78 266 läst ·
391 svar
78k läst
391 svar
Köp av gräsklippare som butik vill ha tillbaka
En tanke jag har, om de skulle återkomma och berätta hela sanningen vad som ligger bakom, är att de köper tillbaka klipparen från mig till det värde som de själva säger att den har (3000 kr mer än vad jag gett), plus att de ersätter min semesterdag som jag tog från jobbet för att ha tid att köra och hämta klipparen. Skulle de insistera på att jag besöker butiken fler gång under min normala arbetstid så tillkommer den utgiften också...
Först då anser jag att jag blir fullt kompenserad, min bensinkostnad för körningar fram och tillbaka bjuder jag på. Jag vill inte ställa till det för butiken på något sätt, men jag anser heller inte att jag ska ge efter och vara snäll för att de gjort fel.
Glömde skriva tidigare att butiksägaren skyllde på att det var ny personal i butiken vid båda tillfällen som jag varit där, och därför så hade missförståndet uppstått. Vid första tillfället så hade alltså personalen visat mig en klippare som "inte längre var till salu", men gett mig ett pris på en annan klippare som de hade på lagret. Vid andra besöket, när jag hämtade klipparen, så var det också ny personal i butiken och de hade därför inte noterat felet.
Först då anser jag att jag blir fullt kompenserad, min bensinkostnad för körningar fram och tillbaka bjuder jag på. Jag vill inte ställa till det för butiken på något sätt, men jag anser heller inte att jag ska ge efter och vara snäll för att de gjort fel.
Glömde skriva tidigare att butiksägaren skyllde på att det var ny personal i butiken vid båda tillfällen som jag varit där, och därför så hade missförståndet uppstått. Vid första tillfället så hade alltså personalen visat mig en klippare som "inte längre var till salu", men gett mig ett pris på en annan klippare som de hade på lagret. Vid andra besöket, när jag hämtade klipparen, så var det också ny personal i butiken och de hade därför inte noterat felet.
Behåll den eller sälj den ikväll till din fru för exakt samma pengar du gav, nästa gång de hör av sig säger du att den är såld...
"Bara därför att" låter ju som att TS vill jävlas och det är ju inte fallet här. Vet den andre köparen vad som hänt så tror jag att han skiter helt i TS och istället är 110% förbannad på butiken.bonnier skrev:
Det förklarar saken. Du har alltså fått ett bättre pris än vad du borde ha fått på maskinen, vilket man brukar beskriva som ett "förklaringsmisstag". Säljarens jurister kommer antagligen att hänvisa honom till § 32 i avtalslagen vars första stycke säger: "32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget."Maveric77 skrev:Glömde skriva tidigare att butiksägaren skyllde på att det var ny personal i butiken vid båda tillfällen som jag varit där, och därför så hade missförståndet uppstått. Vid första tillfället så hade alltså personalen visat mig en klippare som "inte längre var till salu", men gett mig ett pris på en annan klippare som de hade på lagret. Vid andra besöket, när jag hämtade klipparen, så var det också ny personal i butiken och de hade därför inte noterat felet.
Förutsatt att du varit i god tro vid anbudets mottagande är säljaren bunden av sitt misstag. Om du insåg, eller borde ha insett, att säljaren gav dig ett för bra pris är säljaren inte bunden av köpet. Därför är det såklart intressant vad maskinen kostade för att sätta det i relation till "rabatten".
Kanske läge att kolla vad klipparen är gjord av, guldplåtar eller nåt? Att ett företag skulle lägga så mycket energi och pengar som det kostar att anlita jurist, sjukt. Har de sålt en kundägd klippare vore det lämpliga att ge den drabbade kunden en fabriksny klippare av samma märke och ta det på godwill-kontot, de måste väl ha en revisor, kostnaden blir nära nog hälften. Resultat = 2 mycket nöjda kunder.
Finns inte på kartan att butiken kan kräva tillbaka klipparen om köpet är fullgjort.
OT: När jag byggde -83 , hade sålt mitt gamla hus, kalkylerat att vi skulle klara kostnaderna på det nya, så ringer hussäljaren och beklagar men köpet måste hävas eller måste jag betala ytterligare 150´, det var moms som han glömt lägga på köpsumman. Det var givetvis inte mitt problem. Och ingen jurist kopplades in. Sov du gott, var rädd om kvittot och lås in maskinen när du inte använder den.
Finns inte på kartan att butiken kan kräva tillbaka klipparen om köpet är fullgjort.
OT: När jag byggde -83 , hade sålt mitt gamla hus, kalkylerat att vi skulle klara kostnaderna på det nya, så ringer hussäljaren och beklagar men köpet måste hävas eller måste jag betala ytterligare 150´, det var moms som han glömt lägga på köpsumman. Det var givetvis inte mitt problem. Och ingen jurist kopplades in. Sov du gott, var rädd om kvittot och lås in maskinen när du inte använder den.
Billig personal kan bli dyrt, ansvaret kan bara vara hans eget.Maveric77 skrev:En tanke jag har, om de skulle återkomma och berätta hela sanningen vad som ligger bakom, är att de köper tillbaka klipparen från mig till det värde som de själva säger att den har (3000 kr mer än vad jag gett), plus att de ersätter min semesterdag som jag tog från jobbet för att ha tid att köra och hämta klipparen. Skulle de insistera på att jag besöker butiken fler gång under min normala arbetstid så tillkommer den utgiften också...
Men det spelar väl knappast någon roll att personalen var ny vid båda tillfällena?
Klipparen stod en hel vecka med en lapp där det stod att TS var köpare!
Har ingen med mer erfarenhet reagerat, så borde de se över sina rutiner.
Priset verkar inte heller vara något som verkar så fel, då det enligt TS finns liknande klippare på Blocket som kostar 1000 Kr mindre, men denna var nyservad.
Det är nog mer som tompathepilot skriver, att ägare eller någon anställd vill ha denna klippare.
Klipparen stod en hel vecka med en lapp där det stod att TS var köpare!
Har ingen med mer erfarenhet reagerat, så borde de se över sina rutiner.
Priset verkar inte heller vara något som verkar så fel, då det enligt TS finns liknande klippare på Blocket som kostar 1000 Kr mindre, men denna var nyservad.
Det är nog mer som tompathepilot skriver, att ägare eller någon anställd vill ha denna klippare.
Gräsklipparen är en Husqvarna, årsmodell 2009, troligen nyservad men det finns ingen uppgift om detta. Priset jag betalade var 8800 kr.
Butiken anger nu i efterhand att det korrekta värdet är 11900 kr.
På Blocket liggen en identisk klippare, enligt säljaren bara körd en sommar och priset är 11000 kr. Det finns en annan som är nyservad och i köpet ingår snökedjor, snöblad och släpvagn och priset är 15000 kr.
Med tanke på ovan priser så ansåg jag att priset 8800 kr var bra, men inte orealistiskt så därför anser jag att jag handlat i god tro.
Ersättningsklipparen som de erbjöd mig, och som de alltså nu anser var den som jag fick priset på, hade jag inte köpt för 8800 kr utan då hade jag handlat någon annanstans.
Skulle någon mer info dyka upp eller jag bli kontaktad igen så lovar jag att uppdatera er!
Butiken anger nu i efterhand att det korrekta värdet är 11900 kr.
På Blocket liggen en identisk klippare, enligt säljaren bara körd en sommar och priset är 11000 kr. Det finns en annan som är nyservad och i köpet ingår snökedjor, snöblad och släpvagn och priset är 15000 kr.
Med tanke på ovan priser så ansåg jag att priset 8800 kr var bra, men inte orealistiskt så därför anser jag att jag handlat i god tro.
Ersättningsklipparen som de erbjöd mig, och som de alltså nu anser var den som jag fick priset på, hade jag inte köpt för 8800 kr utan då hade jag handlat någon annanstans.
Skulle någon mer info dyka upp eller jag bli kontaktad igen så lovar jag att uppdatera er!
Även om det inte är solklart juridiskt (du har ju fått en procentuellt sett rejäl rabatt som du inte skulle ha haft) så har du nog inte så mycket att oroa dig för i praktiken. Logiskt sett är det ju inte ett ärende som butiken borde driva, men man vet ju aldrig.
Nu med mer information är det för mig helt solklart: du behöver inte göra något alls Maveric. Är du nöjd med din klippare och vill behålla den så gör du bara det. Avfärda bara alla erbjudanden och krav från butiken, de har tabbat sig och det är bara för dem att bita i det sura äpplet. Missförstånd och ny personal är inte skäl för att häva köpet, visst de kan fråga snällt men du som kund har ingen skyldighet att bidra till att rätta till deras klantighet.
Om lagen skulle ge företagare rätt att ångra sig i efterhand så skulle det ju bli total kaos. Man skulle aldrig kunna köpa några grejer och vara trygg med att få behålla dem. Tänk dig att du köper en bil till ett bra pris...sen kommer en rik knösus med en större bunt pengar in hos bilhandlaren och säger att han vill ha en bil med exakt den utrustningen och färg som du köpt. Jaha, då ringer bilhandlaren och skyller på ett missförstånd och vill ha tillbaka din bil...nej, det funkar ju inte.
Gräsklipparbutikens "hot" om jurister är bara ett slag i luften för att försöka skrämma dig att göra som de vill. Det är inte en chans i världen att någon jurist med någorlunda självaktning driver det här mot dig.
Om lagen skulle ge företagare rätt att ångra sig i efterhand så skulle det ju bli total kaos. Man skulle aldrig kunna köpa några grejer och vara trygg med att få behålla dem. Tänk dig att du köper en bil till ett bra pris...sen kommer en rik knösus med en större bunt pengar in hos bilhandlaren och säger att han vill ha en bil med exakt den utrustningen och färg som du köpt. Jaha, då ringer bilhandlaren och skyller på ett missförstånd och vill ha tillbaka din bil...nej, det funkar ju inte.
Gräsklipparbutikens "hot" om jurister är bara ett slag i luften för att försöka skrämma dig att göra som de vill. Det är inte en chans i världen att någon jurist med någorlunda självaktning driver det här mot dig.
Ett bra pris är givetvis OK. Ett för bra pris är inte OK.Paxman skrev:Om lagen skulle ge företagare rätt att ångra sig i efterhand så skulle det ju bli total kaos. Man skulle aldrig kunna köpa några grejer och vara trygg med att få behålla dem. Tänk dig att du köper en bil till ett bra pris...sen kommer en rik knösus med en större bunt pengar in hos bilhandlaren och säger att han vill ha en bil med exakt den utrustningen och färg som du köpt. Jaha, då ringer bilhandlaren och skyller på ett missförstånd och vill ha tillbaka din bil...nej, det funkar ju inte.
Och ska vi vara noga så har ju inte säljaren ångrat sig. Säljaren har framfört sitt önskemål om att genomföra affären i enlighet med de villkor säljaren egentligen hade tänkt sig.
På den här punkten har du garanterat felPaxman skrev:
Att det är ekonomiskt vansinne att driva ärendet är ju en sak, men om det är principiellt viktigt för säljaren att veta var gränsen går (nästa gång kan det ju handla om betydligt mer pengar) så finns det såklart gott om jurister med självaktning som driver ärendet för säljarens räkning.