20 589 läst ·
255 svar
21k läst
255 svar
Köpa begagnad elbil utifrån Naturvårdsverkets nya premie för fattiga
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nu har du redan köpt en Mini, mycket dyrare än de bidrag du får, men förhoppningsvis en bra bil som räcker länge.
Jag har haft min Zoe i 4 år och det är en "skitbil" men också en bil som haft få fel. När jag köpte var detta den bil med lägst kostnader, service, försäkring och inköp / trolig värdeminskning. Det verkar fortsätta så. Den är helt enkelt billigast. Den är lite för "liten" och har ingen snabbladdning. Kollade på alternativ och tyvärr så måste man lägga imellan ganska mycket för att få tex snabbladdning, dragkrok, takräcke osv. Jag funderade ett tag på MG ZS men efter läst lite om de problem folk har så blev jag avskräckt. Zoe har problem med elmotor, AC och spindelleder. MGn verkar ha problem med massor av smådetaljer - den ser ut att vara premium men verkar vara ett riktigt skitbygge.
Leaf verkar ju också vara en av de billigare, för samma pris som en Zoe lite "bättre" att åka, samtidigt kortare räckvidd.
Tesla M3 verkar nästan vara det billigaste om man ska ta steget upp så man har takräcke, plats för 5 pers, dragkrok och riktig snabbladdning. Men nästan alla har gått långt, försäkringen är svindyr. Så jag håller ut med min Zoe.
En bra grej är att försöka hitta en bil som fortfarande omfattas av garantier eller iallafall maskinskada. Reparationer på elbilar KAN vara dyra. Underhåll är i många fall lågt, men endel firmor (jag tror tex Hedin bil) har skruvat upp servcekostnaden löjligt mycket för elbilar. Det går att använda nån annan firma, bara man är noga så man fortsätter omfattas av garantier/maskinskada.
Kör man 10-15 mil om dagen så finns ett antal elbilar som borde gå att få in i detta bidrag och kommande 2-3 år ge en otroligt låg milkostnad. Om man klarar de begränsningar en elbil ger.
Jag har haft min Zoe i 4 år och det är en "skitbil" men också en bil som haft få fel. När jag köpte var detta den bil med lägst kostnader, service, försäkring och inköp / trolig värdeminskning. Det verkar fortsätta så. Den är helt enkelt billigast. Den är lite för "liten" och har ingen snabbladdning. Kollade på alternativ och tyvärr så måste man lägga imellan ganska mycket för att få tex snabbladdning, dragkrok, takräcke osv. Jag funderade ett tag på MG ZS men efter läst lite om de problem folk har så blev jag avskräckt. Zoe har problem med elmotor, AC och spindelleder. MGn verkar ha problem med massor av smådetaljer - den ser ut att vara premium men verkar vara ett riktigt skitbygge.
Leaf verkar ju också vara en av de billigare, för samma pris som en Zoe lite "bättre" att åka, samtidigt kortare räckvidd.
Tesla M3 verkar nästan vara det billigaste om man ska ta steget upp så man har takräcke, plats för 5 pers, dragkrok och riktig snabbladdning. Men nästan alla har gått långt, försäkringen är svindyr. Så jag håller ut med min Zoe.
En bra grej är att försöka hitta en bil som fortfarande omfattas av garantier eller iallafall maskinskada. Reparationer på elbilar KAN vara dyra. Underhåll är i många fall lågt, men endel firmor (jag tror tex Hedin bil) har skruvat upp servcekostnaden löjligt mycket för elbilar. Det går att använda nån annan firma, bara man är noga så man fortsätter omfattas av garantier/maskinskada.
Jag köpte en på Ali med (iallafall på pappret) korrekta certifikat från/för EU och levererad / skickad från EU. Tror den kostade under 1500 inkl adapter så man kan ladda även i ett vanligt 1 fas mormors / Schuko uttag.J JoxarJonny skrev:
Håller med, men om man kör 2-3000 mil är bränslet en rätt stor kostnad.P polaris78 skrev:
Jag har en 20 år gammal V70 och en Renault Zoe. Tar jag Volvon så har jag oftast äldsta bilen på hela parkeringen. Men den går otroligt bra och billigt om man räknar totalkostnad. Zoen har nog i princip haft samma månadskostnad som jag sparar på att inte köra volvon.P polaris78 skrev:En stor v70 diesel awd för att klara fjällresorna och husvagns semestrarna på resten av året. och sen har vi en andra bil också en v70 men äldre som andra bil.. båda är betalade sen länge och mycket jobb görs själv på dom och har stort kontaktnät på delar och hjälp med dom få grejer man inte gör själv eller saknar utrustning..
Vi funderade på elbil men det går ju aldrig ihop sig i verkligheten. och särskillt inte med nyare bilar inblandade för stora kostnader och för många osäkra faktorer och till på det svårigheten att få till vettig dragvikt för större husvagn och svårigheterna med svindyr snabbladdning då få av elbilarna har räckvidd för.
Givetvis är det så. En stor elbil som kan dra, lasta och har lång räckvidd är svindyr och svår att hitta nåt begagnat som inte gått jättelångt. De som köper gör det ofta som förmånsbil och kör långt. Så beg marknaden innehåller dyra långmilade bilar.P polaris78 skrev:
Jag håller med, bidragen riskerar slå fel. Detta känns ändå som rimligt, då det faktiskt kan ges till de som har ett "behov" - men jag tror ändå (som vi redan sett i tråden) det kommer fuskas, att nån annan får köpa bilen som har låg lön och bor på "rätt" ställe.D Dkvist skrev:
Kör man 10-15 mil om dagen så finns ett antal elbilar som borde gå att få in i detta bidrag och kommande 2-3 år ge en otroligt låg milkostnad. Om man klarar de begränsningar en elbil ger.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
det går ju att registrera den i Sverige direkt när man kommer hem kan man då söka eller måste man söka bidrag innan man köper enNötegårdsgubben skrev:
förstår inte riktigt hur dom tänker man vill köpa en bil men sen ska säljaren vänta på kunden tills får ett ja på ansökan eller har man tänkt att fattiga ska ligga ute med hela belopet tills ansökan är klar
ser så zoe hela tiden till salu trasiga för kaffe pengar samma med renault kangoo på den senare är inte nåt som är trasigt mer att hyran på batteriet har gåt utJ JohanLun skrev:Nu har du redan köpt en Mini, mycket dyrare än de bidrag du får, men förhoppningsvis en bra bil som räcker länge.
Jag köpte en på Ali med (iallafall på pappret) korrekta certifikat från/för EU och levererad / skickad från EU. Tror den kostade under 1500 inkl adapter så man kan ladda även i ett vanligt 1 fas mormors / Schuko uttag.
Håller med, men om man kör 2-3000 mil är bränslet en rätt stor kostnad.
Jag har en 20 år gammal V70 och en Renault Zoe. Tar jag Volvon så har jag oftast äldsta bilen på hela parkeringen. Men den går otroligt bra och billigt om man räknar totalkostnad. Zoen har nog i princip haft samma månadskostnad som jag sparar på att inte köra volvon.
Givetvis är det så. En stor elbil som kan dra, lasta och har lång räckvidd är svindyr och svår att hitta nåt begagnat som inte gått jättelångt. De som köper gör det ofta som förmånsbil och kör långt. Så beg marknaden innehåller dyra långmilade bilar.
Jag håller med, bidragen riskerar slå fel. Detta känns ändå som rimligt, då det faktiskt kan ges till de som har ett "behov" - men jag tror ändå (som vi redan sett i tråden) det kommer fuskas, att nån annan får köpa bilen som har låg lön och bor på "rätt" ställe.
Jo, men har man maskinskademoment via märkesförsäkring täcker det till 17.000 mil och 10 år har jag för mig. Det tar AC, laddare och elmotor. Jag köpte min när det gått ca 3.000 mil, jag sparar ca 10kr/mil mot en bensinbil. Om jag kör 7.000 mil till (gått snart 10.000) så har jag kört 14.000 mil och "sparat" 140.000 (lågt räknad) mot om jag tagit min bensinbil. Bilen kostar ca 5.000 om året i försäkring, skatt och service. Den kostade ca 185.000, inkl batteriet - jag köpte ut det, hade kanske 10.000 i batterihyra innan jag gjorde det. Jag tror jag får mer än 50.000 för den. Jag har änsålänge inte lagt en krona i reparation från egen ficka.M maria01 skrev:
Om en zoe säljs för kaffepengar för att tex motorn är paj, så har den sannolikt redan tjänat ihop för att motivera sin kostnad. Är detta i sverige? Men det är riktigt, eftersom en fungerande Zoe kostar kanske 60.000 så är det inte värt att byta batteri, motor eller hela AC systemet för "egna pengar". Om man bara har halvförsäkring på en Zoe så är det väldigt dumt, då dessa stora grejor går sönder då och då.
Vad som gäller i andra länder vet jag inte, då försäkringar och skatt kan variera stort. Men i Sverige är detta nog bland de billigaste bilar man kan ha sett till totalkostnad och givet att man inte kör en 15-20 år gammal bil man servar själv, kör på halvförsäkring osv.
Kan man köpa en kangoo utan hyra på batteriet för 20.000 och köra den ett antal år är det ju en superbra affär.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Grattis till bilen!MultiMan skrev:
Ibland händer det väldigt mycket på kort tid och man känner att det gäller att fånga dagen.
Fick någon blänkare från Ekot igår som jag minns det, hade då ingen aning om någon ny elbilspremie för folk i glesbygd. Lät för bra för att vara sant med tanke på tidigare bidrag som sögs upp av de som redan hade råd att köpa ändå.
På tisdag levereras min Mini Cooper ES och det är väldigt längesedan jag kände mig så entusiastisk inför ett fordonsbyte. 2020 års modell, 6000 mil, batteriet felfritt med över 96% kapacitet kvar. Modellen har varit föremål för en återkallelse pga brandrisk i batteriet så jag tror det är utbytt på garanti. BMW har iaf inga vilande åtgärder, så det som fanns att göra är åtgärdat.
Staten bidrar med 60% av handpenningen (18000) och 1300kr i månaden i 36 månader. Jag själv får betala 1500kr/månad i 5 år, vilket var det min budget klarade. Sedan äger jag bilen. Skatten går från nästan 2900kr till 360kr per år. Försäkringen blir knappt 200 dyrare i månaden men då går jag från halv till helförsäkring och en 18 år nyare bil. I det ingår även en ny uppsättning vinterdäck med Goodyear Arctic 2. Drivmedelskostnaden bör bli klart lägre även om jag till slut bestämde mig för att teckna fastprisavtal på 36 månader för att få någon trygghet och slippa magsår på vinterhalvåret.
Kommer börja med att ladda med stickpropp tills jag bestämt om jag ska lägga pengar på laddbox. Båda sorternas kablar följer med.
I sommar ska jag utforska småvägar igen som jag gjorde på MC-tiden och det ska bli riktigt roligt.
Edit: Jo, Naturvårdsverket godkände min ansökan på under 10 minuter!
Provsatt en Mini Cooper förra sommaren innan vi slog till på en BMW i3s för att ha som vardagsbil. Vi använder den till majoriteten av resorna. Frugan är helnöjd och den har fungerat bra även på vintern med -20C. Laddar än så länge bara med reseladdaren som har vanlig stickpropp och enfas. Rymlig fram för att vara en ganska liten bil, jag som är 193 sitter helt ok i den.
Den har en massa små-grejer som jag kan bli irriterad på, men känslan nu är att den kommer bli kvar ett bra tag. XC70:n som tidigare var förstabilen får vara kvar för de tillfällen när släp ska dras eller att vi behöver åka fler än 2 en längre sträcka (BMW:n har bara 2 ganska trånga platser i baksätet).
En bekant har en MG5 och den är svindyr i service hos Hedin bil där den måste servas minst en gång per år för att garantierna ska gälla, min Golf diesel kostar mindre än hälften i service på min lokala Mekonomen.T Trolltomte skrev:MG, välj mellan ZS EV, MG 4 eller MG 5, men deras bästa är Marvel R.
Andra kineser att kolla på är Maxus och XPENG eller Zeekr.
Undivk VW och tyska bilar generellt men särskilt deras el-bilar, men du kanske tycker om mjukvarufel och att få vänta på att bilen säger till dig "beep, getting ready, beep beep, vänta, beep nu får du köra mig, beep, glöm inte nästa service annars ryker garantin beep".
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Eftersom det är fullkomligt frivilligt att erbjuda en garanti överhuvudtaget borde denna kunna få ha mer eller mindre vilka villkor som helst. Dock kan givetvis inte garantins villkor inskränka på lagstadgade rättigheter enligt exempelvis konsumentköplagen.Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Ja, så är det så klart.
Edit.
Klippt och klistrat från MG:s garantivillkor. Min fetning.
Nybilsgarantin gäller för dig som servar din bil på en auktoriserad MG-verkstad, eller av annan verkstad förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt MG's serviceprogram under hela garantitiden. Utöver nybilsgarantin ingår även en antiperforeringsgaranti och lackgaranti, vilket innebär att din MG skyddas både på insidan och utsidan.
Edit.
Klippt och klistrat från MG:s garantivillkor. Min fetning.
Nybilsgarantin gäller för dig som servar din bil på en auktoriserad MG-verkstad, eller av annan verkstad förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt MG's serviceprogram under hela garantitiden. Utöver nybilsgarantin ingår även en antiperforeringsgaranti och lackgaranti, vilket innebär att din MG skyddas både på insidan och utsidan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Skrev först i en annan tråd, men lägger in det här också tror jag. Tack för aktiviteten i denna! Trevligt med engagemang!
Ni som har haft elbilar och kan mer. Jag kör inte mycket och nu efter att ha lärt mig system någorlunda så ser jag att man kan ladda ända ner till 6A med stickpropp. Det innebär teoretisk att jag kan både mata bil och köra LLVP på samma 13A säkring, då jag satte upp ett Elko Admiral samtidigt och det är bara 5 meter till centralen (utanpåliggande montage). Kanske t o m 10A stundtals beroende på kyla.
Finns det någon uppenbar nackdel för bilen att bara ladda 6A eller är det bara att det tar längre tid?
Ja, jag kommer montera trefasuttag i sommar, men vill ändå lära mig så mycket jag kan om de olika sätten.
Edit: Min äldste bror har varit bilgalning hela livet så jag började köra bilar som ur-quattro (220hk 5 cyl), Golf GTi och senare Audi R8, Audi RS4 Cab, Phaeton, BMW 1M, M3, M5 (både V8 och V10) mm. Den enda som är i närheten lika rolig som denna elbil är Audi R8 och BMW 1M. De två var riktigt roliga men R8 i grunden överstyrd och krävde full pådrag i kurvorna vilket är lite hårigt innan man får in tekniken, men då gick det att köra riktigt fort. Påminde lite om Ur-Quattron på det sättet, fast den var ju en släde i jämförelse. BMW:s 1-serie som M-version är nog det som varit mest likt denna Mini, fast såklart var den snabbare. Jag talar om körglädje.
Med andra ord: Elbil, ja tack! Naturvårdsverket/politiker, ja tack! Mini Cooper SE som begagnad, ja tack!
Första körningarna: 1kWh räcker ungefär 7 km, rätt bra tycker jag! Tecknat 74 öre per kWh i 36 månader, så även med Eon:s hutlösa nätabb så kommer det bli billig körning sett till den biten.
Ni som har haft elbilar och kan mer. Jag kör inte mycket och nu efter att ha lärt mig system någorlunda så ser jag att man kan ladda ända ner till 6A med stickpropp. Det innebär teoretisk att jag kan både mata bil och köra LLVP på samma 13A säkring, då jag satte upp ett Elko Admiral samtidigt och det är bara 5 meter till centralen (utanpåliggande montage). Kanske t o m 10A stundtals beroende på kyla.
Finns det någon uppenbar nackdel för bilen att bara ladda 6A eller är det bara att det tar längre tid?
Ja, jag kommer montera trefasuttag i sommar, men vill ändå lära mig så mycket jag kan om de olika sätten.
Edit: Min äldste bror har varit bilgalning hela livet så jag började köra bilar som ur-quattro (220hk 5 cyl), Golf GTi och senare Audi R8, Audi RS4 Cab, Phaeton, BMW 1M, M3, M5 (både V8 och V10) mm. Den enda som är i närheten lika rolig som denna elbil är Audi R8 och BMW 1M. De två var riktigt roliga men R8 i grunden överstyrd och krävde full pådrag i kurvorna vilket är lite hårigt innan man får in tekniken, men då gick det att köra riktigt fort. Påminde lite om Ur-Quattron på det sättet, fast den var ju en släde i jämförelse. BMW:s 1-serie som M-version är nog det som varit mest likt denna Mini, fast såklart var den snabbare. Jag talar om körglädje.
Med andra ord: Elbil, ja tack! Naturvårdsverket/politiker, ja tack! Mini Cooper SE som begagnad, ja tack!
Första körningarna: 1kWh räcker ungefär 7 km, rätt bra tycker jag! Tecknat 74 öre per kWh i 36 månader, så även med Eon:s hutlösa nätabb så kommer det bli billig körning sett till den biten.
Redigerat:
Renoverare
· Vimmerby
· 52 inlägg
Den enda nackdelen att ladda med 6A förutom att det tar längre tid är att det blir högre laddförluster. Laddar man med solceller, eller ser till att laddningen sker under billiga timmar spelar det mindre roll.MultiMan skrev:
Skrev först i en annan tråd, men lägger in det här också tror jag. Tack för aktiviteten i denna! Trevligt med engagemang!