MultiMan MultiMan skrev:
Ni som har haft elbilar och kan mer. Jag kör inte mycket och nu efter att ha lärt mig system någorlunda så ser jag att man kan ladda ända ner till 6A med stickpropp. Det innebär teoretisk att jag kan både mata bil och köra LLVP på samma 13A säkring
Jag laddar med 6A enfas ibland om jag har gott om tid och är orolig för huvudsäkringarna. Hemma har jag trefas. På vissa modeller ökar förlusterna när man sänker effekten. Men på samma säkring som luftvärmepumpen skulle jag inte lägga mig mer än tillfälligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A Avemo skrev:
Jag laddar med 6A enfas ibland om jag har gott om tid och är orolig för huvudsäkringarna. Hemma har jag trefas. På vissa modeller ökar förlusterna när man sänker effekten. Men på samma säkring som luftvärmepumpen skulle jag inte lägga mig mer än tillfälligt.
Jag har balanserat mina faser så garagets uttag ligger utanför både LLVP, tvättmaskin mm, men kabeln är minst 30, kanske 40 meter 1,5mm2 EKKJ från 70-talet. Lastar man fullt sjunker spänningen ner till låga 220V. Frågan är hur bra det är.

Jag får räkna på det helt enkelt och se om det är rimligt eller glapp någonstans.

MultiMan MultiMan skrev:
Lastar man fullt sjunker spänningen ner till låga 220V. Frågan är hur bra det är.
Det blir ju en förlust förstås. Ett scenario jag glömde nämna är att om jag laddar med 50 m skarvsladd så blir det också 6A. Jag har stött på att laddströmmen automatiskt sänktes när spänningsfallet var påtagligt. Att det sjunker till 220V är ju ingenting att eftersträva. Men det är ingen katastrof.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag laddade hybrid i fem år i ett enfasuttag, såg till att det var nytt och fräscht samt kollade för varmgång första gångerna.

Men det blev en riktig laddare när vi köpte elbil.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
I
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är det lagligt att ha ett sånt villkor? Alltså att den ska servas på en viss firma.
Detta gäller den sjuåriga garantin så den lagstadgade kanske gäller ändå.

J
R Roger Fundin skrev:
Den enda nackdelen att ladda med 6A förutom att det tar längre tid är att det blir högre laddförluster. Laddar man med solceller, eller ser till att laddningen sker under billiga timmar spelar det mindre roll.
Jag har mycket ovetenskapligt noterat att när jag laddar på jobbet (enfas, mormors-låda) så är min Zoe väldigt ineffektiv. Jag har dock inte loggat och noterat många laddningar så kanske är det andra faktorer som påverkar...

Klippt och klistrat från MG:s garantivillkor. Min fetning.

Nybilsgarantin gäller för dig som servar din bil på en auktoriserad MG-verkstad, eller av annan verkstad förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt MG's serviceprogram under hela garantitiden. Utöver nybilsgarantin ingår även en antiperforeringsgaranti och lackgaranti, vilket innebär att din MG skyddas både på insidan och utsidan.
Jag köpte min Zoe begagnad på "volvo" men strax efter tog Hedin bil över. Jag fick åxå känslan att de skulle bråka om man servat på andra ställen så jag gjorde det så länge jag hade den 5 åriga garantin. De är ju MYCKET dyrare än tex en mekonomen eller liknande. Hedin suger, vilket väl framgår i mediarapportering hur det går för dem ekonomiskt...

Som jag förstått är även MG lite av en "mardröm" för Hedin som väl prånglade ut massor av sådana på leasing då väl kvaliteten inte var som förväntat (eller snarare om man tänkte den skulle vara som en kinesisk produkt med lite touch av engelsk bilkvalitet så stämde den nog spot on). De ser ju väldigt trevliga ut, MG bilarna, men när man läst lite mer på forum och facebook från de som äger bilen så känns de inte längre så kul.

I
P perror skrev:
Småbilar på ett byggforum!
Jag köpte en Renault Kangoo med usel räckvidd men den är otroligt praktisk. Har ingen familj så baksäte är bara till besvär.
Vilken batteristorlek är det och hur långt kommer du på fulladdat batteri?
Kan man sitta ok i den om man är över 185cm lång?

I
J JohanLun skrev:
Jag har mycket ovetenskapligt noterat att när jag laddar på jobbet (enfas, mormors-låda) så är min Zoe väldigt ineffektiv. Jag har dock inte loggat och noterat många laddningar så kanske är det andra faktorer som påverkar...

Jag köpte min Zoe begagnad på "volvo" men strax efter tog Hedin bil över. Jag fick åxå känslan att de skulle bråka om man servat på andra ställen så jag gjorde det så länge jag hade den 5 åriga garantin. De är ju MYCKET dyrare än tex en mekonomen eller liknande. Hedin suger, vilket väl framgår i mediarapportering hur det går för dem ekonomiskt...

Som jag förstått är även MG lite av en "mardröm" för Hedin som väl prånglade ut massor av sådana på leasing då väl kvaliteten inte var som förväntat (eller snarare om man tänkte den skulle vara som en kinesisk produkt med lite touch av engelsk bilkvalitet så stämde den nog spot on). De ser ju väldigt trevliga ut, MG bilarna, men när man läst lite mer på forum och facebook från de som äger bilen så känns de inte längre så kul.
Hedins verkstäder verkar inte ha speciellt hög kompetens, kompisens bil är 4 år nu och varken verkstan i Helsingborg eller i Ängelholm har lyckats att lägga in "instruktionsboken" på svenska i systemet och Hedin i Helsingborg där bilen köptes tyckte att kompisen skulle nöja sej med närmare 200 lösa A4 papper som "instruktionsbok" och detta till en bil som de betalade drygt 450 000:- för 2022.

• Wow
Byggaren Bengt
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har mycket ovetenskapligt noterat att när jag laddar på jobbet (enfas, mormors-låda) så är min Zoe väldigt ineffektiv. Jag har dock inte loggat och noterat många laddningar så kanske är det andra faktorer som påverkar.
Jag har fått intrycket att just Zoe sticker ut genom att ha ovanligt höga förluster vid laddning. I synnerhet vid lägre effekt. De har tydligen använt kraftelektroniken i motorstyrningen även till laddaren och använder motorlindningar som spole i laddaren. Inte en dum idé som princip att samma elektronik får två syften. Men tydligen är resultatet inte på topp.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I
Texten jag citerade från mg:s sida gäller den sjuåriga garantin.

[länk]
Stort tack!
Jag skickar den till kompisen så kommer han nog att byta till en fristående verkstad omgående med tanke på:
"Nybilsgarantin gäller för dig som servar din bil på en auktoriserad MG-verkstad, eller av annan verkstad förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt MG's serviceprogram under hela garantitiden".

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Fairlane
EU slog ner på de där garantivillkoren för många år sen, så man kan serva var man vill så länge det sker korrekt.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Försvarar inte Hedin generellt men det verkar skilja rätt mycket mellan olika verkstäder. Sambon och jag lämnar våra respektive bilar till Hedinverkstäder i olika städer och vi får väldigt olika bemötande och hjälp.

P
Fairlane Fairlane skrev:
EU slog ner på de där garantivillkoren för många år sen, så man kan serva var man vill så länge det sker korrekt.
jo i teorin så är det ju så men i praktiken så är det olika enkelt att få garanti beroende på om man är kunden med bilen som verkstan aldrig sett förut eller om man är kunden som hela verkstan vet att dom köpt sina 7 sista bilar här och vi sköter allt från däckbyte till småfel så kommer kunden till oss...

Så vad som är "normalt slitage" och inte går på garanti gentemot rena garantiåtaganden som är säkerhets baserade och sen allt därimellan. och när det väl händer nåt så är det väldigt olika bemötande och vad som går på kund och vad som betalas av garanti eller andra good will konton..

jobbade på merca en stund på transport och lastbilar.. var en lastbil som motorn rasa under lite konstiga former.. dom skulle ha ner all olja vi kunde få ur för skicka på labb analys för att sen neka kunden när det hittades olja som var fel.. labbtestet kostade mer än motorn men det hade visst ingen betydelse allt för att neka kunden ...

jobbade på volvo innan mycket snällare och mer tillmötesgående garantihantering och mycket mer lite på verkstan om vad som är rätt beslut..och ett mer hellre fria än fälla och ta en grej för mycket än en för lite...

Så även om nån eu domstol slog fast att det räcker med servad korrekt så letar många märken efter mer kryphål att neka om man inte sköter om bilen hos märkesverkstaden

Fairlane Fairlane skrev:
och vem bedömer vad som är korrekt?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.