Om jag har en limträbalk som är 225x90, vad skulle det motsvara i en IPE/HEA balk?

Man brukar generellt kunna gå ner till halva höjden från limträ till stål

Det blir drygt en HEA100 eller en IPE100. Kanske till och med att du kan går ner till en IPE80.

A a_w skrev:
Det blir drygt en HEA100 eller en IPE100. Kanske till och med att du kan går ner till en IPE80.
förutsatt, stål S355

S
Det är inte bara att gå ner i dimension. Man behöver kontrollera stålbalken också. Exempelvis är en IPE balk vippningsbenägen (instabilitetsfenomen).

S scorp1on skrev:
Det är inte bara att gå ner i dimension. Man behöver kontrollera stålbalken också. Exempelvis är en IPE balk vippningsbenägen (instabilitetsfenomen).
Jag kan garantera att en IPE i dessa små dimensioner inte kommer vippa. Ifall man väljer en IPE100 eller HEA100 i S355, blir det starkare än den limträbalken oavsett kvalité den har, skulle säga att det gäller alla brottmoder (böjning, skjuvning, vridning, knäckning, vippning, vridknäckning).

• Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Kan man på något sätt se vilken balk typ det är rent visuellt? Har två balkar liggandes på jobbet som skall slängas, mått typ 120x60x6000. Vet ju dock inte vad det är för material i den balken…

Hade velat byta ut limträbalken på carporten och byta från två stående stolpar till bara en.

U
C crazytok skrev:
Kan man på något sätt se vilken balk typ det är rent visuellt? Har två balkar liggandes på jobbet som skall slängas, mått typ 120x60x6000. Vet ju dock inte vad det är för material i den balken…

Hade velat byta ut limträbalken på carporten och byta från två stående stolpar till bara en.
Svårt att säga bara på de måtten, det är iaf ingen HEA då de är nära kvadratiska.
Kan va en IPE120 då de ligger strax över halva höjden i bredd, så typ runt 63-68. Materialklass är jättesvårt/omöjligt att se skillnad på.

Vet du ungefär hur gammal balken är?

A a_w skrev:
Vet du ungefär hur gammal balken är?
8år

Edit…
Nej haha! Trodde du menade limträbalken på carporten, den är 8 år. Men du menade nog stålbalken… 😂 Den är nog snarare 2år.

Redigerat:
C crazytok skrev:
8år

Edit…
Nej haha! Trodde du menade limträbalken på carporten, den är 8 år. Men du menade nog stålbalken… 😂 Den är nog
Okej, troligtvis är det då s355 eftersom det är den vanligaste typen på svenska marknaden. Men det är bara en gissning.

Fast frågan är ju aningen ofullständig.......hur lång är balken? Finns nog många tillfällen limträ kan vara ett smartare val.

6meter

S
A a_w skrev:
Jag kan garantera att en IPE i dessa små dimensioner inte kommer vippa. Ifall man väljer en IPE100 eller HEA100 i S355, blir det starkare än den limträbalken oavsett kvalité den har, skulle säga att det gäller alla brottmoder (böjning, skjuvning, vridning, knäckning, vippning, vridknäckning).
Hur kan du garantera något sådant utan att veta något om storlek på last, hur lasten angriper eller upplagsförhållanden? Jag tycker inte man ska rekommendera något utan att ha all information till hands.

• Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Hur kan du garantera något sådant utan att veta något om storlek på last, hur lasten angriper eller upplagsförhållanden? Jag tycker inte man ska rekommendera något utan att ha all information till hands.
Ursprungs frågan gäller tvärsnittet inte konstruktionen som helhet. Stål tvärsnittet i fråga är starkare än limträbalken på tvärsnittsnivå. Kanske om man börjar analysera mycket orealistiska fall, kan limträbalken vara bättre, tex om man skulle belasta HEA profilen med mycket vridning så att MYCKET välvning uppstår.

Sedan om man börjar plocka bort pelare och göra andra förändringar, blir det såklart en ny frågeställning, då man måste titta på hela konstruktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.