MultiMan MultiMan skrev:
Ibland händer det väldigt mycket på kort tid och man känner att det gäller att fånga dagen.

Fick någon blänkare från Ekot igår som jag minns det, hade då ingen aning om någon ny elbilspremie för folk i glesbygd. Lät för bra för att vara sant med tanke på tidigare bidrag som sögs upp av de som redan hade råd att köpa ändå.

På tisdag levereras min Mini Cooper ES och det är väldigt längesedan jag kände mig så entusiastisk inför ett fordonsbyte. 2020 års modell, 6000 mil, batteriet felfritt med över 96% kapacitet kvar. Modellen har varit föremål för en återkallelse pga brandrisk i batteriet så jag tror det är utbytt på garanti. BMW har iaf inga vilande åtgärder, så det som fanns att göra är åtgärdat.

Staten bidrar med 60% av handpenningen (18000) och 1300kr i månaden i 36 månader. Jag själv får betala 1500kr/månad i 5 år, vilket var det min budget klarade. Sedan äger jag bilen. Skatten går från nästan 2900kr till 360kr per år. Försäkringen blir knappt 200 dyrare i månaden men då går jag från halv till helförsäkring och en 18 år nyare bil. I det ingår även en ny uppsättning vinterdäck med Goodyear Arctic 2. Drivmedelskostnaden bör bli klart lägre även om jag till slut bestämde mig för att teckna fastprisavtal på 36 månader för att få någon trygghet och slippa magsår på vinterhalvåret.

Kommer börja med att ladda med stickpropp tills jag bestämt om jag ska lägga pengar på laddbox. Båda sorternas kablar följer med.

I sommar ska jag utforska småvägar igen som jag gjorde på MC-tiden och det ska bli riktigt roligt.

Edit: Jo, Naturvårdsverket godkände min ansökan på under 10 minuter!
Grattis, en väldigt kul bil, en bekant hade en i 2 år. Dock inget för långresor, 10 mil när det är kallt och 20 när det är varmt tror jag han konstaterade.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
Har inte läst alla inlägg så den kanske har nämnts redan, men äger själv 2 elbilar. En för längre sträckor (50+ mil), och en för pendling (ca 20 mil).

Den sistnämnda är en VW e-UP! och är nästan skönare att köra än den större bilen. Billig också, runt de 2000 per månad som var din budget.

Kan även tipsa om detta inlägg: https://teslaclubsweden.se/nybliven-elbilist/

EDIT: Såg nu det blev en Mini Cooper. Grattis! :)

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hej forumet! 😄

På något märkligt sätt har det nya elbilsstödet helt gått mig förbi och från att tidigare ha varit ett stöd till de som inte behöver hjälp så verkar det numera faktiskt vara något som ger fattiga möjlighet att byta till elbil. Den chansen tänker jag ta!

Jag kvalificerar för maxbelopp, dvs 46800 + 18000 kr.

Jag trodde inte att jag skulle kunna skaffa elbil, så därför har jag inte granskat marknaden alls och det är förhoppningsvis här forumets elbilsnördar kommer in i bilden.

Finansieringsform vet jag inte nu (antagligen helst vanlig avbetalning) men hittade t ex WV ID3 2021 för 2200kr/månaden vilket är fullt möjligt. Mycket över 3000 klarar nog inte min ekonomi oavsett bidrag, så helst närmare 2000.

Citroën C3 har jag alltid gillat som bil och märke och den finns att leasa ny för 3000, men som sagt, det är leasing.

Sveriges största Kia-handlare har jag i närheten och ska besöka nästa vecka. Några förslag att titta på där?

Inga märken eller typ av bil är utesluten och jag är öppen i sinnet, så tveka inte att föreslå udda lösningar. Det är att den måste vara 100% eldriven, inga hybrider godkänds för denna premie.

Bara på bilskatten sparar jag 2500kr per år, så det finns flera ekonomiska fördelar.

1. Helst inte över 3000kr per månad, gärna under 2500kr.
2. Vill undvika leasing, men det kanske är det bästa i sammanhanget när man bara kör 500-750 mil om året, även om jag misstänker att det blir mer körning med en ny bil. Är pedant och varsam med mina grejer.
3. Måste vara ren elbil.

Tack på förhand!
Problemet när folk köper sin första begagnade elbil är att de inte vet vad de köper. Behovet ställs inte mot funktionen. De flesta begagnade elbilar i lägre prisklass är en bensinbilsplattform som fått en elmotor och batteri. Det innebär att de är mycket långsamma att ladda och de har ingen ”förvärmning”. Batterierna saknar ofta kylning eller uppvärmning. De är små och man får oftast med en kontakt för 230V så man tror att man kan ladda i ett vanligt uttag hemma. Räckvidden är ofta dålig och bara 60% mot specen på vintern.
Så när man nu köper sin första ”billiga” elbil så ställ det mot behovet du har och möjligheterna till laddning hemma. Jag skulle söka efter bilar som har:
- 11kW hemma med laddbox eller trefas
- 150 kW vid snabbladdning
- Ca 40 mils räckvidd
- Förvärmning av batteri
- Bra garantivillkor för batteri
- Kolla när 12V batteriet är bytt. Ja det finns ett sådant
- Kolla upp servicekostnad. Hur ofta och kostnad. Verkstäder tar hutlöst betalt för ”ingenting”. En elbil har ca 6.000 rörliga delar och en bensinbil har ca 20.000 delar.
Bromsolja byter de varje år istf vartannat. De byter batterikylvätska vilket inte behövs osv.

Bara några tips

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
@Bompe60 Det är goda råd som även beror lite på vilka behov man har. Jag hann kontrollera rätt mycket på under ett dygn. Att köra en elbil, lära sig regenerera maximalt mm är det okända, men enligt vad jag läst och sett så är Mini Cooper ES ovanligt rolig bil oavsett kategori.

Vad jag särskilt gillar med denna Oxfordbyggda första elbil från mini är att interiör och instrument är som en "vanlig" bil. Efterträdaren som byggs i Kina är det jag inte vill ha, inte i min första elbil i vilket fall. Nästan bara touch och en enda stor skärm i mitten.

2020 (bild på min bil):

1777876141495.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2025:

1777876428620.png
Skapa konto

De ägarvideo jag hunnit kontrollera så verkar bilen klara sig ovanligt bra vid kyla även utan förvärmning. Den startade lite lägre första 10 minuterna och använde runt 5kW att värma batteriet tills det nådde dryga 15 grader. 50kW laddning när jag är iväg räcker länge med ett så pass litet batteri. Som jag nog skrev i början kör jag inte särskilt mycket, även om det troligen kommer öka med Minin.

40 mils räckvidd har jag ingen nytta av då jag inte längre kör så långt. Är mer än 10 år sedan sist. Blir det långtur finns snabbladdare, bara att planera lite mer. Mina normala turer kommer vara 5+5 mil max, oftast ännu mindre. Finns ingen lokaltrafik att tala om därför är bil viktigt.

Läser man instruktionsboken till bilen (som jag redan nu kan läsa via en utmärkt app), så rekommenderas det att ha bilen inkopplad, så konditionering verkar finnas. Garantivillkor är 8 år för batteriet, så bara 2 kvar, men det som avgjorde mitt köp av just denna bilen var batteritestet som visade prestanda som en helt ny bil.

Screenshot (3 maj 2026 18_07_43).png
Skapa konto

Nämnde tidigare att modellen var med i ett batteriutbytesprogram eftersom en del kunde fatta eld, därför tror jag det är ett i princip nytt batteri. Inget jag oroar mig för iaf och betydligt mindre än en 24 år gammal Saab där man får räkna med lite vadsomhelst. Service varannat år så den har hunnit med 2 st hittills men varit inne 4 gånger tror jag, troligen då relaterat till batteriet, men just det vet jag inte än. Den är helt varudeklarerad med en lång kontrollista plus då batteritestet.

12V-batteri vet jag inte skicket på (men det verkar försörjas via stora batteriet), och den smällen är jag beredd att ta då säljaren och företaget var extremt tillmötesgående och verkligen gjorde det lilla extra med t ex utmärkt pris på kompletta vinterhjul och tämligen omfattande krångel med kredit eftersom, som vanligt, storbankerna enbart glor på en orealistisk KALP och alltid nekar mig. I detta fallet fick jag kalla handen av Nordea (som var deras förstaval för bilkredit), men trots 30 år med SHB vägrar även de låna ut ett öre utan säkerhet i fastighet. Det löstes till slut på ett mycket bra sätt efter en del arbete av säljare och chef.

Den har paket 2. Modellen såldes med 3 olika paket, varav det största var betydligt dyrare och med panoramatak och H/K ljudanläggning bl a, vilket jag inte har. Gillar jag bilen så mycket som jag tror kanske det blir ett framtida byte av den anledningen, men det står skrivet i stjärnorna.

Klipp från broschyr om de olika paketen:

1777875910186.png
Skapa konto

Värmepump finns t ex, men det tror jag alla modeller har.

När jag fått bilen och allt är som utlovat så kommer jag skriva vilket företag och säljare som sålde.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Tur man inte är lättkränkt, jag bor visst på fel ställe för att behöva elbilsbidrag. Eller, lite kränkt är jag uppenbarligen eftersom jag gör ett gnällinlägg här. Det blir diesel ett tag till.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
De mer välbärgade storstadsregionerna har ju fått elbidrag tidigare, eller hur @MathiasS ? Det handlar inte bara om plats utan även om väldigt låga inkomster för att kvalificera som jag gjort, men har du läst tråden vet du säkert redan det.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
De mer välbärgade storstadsregionerna har ju fått elbidrag tidigare, eller hur @MathiasS ? Det handlar inte bara om plats utan även om väldigt låga inkomster för att kvalificera som jag gjort, men har du läst tråden vet du säkert redan det.
Grattis till bilen! :)

Att ladda hemma kommer man så sjukt långt med, jag laddar på en fas via laddboxen, 10-16 A och det har väl varit "långsamt" typ två gånger på de senaste 12 månaderna.

Jag tycker det kategoriskt är fel med bidrag för "konsumtion" men detta är mycket bättre än de tidigare miljöbilsbonusarna om man måste välja en av dessa två varianter.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
T
MultiMan MultiMan skrev:
@Bompe60 Det är goda råd som även beror lite på vilka behov man har. Jag hann kontrollera rätt mycket på under ett dygn. Att köra en elbil, lära sig regenerera maximalt mm är det okända, men enligt vad jag läst och sett så är Mini Cooper ES ovanligt rolig bil oavsett kategori.

Vad jag särskilt gillar med denna Oxfordbyggda första elbil från mini är att interiör och instrument är som en "vanlig" bil. Efterträdaren som byggs i Kina är det jag inte vill ha, inte i min första elbil i vilket fall. Nästan bara touch och en enda stor skärm i mitten.

2020 (bild på min bil):

[bild]

2025:

[bild]

De ägarvideo jag hunnit kontrollera så verkar bilen klara sig ovanligt bra vid kyla även utan förvärmning. Den startade lite lägre första 10 minuterna och använde runt 5kW att värma batteriet tills det nådde dryga 15 grader. 50kW laddning när jag är iväg räcker länge med ett så pass litet batteri. Som jag nog skrev i början kör jag inte särskilt mycket, även om det troligen kommer öka med Minin.

40 mils räckvidd har jag ingen nytta av då jag inte längre kör så långt. Är mer än 10 år sedan sist. Blir det långtur finns snabbladdare, bara att planera lite mer. Mina normala turer kommer vara 5+5 mil max, oftast ännu mindre. Finns ingen lokaltrafik att tala om därför är bil viktigt.

Läser man instruktionsboken till bilen (som jag redan nu kan läsa via en utmärkt app), så rekommenderas det att ha bilen inkopplad, så konditionering verkar finnas. Garantivillkor är 8 år för batteriet, så bara 2 kvar, men det som avgjorde mitt köp av just denna bilen var batteritestet som visade prestanda som en helt ny bil.

[bild]

Nämnde tidigare att modellen var med i ett batteriutbytesprogram eftersom en del kunde fatta eld, därför tror jag det är ett i princip nytt batteri. Inget jag oroar mig för iaf och betydligt mindre än en 24 år gammal Saab där man får räkna med lite vadsomhelst. Service varannat år så den har hunnit med 2 st hittills men varit inne 4 gånger tror jag, troligen då relaterat till batteriet, men just det vet jag inte än. Den är helt varudeklarerad med en lång kontrollista plus då batteritestet.

12V-batteri vet jag inte skicket på (men det verkar försörjas via stora batteriet), och den smällen är jag beredd att ta då säljaren och företaget var extremt tillmötesgående och verkligen gjorde det lilla extra med t ex utmärkt pris på kompletta vinterhjul och tämligen omfattande krångel med kredit eftersom, som vanligt, storbankerna enbart glor på en orealistisk KALP och alltid nekar mig. I detta fallet fick jag kalla handen av Nordea (som var deras förstaval för bilkredit), men trots 30 år med SHB vägrar även de låna ut ett öre utan säkerhet i fastighet. Det löstes till slut på ett mycket bra sätt efter en del arbete av säljare och chef.

Den har paket 2. Modellen såldes med 3 olika paket, varav det största var betydligt dyrare och med panoramatak och H/K ljudanläggning bl a, vilket jag inte har. Gillar jag bilen så mycket som jag tror kanske det blir ett framtida byte av den anledningen, men det står skrivet i stjärnorna.

Klipp från broschyr om de olika paketen:

[bild]

Värmepump finns t ex, men det tror jag alla modeller har.

När jag fått bilen och allt är som utlovat så kommer jag skriva vilket företag och säljare som sålde.
Vad konstigt att det står i manualen att den ska stå laddad, de flesta batterier brukar inte må bra av att vara nära 100% hela tiden, kolla verkligen om din bils batteri är NMC eller liknande, bara om det är LifePo4 då är det OK. För allt annat, undvik att ha den på 100% det förstör batteriet snabbare, ladda tills 80% och inte mindre än 20%, en gång per månad kan du ladda upp till 100% för att kalibrera. Gör du så kommer du ha 85% av batteriet kvar efter 10 år istället för nära 70%.

Det stämmer verkligen att 2025 modellen är blä, den som du fick är mycket snyggare och har även riktiga knappar!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Det jag hört via andra är att BMW (och denna som har samma teknik) har ovanligt mycket kobolt i batterierna och det skulle vara en fördel antingen på vintern eller för hur den tål laddning. Minns inte vilket det var nu, suck. 😢

Det med ~80% vet jag om generellt och jag brukar alltid lagra 18650 och apparater med litiumbatterier i vid 75% för lagring.

Tro mig, jag kommer granska bilens system väldigt noga och hålla koll på vad som händer. Troligen för mycket! 😅

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Vad konstigt att det står i manualen att den ska stå laddad, de flesta batterier brukar inte må bra av att vara nära 100% hela tiden,
Står det i manualen att batteriet ska vara laddat till 100%? Kan man inte ställa in vilken nivå den ska ladda batteriet till?

MultiMan
Jag hittar inte mer än detta just nu:

Screenshot (4 maj 2026 09_31_52).png
Skapa konto

Screenshot (4 maj 2026 09_31_27).png
Skapa konto

De rekommenderar alltså att inte gå under 80% laddning.

MultiMan MultiMan skrev:

[bild]
[bild]

Fast där kallar dom batteriet "högspänningsbatteri" fast det är lågspänning. Det går inte att lita på den manualen... 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Fast där kallar dom batteriet "högspänningsbatteri" fast det är lågspänning. Det går inte att lita på den manualen... 😉
Det är därför det förra batteriet brann upp. 😉

Men det är ju NMC kemi, så mellan 20% och 80%.

MultiMan MultiMan skrev:

[bild]
[bild]

Tillverkarna har ju sina anledningar men att rekommendera att inte lagra under 80% går ju mot vad som man brukar göra. Typiskt för litiumbatterier är att de har en tröskel kring 55-60% då åldrandet ökar tydligt. Man kan ju därför gissa att tillverkarna tar hänsyn till många andra saker tex att risken att någon lämnar bilen med låg soc så att batteriet blir totalurladdat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
I detta fallet fick jag kalla handen av Nordea (som var deras förstaval för bilkredit), men trots 30 år med SHB vägrar även de låna ut ett öre utan säkerhet i fastighet. Det löstes till slut på ett mycket bra sätt efter en del arbete av säljare och chef.
Det här är ju intressant i sig när det kommer till den här typen av ”låginkomsttagarstöd”. Hur många kommer verkligen kunna få lån och till vilka villkor.

Jag håller med om att det generellt verkar vara ett bättre stöd än det förra, men om ”rätt” personer verkligen lyckas nyttja det eller inte är en annan sak.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.