F fribygg skrev:
Det är bara 22% skatt på vinsten, det är faktiskt en riktigt rimlig beskattning.
Ja iaf på kort sikt, max 10år för att undvika att folk som sidoinkomst bygger hus privat och flyttar runt med några få års mellanrum.

Därefter har man ju mest tagit del av en allmän uppgång.
Vill man då byta bostad efter 10-15år för att komma närmare nytt jobb etc kan det bli omöjligt för många redan etablerade på bostadsmarknaden.
Säljer man då ett hus för att flytta till ett lika dyrt så kan man behöva betala in stora summor i skatt.
Det innebär ofta nya lån, något som tex mitt fall inte beviljas så att det räcker för att kunna flytta.

Farstatjej90
yonna yonna skrev:
Detta är inte mer skatteplanering än att TS mfl diskuterar hur huset förvaltas när mamman börjar bli riktigt gammal och inte längre orkar/har lust/har råd/klarar av huset. Denna diskussion har jag med mina barn. Vill någon ha huset? Klarar min pension kostnaden med nytt tak? Hur länge ska jag bo kvar/alternativ? Vi borde vara fler som pratar om framtiden. Som förälder vill man ju barnen det bästa.

TS fråga/diskussion är i högsta grad adekvat för många som passerat bäst-före-datum ❤️.
Men det är ju nåt helt annat för du vill ju prata om det. Om det framkommer att TS mamma har tagit initiativ till de här diskussionerna så har jag såklart inget att invända. Men det stod i trådstarten att syskonen var överens och jag tyckte det saknades mammans perspektiv. Hon kanske är helt ointresserad av att planera sin död....
Det är inte första tråden där någon som ska ärva något verkar glömma att släktingen inte är död än.

• Gilla
Mannhem och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja iaf på kort sikt, max 10år för att undvika att folk som sidoinkomst bygger hus privat och flyttar runt med några få års mellanrum.
Jag tycker att den nuvarande 22% skatten på vinsten är underlättande om man vill bygga nytt privat (och kan sälja med vinst) efter några år, samhället vinner ju både nya bostäder och skatteintäkter och moms på byggmtrl dessutom.
Anser det mycket rimligt även i TS mammas fall, om man säljer och gör vinst är beskattningen rimlig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Det finns ju i princip 3 möjliga vägar att färvärva huset.

Antingen köper du huset nu eller från ett dödsbo i framtiden. Då får säljaren betala reavinsskatt på försäljningssumman. Sämsta alternativet.

Eller så ger din mor dig huset som gåva nu, och du betalar en lämplig summa till dina syskon. Då utgår ingen reavinsskatt, men istället får du betala skatt den dag du säljer huset, som om du hade ägt det hela tiden. Med gåvan följer alltås en latent skatteskuld. Den latenta skatten bär man ta hänsyn till när man räknar ut hur mycket du skall betala till dina syskon. Om huset är värderat till en milj, men med en latent skatt på 200 000, så är ju gåvan bara värd 800 000.

OM huset är belånat så får du inte en "full gåva", om du tar över lånen så anses du ha betalat motsvarande för "gåvan". Kan bli ett problem skattemässigt om huset är belånat över taxeringsvärdet (osannolikt).

Eller så överter du huset genom arvskifte senare. Du kan även då betala övriga arvingar en lämplig summa, om det inte finns tillräckligt med övriga tillgångar i dödsboet för att balansera värdet av fastigheten. Skattemässigt likvärdigt med om du får det som gåva.

Personligen håller jag med, vänta med övertagande tills det blir ett arv. Eller möjligen om din mor inte längre klarar att bo i huset.
hej

för att det ska vara en gåva så får motprestationen inte vara mer än 75% av taxeringsvärdet. detta KAN bli problem om det är stora lån som skall tas över, för de måste amorteras ner till 75% innan de kan tas över... men låter inte som det är så i detta fallet.

sen hyr du ut huset till din mor för skälig summa, då kommer hon få bostadstillägg om hon har låg pension. tänk på att hon behöver ge bort det mesta av sina tillgångar till er innan utgången av året innan hon söker bostadstillägg....

F fribygg skrev:
Jag tycker att den nuvarande 22% skatten på vinsten är underlättande om man vill bygga nytt privat (och kan sälja med vinst) efter några år, samhället vinner ju både nya bostäder och skatteintäkter och moms på byggmtrl dessutom.
Anser det mycket rimligt även i TS mammas fall, om man säljer och gör vinst är beskattningen rimlig.
Ponera då att man 2025 bygger ett hus med tomt för 5milj.
2040 säljer man för 10 miljoner.
Pga inflationen så har kronan under de åren tappat halva sitt värde.
Dvs huset är realiteten värt lika mycket!

Då tvingas du betala skatt på inflationen, håller inte alls med om det rättvisa i det.

För övrigt medför den rättvisa skatten på 22% till inlåsningseffekter, folk bor kvar istället för att flytta.

Tycker den är fullt rimlig under en 10-15års period men bör därefter trappas ner rejält och aldrig inräknas det inflationen bidrar till i skenbar värdeökning.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det här initiativet får komma från henne i så fall. Det är ju otroligt sniket att börja cirkulera som en gam över den stackars 80-åringen...
Initiativet kanske har kommit från henne. Det är lite märkligt att kalla någon för en sniken cirkulerande gam bara för att man ber om ekonomiska råd.

• Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ponera då att man 2025 bygger ett hus med tomt för 5milj.
2040 säljer man för 10 miljoner.
Pga inflationen så har kronan under de åren tappat halva sitt värde.
Dvs huset är realiteten värt lika mycket!

Då tvingas du betala skatt på inflationen, håller inte alls med om det rättvisa i det.

För övrigt medför den rättvisa skatten på 22% till inlåsningseffekter, folk bor kvar istället för att flytta.

Tycker den är fullt rimlig under en 10-15års period men bör därefter trappas ner rejält och aldrig inräknas det inflationen bidrar till i skenbar värdeökning.
Det är ju samma sak om du köper aktier för 5 miljoner 2025 och säljer dem för 10 miljoner 2040, med undantag för att skatten då är 30% istället för 22%. Om du lånar pengar till huset är det dock sannolikt att du fått ungefär lika mycket i skattereduktion under 15 år, som du kommer betala i reavinstskatt på huset.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Initiativet kanske har kommit från henne. Det är lite märkligt att kalla någon för en sniken cirkulerande gam bara för att man ber om ekonomiska råd.
Det är som när Trump "bara ställer en fråga".
Är det så? Vissa säger det. "Who knows?"
🤔

• Haha
Saaallss
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Det är ju samma sak om du köper aktier för 5 miljoner 2025 och säljer dem för 10 miljoner 2040, med undantag för att skatten då är 30% istället för 22%. Om du lånar pengar till huset är det dock sannolikt att du fått ungefär lika mycket i skattereduktion under 15 år, som du kommer betala i reavinstskatt på huset.
Man kan gärna ta bort skattereduktionen för min del.
De bidrar bara till högre priser och gynnande av lån.

En bostad är ändå något man behöver och att då beskatta inflationen känns för mig lite fult, närmast absurt.
Låser fast folk vid sina bostäder.

Själv är jag fast!
Säljer jag mitt hus för 8milj och flyttar till andra sidan stan och köper ett hus för 8milj innebär skatten på 22% att jag behöver låna pengar..lägg till de övriga "flyttskatterna".
Jag är fast.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lämna du det till husets ägarinna.

Ta inte ut nått i förväg, mor din kanske säljer kåken till högstbjudande och köper champagne för stålarna eller testamenterar villan till hedna missionen.
Om Sverige återigen får ett rödgrönt styre kanske fastighetsskatten återkommer och med förslagen om att bostadsområden ska blandas socialt kanske det kommunala bostadsbolaget bygger hyreslägenheter på granntomten.
Fastighetsskatt heter det förvisso inte men kostar gör det likväl dock med ett tak (för dyraste villorna)

M munspelarn skrev:
Hej jag skulle behöva några goda råd. Vi är tre syskon som har en mor som är 86. Förhoppningsvis lever hon många år till men det är samsyn mellan oss iaf att jag kommer köpa huset sen ifall det otänkbara skulle inträffa..

Nu funderar jag lite på hur man bäst borde planera det hela med tanke på skatter o dyl. vore det en bättre affär skattemässigt att man till exempel skulle ärva eller få huset redan nu av mor min och jag betalar mina syskon eller blir det bättre pengamässigt att ärva det och köpa loss det ur dödsboet.. Eller spelar det ingen roll..? jag tänker att eftersom både gåvoskatt och arvsskatten är borttagen så går det på ett ut i slutändan..?
Jag säger som en bekant. "-Om det finns pengar kvar när jag dör så har jag räknat fel".

H HeadQuaker skrev:
Jag säger som en bekant. "-Om det finns pengar kvar när jag dör så har jag räknat fel".
Eller missbedömt livslängden.

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Ett argument för att ta över fastigheten tidigare är kommande & aktuella behov av underhåll som din mor/far varken kan eller har råd att hantera varvid fastigheten sakta förfaller. Sitter i den sitsen själv där det helt enkelt gått för långt, kommer därför bli extra kostamt att ta tag i jmrt med om många saker gjorts tidigare

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
K krambriw skrev:
behov av underhåll som din mor/far varken kan eller har råd att hantera varvid fastigheten sakta förfaller.
Varför tror du att TS mor har ekonomiska problem och/eller är handfallen?

M MVDyvel skrev:
Fastighetsskatt heter det förvisso inte men kostar gör det likväl dock med ett tak (för dyraste villorna)
Vet du mer om vad den "rödgröna röran" planerar att återinföra för skatter än vad du skriver här @MVDyvel?

Nog finns risken att fastighetsskatten återkommer, jag tänker att den dessutom riskerar att bli högre på fastigheter där ägaren inte är mantalsskriven, vilket skulle kunna drabba TS om han övertog ägandet av moderns kåk och hon bor kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.