21 607 läst ·
270 svar
22k läst
270 svar
Köpa begagnad elbil utifrån Naturvårdsverkets nya premie för fattiga
Michelin sommardäcken som sitter som standard på Zoe har inte mycket mer än 5mm när dom är nya.
Så vill man ha 3mm när höstrusket börjar så är det typ 3000-4000mil innan det är dags att byta.
Sen hävdar Michelin att dom skall vara säkra ner till 1,6mm.
Frugan har numera en e-208 med samma typ av Michelin däck.
Den har gått 4200mil och är sista sommarsäsongen dom däcken går.
Så vill man ha 3mm när höstrusket börjar så är det typ 3000-4000mil innan det är dags att byta.
Sen hävdar Michelin att dom skall vara säkra ner till 1,6mm.
Frugan har numera en e-208 med samma typ av Michelin däck.
Den har gått 4200mil och är sista sommarsäsongen dom däcken går.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 350 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 560 inlägg
Här i resten av världen är 220V något man sällan ser även om nominell spänning är 230V, men så länge allt fungerar är man nöjd att man har ström överhuvudtaget.MultiMan skrev:
Det finns en stor marknad för produkter som "fridge guard, tv guard" som ska skydda dig mot fluktuerande spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fluktuationerna beror INTE på min egen konsumtionm.
Jag försökte ladda upp det som video men det gick inte, så det blev lite screenshots.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· 23 350 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 916 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 916 inlägg
Jag bor längs en väg som hade 8 hushåll och en stolptransformator. Tidigare också stora problem med låga spänningar där mina UPS fick gå in nästan permanent ibland med AVR, och ofta vid snabba dippar då grannarna startade vedhuggen.D Dilato skrev:Här i resten av världen är 220V något man sällan ser även om nominell spänning är 230V, men så länge allt fungerar är man nöjd att man har ström överhuvudtaget.
Det finns en stor marknad för produkter som "fridge guard, tv guard" som ska skydda dig mot fluktuerande spänning.
[bild]
Fluktuationerna beror INTE på min egen konsumtionm.
Jag försökte ladda upp det som video men det gick inte, så det blev lite screenshots.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Sedan en granne flyttade sitt hus till annat ställe och närmaste granne bytte boende och sålde till någon som aldrig är där 😢, så har jag 230+ för det mesta. Uppenbart har EOn inga problem att ta ut en av Sveriges högsta elnätsavgifter här men fullständigt skita i att bygga ut, trots upprepade felanmälningar under flera år. Därför jag blir rabiat och förbannad när vissa i forumet försvarar nuvarande system och att vi alla ska hjälpas åt med effektavgifter - Kumbaya!
@Nötegårdsgubben Fungerande elnät har ju iaf delvis med upplevelsen av ny elbil att göra, men du har rätt i att vi nog borde runda av diskussionen här och ta det i trådarna om elnätet, som det finns flera lämpliga av.
Hade de som flyttade höns... känt fenomen att det kan påverka förbrukning och variationer för granne.😉MultiMan skrev:
Jag bor längs en väg som hade 8 hushåll och en stolptransformator. Tidigare också stora problem med låga spänningar där mina UPS fick gå in nästan permanent ibland med AVR, och ofta vid snabba dippar då grannarna startade vedhuggen.
Sedan en granne flyttade sitt hus till annat ställe och närmaste granne bytte boende och sålde till någon som aldrig är där 😢, så har jag 230+ för det mesta.
Skogsägare
· 23 350 inlägg
Absolut, och jag menar inte att det inte kan vara ett problem. Uppenbarligen har du haft motsvarande bekymmer.MultiMan skrev:
Dock vill jag minnas att @Dilato numera bor i typ Tanzania (bilderna skvallrar ju också om att det är apparater för något annat än schuko-uttag, men jag kan också ha blandat ihop honom med någon annan) och i så fall tyckte jag att just det exemplet var långsökt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 916 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 916 inlägg
Jag visste inte att @Dilato flyttat till giraffland, men det är trösterikt att veta vi i Norrland har samma problem som Afrika... eller inte!
Hoppas han har det varmt och gott iaf och slipper värma huset i -35C som vi här uppe, så problematiken är delvis annorlunda.
Nej, jag räknar inte med att elbilen ska fungera mer än i max -20C, men det blir ett intressant experiment kommande år.
Prio 1 är att få ut en trefashandske nära parkeringen. Tyvärr har jag inte säkringar lediga så jag måste nog göra någon fullösning och lägga den på samma som den lilla 80L trefas VVB som bara drar 1kW per fas max men är säkrad 3*10. Den går också relativt korta perioder pga storleken.
Hoppas han har det varmt och gott iaf och slipper värma huset i -35C som vi här uppe, så problematiken är delvis annorlunda.
Nej, jag räknar inte med att elbilen ska fungera mer än i max -20C, men det blir ett intressant experiment kommande år.
Prio 1 är att få ut en trefashandske nära parkeringen. Tyvärr har jag inte säkringar lediga så jag måste nog göra någon fullösning och lägga den på samma som den lilla 80L trefas VVB som bara drar 1kW per fas max men är säkrad 3*10. Den går också relativt korta perioder pga storleken.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 350 inlägg
😂MultiMan skrev:
Jo, och jag mindes tydligen rätt land till och med, men jag vet förstås inte om det är permanent eller om det var det som avsågs med resten av världen. Nu ska jag försöka hålla mig från dessa stalkertemdenser och återvända till sakfrågan!
D Dilato skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 916 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 916 inlägg