P
man måste först avgöra om det är nåt ursprungligt problem altså nåt som är orsakat redan från tillverkningen av fordonet...

Men nästan allt på ett fordon påverkas av användningen som leder till olika former av slitage

slitage förändringen åldring osv ska ju kunden alltid betala , det är inget som har med garanti att göra

Så problemet är ju att väldigt mycket blir öppet för tolkning och i många fall så glider man undan garantiansvar för kunden inte kan bevisa att det är garanti då det mesta går att hänvisa till slitage och förslitning pga användning och hur mycket normal anvndning och livslängd är ju återigen info där biltillverkaren har rejält övertag i kunskaper

Många märken med långa rostskyddsgarantier 10-12 år osv men den gäller bara emot genomrostning och för att den ska gälla ska du varje år lämna in bilen på årlig rostskyddskontroll hos auktoriserad märkesverkstad som då såklart skriver att du har mängder med stenskott och små lackskador och att åtgärd behövs på dessa.. några missade kontroller och rost på nån av dessa ställen du som kund så såklart inte åtgärdad dessa anmärkningar och garantin är nå såklart omöjlig att få ut nån roskskada på då rosten beror på yttre åverkan såklart stenskott som gör små hål i lacken..

vem som bestämmer vad som är korrekt ja bilfabrikanten tills nån drar dom till rätten men där kommer det ju spenderas stora pengar på att överbevisa människan som försöker utmana biltillverkare

J
A Avemo skrev:
Jag har fått intrycket att just Zoe sticker ut genom att ha ovanligt höga förluster vid laddning. I synnerhet vid lägre effekt. De har tydligen använt kraftelektroniken i motorstyrningen även till laddaren och använder motorlindningar som spole i laddaren. Inte en dum idé som princip att samma elektronik får två syften. Men tydligen är resultatet inte på topp.
Jag har för mig jag läst att det framförallt var de första modellerna som kunde ladda (om jag minns rätt) 43kW DC med typ2 och som hade ett Conti-system som hade denna väldigt speciella lösning. Jag tror åxå jag läst nånstans att dessa bilar var extra viktigt med en klass B JFB... Nåväl. Min bil verkar inte supereffektiv att ladda på låg strömstyrka, men om det är typiskt för Zoe eller gäller alla vet jag inte. När man laddar så kan den ju joxa med fläktar osv så jag tror det alltid är sämre att ladda långsamt (och för zoe är nog "för snabbt" aldrig ett problem då det är max 22kW).

P polaris78 skrev:
Så även om nån eu domstol slog fast att det räcker med servad korrekt så letar många märken efter mer kryphål att neka om man inte sköter om bilen hos märkesverkstaden
Så är det nog absolut. Jag fick spindelleder bytta utan knorr hos Hedin. De var inte översnälla på Hedin, men verkmästaren eller om det var servicechefen för Renault som jobbade på Hedin kom med från Volvo tror jag (för honom pratade jag med när jag fick ett däck bytt och med det en trasig TPMS precis vid köpet på Volvo i kista) - den killen var riktigt trevlig och service minded. Men, Hedins prissättning och annat runtikring kände jag inte var så kul. Men, volvo där jag köpte bilen hann jag använda verkstaden för Renault, och även servat min gamla V70n och de är supertrevliga, givetvis har det säkert en kostnad - men inte bedömer jag högre än Hedin men man får ändå nånstans att sitta, kaffe och kaka eller till och med lunch, wifi finns, servicetekniker är trevliga, väntetiden kort osv. Riktig kundservice. Som man inte få hos småskuttarna som servar för en 1000-lapp... Men när jag körde VW innan så valde jag bort de stora VW verkstäderna efter ett tag och bytte till "Rutiga Bubblan" i Rotebro där man inte får sitta i nån fin lounge utan får en kaffe i pappmugg och sitta på en pinnstol. Men verkstadskillarna är superbra. Och de är autkoriserade VW vilket var ett krav då jag hade bilen via jobbet. Nå. Nu blev det en rejäl utvikning.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kan man klara sig som fattig på svenska landsbygden med en zoe

P
M maria01 skrev:
Ingen förståndig person som jobbar i bilbranschen eller har gjort kan rekommendera nån att skaffa en Renault... Det är bilar som i bästa fall ska köpas ny åkas med 2år och bytas in och ta ut en ny.. Lite billigare att köpa än många konkurrenter men andrahandsvärde som är ännu lägre än konkurrenterna gör det ofta till en jäkligt dålig affär.. Man prispressar hårt på det som ligger med i jämförelse på ägandekostnader men så fort nåt annat går sönder och det gör det så är det dyrt att laga och svårt att hitta bra verkstäder med kunnigt folk... och att sen köpa beg eller tänka sig behålla längre än 2 år så kommer problem och ofta stora kostnader på repkontot... Att köpa dom billigaste bilarna leder ofta till dom dyraste kostnaderna för att hålla dom fungerande.

Har man låg inkomst och pressad ekonomi köp en gammal volvo och leta på en billig duktig verkstad helst en mekaniker att få hjälp av..
Totalkostnad för mil och ägande och att vissa Reservdelar kan köpas beg leder till den lägsta bilkostnaden.

Vill man absolut inte åka volvo så köp en golf leta på en fin utan rost .. rost är sällan värt att laga men bromsar och andra slitdelar behövs bytas på alla bilar . Även nya efter en liten tid...

Bilar som är billigast nya eller billigast i förhållande till årsmodell och miltal på beg marknaden är ofta skit som är mycket problem och dyra att hålla liv i...och bör undvikas

• Gilla
vcx
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Med de rätta transportbehoven är svaret ja. Det är en småbil och den kan inte DC-laddas förutom årsmodell 2020 och senare som kan DC-laddas med blygsamma 50 kW. Det finns tre olika storlekar på batteriet beroende på ålder. 22, 40 och 52 kWh. Inte en bra bil till långa resor. Men för pendling duger den gott. Min har mellanbatteriet och det längsta jag kört på en laddning är 20 mil.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J
Jag tänkte också att Renault var en av de bilar jag allra minst skulle komma att skaffa, men Zoe har överraskat att vara den bil som hittills varit billigast. Den upplevda kvaliteten är dålig, men jag har haft minst 5 fabriksnya Vw innan och de har varit mer småfel på.

Hemligheten med större fel är att först Renault via 5 års garanti tar det som dyker upp, efter det maskinskada i ytterligare flera år.

Bilen är billigt byggd, men inte usel. Den är plastig, men faller inte sönder.

A Avemo skrev:
Med de rätta transportbehoven är svaret ja. Det är en småbil och den kan inte DC-laddas förutom årsmodell 2020 och senare som kan DC-laddas med blygsamma 50 kW. Det finns tre olika storlekar på batteriet beroende på ålder. 22, 40 och 52 kWh. Inte en bra bil till långa resor. Men för pendling duger den gott. Min har mellanbatteriet och det längsta jag kört på en laddning är 20 mil.
Min syster hade en Zoe som pendlingsbil i Västerbotten. Den stod mer still än att den användes under de två år de hade den. Per mil var det den överlägset sämsta bil man kan äga.

De hade problem med elsystemet och delar gick aldrig att få tag i med kort varsel. Flera månaders leveranstid verkar vara normen. En av gångerna var det en ny laddare som behövdes, det var det som tog längst tid.

Så syrran och hennes karl drog slutsatsen som många av oss andra redan dragit, att franska bilar skall man inte ta i ens med tång.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Min fru och jag leasade varsin Zoe mellan 2022 och 2025.

Min 6000mil
Högspänningsbatteri
Någon vital del laddaren

Frugans 3000mil
Styrleder

Upplevelsen av bilarna hade varit bättre om det inte var för företaget dom leasades genom var alltid suck och stön och problem när man bokade service eller reparationer,
Frugan glappa styrled upptäcktes vid 2år service. Tog nästan 2 månader innan det var åtgärdat då det var problem att få fram grejor.
Problemet med batteriet i min bil var att det inte gick att ladda vid minusgrader. Som tur var har man garage så gick att lösa genom att låta bilen stå där.
Tog 5 månader att få fram ett batteri.

svesse84 svesse84 skrev:
Min fru och jag leasade varsin Zoe mellan 2022 och 2025.

Min 6000mil
Högspänningsbatteri
Någon vital del laddaren

Frugans 3000mil
Styrleder

Upplevelsen av bilarna hade varit bättre om det inte var för företaget dom leasades genom var alltid suck och stön och problem när man bokade service eller reparationer,
Frugan glappa styrled upptäcktes vid 2år service. Tog nästan 2 månader innan det var åtgärdat då det var problem att få fram grejor.
Problemet med batteriet i min bil var att det inte gick att ladda vid minusgrader. Som tur var har man garage så gick att lösa genom att låta bilen stå där.
Tog 5 månader att få fram ett batteri.
Det låter som problemet med batteriet var ett av felen syrran hade, det andra var definitivt att laddelektroniken behövde bytas. Jag måste fråga dem, men det gick ibland att ladda bilen, så det är ju kisstänkt. De hade dock inget varmgarage så de var utan bil i många månader i rad.

P
En "gratis" Zoe/Leaf, är det något som fungerar på vintern ? Min granne kvalar in för bidraget och frågade mig, och det finns ju några stycken till salu för ca 70k. Grannens transportbehov är inte mer än några korta sträckor (3 mil) ca 1 gång i veckan. Vad händer med en gammal Zoe som stått still utomhus en vecka i minus 10, är det bara att köra iväg och vara glad eller måste den (batteriet ?) förvärmas ? Blir det varmt i kupén även vid korta sträckor på vintern ? Kan han aktivera någon form av kupévärme innan avfärd, med eller utan 1-fas laddaren inkopplad ?

P peter_65 skrev:
En "gratis" Zoe/Leaf, är det något som fungerar på vintern ? Min granne kvalar in för bidraget och frågade mig, och det finns ju några stycken till salu för ca 70k. Grannens transportbehov är inte mer än några korta sträckor (3 mil) ca 1 gång i veckan. Vad händer med en gammal Zoe som stått still utomhus en vecka i minus 10, är det bara att köra iväg och vara glad eller måste den (batteriet ?) förvärmas ? Blir det varmt i kupén även vid korta sträckor på vintern ? Kan han aktivera någon form av kupévärme innan avfärd, med eller utan 1-fas laddaren inkopplad ?
Dom Zoe vi hade var det jättebra värme i.
Gick att aktivera förvärmning av kupé så länge man hade över 20% i batteriet.
Gick även att förkyla bilen på sommaren.
Har för mig att den aktiverade värmen/kylan i 15min varje gång man sa åt den via appen.

Båda var 52kWh batteriet så "sista" generationen som tillverkades. Hur det är med dom tidigare som var mindre batterier har jag ingen aning om.

Var vid ett tillfälle på tjänsteresa och bilen stod parkerad i -10-20°C i en vecka utan problem i varjefall.

• Gilla
Brake och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har 41kwh varianten. Värmen är inte bra när det är riktigt kallt, men iom förvärmning så funkar det.

Jag håller med om detta med "delar" - men jag skulle tro det beror mer på Hedin bil än renault (men det vet jag förstås inte, kanske har Hedin superkoll på alla andra bilar de säljer delar till). Min AC var trasig, det togs på försäkringen, men det var lite väntetid på delar.

Om man kör 3 mil i veckan så vete tusan om man inte ska ha en vanlig, 20 år gammal bensinbil.

Så, för att vara ärlig. Zoe är ingen stor, bekväm, tyst rejäl bil. Det vore fel att säga. Men, givet låg inköpskostnad (i detta fall för vissa i princip gratis), om man inte behöver åka längre än 20 mil, inte behöver dra släp eller lasta på tak och om man har kvar möjlighet att ta de dyra grejorna på maskinskada ytterligare några år så finns potential att få ett otroligt ekonomiskt bilägande.

Framvagnen, iallafall på de innan "facelift" sägs vara mkt svag. Så man får byta delar där, det ska man räkna med. Som jag förstår (jag har ännu inte betalat nåt själv för detta) så är det dock relativt billigt att göra.

Jag skulle jättegärna ha en lite bättre elbil, Zoe är en budgetbil, men steget upp till nåt bättre är ganska mycket pengar, så jag har inte tyckt det är värt det. Men det är ju givetvis helt personligt för hur mycket man vill lägga på en bil per månad...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P peter_65 skrev:
I min så räcker värmen gott för defroster. Och den värme som är kommer hyfsat fort. Men överdrivet varmt blir det inte på vintern. Det är då varianten med 40 kWh batteri. Zoe har ingen förvärmning av batteriet. Min har i alla fall inte haft några problem relaterade till kyla.

Det du skall tänka på när du tittar på de billigare Zoe är att vissa har ett hyresavtal på batteriet. Då tillkommer en månadskostnad. Så de billigaste du hittar är troligen med hyrbatteri.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Ja han kör ju idag en gammal bensinare som fungerar, jag tror mest det var det här med "gratis" som lockade. Men nu kollade vi lite blocket tillsammans och om han verkligen inte vill ge mera än 65-70k då är det ju i princip bara 22kWh Zoe som finns tillgängligt, vissa med friköpt batteri. Vi får se vad som händer. Tacker för infon ovan, jag har förmedlat den vidare.

J
P peter_65 skrev:
Ja han kör ju idag en gammal bensinare som fungerar, jag tror mest det var det här med "gratis" som lockade. Men nu kollade vi lite blocket tillsammans och om han verkligen inte vill ge mera än 65-70k då är det ju i princip bara 22kWh Zoe som finns tillgängligt, vissa med friköpt batteri. Vi får se vad som händer. Tacker för infon ovan, jag har förmedlat den vidare.
Jag tror folk försöker ta lite överpriser på dessa bilar. Tidigare har jag förstått att en sådan som jag har med ungefär de miltalet och lossköpt batteri ligger under 100.000, kanske nedåt 70 men kanske inte 60 om den inte är rätt ful och sliten. Går det att köpa från en privatperson? För handlare lägger väl alltid på lite på priset...

Ska det vara billigt så är friköpt batteri viktigt (även om jag förstått att Renault tillslut verkar bara ge bort batteriet). Ska man kunna klara mer än 5 mils range (dvs 5 mil till jobbet och sen hem utan att ladda imellan) så ska man nog ha 41kwh. Vintern, 41kwh, motorväg, värme så är 15-20 mil mer realistiskt. På sommarn kommer man mkt längre. Jag antar att 22kwh har mer än hälften av det, men marginalerna blir ju väldigt tajta om man tex kommer 12-15 mil och har 10 man behöver ta sig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.