MultiMan MultiMan skrev:
Tycker fortfarande att Naturvårdsverket sköter detta väldigt transparent och bra. Senaste Excel-presentationen av ansökningarna hittills (18/3 - 14/6): [länk]

11 Mini!

Fortsätter vara det roligaste fordon jag ägt (och topp 3 av körda), så håller bilen som tänkt är det en fullträff.
Jag hade en Mini elbil som lånebil hos glasmästaren, en fruktansvärd bil. Hatade så mycket med den. Det gick exempelvis enbart ha one-paddel drive. Det är något jag avskyr.

Jag skulle inte vilja paddla någon bil..

vad är one-paddel drive och varför är det ett problem?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle inte vilja paddla någon bil..

vad är one-paddel drive och varför är det ett problem?
Det skulle stått one-pedal drive. Så snart du släpper på gasen så bromsar bilen ganska hårt. Dvs, man måste alltid vara aktiv på gaspedalen. Jättejobbigt på långresor/landsväg. Funkar dock bra inne i stan.

MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Det skulle stått one-pedal drive. Så snart du släpper på gasen så bromsar bilen ganska hårt. Dvs, man måste alltid vara aktiv på gaspedalen. Jättejobbigt på långresor/landsväg. Funkar dock bra inne i stan.
Går att justera med knapp på mittkonsollen. Mycket lägre regenerering i läge 1, varför man nu skulle vilja ha det. Jag har aldrig kört en elbil innan och lärde mig hantera funktionen på några dagar.
Gör rätt mycket för räckvidden, särskilt i backiga höga kusten.

Snarast bromsar den för lite när man kör inspirerat.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur fungerar det med adaptiv farthållare då jag nästan alltid kör med den inkopplad?

A AndersS skrev:
Hur fungerar det med adaptiv farthållare då jag nästan alltid kör med den inkopplad?
Den kopplar ju bort pedalen helt, eller hur...

Många tycker det är toppen. Är inte fan av det alls, har ingen elbil själv ännu men det kommer väl en så småningom om. I lånebilen jag hade vad det mycket irriterande, men säkert bara en vanesak. Min kollega som har en polestar 2 har tagit bort det helt. Vet inte om man kan ta bort det helt i alla elbilar?

Vanesak säkert.
Men att få en lånebil som "tvärnitar" när man försöker ta en svartiskurva lugnt höjde min puls något. :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den kopplar ju bort pedalen helt, eller hur...
Nej. Du kan både använda gas- och bromspedal när du kör med farthållare.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Du kan både använda gas- och bromspedal när du kör med farthållare.
Bromsar jag stängs farthållaren av. Gasar jag och det finns en bil framför så agerar den inte. Men om ingen bil är framför så händer något...

pacman42 pacman42 skrev:
Gasar jag och det finns en bil framför så agerar den inte.
Jaså? Det har jag aldrig varit med om på någon bil. Att gasa på för att köra om och då minska avståndet från det normala skulle jag säga är ett naturligt beteende som jag aldrig varit i närheten av på någon bil. Men jag har iofs. inte kört Mini och använder säkert sällan farthållare när jag kör andras bilar, så min erfarenhet kanske bygger på under tio bilmärken.

Poängen var ju oavsett att du inte behöver sitta och hålla jämn gas på långkörning på motorväg om du använder farthållaren.

MultiMan
Mini Cooper SE i kaross F56 har enbart adaptiv farthållare i utrustningspaket 3 (med bl a panoramatak och Harman/Kardon ljud). 2019-2021(lci1) tror jag man kunde man beställa enskilda tillbehör på ett enklare sätt och där kan det finnas bilar som varierar mer.

Min har ingen adaptiv farthållare, med paket 2. Det som alltid finns är kollisionsskydd (eller vad det kallas) som slår till bromsarna om den bedömer att kollision är nära. Den känsligheten är också ställbar, precis som regenereringen.
Jag har aldrig lyckats aktivera den oavsett hur jag kört om, men som sagt är den bara ett kollisionsskydd.
Knappen bredvid varningsblinkers ovanför mittskärmen styr inställningarna för den.

Farthållaren bryr sig inte om framförvarande bil om bilen saknar adaptiv farthållare.

Farstatjej90
Är det bara inkomst av tjänst som räknas eller kommer dom förhöra Avanza också när man ansöker om sånt här bidrag?🤔
Kan jag också få elbil för hundra spänn som han killen i Expressen?🤔
Screenshot_20260704-201600.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han ser så glad ut! Som man kanske blir när man får bilen betald ! Hoppas jag också kan!

• Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det bara inkomst av tjänst som räknas eller kommer dom förhöra Avanza också när man ansöker om sånt här bidrag?
Även inkomst av kapital räknas, men inte förmögenheten som sådan. Tror Farsta precis faller utanför områdesdefinitionen för glesbygd med dålig kollektivtrafik dock.

MultiMan
Jag har redan länkat till alla villkor i tidigare inlägg.

Screenshot_20260704-202458.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.