Hej! har ett litet problem som jag hoppas på lite hjälp med...
Har kopplat in ett vägguttag från en kopplingsdosa i vårat WC. I vägguttaget kopplade jag in ett element, men märkte att strömmen på elementet bryts när jag tänder och släcker lampan.
I WC:t finns 1 strömbrytare, 1 gammal utanpåliggande kopplingsdosa (eller vad det nu är). 1 infälld kopplingsdosa. 1 lampa.
när jag öppnar den infällda kopplingsdosan finns det rätt mycket trådar som jag inte vet vart de går. Rimligen borde nån tråd gå till lampan och nån tråd till strömbrytaren, men jag blir osäker.
när jag mäter spänningen får jag väldigt konstiga värden!!
Huset är byggt 1956.
Såhär ser kopplingsdosan ut. Jag har bara bytt toppklämmor.
Har kopplat in ett vägguttag från en kopplingsdosa i vårat WC. I vägguttaget kopplade jag in ett element, men märkte att strömmen på elementet bryts när jag tänder och släcker lampan.
I WC:t finns 1 strömbrytare, 1 gammal utanpåliggande kopplingsdosa (eller vad det nu är). 1 infälld kopplingsdosa. 1 lampa.
när jag öppnar den infällda kopplingsdosan finns det rätt mycket trådar som jag inte vet vart de går. Rimligen borde nån tråd gå till lampan och nån tråd till strömbrytaren, men jag blir osäker.
Huset är byggt 1956.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Din skiss är lite rörig men du har uttaget inkopplat på tändtråd helt enkelt. Har du jordfelsbrytare.B benkebly skrev:Hej! har ett litet problem som jag hoppas på lite hjälp med...
Huset är byggt 1956.
[bild]
[bild]
[bild]
Edit: ser att du har mätvärden och att brun ser ut att vara N som bryts av strömställare och blå ev. fas.
Men jag tycker du skall ta in en elektriker och fixa det där, lite känsligt med el i våtutrymmen
Redigerat:
STOPP!
Du har gammal installation där färgerna kan vara vad som helst.
En arbetshypotes är att de bägge röda trådarna går till & från strömbrytaren.
Du har troligen även två armaturer, tex tak & spegel/skåp som tänds samtidigt.
Du har gammal installation där färgerna kan vara vad som helst.
En arbetshypotes är att de bägge röda trådarna går till & från strömbrytaren.
Du har troligen även två armaturer, tex tak & spegel/skåp som tänds samtidigt.
Gör om dina ritningar och ta nya bilder på installationen utan fisheye läge.
Rita det du vet uttag, dosor, strömbrytare. så kanske det går att se nån lösning. typ såhär.
Mest oroväckande är väl att du har 0V mellan brun/grön samt 230V blå/grön, Är det gul/grön egentligen? eftersom det är enda färgen som liknar grön i din dosa vi ser.
Rita det du vet uttag, dosor, strömbrytare. så kanske det går att se nån lösning. typ såhär.
Mest oroväckande är väl att du har 0V mellan brun/grön samt 230V blå/grön, Är det gul/grön egentligen? eftersom det är enda färgen som liknar grön i din dosa vi ser.
Har precis köpt huset. Ber så mycket om ursäkt för den fula kabeldragningen. Det är lite kallt på toaletten och jag tänkte sätta in ett element. lovar att jag skruvar kabeln snyggare när vi målat om... :O.
Grön kabel på skiss är grön-gul.
Det finns bara en armatur, den på väggen.
Till strömbrytaren kommer det en gul kabel. Från strömbrytaren går det en vit kabel. Inga av dessa finns i kopplingsdosan.
Till strömbrytaren kommer det en gul kabel. Från strömbrytaren går det en vit kabel. Inga av dessa finns i kopplingsdosan.
Logga in
Skapa konto
Då borde det finnas någon mer kopplingsdosa.
De röda kanske går till en strömbrytare för någon annan lampa?
Kanske går kablarna via någon takdosa?
Du borde kika på trådarna som kommer till lampan.
Rör brukar dras kortaste vägen mellan rum eller tom mellan våningar. Det behöver inte vara fel, men kan bli svårt att klura ut hur det är kopplat ibland.
Dosan får jag inte kläm på utifrån dina mätningar... kan antigen blå eller gul/grön är fas.
Kanske är det inget konstigt, bara att vi inte förstår pga för lite information eller så är det superfelanvändning av färger.
Mät med voltmeter med en probe på blandaren (antar jordade vattenledningar av koppar) och med den andra kan du mäta i dosan så du hittar fasledaren.
De röda kanske går till en strömbrytare för någon annan lampa?
Kanske går kablarna via någon takdosa?
Du borde kika på trådarna som kommer till lampan.
Rör brukar dras kortaste vägen mellan rum eller tom mellan våningar. Det behöver inte vara fel, men kan bli svårt att klura ut hur det är kopplat ibland.
Dosan får jag inte kläm på utifrån dina mätningar... kan antigen blå eller gul/grön är fas.
Kanske är det inget konstigt, bara att vi inte förstår pga för lite information eller så är det superfelanvändning av färger.
Mät med voltmeter med en probe på blandaren (antar jordade vattenledningar av koppar) och med den andra kan du mäta i dosan så du hittar fasledaren.
Dra kablarna (spackla in) INNAN du målar/tapetserar så blir det mycket bättreB benkebly skrev:Har precis köpt huset. Ber så mycket om ursäkt för den fula kabeldragningen. Det är lite kallt på toaletten och jag tänkte sätta in ett element. lovar att jag skruvar kabeln snyggare när vi målat om... :O.
[bild]
Nu har jag mätt mot jorden i "ett annat uttag". Blir inget klokare. Det jag minst förstår i mitt lekmannakunnande är varför det blir en spänning på 176 V mellan Brun och jord när jag släcker lampan?
Se nya mätvärden i skiss nedan:
Se nya mätvärden i skiss nedan:
Logga in
Skapa konto
Då måste öppna fler dosor.
Du har en gammal installation/anläggning där alla färger kunde användas till allt. I vissa gamla anläggningar/installationer så bröt man nollan istället för fasen.
Kan vara läge att ta in en elektriker.
Arbetshypotes: blå=fas, strömbrytaren bryter neutralledaren
Ta och lägg upp originalbilden (sparad fil eller skärmdump) istället för att ta kort på skärmen.
Du har en gammal installation/anläggning där alla färger kunde användas till allt. I vissa gamla anläggningar/installationer så bröt man nollan istället för fasen.
Kan vara läge att ta in en elektriker.
Arbetshypotes: blå=fas, strömbrytaren bryter neutralledaren
Ta och lägg upp originalbilden (sparad fil eller skärmdump) istället för att ta kort på skärmen.
Såhär ska det vara i ett uttag. Har du mätt i uttagen vad du har spänning.
Brun-blå 230V
brun-G/G 230V
Blå-G/G 0V
Själv skulle jag slå av strömmen på huvudbrytare sen öppna alla kopplings punkter, apparater i badrummet, för att kunna reda ut vart matningen till rummet kommer ifrån sen göra om allt korrekt.
Brun-blå 230V
brun-G/G 230V
Blå-G/G 0V
Själv skulle jag slå av strömmen på huvudbrytare sen öppna alla kopplings punkter, apparater i badrummet, för att kunna reda ut vart matningen till rummet kommer ifrån sen göra om allt korrekt.