MultiMan MultiMan skrev:
Soul har jag gillat utseendemässigt, särskilt version 1 även om mina vänner och bekanta vomerade vid åsynen. Aldrig provat att köra den, allra minst elvarianten. Trots att vi en väldigt stor KIA-ÅF där jag bor ser man inte särskilt många. Dock en bil jag utan tvekan hade kunnat tänka mig att testa. Gillar alla former av udda bilar och den typen av funkisbilar särskilt mycket. Kanske vår tids Renault 4 fast med bättre kvalitet?
Hon är 70+ så utseende på en bil tror jag hon växt ifrån 😀
Bara fungera och ingen rost är nog viktigast

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
JPTS JPTS skrev:
Stör mig lite på rubriken över att de står fattiga, när det handlar om låg inkomst..
Medvetet provocerande. Bra att det fungerade. Hoppas du inte tillhör de som har det svårt att gå runt varenda månad.

Har aldrig gillat förskönande omskrivningar.

50% av medelinkomsten för högsta premien är inte direkt fett.

nino nino skrev:
Hon är 70+ så utseende på en bil tror jag hon växt ifrån 😀
Bara fungera och ingen rost är nog viktigast
Man blir aldrig för gammal för vackra bilar! 😎 Upptäckte att brorsan söderut som precis fyllt 70 skaffat en orange Porsche Panamera!

Idag är KIA driftsäkra och någorlunda rostsäkra vad jag sett och vet om, så den biten är nog inget att oroa sig för.

Edit igen: Soul klassas som "undermåligt rostskydd" av Vi Bilägare. Kanske något man måste vara uppmärksam på.

https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-kia-soul-ev

Minin jag köpte såg väldigt bra ut undertill efter 6 år, bara delvis ytrost på några bultar i framvagnen. Imponerad över hela bilen hittills.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det där med däcken kan du ta med en nypa salt. Jag som kör 2.500–3.000 mil/år bytte mina sommardäck efter tre år
Stor nypa salt. Jag hade en Peugeot elbil som var värdelös på det mesta, men den var i alla fall snäll mot däcken. Original sommardäck byttes efter 10000 mil, vinterdäcken efter 12000 mil. Jag kör mer på sommardäck än vinterdäck så sommardäcken hade nog snurrat flest varv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
10 000 mil? Du hade inte 1970-talsdäck från Sava i bakelit? 35 hk? 😅

• Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Stor nypa salt. Jag hade en Peugeot elbil som var värdelös på det mesta, men den var i alla fall snäll mot däcken. Original sommardäck byttes efter 10000 mil, vinterdäcken efter 12000 mil. Jag kör mer på sommardäck än vinterdäck så sommardäcken hade nog snurrat flest varv.
Vikt på bilen? Antal hästkrafter?

Gissar att bilen hade rullat tio-resp. tolvtusen, så mer troligt 5–7.000 per set.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Anmälde mitt eget inlägg men de har inte hunnit rätta än:

KIA Soul EV fick rostbetyg 3/5, inte underkänt. Vet inte vilken version jag såg, eller så hallucinerade jag!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
10 000 mil? Du hade inte 1970-talsdäck från Sava i bakelit? 35 hk? 😅
Altså. Min Zoe har gått nästan 10.000 mil (9.600 nånting) och jag köpte den på var det 3.000. Jag fick iofs byta 2 av däcken pga jag körde på en spik (i sidan) men alla kvarvarande är de som satt på bilen när jag köpte, som enl min bedömning var från när bilen var ny. Jag kör långtifrån som en kärring. Men jag försöker planera för minimera bromsning och accar ganska hårt, men inte så jag nöter däck... Hur mycket däck gör folk av med egentligen? Innan Zoe hade jag bilar via jobbet, men innan dess ( - 2014) så hade jag huvudsakligen 2st saabar (tror jag körde 15.000 mil vardera med dem, begagnade) - och även där så var det inte många nya däck jag köpte... Sorry för OT....

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur mycket däck gör folk av med egentligen?
Det är naturligtvis olika, men olika bilmodeller inbjuder/bidrar till olika slitage. Zoen är ju snäll där i sin tråkighet.

Andra modeller som är mer inbjudande till acceleration exempelvis sliter mer på däcken. Och vissa bilar har levererats med sneakvarianter på däck med ovanligt litet initialt mönsterdjup.

J
Det är naturligtvis olika, men olika bilmodeller inbjuder/bidrar till olika slitage. Zoen är ju snäll där i sin tråkighet.
Jo, klart att en Tesla med 400hk kan sluka däck. Tunga och motorstarka. Men även där borde det gå att köra lite mjukt...
Andra modeller som är mer inbjudande till acceleration exempelvis sliter mer på däcken.
Fast jag skulle säga att jag inte haft så motorsvaga bilar att jag inte kunnat slita däck, broms och kurvor går det även med klena bilar och Saabs turbo bilar är inte kända för att vara ovanligt klena.
Och vissa bilar har levererats med sneakvarianter på däck med ovanligt litet initialt mönsterdjup.
Jo, har en kollega jag upplever inte kör som en galning men ändå får byta däck på sina id4 han har via jobbet. (Personalbil som måste återlämnas med ett visst antal mm) - vw tjoffar på däck med bara halva livslängden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, klart att en Tesla med 400hk kan sluka däck. Tunga och motorstarka. Men även där borde det gå att köra lite mjukt...
Kör i "chill mode" hela tiden, fortfarande hyfsat drag men betydligt lugnare och mjukare

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fabrikat/modell av däck påverkar mycket, även mönsterdjup på nya däck som varierar, så biltyp och förare är inte hela sanningen.

Fairlane
A AndersS skrev:
Fabrikat/modell av däck påverkar mycket, även mönsterdjup på nya däck som varierar, så biltyp och förare är inte hela sanningen.
Samt hur länge man vill köra på däcken. När många säger att däcken nog håller en säsong till eller två så byter jag ofta. Vissa kör däcken så länge de är lagliga, ner till minst tillåtna mönsterdjup, 1,6mm på sommardäcken, det gör inte jag.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
MultiMan
Ny dag, nya erfarenheter med elbil.

En direkt livskvalitetshöjande aspekt med elbilsägande för mig som normalt sett inte pendlar dagligen är att jag inte längre behöver fundera på det negativa med kortkörningar.

Tidigare samlade jag alltid min körning till så få tillfällen som möjligt, bilen fullt lastad. Främst för bilens bästa (färre kallstarter) och kostnader (mer frekventa oljebyten, högre bensinförbrukning första biten). Lägg till det miljöaspekten när katalysatorn inte fungerar. Det händer även på 9-5 trots att katalysatorn sitter nästan direkt på grenröret.

På bara drygt en vecka har jag ändrat mitt beteende och är ute bland folk minst dubbelt så ofta vilket är bra för den mentala hälsan. Jag har även planerat in många fler turer till vacker natur och utsiktsställen än tidigare (kostar betydligt mindre) och med det drar jag med mig även andra människor som inte har egen bil.

Det förändrade beteendet var inget jag ens funderade på innan köpet.

Ovanpå det får jag positiva kommentarer från helt okända, t ex när jag hade en matchande gul keps till backspeglarna. Bara det sista har hänt ett antal gånger senaste veckan! Man blir glad av sådant även om det egentligen är oviktigt.

T o m besiktningsmannen erkände att han egentligen inte gillade elbilar tidigare men att mycket hänt och att Mini Cooper SE faktiskt gav honom ett positivt intryck.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.