B bakterie skrev:
Jag kollade appen. De vill ha 3000:- för besväret.
Udda, som sagt, jag tittade in imorse för att dubbelkolla priset (för att jämföra mot trådens billiga 350kr).
Då såg jag att jag kunde förlänga för 0kr, kan vara värt att rota runt lite.

Man köper alltså en bil för 6-800 000:- och sen måste man betala 1 500:- om året för att farthållaren ska fungera som det är tänkt?

useless useless skrev:
Man köper alltså en bil för 6-800 000:- och sen måste man betala 1 500:- om året för att farthållaren ska fungera som det är tänkt?
Iaf om man vill få det ota. Jag ska testa att uppdatera kartorna manuellt. Laddar ner kartorna i detta nu.

useless useless skrev:
Första fem åren ingick på vår bil.

Tror den ska gå att stänga av om man väljer att sluta betala för uppdaterade kartdata.

Jag har full förståelse för att digitala tjänster kan kosta, de är inte gratis att underhålla.
Var det inte hyundai som nyss stängde ner delar av sitt system?
Samtidigt tycker jag 1500kr om året är för dyrt och valde att inte förlänga, eller ja, när det råkade vara gratis så passade jag på.

1780318860101.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Såhär ser det ut för min bil när jag är inloggad. USB-kartdata kostar då 350kr och Mini Online 180kr per år och är vad jag valt att betala för hittills.

1780320248742.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Navigation package tror jag är USB-kartor, realtids trafikdata och Mini online i ett paket.

Edit: Vad som var lite underligt är att när jag frågade vilka kartor jag skulle få om Hedin skötte uppdateringen vid service (kostnad runt 1000-lappen) så sa personen 2023 eller 2024 vilket jag då tyckte var underligt. Nu vid den egna USB-uppdateringen så fick jag 2026. Kan ju ha varit ett missförstånd, eller så var "rådgivaren" inte påläst tillräckligt.
Jag vet sedan min tid på en BMW-verkstad att verkstäderna själva måste köpa in alla uppdateringsskivor, eller det var iaf så för 10+ år sedan. Om de missat det så riskerar man få en gammal karta. Ska faktiskt ringa och fråga igen när jag har tid över. Hedin i Sundsvall verkar annars vara väldigt välskött och gav mersmak. Som sagts tidigare kommer en mer noggrann genomgång av allt som hänt i samband med köpet i en separat tråd.

Redigerat:
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Såhär ser det ut för min bil när jag är inloggad. USB-kartdata kostar då 350kr och Mini Online 180kr per år och är vad jag valt att betala för hittills.

[bild]

Navigation package tror jag är USB-kartor, realtids trafikdata och Mini online i ett paket.
Ser ut som att din är mer uppbruten i bitar, jag får OTA-kartor samt realtidstrafikdata i samma paket, plus en massa annat, men det är de två sakerna som är intressant för mig.

B bakterie skrev:
Iaf om man vill få det ota. Jag ska testa att uppdatera kartorna manuellt. Laddar ner kartorna i detta nu.
Sist jag kollade så uppdaterades de kartorna inte speciellt ofta, tyvärr.

MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
Sådant är ju tråkigt och där är och var BMW rätt bra då jag såg sådant tidigare "inifrån". Verkstäderna fick dock betala en hel del för att hålla sig uppdaterade fullt ut. Nu fick jag absolut senaste kartan från 2026 trots den rimliga summan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I Volvon uppdateras kartorna online så snart Google har nya kartor.

pacman42 pacman42 skrev:
I Volvon uppdateras kartorna online så snart Google har nya kartor.
Fast nu är det offline-uppdatering som bakterie ska göra, dessa ligger som en "blobba" på deras hemsida.

Fick använda dem till förra bilen, då var de ofta ett år gamla.

Fairlane
Jag minns en äldre bil jag hade, där kartorna låg på DVD. Ville man ha nya kostade det 8000 kr (för >15 år sen), medan exakt samma kartor kostade 4000 för systerbilen (annat märke i samma koncern) Köpte man DVD för systerbilen så fick man se den loggan i displayen 2 sekunder när man startade bilen annars var det ingen skillnad. Jag tyckte det var galet eftersom kartorna ändå var "gamla". Jag fick testa senaste skivorna och enligt den så gick E4 Uppsala fortfarande, fast den nya vägen varit öppen länge. Jag kan minnas fel, kanske var det inte den vägen utan Norrortsleden, men sjukt dåligt var det.

Nuvarande bil kör jag med Waze via Android Auto, vill inte betala för sämre kartor från billeverantören. Farthållaren vill jag ändå inte ha på 70 km/h bara för skylten säger det, utan kanske på 73 så det stämmer bättre med verklig hastighet, men man är olika.

Räcker det med att jag köper elbil tex 2028 och får stödet i tre år därefter?

MultiMan
yonna yonna skrev:
Räcker det med att jag köper elbil tex 2028 och får stödet i tre år därefter?
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/villkor-for-elbilspremien/

• Du kan ansöka om elbilspremien innan du skaffat din elbil. Om du beviljas elbilspremien har du fyra månader på dig att skaffa elbilen och rapportera in registreringsnummer till oss. Hinner du inte skaffa elbilen inom fyra månader behöver du göra en ny ansökan.

Elbilspremien kan sökas från den 18 mars 2026 till den 30 juni 2029.

• För ansökningar mellan 18 mars 2026 och 30 juni 2028 är bidraget totalt 46 800 kronor.
  • För ansökningar mellan 1 juli 2028 och 30 juni 2029 är bidraget totalt 32 400 kronor.
Elbilspremien betalas ut en gång per månad under 36 månader.

Tänk på att pengarna är begränsade, iaf det som är beslutat nu. Tror det var 6 miljarder drygt. Tar pengar slut innan ansökningstiden är slut kanske premien stoppas.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.