Hejsan har denna carport som på bilden som jag skulle vilja stänga igen så det blir ett större förråd.
Dock har jag insett att det kostar mycket att gjuta platta där så jag undrar ifall man kan resa väggar direkt på asfalten.
Och om man kan hur gör man då tänker att det blir träpanel
 
  • PXL_20260520_050706277.MP~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som gjort något liknande ?
 
Claes Sörmland
Om det rör sig om ett enklare kallförråd så har jag sett sådana lösningar. Fast kanske inte att väggen står på asfalt utan mer att man har grävt ned plintar för stående reglar/stolpar som väggen har fästs i.

Vill du ha ett isolerat och varmt förråd får du nog tänka om.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Någon som gjort något liknande ?
Det är säkert inget problem med asfalten.
Det viktiga är markbeskaffenheten under asfalten.
Dock kan skruvplintar var en lösning.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Det är säkert inget problem med asfalten.
Det viktiga är markbeskaffenheten under asfalten.
Dock kan skruvplintar var en lösning.
menar ni jordankare ?
alltså sån man skruvar ner i marken sedan skruvar fast regel på ?
 
gustavholm gustavholm skrev:
menar ni jordankare ?
alltså sån man skruvar ner i marken sedan skruvar fast regel på ?
Nej, sök på markskruv så förstår du. 🤓
 
gustavholm gustavholm skrev:
Jaha så skruv kallas jordankare på Jula

[länk]

Eller jag missar något ?
Ja precis det är samma sak
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
W whak skrev:
Ja precis det är samma sak
När det kommer till reglarna som ska skruvas i mark skruven vad ska man använda då ?
Samma sak med träpanelen på utsidan.
Sedan på insidan kan man sätta osb eller man ska ha något annat ? 👍
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Tomture61
När man vill bygga ngt som inte ska isoleras så blir det enklare .
Ytterpanelen blir ju väggen på insidan , samma med taket .
Trä kan andas , släppa ifrån / till sig fukt .
En helt annan historia om det ska isoleras .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När man vill bygga ngt som inte ska isoleras så blir det enklare .
Ytterpanelen blir ju väggen på insidan , samma med taket .
Trä kan andas , släppa ifrån / till sig fukt .
En helt annan historia om det ska isoleras .
Tänker det inte är lönt att isolera om vi ändå inte gör någon platta.
Men ska man använda tryckimpregnerat virke sånt som man använder till altan?
Vill ha släta väggar på insidan därav undrar jag ifall man kan montera osb
 
Vad är tanken att förvara i förrådet?

Utan isolering följer både temperatur och fuktighet hur det är utomhus.
Håller precis på att isolera ett "garage" som tidigare var en carport.
En kort- och en långsida enbart panel samt en garageport helt utan isolering.

Går inte att förvara annat än trädgårdsredskap, cyklar och liknande saker som inte är känsliga för fukt och/eller låga temperaturer.
Främst pga fuktigheten från höst till vår (bor i Skåne).
 
Dede77 Dede77 skrev:
Vad är tanken att förvara i förrådet?

Utan isolering följer både temperatur och fuktighet hur det är utomhus.
Håller precis på att isolera ett "garage" som tidigare var en carport.
En kort- och en långsida enbart panel samt en garageport helt utan isolering.

Går inte att förvara annat än trädgårdsredskap, cyklar och liknande saker som inte är känsliga för fukt och/eller låga temperaturer.
Främst pga fuktigheten från höst till vår (bor i Skåne).
Tänkte förvara allt möjligt verktyg och maskiner samt virke.
Men kan man isolera väggarna och låta marken vara asfalt samt isolera taket ?
Bor också i Skåne
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.