H Hammarfall skrev:
Precis, de vertikala fogarna regnar bort. Nu är det stenmjöl under. Hela trappen är urgrävd och ersatt med 0-8 och paddat. Bör jag kanske plocka ur stenarna det och sätta bruk under? Eller bara foga? Vilken typ av bruk? Sorry för trådkap.
Hur är stenarna i stegen staplade på varann? Med stenlim eller något bruk, eller ligger de bara där helt enkelt?
 
Just nu ligger de helt enkelt på varandra, och fogat på sidorna. Inte optimalt, men ville torrlägga det först, och nu orkar jag inte riva ner det :confused:
 
H Hammarfall skrev:
Precis, de vertikala fogarna regnar bort. Nu är det stenmjöl under. Hela trappen är urgrävd och ersatt med 0-8 och paddat. Bör jag kanske plocka ur stenarna det och sätta bruk under? Eller bara foga? Vilken typ av bruk? Sorry för trådkap.
Hmm. Om stenarna vilar på något stadigt packat underlag så kan du kanske prova att limma dem med stenlim i förband (50% överlapp) dikt ann mot varandra, blir en starkare konstruktion. Så slipper du fogarna också. Men det finns kanske proffsigare förslag från någon annan?
Avseende bruk till stensättning har jag ingen jätteerfarenhet. De stenar (granit) jag satt i bruk har jag använt olika grovlek på betong till, och även fyllt i en och annan fog med det också. Funkar kanon. Se bara till att stenen är blöt ordentligt så att betongen brinner fast i den ordentligt, inbillar jag mig.

PS. Ursäkta sjukt sent svar.
 
Vad är det bästa att använda i fogarna mellan gatsten på en bilparkering? Tänkte rensa bort ogräs och behöver fylla igen med något.
 
FG FG skrev:
Vad är det bästa att använda i fogarna mellan gatsten på en bilparkering? Tänkte rensa bort ogräs och behöver fylla igen med något.
Fråga tio personer så får du tio olika svar. :-)
Men jag ska ge min åsikt och motivera varför:
På bilparkering och bilvägar skulle jag välja att foga med stenmjöl och det beror på att stenjöl är det som blir hårdast. Det "håller i" stenarna bäst.

En nackdel är att om du måste lägga om stenarna så får du ner stenmjöl i sättsanden och hårt under vill man nog egentligen inte ha just när det är gatsten eftersom dessa inte är helt lika i höjd etc. Men den dan går det ju att ta bort dom översta fem centimetrarna av sanden så försvinner mjölet också.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
FG FG skrev:
Vad är det bästa att använda i fogarna mellan gatsten på en bilparkering? Tänkte rensa bort ogräs och behöver fylla igen med något.
Stenmjöl 0-4 / 0-8
Eller flis 2-4
Mjölet binder stenen bra, flisen funkar bra med.

Helt enligt ovan talare :-)
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
När sommarrn nu snart kommer hit till norrland så ska det byggas upp ett växthus åt min mor. Hon ville ha betongplattor i botten. Vet inte någon storlek men antar det är någe standard som inte kostar skjortan. Till min fråga. Där hon bor så är det en sandås . D vill säga kanske 10 till 15 cm jord. Och sedan 40 meter sand under. Om man skulle gräva ur det tunna jordlagret och sedan fylla upp me likartad sand. Och sedan sätta platorna ... kan det fungera eller blir det problem i framtiden tro?
 
  • Gilla
miha
  • Laddar…
I Izvek skrev:
När sommarrn nu snart kommer hit till norrland så ska det byggas upp ett växthus åt min mor. Hon ville ha betongplattor i botten. Vet inte någon storlek men antar det är någe standard som inte kostar skjortan. Till min fråga. Där hon bor så är det en sandås . D vill säga kanske 10 till 15 cm jord. Och sedan 40 meter sand under. Om man skulle gräva ur det tunna jordlagret och sedan fylla upp me likartad sand. Och sedan sätta platorna ... kan det fungera eller blir det problem i framtiden tro?
Gräv ur jorden, fyll med kross (0-18 eller 0-30) till några cm från undersida plattor, vattna, packa med MINST 100 kg padda per dm lagertjocklek, lägg ut stenmjöl 0-4 eller 0-8, lägg plattorna, foga med 0-4 mjöl.
 
  • Gilla
jagallan
  • Laddar…
I Izvek skrev:
När sommarrn nu snart kommer hit till norrland så ska det byggas upp ett växthus åt min mor. Hon ville ha betongplattor i botten. Vet inte någon storlek men antar det är någe standard som inte kostar skjortan. Till min fråga. Där hon bor så är det en sandås . D vill säga kanske 10 till 15 cm jord. Och sedan 40 meter sand under. Om man skulle gräva ur det tunna jordlagret och sedan fylla upp me likartad sand. Och sedan sätta platorna ... kan det fungera eller blir det problem i framtiden tro?
R Robban_C skrev:
Gräv ur jorden, fyll med kross (0-18 eller 0-30) till några cm från undersida plattor, vattna, packa med MINST 100 kg padda per dm lagertjocklek, lägg ut stenmjöl 0-4 eller 0-8, lägg plattorna, foga med 0-4 mjöl.
Vill du ha det riktigt stadigt så bör du ha cirka 20cm bärlager, då klarar det av lättare trafik också om det finns behov för det.
Brukar lägga bärlagret 5cm under plattans botten så man får 5cm mjöl mellan bärlager och platta, då blir det enkelt att lägga ner rören och ingen risk att du drar i bärlagret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Olsa2103
  • Laddar…
Det ska endast tåla att gå på. Ingen mer vikt .
 
T tihimasmo skrev:
Alltså allvarligt talat. Om det står sättsand på påsen som kostar 300 kronor så är det helt vanlig sand som någon har hällt på påse och skall ta hutlöst betalt för.

Stenmjöl är något helt annat. Det är jättefint krossad sten, som iochförsig går bra att använda till plattsättning och isopning, men som kostar onödigt mycket och är svår att hantera. Köp den speciellt inte på hink för en hårresande summa.

Sopsand är också något dyrt på påse som är helt vanlig sand.

Varför säger jag så här?, undrar ni.

Ni blir bara lurade, säger jag. Affärerna försöker skapa ett behov hos er konsumenter genom att ge varorna namn som av specifika användningsområden, eg sättsand. Det finns inte en anläggare med självrespekt som använder ordet sättsand.

För att lägga plattor går det utmärkt med helt vanlig 0-8 kross, för ca en hundring tonnet. Stora plattor kan läggas i 0-16 om man är noggrann med underarbetet. Det viktiga vid plattläggning är att inte använda för tjocka lager av fina fraktioner, eftersom det skapar homogena mjuka skikt som sviktar och skjuter i sidled och uppåt vid belastning, ungefär på samma sätt som en beanbag skjuter åt sidorna när man sätter sig på den. Eftersom fina fraktioner är dyrare så är det också av ren självbevarelsedrift som man lägger så tunt som möjligt av dem.

Stenmjöl är fuktkänsligt och blir som trolldeg när det blir fuktigt. Jättejobbigt, utom i Juni månad. Jag kan inte på rak arm komma på ett användningsområde för stenmjöl där det inte går att använda något annat material.

Sopsand är, hör och häpna, vad fan du än väljer att sopa mellan dina plattor. Du kan sopa precis vilket krossmaterial eller vilken sand du vill mellan plattorna, eftersom de fina kornen trillar mellan plattorna och de stora stannar ovanför. Allt grovt som blir över tar man upp med skyffel och lägger i vägrenen på andra sidan gatan. Något som funkar riktigt bra att sopa mellan plattorna är strid sandlådesand, eftersom den packas ner snabbare mellan plattorna.

Spara era pengar till fina verktyg istället eller köp dyrare plattor, men när ni köper sand eller kross ska ni se till att få närmare tusen kilo för varje sur hundralapp. Gå inte på reklamen.

en av fördelarna med sättsand är att den är behandlad så lite mindre ogräs än om man använder stenmjöl som iofs är billigt min rekomendation är att använda flexibel hårdfog den sopar du ner och när du är färdig med det kör gärna en padda över pattora så att du fylt ordentligt seda sopar man ren eller blåser med en lövblåsare, sedan är det dags att vattna med en finfördelad vatten stråle när fögen är genomblöt härdar den så efter 1-3 dygn har du en stenhård fog ungefär som på en murad vägg inga myror eller ogräs kan växa upp mellan plattorna. vid framtida rengöring är det bara attköra med högtrych eller vattenslangen så är det som nytt.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Under plattorna ligger ca 50 mm 2-4 makadam och under det ca 400-500 mm 8-11 makadam. 8-11 (samma som jag lade ut under grundplattan på bygget) fick bara stå och sätta sig lite med hjälp av regnet ett tag. Sen lade jag plattorna. Ligger stabilt som f*n.
Håller själv på med en 3x3 meter stenlagd uteplats nu och grubblar över om jag behöver vibrera. Har ungefär 200 mm 0-32 kross i botten (tar ur befintliga högar för ett byggprojekt som vi håller på med på gården) och ska sen ha på 40 mm 0-8 innan plattorna. Kanske jag skippar vibreringen. Det enda uteplatsen ska användas till är äta frukost på.
 
Jag gjorde en ungefär lika stor uteplats en gång, där jag hade bärlager under. 0-18 var det. Jag packade det för hand med en stötta jag gjorde av en bred regel. Det känns som att man vill packa bärlager. Makadammen packar sig själv på ett annat vis liksom, utan att förklara det bättre eller mer intelligent än så ☺️
 
Låter som en bra idé, tack!
 
jaaha ja jag har köpt jävla stenmjöl (pga myror) o fogsand, har ingenstans att hämta någon sand - till kolonin, men vad göra - Hellre köpa än vara utan o jag vet inte som sagt alternativ, vart hämta kan man ju skratta åt andra, som inte har alternativ bara hämta någonstans.!! dyrt ja... o ännu dyrare på säckar där de skrivit ogräshämmande 20 kr 139 kr jag köpte annat 15 kg 37/42 kr men det blir ju ett gäng säckar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.