20 966 läst ·
263 svar
21k läst
263 svar
Köpa begagnad elbil utifrån Naturvårdsverkets nya premie för fattiga
Eller som slamsugaren som var gjorde ett jobb hos mig för ett par år sedan, som berättade hur bra det funkade att avsäga sig faderskapet för sitt barn för att mamman skulle få 100% av föräldraledigheten, men de bodde tillsammans och han skulle bli pappa igen när föräldradagarna var slut..L lbgu skrev:Att låta en bulvan stå som ägare för att man ska få bidraget är givetvis bidragsfusk. Sen är det säkert svårt att bevisa, men knappast omöjligt. Det är väl samma sak som folk som skriver sig på adresser de inte bor på för att t.ex.få bostadsbidrag eller få lägre kommunalskatt. Finns väl även folk som lurar försäkringsbolagen genom att ha sin bil skriven på någon släkting som bor i ett tryggare område. Rätt säker på att det ses som försäkringsbedrägeri om försäkringsbolaget kommer på det.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Jag vet inte vem du svarar, men i en Mini F56 med 28kWh användbart batteri och räckvidd på 10-20 mil beroende på väder så är all regenerering av godo. Hade jag valt en BMW iX3 med räckvidd på 80 mil hade jag inte funderat lika mycket på ekonomisk körning (effektmässigt, inte i att räkna ören).A AndersS skrev:
Räckvidden bekymrar mig inte, den var med i beräkningarna inför köpet, men jag vill vet hur jag kör för att komma maximalt långt om det skulle behövas i ett nödläge. När jag kör sportigt, vilket är svårt att inte göra i Minin, så tänker jag inte på sådant alls utan njuter av varje sekund. Minin har blivit bryggan mellan MC och bil för mig och det var mycket mer än jag trodde innan.
Elmotor eller ICE? Cooper SE har redan gjort så att förbränningsmotor är historia för min del. Saab 9-5 SC kommer stå kvar avställd på gården men bara användas när jag behöver dra saker eller lasta tungt. Jag har ju fyllt den med linolja och motorn är helt frisk så den kan stå där länge utan att rosta bort. Kommer provköras 2 gånger om året för att hålla packningar mm i trim.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Försäkringsbedrägeri och folkbokföringsbrott är såklart inte lagligt men var inte heller vad jag tog upp. Frågan var om det finns ett villkor för bidraget att bidragstagaren också är den som nyttjar bilen?L lbgu skrev:Att låta en bulvan stå som ägare för att man ska få bidraget är givetvis bidragsfusk. Sen är det säkert svårt att bevisa, men knappast omöjligt. Det är väl samma sak som folk som skriver sig på adresser de inte bor på för att t.ex.få bostadsbidrag eller få lägre kommunalskatt. Finns väl även folk som lurar försäkringsbolagen genom att ha sin bil skriven på någon släkting som bor i ett tryggare område. Rätt säker på att det ses som försäkringsbedrägeri om försäkringsbolaget kommer på det.
Men utifrån diskussionen, hur mycket kan det påverka om laddar fullt och kör, är det en mil på en laddning och 20 mil?MultiMan skrev:
Jag vet inte vem du svarar, men i en Mini F56 med 28kWh användbart batteri och räckvidd på 10-20 mil beroende på väder så är all regenerering av godo. Hade jag valt en BMW iX3 med räckvidd på 80 mil hade jag inte funderat lika mycket på ekonomisk körning (effektmässigt, inte i att räkna ören).
Räckvidden bekymrar mig inte, den var med i beräkningarna inför köpet, men jag vill vet hur jag kör för att komma maximalt långt om det skulle behövas i ett nödläge. När jag kör sportigt, vilket är svårt att inte göra i Minin, så tänker jag inte på sådant alls utan njuter av varje sekund. Minin har blivit bryggan mellan MC och bil för mig och det var mycket mer än jag trodde innan.
Elmotor eller ICE? Cooper SE har redan gjort så att förbränningsmotor är historia för min del. Saab 9-5 SC kommer stå kvar avställd på gården men bara användas när jag behöver dra saker eller lasta tungt. Jag har ju fyllt den med linolja och motorn är helt frisk så den kan stå där länge utan att rosta bort. Kommer provköras 2 gånger om året för att hålla packningar mm i trim.
Jag har som krav vid byte 40 mil utan laddning oberoende av årstid. Jag förstår att det kan vara svårt att vara så generell.
Jag har inte läst reglerna, men jag tar det för givet att bulvanägande av bidragsbilen inte är tillåtet.Kvackatore skrev:
Tänk ifall det varit tillåtet. Då hade ju alla som haft en släkting eller någon man litar på som uppfyller kravet för bidraget utnyttjat det. Det är så pass mycket pengar det handlar om att det hade varit värt lite extra besvär, Skulle inte förvåna mig ifall det till och dykt folk som försökte tjäna pengar på det genom att agera bulvan åt elbilssugna Stockholmare.
Så jag är så säker man kan vara utan att veta att det inte är ok att använda bulvaner för att få elbilsbidraget. Men hittar någon något som motsäger det så är det ju bara att gratulera alla som vill bli bidragstagare men ej uppfyller villkoren.
Haha, folk är lite kluriga. Fast rätt korkat att berätta det till höger och vänster, nästa slamtömning kanske är hos någon som jobbar på försäkringskassanA ajn82 skrev:
Sen är detta kanske inte vad man kallar bidragsfusk. Staten kanske till och med tjänar på hans fuskande ifall han tjänar mer än mamman. Det är ju ändå en fråga där man ifall man är lite liberal kan tycka att folk borde få bestämma vissa saker själva och att man kanske inte tycker att staten ska lägga sig i vem som är hemma med barnet. Svårt att hitta någon förlorare här då jag tar för givet att mamman också vill ha det så.
Min förra bil, en Mitsubishi Outlander kom klart längre med frirullning på landsväg. Flera procent längre.MultiMan skrev:
Den blir helt klart längre räckvidd med regenerativ gaspedalbromsning när jag kör där jag bor iaf, oavsett teoretiska resonemang. Jag har lyckats addera % till batteriladdningen i längre backar.
Har dessutom sett video där folk testar i liknande backiga förhållanden som där jag bor, med samma resultat. Hittar jag de igen, länkar jag.
Vanlig bromsning är alltid sämst då du bränner energi till ingen nytta i bromsarna.
Inne i stan så går den lite hårdare på bromsarna om man har den i läge "0" så då lönar det att använda dess paddlar för att öka regenereringen utan att bromsarna riskerade att börja ta.
Men på landsväg så gick all bromsenergi till batteriet också, om man inte pallnitade då.
Så med Outlander är frirull en klar fördel.
Jag har inga mätningar på min nuvarande Volvo (som har nästintill frirull), men jag har inte noterat att bromsarna går in på den i stan. Tittar man på regenereringen vid bromsning så antyder den inte på något sätt att jag bromsar med bromsskivorna.
Många bilar kan dock spara en aning ström i stan med one-pedal drive. Det beror på två saker, dels att en del då planerar sin körning bättre. Dels för att vissa bilar har svårt att ge en mjuk start när regenereringen startar - de har då valt att delvis bromsa med skivorna för att få en mjukare inbromsning. Men detta gäller bara vissa bilar.
Medlem
· Uppland
· 2 537 inlägg
Det blir ryckigt med enpedalskörning. Jag håller farten genom att trycka ner gaspedalen och sedan ta bort foten. Trycker till igen en stund senare. Visst pendar farten någon km/h upp eller ner på en vanlig bil, men inte så det märks. Med enpedalskörning blir man sjösjuk. Jag har kört elbil i snart tio år men alltid stängt av regenereringen så gott det gått.
Har bilen inte adaptiv farthållare?H HenrikHuslöse skrev:Det blir ryckigt med enpedalskörning. Jag håller farten genom att trycka ner gaspedalen och sedan ta bort foten. Trycker till igen en stund senare. Visst pendar farten någon km/h upp eller ner på en vanlig bil, men inte så det märks. Med enpedalskörning blir man sjösjuk. Jag har kört elbil i snart tio år men alltid stängt av regenereringen så gott det gått.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Låter som ett märkligt körsätt för mig som lärt mig något helt annat där allt flyter sömlöst utan ryck, från gas till broms till styrning, oavsett vilken biltyp det gäller. Så lärde jag mig köra i ungdomen, men ändå har jag kört riktigt snabbt med potenta bilar så mjuk körning behöver inte betyda långsam körning.H HenrikHuslöse skrev:Det blir ryckigt med enpedalskörning. Jag håller farten genom att trycka ner gaspedalen och sedan ta bort foten. Trycker till igen en stund senare. Visst pendar farten någon km/h upp eller ner på en vanlig bil, men inte så det märks. Med enpedalskörning blir man sjösjuk. Jag har kört elbil i snart tio år men alltid stängt av regenereringen så gott det gått.
Apropå det så vet jag att en racinglegendar använde din av/på gaspedalsteknik, Ayrton Senna. Han vann i McLaren och Honda V10 på det sättet. Ingen annan förstod riktigt hur det kunde fungera, men det gjorde det för honom. Han hade ju inga passagerare heller som behövde uppleva ryckandet.
Det gäller även ratthantering. Inget ryckande fram och tillbaka som jag märker att en del jag åker med gör. Direkt farligt vintertid då man lättare tappar greppet, men idag finns ju en massa automatsystem som hjälper till. Jag började köra då inte ens ABS var standard, fanns knappt som tillval på många bilar.
Körläraren tror jag sa att jag hade klarat Taxikort direkt eftersom mjukkörning var en del som de tittade på då (kanske fortfarande)?
Medlem
· Uppland
· 2 537 inlägg
Pulsbreddsmodulering av hastigheten.H HenrikHuslöse skrev:Det blir ryckigt med enpedalskörning. Jag håller farten genom att trycka ner gaspedalen och sedan ta bort foten. Trycker till igen en stund senare. Visst pendar farten någon km/h upp eller ner på en vanlig bil, men inte så det märks. Med enpedalskörning blir man sjösjuk. Jag har kört elbil i snart tio år men alltid stängt av regenereringen så gott det gått.
Medlem
· Uppland
· 2 537 inlägg
Kör man i stadskvarter eller på villagator sitter man ju hela tiden och flyttar foten mellan gas och bromsberedskap. I varje korsning kan det komma något farande runt hörnet. Det flyter mjukt så länge bilen inte regenererar.MultiMan skrev:
Lätt regenerering på gasen och kraftig regenering på bromspedalen tycker jag fungerar bra. Det är som motorbroms på en vanlig bil.