M maria01 skrev:
kan man klara sig som fattig på svenska landsbygden med en zoe
Troligtvis, transport av byggmtrl, ved och sånt kan ju skötas med traktor.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mitt hushåll föll in under kriterierna för detta bidrag, och jag har nappat!

Tidigare haft en Peugeot 3008 från 2018. 12 00 mil. Slukar olja av oklar anledning och mycket småkrångel.
Avbetalningen har legat på 3000 i månaden plus bensin för alldldes för mycket pengar.
Jag kör mest till och från kidsens skolor, vilket blir många turer pga två barn med olika scheman. Dessutom mycket ströhandlingar, åka till gym, träningar osv. Väldigt sällan längre resor än dessa.

Nu föll valet på en rejäl chansning: en MG zs ev från 2021. 5400 mil. Bilhandlaren rekommenderar restvärde, jag är osäker på den delen men det skulle - efter bidraget - ge en månadskostnad på 400kr. Alternativt trixa lite med restvärdet och betala mer i månaden vilket jag tänkte mig.

Oavsett: billigare skatt, billigare drivmedel, billigare månadskostnad.
Behövde oavsett vad byta bil eller lägga om lånet jag redan hade.

Möjlighet att ladda hemma, men även hos mina föräldrar samt exman som har riktiga laddare för elbilar och där de sa : självklart gratis! (tack skyddsnätet aka familjen).

När jag köpte Peugeon var förutsättningarna annat, nu studerar jag master i två år och ekonomin är såklart sämre.. så detta alternativ blev liksom som gjort för oss.

Mg:ns kontantinstats täcks av peugeon, och jag får även 18 000 bonusen utbetalt: buffert för om något behöver fixas med bilen inom dessa tre år. Win win för mig.

Ps. Kan absolut ta kritik. Jag kanske tänker för positivt om detta, så kör på om ni vill såga mina tankar haha!

• Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
En detalj:
Exmaken har en hybrid, föräldrarna nyss köpt en helt ny elbil som har betydligt längre räckvidd. Nu åker vi oftast tåg om vi ska längre resor, men annars lånbyter vi bil med någon av dom om vi behöver eller inte orkar leta reda på vart man laddar osv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
A Amandaia skrev:
En detalj:
Exmaken har en hybrid, föräldrarna nyss köpt en helt ny elbil som har betydligt längre räckvidd. Nu åker vi oftast tåg om vi ska längre resor, men annars lånbyter vi bil med någon av dom om vi behöver eller inte orkar leta reda på vart man laddar osv.
MGn har väl rykte om sig att vara smäckigt byggd, men se till ha en försäkring som täcker maskinskada och googla på rostskydd. Kanske kan det vara värt att tvätta bilan under och köpa ett par flaskor lättflytande rostvax och duscha på där de brukar rosta efter bilen torkat upp helt. Jag förespråkar det lättflytande som inte är super beständigt men är enkelt sätta på. Börjar man måla eller köra tjockt rostskydd måste man veta vad man gör. Tunnfltande vax är det svårt bli fel och det kryper in i de spalter där det ofta rostar.

J JohanLun skrev:
MGn har väl rykte om sig att vara smäckigt byggd, men se till ha en försäkring som täcker maskinskada och googla på rostskydd. Kanske kan det vara värt att tvätta bilan under och köpa ett par flaskor lättflytande rostvax och duscha på där de brukar rosta efter bilen torkat upp helt. Jag förespråkar det lättflytande som inte är super beständigt men är enkelt sätta på. Börjar man måla eller köra tjockt rostskydd måste man veta vad man gör. Tunnfltande vax är det svårt bli fel och det kryper in i de spalter där det ofta rostar.
Ja det är ju absolut ingen premium bil. Inte för att Peugeon heller var det men jag är medveten om att jag troligtvis downgradar lite. Jag är dock ingen ”bilmänniska” och kommer inte märka någon skillnad i ”körglädje” som det ofta talas om haha.

Tack för tipsen! Det ska jag skriva upp och ha med mig.

J
A Amandaia skrev:
Ja det är ju absolut ingen premium bil. Inte för att Peugeon heller var det men jag är medveten om att jag troligtvis downgradar lite. Jag är dock ingen ”bilmänniska” och kommer inte märka någon skillnad i ”körglädje” som det ofta talas om haha.

Tack för tipsen! Det ska jag skriva upp och ha med mig.

Näe jag tänkte nog mer på att saker går sönder och kostar pengar. Då kan man se till att förbereda för det värsta. Med lite rostskydd och bra försäkring så blir det nog en billig bil. Jag är bilintresserad men skulle utan problem nöja mig med väghållning på en mg. :). Vardagsbil är mest frågan om att komma fram utan några dyra överraskningar.

Lycka till!

J JohanLun skrev:
Näe jag tänkte nog mer på att saker går sönder och kostar pengar. Då kan man se till att förbereda för det värsta. Med lite rostskydd och bra försäkring så blir det nog en billig bil. Jag är bilintresserad men skulle utan problem nöja mig med väghållning på en mg. :). Vardagsbil är mest frågan om att komma fram utan några dyra överraskningar.

Lycka till!
Tack då är jag med!

Ja, den jag har nu börjar också bli till åren att saker går sönder och kommer kosta pengar. MGn blir då enkelt att spara undan varje månad istället för oförutsedda utgifter. Blir nog bra.
Tack snälla!

F fribygg skrev:
Troligtvis, transport av byggmtrl, ved och sånt kan ju skötas med traktor.
va?

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
J
A Amandaia skrev:
Tack då är jag med!

Ja, den jag har nu börjar också bli till åren att saker går sönder och kommer kosta pengar. MGn blir då enkelt att spara undan varje månad istället för oförutsedda utgifter. Blir nog bra.
Tack snälla!
Jo, jag tror knepet är att antingen ha en bil där maskinskada fortfarande finns, så man undviker de riktigt dyra sakerna. Smågrejor får man ändå betala själv, men AC, elmotor, växellåda, servo osv täcks om än med hög självrisk.

Eller ska man ha en robust, gammal bil, jag har en V70n från 2005. De går att lämna till en verkstad som fixar oftast billigt, de är bra byggda, rostar inte så mycket osv. Givetvis fel på dem åxå, men värdet så lågt att man KAN skrota bilen vid större fel.

Att ha en 10-ä15 år gammal Peugeot, Renault, Toyota, Mazda, VW, Skoda, Audi, Kia mm som rostar friskt, har ganska kackiga lösningar och är mindre roliga att reparera, det tror jag inte på.

Nu vet jag inte, men gissar. MGn tror jag INTE du ska ha till den blir 10 år gammal. Men, om du "skriver av den" till dess och får låga kostnader så är det helt ok. Sen kan säkert nån som kan meka själv köpa 2st och få ihop nåt. Men att lämna sådan på verkstad, speciellt om man ska in på Hedin bil, när den är 10 år och börjat rosta, hälften av delarna går inte få tag på, det är nog en mardröm.

MultiMan
Jag kan uppdatera med att Naturvårdsverket verkar ha bra fart på sina system och när man nu som jag angav registreringsnumret så blev det godkänt nästan omgående. Det ligger nu på utbetalning via Swedbank. Ni som söker tänk på att gå in i deras portal och registrera vilken bank och kontonummer ni vill ha utbetalningen till om det inte är gjort sedan tidigare. Länk:

https://www.swedbank.se/privat/beta...anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister.html

...

Bilaffären är inte helt avslutad än och jag kommer återkomma i en egen tråd om min egen upplevelse av köpet samt råd och tips om vad man bör tänka på.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kan uppdatera med att Naturvårdsverket verkar ha bra fart på sina system och när man nu som jag angav registreringsnumret så blev det godkänt nästan omgående. Det ligger nu på utbetalning via Swedbank. Ni som söker tänk på att gå in i deras portal och registrera vilken bank och kontonummer ni vill ha utbetalningen till om det inte är gjort sedan tidigare. Länk:

[länk]

...

Bilaffären är inte helt avslutad än och jag kommer återkomma i en egen tråd om min egen upplevelse av köpet samt råd och tips om vad man bör tänka på.

Kul!

Men på deras sida står det att man bör vänta 10 dagar efter att man registrerats som ägare då det ligger en fördröjning innan du står som ägare?
Men det gick bra ändå för dig alltså?

Morsan funderar på "ny" bil och jag nämnde det här för henne och hon kvalar in på det högre bidraget.

Hon åker idag Kia sportage -05 med v6 som tyvärr börjar rosta lite.

Kikade lite snabbt och Kia Soul för 75-90000 kanske vore nåt, hon vill ha en bil man sitter lite högre i, åker väl 500mil om året.

Känns som att även om ger bort bilen och en elbil är värd 0:- efter 3 är så har hon tjänat på affären

Men är Soul för dom pengarna nåt att ha?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
A Amandaia skrev:
Kul!

Men på deras sida står det att man bör vänta 10 dagar efter att man registrerats som ägare då det ligger en fördröjning innan du står som ägare?
Men det gick bra ändå för dig alltså?
Det är en fördröjning men vid samtal så lät det indirekt som att problemet minskat. Det tillsammans med att man inte behöver göra om hela ansökan om regnumret inte godkänns gjorde att jag chansade (enligt den tjänstemannen iaf). Jag har inga större marginaler, så ju snabbare utbetalning desto mindre problem.

Bilen blev registrerad på mig för 7 dagar sedan sett till godkännandet igår.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
nino nino skrev:
Morsan funderar på "ny" bil och jag nämnde det här för henne och hon kvalar in på det högre bidraget.

Hon åker idag Kia sportage -05 med v6 som tyvärr börjar rosta lite.

Kikade lite snabbt och Kia Soul för 75-90000 kanske vore nåt, hon vill ha en bil man sitter lite högre i, åker väl 500mil om året.

Känns som att även om ger bort bilen och en elbil är värd 0:- efter 3 är så har hon tjänat på affären

Men är Soul för dom pengarna nåt att ha?
Soul har jag gillat utseendemässigt, särskilt version 1 även om mina vänner och bekanta vomerade vid åsynen. Aldrig provat att köra den, allra minst elvarianten. Trots att vi en väldigt stor KIA-ÅF där jag bor ser man inte särskilt många. Dock en bil jag utan tvekan hade kunnat tänka mig att testa. Gillar alla former av udda bilar och den typen av funkisbilar särskilt mycket. Kanske vår tids Renault 4 fast med bättre kvalitet?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stör mig lite på rubriken över att de står fattiga, när det handlar om låg inkomst..

• Gilla
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.