S
Det spelar
A a_w skrev:
Ursprungs frågan gäller tvärsnittet inte konstruktionen som helhet. Stål tvärsnittet i fråga är starkare än limträbalken på tvärsnittsnivå. Kanske om man börjar analysera mycket orealistiska fall, kan limträbalken vara bättre, tex om man skulle belasta HEA profilen med mycket vridning så att MYCKET välvning uppstår.

Sedan om man börjar plocka bort pelare och göra andra förändringar, blir det såklart en ny frågeställning, då man måste titta på hela konstruktionen.
Jag är med på att TS vill ha en "motsvarande balk" men som sagt det behövs mer information för att ge ett lämpligt svar.

Illustration av taktstolskonstruktion, träramverk, takstolar, ritningslayout, ingenjörsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, konstruktionsdetaljer, mått, tabeller, standard, byggteknik, specifikationer, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är balken som går mellan stolparna här jag vill byta ut för att helt enkelt slippa ha stolpen i mitten. Behöver då givetvis också byta ut själva stolpen till något kraftigare.

Ska du ersätta en limträbalk som idag har upplag på mitten med nåt som klarar detta utan upplag så kommer det bli en betydligt kraftigare balk oavsett material. På den längden och utan upplag får man tänka på egenvikten på stålbalken också. Är ingen konstruktör men skulle väl ledigt kunna tänka mig att du behöver en dubbelt så hög balk till att börja med.

Om jag byter till stålbalk lär den knappast behöva vara dubbelt så hög som den idag. :-)

U
C crazytok skrev:
Om jag byter till stålbalk lär den knappast behöva vara dubbelt så hög som den idag. :)
Nej, men tar du bort mittposten blir den troligen inte mindre heller. Alltså en av de två 6m bitarna du har liggandes är troligen inte tillräckliga om du vill ta bort en stolpe.

Nej det kan jag köpa.

Är nog lika bra att gå på en IPE balk som är 220 hög så passar den mer eller mindre rakt av, kostar ju bara 3000kr för 6meter så inte mycket pengar att bråka om.

Nästa fråga är ju då vad man ska ha för stolpe. Kanske köra HEA balk 100 som man klär in i trä?

Då lär det klara en elefant på taket om det skulle klättra upp en…

Jag tror inte att du riktigt förstår hur en balk fungerar. Bara för att den är i metall så blir den inte stum. Särskilt inte när det blir lite längd på dem. Ju grövre de är ju tyngre blir de också....

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Nej det kan jag köpa.

Är nog lika bra att gå på en IPE balk som är 220 hög så passar den mer eller mindre rakt av, kostar ju bara 3000kr för 6meter så inte mycket pengar att bråka om.

Nästa fråga är ju då vad man ska ha för stolpe. Kanske köra HEA balk 100 som man klär in i trä?

Då lär det klara en elefant på taket om det skulle klättra upp en…
Slog lite snabbt på miniräknaren och kapaciteten för böjmoment ökar med en faktor 6, medan det yttre böjmomentet (från lasten) ökar med en faktor 4. Så du kan sova lugnt med en IPE 220. Glöm inte att svetsa på ändplåtar på profilen eller livavstyvningar vid upplag (branschstandard att man brukar göra det, dock kan man diskutera om det alltid är nödvändigt)

Gällande pelarna, är ett tips att lada ner tibnors konstruktionstabeller. Då kan du själv få en uppfattning om vad du behöver. Dock är dessa bara giltiga så länge du belastar dem med en normalkraft (vertikal last), dvs ingen vind från tillexempel väggar som är anslutna mot pelaren.

- knäcklängden kan du sätta till längden på pelaren
- lasten kan du räkna ut enligt: (1,2xegentyngd tak+1,5×snölasten)×area last som går till varje pelare
- exempelvis: med en egentyngd på 0,50 kn/m2 , snözon 1.5 och en belastad area på 10 kvm till respektive pelare får du lasten: (1,2×0,50+1,5×1,5)×10=30 kN
- Från tabellen kan man se att en HEA100 med knäcklängd 3 m klarar 465 kN

Lycka till!

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
A a_w skrev:
Slog lite snabbt på miniräknaren och kapaciteten för böjmoment ökar med en faktor 6, medan det yttre böjmomentet (från lasten) ökar med en faktor 4. Så du kan sova lugnt med en IPE 220. Glöm inte att svetsa på ändplåtar på profilen eller livavstyvningar vid upplag (branschstandard att man brukar göra det, dock kan man diskutera om det alltid är nödvändigt)

Gällande pelarna, är ett tips att lada ner tibnors konstruktionstabeller. Då kan du själv få en uppfattning om vad du behöver. Dock är dessa bara giltiga så länge du belastar dem med en normalkraft (vertikal last), dvs ingen vind från tillexempel väggar som är anslutna mot pelaren.

- knäcklängden kan du sätta till längden på pelaren
- lasten kan du räkna ut enligt: (1,2xegentyngd tak+1,5×snölasten)×area last som går till varje pelare
- exempelvis: med en egentyngd på 0,50 kn/m2 , snözon 1.5 och en belastad area på 10 kvm till respektive pelare får du lasten: (1,2×0,50+1,5×1,5)×10=30 kN
- Från tabellen kan man se att en HEA100 med knäcklängd 3 m klarar 465 kN

Lycka till!
Förresten glöm inte att förstärka plintarna också. Om du ser till att den totala mothållande massan och arean på fundamenten förblir lika, så är du hemma där också.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Stort tack för hjälp!

Mao klarar jag mig egentligen med en limträstolpe 115x115 i gl30c kvalitet som enligt svensk trä guide skall klara 135kN.

Om jag utgår från följande…

Takyta ca22kvm.
Takpannor väger 51kg/m2 + Egenvikt tak övrigt ca 1000kg/22m2 = 45,5kg/m2
Sammanlagd egenvikt tak alltså ca 96,5kg/m2

Om jag följer din uträkning blir det alltså:
(1,2x0,95+1,5x1,5)x22= 74,6kN

Bra tänkt kring gjutningen, lätt att glömma!
Det är en stor klump som en gjutbil en gång lagt där vid byggnation. Så denna bör vara ordentligt stadig!

Är nog mer orolig för själva stolpskon isf. 🤔

C crazytok skrev:
Stort tack för hjälp!

Mao klarar jag mig egentligen med en limträstolpe 115x115 i gl30c kvalitet som enligt svensk trä guide skall klara 135kN.

Takyta ca22kvm.

Det är en stor klump som en gjutbil en gång lagt där vid byggnation. Så denna bör vara ordentligt stadig!

Gissar att det är ca 22/4=5,5kvm av lasten som går till respektive pelare (hälften till vägg och resterande hälft delas upp mellan pelarna). Så dimensionerade last blir ca 1/4 av det du räknade med.

Dock skulle jag inte använda för klena pelare även om det är möjligt, då det:
- ser mislagomt ut
- det behövs robusthet när du backar in i dem med bilen
- ifall du i framtiden vill spika upp några väggar
- det kan bli svårt att fästa balk mot dem.

värt att tänka på är att kopplingen mellan träpelaren och Balken kommer kräva en hel del omsorg, eftersom den måste kunna överföra lyftkrafterna från taket när det blåser mycket. Annars kommer taket blåsa iväg (i teorin alla fall).

A a_w skrev:
Ursprungs frågan gäller tvärsnittet inte konstruktionen som helhet. Stål tvärsnittet i fråga är starkare än limträbalken på tvärsnittsnivå. Kanske om man börjar analysera mycket orealistiska fall, kan limträbalken vara bättre, tex om man skulle belasta HEA profilen med mycket vridning så att MYCKET välvning uppstår.

Sedan om man börjar plocka bort pelare och göra andra förändringar, blir det såklart en ny frågeställning, då man måste titta på hela konstruktionen.
Begreppsförvirring! Vilket stål-tvärsnitt menar du är starkare? Ett 90x225 tvärsnitt har större yttröghetsmoment än tvärsnittet hos exempelvis en HEA100 eller IPE120. Tvärsnittet hos en balk har ingenting med materialet i balken att göra. Däremot är balkens styvhet en produkt av både tvärsnittet och elasticitetsmodulen. Och E-modulen för stål är 15-20 gånger större än dito för limträ i böjning.

Brandlastfall! Glöm inte att stål ofta behöver brandskyddas på något vis.

P petterovski skrev:
Begreppsförvirring! Vilket stål-tvärsnitt menar du är starkare? Ett 90x225 tvärsnitt har större yttröghetsmoment än tvärsnittet hos exempelvis en HEA100 eller IPE120. Tvärsnittet hos en balk har ingenting med materialet i balken att göra. Däremot är balkens styvhet en produkt av både tvärsnittet och elasticitetsmodulen. Och E-modulen för stål är 15-20 gånger större än dito för limträ i böjning.

Brandlastfall! Glöm inte att stål ofta behöver brandskyddas på något vis.
Begreppsförvirring! Jag syftade på skillnaden mellan kontroller på tvärsnittsnivå och elementnivå (instabilitetsfenomen).

A a_w skrev:
Begreppsförvirring! Jag syftade på skillnaden mellan kontroller på tvärsnittsnivå och elementnivå (instabilitetsfenomen)
C crazytok skrev:
Stort tack för hjälp!

Takyta ca22kvm.

Upplagsreaktionerna finns i beräkningsrapporten för ett antal lastkombinationer. Jag vet inte vad beteckningarna i rapporten står för, men den största är ”LK K Max”. 11152 + 21612 + 11179 = 43943 N
Tar du bort mittenpelaren fördelas detta i princip lika på de två återstående pelarna: 43943 / 2 = 21972 N = 21,98 kN per pelare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.