MultiMan MultiMan skrev:
Går att justera med knapp på mittkonsollen. Mycket lägre regenerering i läge 1, varför man nu skulle vilja ha det. Jag har aldrig kört en elbil innan och lärde mig hantera funktionen på några dagar.
Gör rätt mycket för räckvidden, särskilt i backiga höga kusten.

Snarast bromsar den för lite när man kör inspirerat.
Räckvidden borde, om jag inte tänker helt fel, bli marginellt kortare med one pedal drive än med "frirullning". Om nu inte Mini av någon anledning inte regenererar då bromspedalen används, vilket skulle vara osannolikt.

Varför? För att varje energiomvandling har förluster, och med one pedal drive så kan du inte rulla utan att bromsa och måste därför gasa längre in mot en kurva, och sen bromsa kraftigare. Alltså liite högre förluster i den sekvensen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Den blir helt klart längre räckvidd med regenerativ gaspedalbromsning när jag kör där jag bor iaf, oavsett teoretiska resonemang. Jag har lyckats addera % till batteriladdningen i längre backar.

Har dessutom sett video där folk testar i liknande backiga förhållanden som där jag bor, med samma resultat. Hittar jag de igen, länkar jag.

Vanlig bromsning är alltid sämst då du bränner energi till ingen nytta i bromsarna.

Självklart är vanlig bromsning sämst, det blir bara värme. Men när man bromsar så regenererar den ju precis lika mycket som vid one pedal drive, men man kan planera bättre och då få bättre effektivitet. Jag tror du ska prova lite till 😄

MultiMan
Du har fel, men tror du på att bromsa med bromspedalen är bäst tycker jag du ska fortsätta med det.

Den regenerar inte alls lika mycket med bromspedalen, då bromsarna tar en del av den energi som batteriet annars hade fått. Edit: Hur mycket beror på varje tillfälle och bromsning. Så fort vanliga bromsarna aktiveras förlorar du energi som inte återvinns.
Och som sagt, jag kör bilen som vi pratar om dagligen. Gör du?

Redigerat:
L lbgu skrev:
Kul med en kollega som öppet berättar att han är en bidragsfuskare ;) De flesta brukar väl skämmas när det gäller bidragsfusk.
Är det bidragsfusk då? Såvitt jag vet får man låna ut sin bil precis som man själv behagar. Moraliskt tveksamt möjligtvis men samtidigt är strategin att få in fler elbilar på marknaden, taktiken för detta bidraget råkar rikta sig mot landsbygden denna gången. Jag har 30 minuter till Göteborg centralstation i laglig hastighet och kvalificerar för bidraget så det där med landsbygd är ju klart diskutabelt.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du har fel, men tror du på att bromsa med bromspedalen är bäst tycker jag du ska fortsätta med det.

Den regenerar inte alls lika mycket med bromspedalen, då bromsarna tar en del av den energi som batteriet annars hade fått. Och som sagt, jag kör bilen som vi pratar om dagligen. Gör du?
Måste vara ett beteende på Minin.
Vår VW ID.4 använder regenerering när man bromsar med pedalen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
Måste vara ett beteende på Minin.
Vår VW ID.4 använder regenerering när man bromsar med pedalen.
Jag vet inte hur Mini har gjort systemet, men det är för mig självklart att så fort de vanliga bromsarna börjar verka så tappar du energi ut i tomma luften. Exakt när ingreppet sker är svårt att bedöma. Om man ändå aldrig ska aktivera bromsskivorna genom bromspedalen för att slippa energiförluster, varför ska man använda den istället för gaspedalen då?

Förarstil har dessutom stor betydelse för hur mycket vanlig broms man behöver använda. Jag bromsade mycket sällan med Saaben annat än vid korsningar. Vid så kallad inspirerad körning förändras behovet och regenerativa bromsningen är otillräcklig men då kör man inte för att vara energieffektiv. I nerförsbacke i hög fart inför skarp 90 grader högersväng så räcker t ex inte regen alls utan där krävs hård inbromsning där skivorna står för majoriteten av effekten. Regen går dessutom inte in tillräckligt snabbt heller och i höga hastigheter kan man inte vänta på att bromsarna ska börja fungera.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag vet inte hur Mini har gjort systemet, men det är för mig självklart att så fort de vanliga bromsarna börjar verka så tappar du energi ut i tomma luften. Exakt när ingreppet sker är svårt att bedöma. Om man ändå aldrigt ska aktivera bromsskivorna genom bromspedalen för att slippa energiförsluster, varför ska man använda den istället för gaspedalen då?
Pedalen är inte hårt kopplad till bromsarna.
Bilen väljer att först aktivera regererering, behövs det mer så aktiveras bromsarna.
På så sätt kan man också motionera bromsarna genom att använda dem från och till istället för att regenerera.
Jag har en fin stapel i bilen som indikerar detta.

Detta beteende hade även vår förra bil, en laddhybrid från VW.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
J JoxarJonny skrev:
Räckvidden borde, om jag inte tänker helt fel, bli marginellt kortare med one pedal drive än med "frirullning". Om nu inte Mini av någon anledning inte regenererar då bromspedalen används, vilket skulle vara osannolikt.

Varför? För att varje energiomvandling har förluster, och med one pedal drive så kan du inte rulla utan att bromsa och måste därför gasa längre in mot en kurva, och sen bromsa kraftigare. Alltså liite högre förluster i den sekvensen.
Konstant hastighet är givetvis mest effektivt, inte bara pga energiförlusterna vid omvandling utan även pga de icke-linjära förluster som uppstår pga vindmotstånd, friktion osv.

Men jag tror aldrig du kört med "one pedal"? Det finns givetvis ett mellanläge där bilen frirullar, så du har hela skalan från maximalt vrid till maximal motorbroms, och allt däremellan tillgängligt via en pedal.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@13th Marine Jag förstår det men det jag skriver kvarstår. Du håller inte med om att så fort bromskivorna går in så tappar du energi som kunde använts på antingen regen eller rulla en längre sträcka?

Hur många "vanliga" förare tror du kan avgöra när skivorna börjar gå in vid en vanlig bromsning? Det problemet slipper man med enpedalskörning.

Edit: Jag har inga staplar för fördelningen av vanlig broms och regen och om man ska titta på den vid varje bromsning så låter det som en distraktion, även om det är kul att funktionen finns.

Googling säger att Mini F56 har precis samma system som andra med kombinerad regen/broms via bromspedalen.

Edit 2: Enlig denna video på YT
så bromsar regen på Mini 0,11G i låga läget 0,19 i höga läget. Stämmer det räcker det ju inte långt och vanliga bromsarna lär gå in rätt ofta vid bromspedalanvändning om man inte är inlärd på mjuk körning. Enpedalsläget lär en del om man inte redan kunde det.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
@13th Marine Jag förstår det men det jag skriver kvarstår. Du håller inte med om att så fort bromskivorna går in så tappar du energi som kunde använts på antingen regen eller rulla en längre sträcka?

Hur många "vanliga" förare tror du kan avgöra när skivorna börjar gå in vid en vanlig bromsning? Det problemet slipper man med enpedalskörning.

Edit: Jag har inga staplar för fördelningen av vanlig broms och regen och om man ska titta på den vid varje bromsning så låter det som en distraktion, även om det är kul att funktionen finns.

Googling säger att Mini F56 har precis samma system som andra med kombinerad regen/broms via bromspedalen.
Jo, det är klart det slösar på energi att använda bromsarna.
Det jag invände mot var påståendet att den inte regenerar lika mycket om man använder bromspedalen. Det har man full möjlighet att göra.

Jag föredrar att köra i frirullningsläge, och det ska mycket till för att jag aktiverar bromsarna vid normal körning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört elbil dagligen senaste 5 åren, så nog har jag kört one pedal drive så det räcker och blir över. Säg att jag har fel bäst ni vill, pratar bara utifrån den teori jag kan och empirin som jag fått av att köra. Jag tycker det är väldigt lätt att veta när friktionsbromsarna aktiveras, men har aldrig lyckats ligga i frirullningsläget med one pedal drive på ett tillförlitligt sätt. Kanske bara är jag som har dålig känsla i högerdojjan.

Edit: Åtminstone översta google-träffen verkar hålla med mig och @13th Marine : https://saemobilus.sae.org/papers/e...ion-strategies-electric-vehicles-2023-01-0347

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
MultiMan
Minin är väldigt lättreglerad och jag kan utan problem ligga på 0 ner till -20 (minns inte vilken enhet jag har inställt, tror det är kWh/10km) långa avsnitt. I backarna på väg från hemmet kan jag ligga på -6 hela vägen ner utan att tappa fart, ibland ända ner till -9. Totalt sett handlar det om flera kilometer, så det har betydelse. Det är också en av anledningarna till att jag inte laddar 100% i onödan, då den inte kan regenerera lika mycket, eller alls.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Är det bidragsfusk då?
Att låta en bulvan stå som ägare för att man ska få bidraget är givetvis bidragsfusk. Sen är det säkert svårt att bevisa, men knappast omöjligt. Det är väl samma sak som folk som skriver sig på adresser de inte bor på för att t.ex.få bostadsbidrag eller få lägre kommunalskatt. Finns väl även folk som lurar försäkringsbolagen genom att ha sin bil skriven på någon släkting som bor i ett tryggare område. Rätt säker på att det ses som försäkringsbedrägeri om försäkringsbolaget kommer på det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Minin är väldigt lättreglerad och jag kan utan problem ligga på 0 ner till -20 (minns inte vilken enhet jag har inställt, tror det är kWh/10km) långa avsnitt. I backarna på väg från hemmet kan jag ligga på -6 hela vägen ner utan att tappa fart, ibland ända ner till -9. Totalt sett handlar det om flera kilometer, så det har betydelse. Det är också en av anledningarna till att jag inte laddar 100% i onödan, då den inte kan regenerera lika mycket, eller alls.
Jo, men du kan ju få precis samma effekt genom att köra med frirull och använda bromspedalen. Eller genom att använda någon av dom andra lämpliga nivåerna och slippa röra i någon pedal alls just i nedförsbackarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.