21 044 läst ·
264 svar
21k läst
264 svar
Köpa begagnad elbil utifrån Naturvårdsverkets nya premie för fattiga
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nu var det här iofs. skrivet specifikt om Tesla, men jämfört med avgasbilar kräver elbilar generellt ganska lite vad gäller både service och reparationer. Försäkringskostnad kan dock vara bra att ha koll på, liksom att veta att många elbilar äter däck.AXS skrev:
Fast det där med däcken kan du ta med en nypa salt. Jag som kör 2.500–3.000 mil/år bytte mina sommardäck efter tre år och körde 3,5 säsonger på vintersulorna (men de har nog gjort sitt nu). Kör man en fjärdedel av det lär inte däcken slitas ut på tio år ens…
Nissan Leaf finns att köpa begagnat till under bidragsnivån. Då dessa har dålig räckvidd så skulle man behöva byta batteripack. Det finns lösningar där man kan få in 62kWh i äldre modeller.
Dock så kostar det ganska mycket men nu när bilen helt täcks av bidraget och man kan få 30+ mil i räckvidd för under 100tkr med ett helt nytt batteri så tycker jag att det kan det vara ett alternativ för en bil som i övrigt kan vara i bra skick. Laddningsmässigt blir det ju en lite udda fågel men det finns lösningar för det också. Som andrabil borde den vara utmärkt.
Dock så kostar det ganska mycket men nu när bilen helt täcks av bidraget och man kan få 30+ mil i räckvidd för under 100tkr med ett helt nytt batteri så tycker jag att det kan det vara ett alternativ för en bil som i övrigt kan vara i bra skick. Laddningsmässigt blir det ju en lite udda fågel men det finns lösningar för det också. Som andrabil borde den vara utmärkt.
Saker som jag betalat multum för: fönsterhiss, ac-kompressor, glastak, handtag osv.Nötegårdsgubben skrev:
Nu var det här iofs. skrivet specifikt om Tesla, men jämfört med avgasbilar kräver elbilar generellt ganska lite vad gäller både service och reparationer. Försäkringskostnad kan dock vara bra att ha koll på, liksom att veta att många elbilar äter däck.
Fast det där med däcken kan du ta med en nypa salt. Jag som kör 2.500–3.000 mil/år bytte mina sommardäck efter tre år och körde 3,5 säsonger på vintersulorna (men de har nog gjort sitt nu). Kör man en fjärdedel av det lär inte däcken slitas ut på tio år ens…
Sämst byggd bil förutom själva drivlinan.
Räkna med 10-15000 för en uppsättning bra däck. Skulle inte köra på 10 där gamla däck även om mönstret är bra.
I slutet av sommaren skulle jag köpa en bil för att pendla 5 mil enkel resa med under ett år. Jag kör även ganska ofta en sträcka på 13 mil. Det billigaste jag kunde hitta som jag var säker på skulle klara dessa 13 mil även på vintern var Renault Zoe med 40 kWh batteri. Det slutade med en 2019 års modell för 100000. I höstas glömde jag ladda en natt så att det blev 20 mil på en laddning vilket är det mesta jag kört hittills. Då den saknar snabbladdning är den värdelös för längre resor. Värmen räcker för att hålla rutorna imfria i alla väder. Men helt imponerande är den inte. Lyset är ganska dåligt. Sammantaget inte den bästa bil jag kunde ha valt. Men den billigaste som klarade uppgiften.
MG, välj mellan ZS EV, MG 4 eller MG 5, men deras bästa är Marvel R.
Andra kineser att kolla på är Maxus och XPENG eller Zeekr.
Undivk VW och tyska bilar generellt men särskilt deras el-bilar, men du kanske tycker om mjukvarufel och att få vänta på att bilen säger till dig "beep, getting ready, beep beep, vänta, beep nu får du köra mig, beep, glöm inte nästa service annars ryker garantin beep".
Andra kineser att kolla på är Maxus och XPENG eller Zeekr.
Undivk VW och tyska bilar generellt men särskilt deras el-bilar, men du kanske tycker om mjukvarufel och att få vänta på att bilen säger till dig "beep, getting ready, beep beep, vänta, beep nu får du köra mig, beep, glöm inte nästa service annars ryker garantin beep".
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Ibland händer det väldigt mycket på kort tid och man känner att det gäller att fånga dagen.
Fick någon blänkare från Ekot igår som jag minns det, hade då ingen aning om någon ny elbilspremie för folk i glesbygd. Lät för bra för att vara sant med tanke på tidigare bidrag som sögs upp av de som redan hade råd att köpa ändå.
På tisdag levereras min Mini Cooper ES och det är väldigt längesedan jag kände mig så entusiastisk inför ett fordonsbyte. 2020 års modell, 6000 mil, batteriet felfritt med över 96% kapacitet kvar. Modellen har varit föremål för en återkallelse pga brandrisk i batteriet så jag tror det är utbytt på garanti. BMW har iaf inga vilande åtgärder, så det som fanns att göra är åtgärdat.
Staten bidrar med 60% av handpenningen (18000) och 1300kr i månaden i 36 månader. Jag själv får betala 1500kr/månad i 5 år, vilket var det min budget klarade. Sedan äger jag bilen. Skatten går från nästan 2900kr till 360kr per år. Försäkringen blir knappt 200 dyrare i månaden men då går jag från halv till helförsäkring och en 18 år nyare bil. I det ingår även en ny uppsättning vinterdäck med Goodyear Arctic 2. Drivmedelskostnaden bör bli klart lägre även om jag till slut bestämde mig för att teckna fastprisavtal på 36 månader för att få någon trygghet och slippa magsår på vinterhalvåret.
Kommer börja med att ladda med stickpropp tills jag bestämt om jag ska lägga pengar på laddbox. Båda sorternas kablar följer med.
I sommar ska jag utforska småvägar igen som jag gjorde på MC-tiden och det ska bli riktigt roligt.
Edit: Jo, Naturvårdsverket godkände min ansökan på under 10 minuter!
Fick någon blänkare från Ekot igår som jag minns det, hade då ingen aning om någon ny elbilspremie för folk i glesbygd. Lät för bra för att vara sant med tanke på tidigare bidrag som sögs upp av de som redan hade råd att köpa ändå.
På tisdag levereras min Mini Cooper ES och det är väldigt längesedan jag kände mig så entusiastisk inför ett fordonsbyte. 2020 års modell, 6000 mil, batteriet felfritt med över 96% kapacitet kvar. Modellen har varit föremål för en återkallelse pga brandrisk i batteriet så jag tror det är utbytt på garanti. BMW har iaf inga vilande åtgärder, så det som fanns att göra är åtgärdat.
Staten bidrar med 60% av handpenningen (18000) och 1300kr i månaden i 36 månader. Jag själv får betala 1500kr/månad i 5 år, vilket var det min budget klarade. Sedan äger jag bilen. Skatten går från nästan 2900kr till 360kr per år. Försäkringen blir knappt 200 dyrare i månaden men då går jag från halv till helförsäkring och en 18 år nyare bil. I det ingår även en ny uppsättning vinterdäck med Goodyear Arctic 2. Drivmedelskostnaden bör bli klart lägre även om jag till slut bestämde mig för att teckna fastprisavtal på 36 månader för att få någon trygghet och slippa magsår på vinterhalvåret.
Kommer börja med att ladda med stickpropp tills jag bestämt om jag ska lägga pengar på laddbox. Båda sorternas kablar följer med.
I sommar ska jag utforska småvägar igen som jag gjorde på MC-tiden och det ska bli riktigt roligt.
Edit: Jo, Naturvårdsverket godkände min ansökan på under 10 minuter!
Redigerat:
Om du har ett 3-fas (CEE) uttag hemma så finns det billiga laddboxar att köpa som bara kopplas till dom direkt. Finns för under 4000 på Amazon och funkar klockrent 👍
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Gratulerar till köpet. Visst går det att ladda med stickpropp. Men det kan kännas lite segt ibland när man kopplar in laddaren och bilen säger att 30 timmar återstår till fulladdat. Jag skulle rekommendera en trefasladdare också.MultiMan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Jag köpte en CTEK Njord med deras effektvakt.
Kanske dyrare än Kina, men troligtvis mer seriöst konstruerad.
Kanske dyrare än Kina, men troligtvis mer seriöst konstruerad.
Det fungerar såklart bra att ladda på publika laddare - men om du vill ha låga driftkostnader så är det en stor fördel om du har möjlighet att ladda hemma. Laddar själv hemma till 98 procent och laddar då är kostnaden kanske 1.50 per kW, på en publik laddare är priset istället 3.5 till 6 kr kW.MultiMan skrev:
Hej forumet! 😄
På något märkligt sätt har det nya elbilsstödet helt gått mig förbi och från att tidigare ha varit ett stöd till de som inte behöver hjälp så verkar det numera faktiskt vara något som ger fattiga möjlighet att byta till elbil. Den chansen tänker jag ta!
Jag kvalificerar för maxbelopp, dvs 46800 + 18000 kr.
Jag trodde inte att jag skulle kunna skaffa elbil, så därför har jag inte granskat marknaden alls och det är förhoppningsvis här forumets elbilsnördar kommer in i bilden.
Finansieringsform vet jag inte nu (antagligen helst vanlig avbetalning) men hittade t ex WV ID3 2021 för 2200kr/månaden vilket är fullt möjligt. Mycket över 3000 klarar nog inte min ekonomi oavsett bidrag, så helst närmare 2000.
Citroën C3 har jag alltid gillat som bil och märke och den finns att leasa ny för 3000, men som sagt, det är leasing.
Sveriges största Kia-handlare har jag i närheten och ska besöka nästa vecka. Några förslag att titta på där?
Inga märken eller typ av bil är utesluten och jag är öppen i sinnet, så tveka inte att föreslå udda lösningar. Det är att den måste vara 100% eldriven, inga hybrider godkänds för denna premie.
Bara på bilskatten sparar jag 2500kr per år, så det finns flera ekonomiska fördelar.
1. Helst inte över 3000kr per månad, gärna under 2500kr.
2. Vill undvika leasing, men det kanske är det bästa i sammanhanget när man bara kör 500-750 mil om året, även om jag misstänker att det blir mer körning med en ny bil. Är pedant och varsam med mina grejer.
3. Måste vara ren elbil.
Tack på förhand!
Men grattis om du får ihop kalkylen, är mycket roligare att köra elbil 😉
jag har personligen valt att gå helt åt motsatt håll..
Att köpa nya bilar är sällan lönsamt och inte ens om man köper bra beg så är oftast också den enda som en bra affär är bilhandlaren.. bilar med värdeminskning på mil och ålder ger gärna för höga kostnader i slutändan..
En stor v70 diesel awd för att klara fjällresorna och husvagns semestrarna på resten av året. och sen har vi en andra bil också en v70 men äldre som andra bil.. båda är betalade sen länge och mycket jobb görs själv på dom och har stort kontaktnät på delar och hjälp med dom få grejer man inte gör själv eller saknar utrustning..
Vi funderade på elbil men det går ju aldrig ihop sig i verkligheten. och särskillt inte med nyare bilar inblandade för stora kostnader och för många osäkra faktorer och till på det svårigheten att få till vettig dragvikt för större husvagn och svårigheterna med svindyr snabbladdning då få av elbilarna har räckvidd för.
I vår bilanvädning så skulle svårigheterna med laddning för att klara fjällresorna ihop med problemen att få till dragvikt för husvagn skapar ett omöjligt läge. dieselbilan kan tankas 5 min och gå 70 mil till hur många ggr som helst och dom kronorna som sparas på el som inte snabbladdas kommer aldrig räcka ihop för att..
Ska elbils bublan gå ihop eller på nåt sätt inte vara alltför dålig så känns det som egna solceller på taket som sköter en stor del av "tanka" bilen från påsk till oktober/november..men åker man för lite så blir också lönsamheten för dålig och värdeminskning och investeringar gör att det blir jäkligt dyrt per år och mil..
Har många kompisar som haft olika nya elbilar har insett att totalekonomin är skitdålig man tror när man skaffar elbil att man ska ladda billigt och att fossila drivmedel är för dyra men sen kör man några snabbladdningar på längre resor som inte sällan kostar mellan 4-8 kr kwh och får man sen köa i några av orterna där det är för få laddare och för många resande så dör snabbt känslan av att det är skitbra...och inte blir det billigt heller och extra tråkigt om det leder till extra raster/stop mot man annars hade valt att göra..
Men allt beror på vad man har för krav och vad man behöver för bil och vilken typ av resor den är tänkt för och vilka laddmöjligheter man har såklart..
Att köpa nya bilar är sällan lönsamt och inte ens om man köper bra beg så är oftast också den enda som en bra affär är bilhandlaren.. bilar med värdeminskning på mil och ålder ger gärna för höga kostnader i slutändan..
En stor v70 diesel awd för att klara fjällresorna och husvagns semestrarna på resten av året. och sen har vi en andra bil också en v70 men äldre som andra bil.. båda är betalade sen länge och mycket jobb görs själv på dom och har stort kontaktnät på delar och hjälp med dom få grejer man inte gör själv eller saknar utrustning..
Vi funderade på elbil men det går ju aldrig ihop sig i verkligheten. och särskillt inte med nyare bilar inblandade för stora kostnader och för många osäkra faktorer och till på det svårigheten att få till vettig dragvikt för större husvagn och svårigheterna med svindyr snabbladdning då få av elbilarna har räckvidd för.
I vår bilanvädning så skulle svårigheterna med laddning för att klara fjällresorna ihop med problemen att få till dragvikt för husvagn skapar ett omöjligt läge. dieselbilan kan tankas 5 min och gå 70 mil till hur många ggr som helst och dom kronorna som sparas på el som inte snabbladdas kommer aldrig räcka ihop för att..
Ska elbils bublan gå ihop eller på nåt sätt inte vara alltför dålig så känns det som egna solceller på taket som sköter en stor del av "tanka" bilen från påsk till oktober/november..men åker man för lite så blir också lönsamheten för dålig och värdeminskning och investeringar gör att det blir jäkligt dyrt per år och mil..
Har många kompisar som haft olika nya elbilar har insett att totalekonomin är skitdålig man tror när man skaffar elbil att man ska ladda billigt och att fossila drivmedel är för dyra men sen kör man några snabbladdningar på längre resor som inte sällan kostar mellan 4-8 kr kwh och får man sen köa i några av orterna där det är för få laddare och för många resande så dör snabbt känslan av att det är skitbra...och inte blir det billigt heller och extra tråkigt om det leder till extra raster/stop mot man annars hade valt att göra..
Men allt beror på vad man har för krav och vad man behöver för bil och vilken typ av resor den är tänkt för och vilka laddmöjligheter man har såklart..