Av de bilar jag provat tyckte jag bäst om hur gaspedalen var implementerad på Tesla modell 3. Lätt styrbar retardation ända ner till stillastående. Den jag tycker sämst om är Volkswagen ID4. Allt man gör med gasen får en viss fördröjning. I läge D kan man inte alls styra hur mycket den motorbromsar. Man får bara välja motorbroms eller inte och bilen bestämmer själv hur mycket. Men jag tycker att det är ganska användbart när det går att styra motorbromsen med ett reglage också. Så att man kan välja snabbt om man vill ha mycket eller lite motorbroms.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Hur fungerar regenerering vid fulladdat batteri med olika modeller?
Med den hybridbil jag har mest erfarenhet av så blir det i princip bil inbromsning om man startar uppe i en backe med fullt batteri. Om man har 95% i batteriet så är det märkbar skillnad.

A Avemo skrev:
Av de bilar jag provat tyckte jag bäst om hur gaspedalen var implementerad på Tesla modell 3. Lätt styrbar retardation ända ner till stillastående. Den jag tycker sämst om är Volkswagen ID4. Allt man gör med gasen får en viss fördröjning. I läge D kan man inte alls styra hur mycket den motorbromsar. Man får bara välja motorbroms eller inte och bilen bestämmer själv hur mycket. Men jag tycker att det är ganska användbart när det går att styra motorbromsen med ett reglage också. Så att man kan välja snabbt om man vill ha mycket eller lite motorbroms.
Jag vet inte om jag missförstår dig.
Men i läge D motorbromsar den väl inte mer än om du närmar dig en hastighetsändring?
I läge B är det däremot full regenerering som man får parera med gasen.

H HenrikHuslöse skrev:
Använder aldrig farthållare.
Förstår, då vår bil t.o.m. stannar i trafik med kö/trafikljus och sedan kör när det är fritt.
Ännu ingen elbil, bara ny teknik
😇

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte om jag missförstår dig.
Men i läge D motorbromsar den väl inte mer än om du närmar dig en hastighetsändring?
I läge B är det däremot full regenerering som man får parera med gasen.
Har de ändrat den funktionen var det välbehövligt. Min började generatorbromsa mot någon egen gissad hastighet när man närmade sig kurvor, korsningar eller motorvägsavfarter där navigatorn visade att man skulle svänga av. Och det gick inte att styra. Nuddade man gasen så slutade den helt. Jag använde nästan uteslutande B-läget för att D var så enerverande.

P Per Sandberg1 skrev:
Pulsbreddsmodulering av hastigheten.
Äntligen någon som förstår!

A Avemo skrev:
Har de ändrat den funktionen var det välbehövligt. Min började generatorbromsa mot någon egen gissad hastighet när man närmade sig kurvor, korsningar eller motorvägsavfarter där navigatorn visade att man skulle svänga av. Och det gick inte att styra. Nuddade man gasen så slutade den helt. Jag använde nästan uteslutande B-läget för att D var så enerverande.
Ah, du tänker på den.

Det är väl en del av farthållaren om jag inte missförstått det hela.
Personligen tycker jag den generellt sett funkar bra, men kan förstå att alla inte uppskattar den.
Har inte kollat själv, men en internetsökning indikerar att den ska gå att stänga av.

MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Hur fungerar regenerering vid fulladdat batteri med olika modeller?
Med den hybridbil jag har mest erfarenhet av så blir det i princip bil inbromsning om man startar uppe i en backe med fullt batteri. Om man har 95% i batteriet så är det märkbar skillnad.
Minin ska stoppa regenerering vid 100% batteri men jag har inte märkt det. Antingen så använder den de extra 3-4 kWh av batteriet som normalt inte är åtkomliga och laddar till eller så går bromsarna in omärkligt.

Inte hunnit testa i tillräckligt många scenario än för att kunna säga något helt säkert. Analysen är inte klar, m a o.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, du tänker på den.

Det är väl en del av farthållaren om jag inte missförstått det hela.
Personligen tycker jag den generellt sett funkar bra, men kan förstå att alla inte uppskattar den.
Har inte kollat själv, men en internetsökning indikerar att den ska gå att stänga av.
Jag tänker på hur bilen svarar på gaspedalen med avstängd farthållare och växeln i läge D.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.