20 916 läst ·
262 svar
21k läst
262 svar
Köpa begagnad elbil utifrån Naturvårdsverkets nya premie för fattiga
Det är väl stöd med helt olika syften. Det tidigare stödet hade ju som syfte att öka andelen elbilar. Det här är väl mer inriktat på att hjälpa folk med sämre ekonomi att skaffa elbil. Så båda är ju bäst för att uppfylla sitt syfte.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nja.
Det nuvarande skapar ju uppåttryck på andrahandsmarknaden vilket gör att fler med en begagnad elbil är villiga att sälja den för att köpa en ny. Så nu håller man dels kvar de begagnade bilarna i landet samtidigt som tidigare ägare får lite mer i fickan att köpa en ny bil för. Om det sen blir en el- eller avgasbil är iofs. öppet.
Medan det tidigare systemet skapade uppåttrycket mot nybilspriserna, varför vi som fick det sannolikt delade den premien med elbilsnasarna på samma vis som sådana som TS nu delar sitt bidrag med begagnatsäljaren till följd av hans och hans gelikars ökade efterfrågan.
Men visst, att ge bidrag till begagnatmarknaden hade förstås varit meningslöst för fem år sedan, för då fanns inga begagnade elbilar att köpa. Så det bidraget var ju mer meningsfullt då.
Det nuvarande skapar ju uppåttryck på andrahandsmarknaden vilket gör att fler med en begagnad elbil är villiga att sälja den för att köpa en ny. Så nu håller man dels kvar de begagnade bilarna i landet samtidigt som tidigare ägare får lite mer i fickan att köpa en ny bil för. Om det sen blir en el- eller avgasbil är iofs. öppet.
Medan det tidigare systemet skapade uppåttrycket mot nybilspriserna, varför vi som fick det sannolikt delade den premien med elbilsnasarna på samma vis som sådana som TS nu delar sitt bidrag med begagnatsäljaren till följd av hans och hans gelikars ökade efterfrågan.
Men visst, att ge bidrag till begagnatmarknaden hade förstås varit meningslöst för fem år sedan, för då fanns inga begagnade elbilar att köpa. Så det bidraget var ju mer meningsfullt då.
Jag har dålig koll på elbidragen får jag erkänna. Har vi haft geografiskt riktade bidrag mot storstan tidigare?MultiMan skrev:
Dessutom är det väl så att den som kör modern elbil typiskt har förmånsbil. Det är dyrt att köra elbil i familjestorlek oavsett var man bor.
Men i vilketfallsomhelst, 1300kr per månad som är max skulle inte få mig att köpa en elbil trots att jag är svinsugen på elbil. Det är pjuttpengar jämfört vad en elbil som motsvarar min dieselbil kostar. Jag ser kalkylen för de allra billigaste elbilarna och den verkar ju förmånlig, men användadet av en sådan bil är ju också väldigt begränsat för en familj. Om man behöver en större bil, lägger man verkligen så mycket pengar på en bil med relativt begränsade inkomster? Hade jag inkomster i storleken maxbidrag kräver och jag verkligen behövde ha bil, skulle jag nog köpa en gammal v70 istället....
fast det går ju att lösa med ett köp i tyskland iställetNötegårdsgubben skrev:
Nja.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Ja, men hur många gitter privatimportera en bil? Jag gjorde det en gång för 20 år sedan, men då var kronan stark och tyska begagnatpriser låga pga. alla Jahreswagen som deras skattesystem skapade.
Nu antar jag att du menar nya bilar, men tror ändå få orkar direktimportera trots eventuella prisskillnader. Men visst, blir prisskillnaderna för stora händer det ju.
Nu antar jag att du menar nya bilar, men tror ändå få orkar direktimportera trots eventuella prisskillnader. Men visst, blir prisskillnaderna för stora händer det ju.
Jag har en Tesla model-S. Kostar 577 kr/månad i försäkring. Vad är det för dyra reparationer du tänker på ? Den är ganska lätt att laga själv (servicemanual gratis på nätet). Billiga reservdelar. Däcken är billiga (1100 kr/st).AXS skrev:
Grattis! Underbar bil. Köpte min begagnad för ett år sen. För oss en klockren andrabil och är nog nästan den roligaste bil jag haft. Ska kanske trimma Saaben och se om den kan mäta sig med MininMultiMan skrev:
@Bompe60 Det är goda råd som även beror lite på vilka behov man har. Jag hann kontrollera rätt mycket på under ett dygn. Att köra en elbil, lära sig regenerera maximalt mm är det okända, men enligt vad jag läst och sett så är Mini Cooper ES ovanligt rolig bil oavsett kategori.
Vad jag särskilt gillar med denna Oxfordbyggda första elbil från mini är att interiör och instrument är som en "vanlig" bil. Efterträdaren som byggs i Kina är det jag inte vill ha, inte i min första elbil i vilket fall. Nästan bara touch och en enda stor skärm i mitten.
2020 (bild på min bil):
[bild]
2025:
[bild]
De ägarvideo jag hunnit kontrollera så verkar bilen klara sig ovanligt bra vid kyla även utan förvärmning. Den startade lite lägre första 10 minuterna och använde runt 5kW att värma batteriet tills det nådde dryga 15 grader. 50kW laddning när jag är iväg räcker länge med ett så pass litet batteri. Som jag nog skrev i början kör jag inte särskilt mycket, även om det troligen kommer öka med Minin.
40 mils räckvidd har jag ingen nytta av då jag inte längre kör så långt. Är mer än 10 år sedan sist. Blir det långtur finns snabbladdare, bara att planera lite mer. Mina normala turer kommer vara 5+5 mil max, oftast ännu mindre. Finns ingen lokaltrafik att tala om därför är bil viktigt.
Läser man instruktionsboken till bilen (som jag redan nu kan läsa via en utmärkt app), så rekommenderas det att ha bilen inkopplad, så konditionering verkar finnas. Garantivillkor är 8 år för batteriet, så bara 2 kvar, men det som avgjorde mitt köp av just denna bilen var batteritestet som visade prestanda som en helt ny bil.
[bild]
Nämnde tidigare att modellen var med i ett batteriutbytesprogram eftersom en del kunde fatta eld, därför tror jag det är ett i princip nytt batteri. Inget jag oroar mig för iaf och betydligt mindre än en 24 år gammal Saab där man får räkna med lite vadsomhelst. Service varannat år så den har hunnit med 2 st hittills men varit inne 4 gånger tror jag, troligen då relaterat till batteriet, men just det vet jag inte än. Den är helt varudeklarerad med en lång kontrollista plus då batteritestet.
12V-batteri vet jag inte skicket på (men det verkar försörjas via stora batteriet), och den smällen är jag beredd att ta då säljaren och företaget var extremt tillmötesgående och verkligen gjorde det lilla extra med t ex utmärkt pris på kompletta vinterhjul och tämligen omfattande krångel med kredit eftersom, som vanligt, storbankerna enbart glor på en orealistisk KALP och alltid nekar mig. I detta fallet fick jag kalla handen av Nordea (som var deras förstaval för bilkredit), men trots 30 år med SHB vägrar även de låna ut ett öre utan säkerhet i fastighet. Det löstes till slut på ett mycket bra sätt efter en del arbete av säljare och chef.
Den har paket 2. Modellen såldes med 3 olika paket, varav det största var betydligt dyrare och med panoramatak och H/K ljudanläggning bl a, vilket jag inte har. Gillar jag bilen så mycket som jag tror kanske det blir ett framtida byte av den anledningen, men det står skrivet i stjärnorna.
Klipp från broschyr om de olika paketen:
[bild]
Värmepump finns t ex, men det tror jag alla modeller har.
När jag fått bilen och allt är som utlovat så kommer jag skriva vilket företag och säljare som sålde.
Jag har 5 kompisar som har tesla model-s. De är alla nöjda och de flesta laddar gratis på teslas superchargers. Min bil har rullat 50000 mil till en kostnad av 20 kr/mil (svårt att slå för en fossilbil).P polaris78 skrev:jag har personligen valt att gå helt åt motsatt håll..
Att köpa nya bilar är sällan lönsamt och inte ens om man köper bra beg så är oftast också den enda som en bra affär är bilhandlaren.. bilar med värdeminskning på mil och ålder ger gärna för höga kostnader i slutändan..
En stor v70 diesel awd för att klara fjällresorna och husvagns semestrarna på resten av året. och sen har vi en andra bil också en v70 men äldre som andra bil.. båda är betalade sen länge och mycket jobb görs själv på dom och har stort kontaktnät på delar och hjälp med dom få grejer man inte gör själv eller saknar utrustning..
Vi funderade på elbil men det går ju aldrig ihop sig i verkligheten. och särskillt inte med nyare bilar inblandade för stora kostnader och för många osäkra faktorer och till på det svårigheten att få till vettig dragvikt för större husvagn och svårigheterna med svindyr snabbladdning då få av elbilarna har räckvidd för.
I vår bilanvädning så skulle svårigheterna med laddning för att klara fjällresorna ihop med problemen att få till dragvikt för husvagn skapar ett omöjligt läge. dieselbilan kan tankas 5 min och gå 70 mil till hur många ggr som helst och dom kronorna som sparas på el som inte snabbladdas kommer aldrig räcka ihop för att..
Ska elbils bublan gå ihop eller på nåt sätt inte vara alltför dålig så känns det som egna solceller på taket som sköter en stor del av "tanka" bilen från påsk till oktober/november..men åker man för lite så blir också lönsamheten för dålig och värdeminskning och investeringar gör att det blir jäkligt dyrt per år och mil..
Har många kompisar som haft olika nya elbilar har insett att totalekonomin är skitdålig man tror när man skaffar elbil att man ska ladda billigt och att fossila drivmedel är för dyra men sen kör man några snabbladdningar på längre resor som inte sällan kostar mellan 4-8 kr kwh och får man sen köa i några av orterna där det är för få laddare och för många resande så dör snabbt känslan av att det är skitbra...och inte blir det billigt heller och extra tråkigt om det leder till extra raster/stop mot man annars hade valt att göra..
Men allt beror på vad man har för krav och vad man behöver för bil och vilken typ av resor den är tänkt för och vilka laddmöjligheter man har såklart..
Kul att höra!M mtmmtm skrev:
Fixar en del själv men har ingen lyft och håller mig borta från allt under bilen.
Vi har alla sett dom där fantasi siffrorna som gärna glömmer hälften och som gärna kommer upp då och då från elbilsälskarsidan.. men när man börjar syna dom där siffrorna så är det rätt sällan det blir några 20-21 kr milen i verkligheten och inte sällan räknad det med tex som du själv säger gratisladdningar som är nära omöjligt att få varaktigt idag..M mtmmtm skrev:
Det finns folk som tankar diesel gratis på firman dom jobbar åt ,får dom också vara med och räkna med dessa sneda siffror..
Annars finns det ju rätt många dieselbilar med förbrukning ner runt ca 0.6 L mil även på passat superb v70 osv
problemet med teslor och många dyrare elbilar är ofta värdeminskningen som man gärna blundar för eller misstar sig rejält på
Sen är det klart det är skillnad om drivmedel kostar 18 kr eller 28 kr litern men det problemet har vi ju med ström i laddare också där hemmaladdning med egna solceller eller ladda på snabbladdare för 4-8 kr kwh och det hopplösa med att få tag i en laddare i mora eller orsa , sveg under sporlov eller påskens resdagar..
det finns enstaka personer som åker väldigt mycket mil och har resorna utspridda över dagar och tider, en vän på ett snickarföretag med flera orter där han chefar över alla orter. men varje dag börjar på lokala byn där dom har en rätt stor solcellsanläggning som laddar bilen påsk till oktober /nov med väldigt få snabbladdningar på annan ort.. men det blir fruktansvärt långa avskrivningstider på både bil och solceller och i det här fallet var det ju mer skatteplanering att använd pengarna eller få skatta bort dom i företaget.. ska man låna pengarna och betala ränta så blir det jäkligt segt innan det kanske går ihop till sist...
Dom allra flesta som köper elbil gör ingen bra affär på det hela i slutändan men allt beror på vad man jämför med...
åker man lite äldre billigare bilar så är oftast bilkostnaden en bråkdel av vad elbilarna kostar i slutändan och att det då går att tanka hemma för kanske 4 kr milen i sommarhalvåret men det gäller att man åker tillräckligt med mil för att det ska finnas nån verklig lönsamhet i det mot att åkt fossilbil och betalat det som det kostar på macken.. och med senaste årens elpriser så är det ju minst sagt oreda även där..
Ska man jämföra med oftast 4 hjulsdrivna tesla modell S om den inte är antik så ska man väl jämföra med 4 hjulsdrivna bilar i fullstor bil modell.. och gärna automat om vi ska bli så lika som möjligt.. Då är väl ner runt 0.6 en verklig förbrukning som många kan säga är verkliga siffror.. som kan upprepas även på fjällresan osvZ z_bumbi skrev:
passat Superb v70 med flera , med nåt av dom största motoralternativen
Man är ju rätt fel ute att jämföra tesla modell S med nån golf eller lupo det är liksom inte riktigt samma kunder som köper dessa
Klart det finns snålare dieselbilar men det finns även elsnålare elbilar än tesla modell S
dom är fortfarnde bland dom lägsta begagnatpriser i europaNötegårdsgubben skrev:
Ja, men hur många gitter privatimportera en bil? Jag gjorde det en gång för 20 år sedan, men då var kronan stark och tyska begagnatpriser låga pga. alla Jahreswagen som deras skattesystem skapade.