21 659 läst ·
270 svar
22k läst
270 svar
Köpa begagnad elbil utifrån Naturvårdsverkets nya premie för fattiga
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 853 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 853 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 918 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 918 inlägg
Ja, i3 har många fördelar och var ett väldigt vågat projekt. Var inte i8 också med kolfiber? Tyvärr verkar de inte fortsätta med det. i3 fanns också med range extender via en 2-cylindrig motor, då är man helt oberoende om man vill men missar premien.
Nackdelar? Smala specialdäck, ännu kortare räckvidd med minsta batteriet och ful som stryk, men det är ju högst individuellt. Dubbeldörrarna kan också ställa till det på parkeringar då man måste öppna framdörren för att få upp bakdörren.
Minin använder ju samma drivlina fast driver fram och de gick från Samsung batterier till ett specialbyggt CATL-batteri (om jag minns rätt) som sitter som ett T där avgassystemet annars är. Samma iDrive och mjukvara i princip.
Nackdelar? Smala specialdäck, ännu kortare räckvidd med minsta batteriet och ful som stryk, men det är ju högst individuellt. Dubbeldörrarna kan också ställa till det på parkeringar då man måste öppna framdörren för att få upp bakdörren.
Minin använder ju samma drivlina fast driver fram och de gick från Samsung batterier till ett specialbyggt CATL-batteri (om jag minns rätt) som sitter som ett T där avgassystemet annars är. Samma iDrive och mjukvara i princip.
Under de här förutsättningarna inget konstigt:HomeboY skrev:
"Stödet riktar sig till hushåll med inkomster under medelinkomst som bor i landsbygdskommuner eller i områden med begränsad tillgång till kollektivtrafik."
Ett måste för att kunna bo här och kanske har ett fordon som behövs varje dag för att ta sig till arbetet, där ett bilägande är ett måste.
det otroligt stora delar av sverige som har begränsad tillgång till kollektivtrafik dåA AndersS skrev:Under de här förutsättningarna inget konstigt:
"Stödet riktar sig till hushåll med inkomster under medelinkomst som bor i landsbygdskommuner eller i områden med begränsad tillgång till kollektivtrafik."
Ett måste för att kunna bo här och kanske har ett fordon som behövs varje dag för att ta sig till arbetet, där ett bilägande är ett måste.
Ja om du menar mig då?HomeboY skrev:
Så när jag köpte den förra bilen så jobbade jag heltid och hade en sambo. Fast forward till idag med heltidsstudier och enbart csn och lite extrajobb som inkomst och ensamstående med två barn hemma.
Så oavsett vad hade jag börjat kolla upp billigare alternativ - dock behövs bil som sagt då det inte går kollektivtrafik till allt vi behöver ta oss till varje dag.
Nu kunde vi nyttja detta elbilsstödet och komma undan billigt med en helt ok bil istället för att lägga om lånet på gamla bilen eller byta ner till en sämre bensinare 😊
Så det är ju ett exempel på någon som passar in till detta nya stöd.
behövde du ligga ute med pengarna tills bidraget kom?A Amandaia skrev:Ja om du menar mig då?
Så när jag köpte den förra bilen så jobbade jag heltid och hade en sambo. Fast forward till idag med heltidsstudier och enbart csn och lite extrajobb som inkomst och ensamstående med två barn hemma.
Så oavsett vad hade jag börjat kolla upp billigare alternativ - dock behövs bil som sagt då det inte går kollektivtrafik till allt vi behöver ta oss till varje dag.
Nu kunde vi nyttja detta elbilsstödet och komma undan billigt med en helt ok bil istället för att lägga om lånet på gamla bilen eller byta ner till en sämre bensinare 😊
Så det är ju ett exempel på någon som passar in till detta nya stöd.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 918 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 918 inlägg
Om du läst vad jag skrivit tidigare i tråden så kostar den inte 3000kr i månaden hela tiden (2800 är vad jag skrev för övrigt), utan 1500kr efter att jag dragit av för pengarna Naturvårdsverket betalar ut i 36 månader. Budgeten är långtidsplanerad så att jag klarar av de 2800 som de två sista åren kostar innan jag äger bilen. Försäkring 404kr/månad med Folksam, helförsäkring.HomeboY skrev:
Service kostar i princip ingenting då det enda som ska göras är byte av bromsvätska vartannat år och samma med kupéfilter. Resten är bara kontroller, t ex vätskenivå för kylsystemet. Ska jag följa enligt boken för att batterigarantin ska räcka fulla 8 år så är det en kontroll+bromsvätska+kupéfilter för runt 3500kr kvar som sista krav (ringt och kontrollerat) senast mars nästa år.
Däck kommer hålla riktigt länge med min körstil och det följde med nästan nya Goodyear Eagle F1 samt helt nya dubbade Goodyear Arctic 2.
Jag har haft ont om pengar länge, så har ställt om till en livsstil utan måsten, därför har jag riktigt låga fasta kostnader där det finns visst utrymme för nya utgifter, som denna bilen.
Märkligt. Min Zoe har nästan 5mm på de två michelindäck som sitter bak. (jag gick ut och mätte nyss). De är tillverkade samma år som bilen 2018. Fram har jag Kuhmo som jag fick byta för att jag körde på en spik i sidan på däcket för 2-3 säsonger sen tror jag. Kuhmo hade i princip samma djup (men jag har haft dem fram hela tiden så de slits nog mer). Michelindäcken är av nån energy-variant. De har fullt med små, små torrsprickor så jag lär väl behöva byta dem tids nog... Bilen har gått snart 10.000 mil. Vinterdäck har jag heller inte bytt. Däremot har jag tappat några dubb. Jag är väl egentligen sugen på att byta bil, men denna har gått så billigt och fyller egentligen mitt vardagsbehov så att så länge maskinskadan gäller så försöker jag hålla ut... Det som egentiligen är det som saknas är möjligheten att snabbladda. Bilen är oduglig på längre resor än vad räckvidden är (enkel 18-20 mil om man ska stanna där man kan ladda med laddbox/3-fas i ett par timmar eller 18 mil ToR om man inte kan ladda på destinationen). Det har funkat med vårt resmönster, då fruns föräldrar bor ca 18 mil bort och min mamma 6 mil bort, jag har 11 mil ToR till jobbet. Sommar går bilen längre.svesse84 skrev:
Michelin sommardäcken som sitter som standard på Zoe har inte mycket mer än 5mm när dom är nya.
Så vill man ha 3mm när höstrusket börjar så är det typ 3000-4000mil innan det är dags att byta.
Sen hävdar Michelin att dom skall vara säkra ner till 1,6mm.
Frugan har numera en e-208 med samma typ av Michelin däck.
Den har gått 4200mil och är sista sommarsäsongen dom däcken går.
Jag vet att VW har levererat bilar med mindre mönsterdjup, oklart om det är för att nå bättre buller / förbrukning eller om det är en ren snålåtgärd ungefär som att skrivare säljs med en toner/bläck som bara klarar några hundra sidor så man ska köpa mer bläck. Även VW lär väl tjäna på att sälja däck...
Redigerat:
Ja OEM-däck är många gånger billigare och med mindre mönster, framförallt för att uppnå rätt märkning och spec i databladet.J JohanLun skrev:
Toner/Bläckkassett är 40-80% av fullsize pga ett EU-direktiv. Detta för att folk inte ska köpa en ny skrivare när bläck/toner tar slut. Om det är rimligt säger jag inget om!
Däck på drivaxel brukar slitas mer ja!J JohanLun skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 918 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 918 inlägg
Rent allmänt avråder jag starkt från att ha olika däckmärken eller modell mellan axlarna. Kan bli obehagliga överraskningar särskilt i regn och halka, där fram och bakvagn har helt olika gränser för greppet och ovanpå det beter sig olika vid sladd. Man behöver inte köra rally för att en sådan skillnad ska bli farlig.
Att hålla kontroll på däckstrycket är nästan lika viktigt och det är en punkt som kommer avhandlas i den separata tråden om företaget som sålde och levererade bilen på plats. Den kommer så fort allt är klart.
Att hålla kontroll på däckstrycket är nästan lika viktigt och det är en punkt som kommer avhandlas i den separata tråden om företaget som sålde och levererade bilen på plats. Den kommer så fort allt är klart.
Tyvärr hade michelindäcken med den modellen utgått, min tanke var att byta till samma lika kuhmo när bakdäcken tog slut. De håller dock längre än jag trott.MultiMan skrev:
Jag tog körkort på den tiden ABS och ESP lyste med sin frånvaro och körde VW bubbla med bara sommardäck ett par vintrar. Jag försöker ha marginaler när det är halt och regnar.MultiMan skrev:
Kan bli obehagliga överraskningar särskilt i regn och halka, där fram och bakvagn har helt olika gränser för greppet och ovanpå det beter sig olika vid sladd. Man behöver inte köra rally för att en sådan skillnad ska bli farlig.