommunala bostadsbolaget bygger hyreslägenheter på granntomten.
Det är bara 22% skatt på vinsten, det är faktiskt en riktigt rimlig beskattning.C Civilpolisen skrev:
