Den lär inte göra vad?

Jag tror att de flesta inverters med skyddsjordade uttag inte har en direkt galvanisk koppling till ena polen utan den har en impedans och/eller är "mittpunksjordad" så att den interna isolationsövervakningen kan ta isolationsfel från endera polen till dess skyddsjord. Så laddaren ska nog inte göra för många kontroller här.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
uffeulander uffeulander skrev:
Hej Det lär den inte göra ...Kommer inte att använda denna kines inverter utan kommer skaffa
en annan till detta lite bättre men antagligen kommer det inte att funka med någon inverter då det inte finns jord, Får försöka ta reda på vad laddaren gör med jorden.
Den gör inget annat än mäter spänning mot "jorden" så att ena polen beter sig som N och andra L och som i normala nätet då spänning L-N. Som sluttest kan du göra prototypens bygling mellan ena stiftet och PE i matningen till laddaren. Så har du facit sen på om den ev accepterar spänningens utseende från omformaren också.

Allt som ett kortvarigt labtest sen får du ta ställning till olika korrekta lösningar. Som Bo skriver är inte heller mer vettiga omformare annat än tex mittpunktsanslutna mot jordbleck i uttag eller med olika elektroniska skydd som indikerar jord eller isolationsfel. Så annan omformare är inte självklart bättre ev typen med mittpunkt om spänningen det ger räcker men knappast troligt eller som Bo skrev en impedans, motstånd monterat men även det lite tveksamt på flera sätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej Hittade denna lösning på youtube GFCI Snälla någon som vet om man får tag på ett
liknandae utag med jordfelsbrytare fast svenskt 240 volt eller skulle det funka med det
som är i videon till 240 volt?

Har du testat bygla som prototypen skrev det är steg ett i lösningen för ditt fall. Du kan sen skaffa ett motstånd tex 22 kohm och testa samma sak det är normalt sett vettigare än ren bygling. JFB att sätta i uttag finns även att skaffa här men ofta är konstruktionen på dem sån att den inte hjälper dig. Det som kan göra något där är om den har intern koppling som ger lika verkan som ett motstånd mot jord i uttaget.

Problemet med olika "laddare" av din typ är att tillverkarna försöker uppfylla både UL krav (Nordamerika) och IEC krav tex normalt inom EU. UL har där tex det som ger ditt problem en kontroll av jordanslutningen sett mot nätet dock väldigt lam R<75 kohm men ger strul i ditt exempel. Det kravet finns inte hos oss men man gör lådorna lika. Samma med andra gränser tex skydd mot DC läckor och här 6 mA men i US 56 mA och AC här 30 mA och US 20 mA osv du förstår att det ger fallgropar vid universaldosor kanske importerade från sidan.

Så börja testet med bygling så kan du gå vidare sen med ev skydd av normal typ för oss i SE.

• Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
Hej Fattar inte riktigt Prototypen skrev (koppla ihop ena ledaren från konvertern med billaddarens skyddsjord. Nästa steg att ansluta billaddarens skyddsjord till allmänna skyddsjorden.) vadå ena ledaren ? är det inte nolla och fas som kommer ut från invertern?
Skulle någon kunna göra en ett schema rita lite?

Låt oss göra ett experiment i tanken som kanske kan förklara detta. Ett experiment som dessutom går att utföra i verkligheten utan att det blir livsfarligt.

Tag ett batteri, till exempel ett vanligt 1,5V batteri och en multimeter. Sätt multimeterns mätspetsar mot vardera sida av batteriet. Så länge batteriet är i bra skick så kommer multimetern visa ungefär 1,5V.

Håll nu multimeterns ena mätspets mot batteriets pluspol och den andra mot något jordat såsom ett spett nerslaget i fuktig mark eller ett eluttags jordstift. Vad visar multimetern? Det kan bli precis vad som helst. Eftersom den enda kopplingen mellan batteriet och jord går via multimetern så går det inte att säga vad spänningen är. Testa så med ena mätspetsen mot minuspolen och den andra mot jord. Resultatet blir precis lika odefinierat.

Håll nu batteriets ena pol mot ditt jordade föremål och mät mellan den andra polen och det jordade föremålet. Om jag säger ungefär 1,5V, verkar det rimligt?

Nu kommer det lurigaste av allt. Leta upp något som har en resistans. Ett motstånd eller varför inte en gammal glödlampa. Sätt motståndet mellan batteriets ena pol och det jordade föremålet. Om du råkade hitta en lampa, kommer den lysa? Nej, för det finns ju ingen sluten krets. Men vad visar multimetern om du mäter mellan batteriets fria pol och det jordade föremålet? Jo, 1,5V! Du har just skapat ett jordat batteri.

Byt så (i tanken, för nu är vi bortom vad som är säkert för hemmaexperiment) ut batteriet mot din inverter, eller mittpunkten i distributionstransformatorn någonstans i närheten av ditt hus, eller generatorn i maskinrummet på ett fartyg eller vad för strömkälla du nu önskar. Dess spänning har ingen som helst referens mot jord förrän man skapar en sådan referens genom att på något vis koppla ihop strömkällan med det man önskar ha som jord. Till exempel ett jordspett, ett fartygsskrov, en kabel osv. Ibland önskar man koppla strömkällan direkt mot jord och ibland vill man göra det via en resistans eller induktans.

Förmodligen så mäter din laddare att jordpotentialen inte är fritt hängande från "fas och nolla" i matningen. Jämför batteriet som inte har någon kontakt med jord här ovan. Kopplar du då ihop en av ledarna ("fas" eller "nolla") med jord så kommer det för laddaren uppleva det som ett TN-system som vi har här i Sverige där nolla och jord är förbundna någon stans i elanläggningen. Huruvida det är säkerhetsmässigt lämpligt att göra så beror på inverterns konstruktion. Ett sätt att öka säkerheten en smula är att jorda via en resistans. Det ger jorden en känd potential, men felströmmen vid en kortslutning blir betydligt mindre.

det uppfinnar-Jocke gör i youtube-filmen är i praktiken precis det - att koppla ihop billaddarens jord med inverterns "nolla" (vit bygling)

Bild av en öppen billaddare med kopplade ledningar, vita byglingar och en jordfelsbrytare, återskapar scenario från YouTube-film.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

varför han ansåg sig behöva introducera en jordfelsbrytare för att göra denna överkoppling övergår mitt (och hans?) förstånd

som flera redan skrivit ovanför så vore det bättre att prova med ett motstånd i stället för en direkt ihopkoppling - jag skulle behöva göra en ordentlig funderare/riskanalys för att jag skulle känna mig bekväm med att permanent ansluta jord till nollan

Redigerat:
Okej.. Jag ska alltså koppla ihop nolla från invertern med jord på laddaren och på dem kabeln ett motstånd på 22 kohm?

Schematisk illustration av en elanslutning med batteri, inverter och en bil laddare.
Skapa konto
Så Här ?

Så kan du göra för att testa om detta är roten till ditt problem, ja.

Men gör du det som en adapterkabel så tycker jag inte det är någon bra slutlig lösning. Den adapterkabeln blir ganska otrevlig om den pluggas in någon annan stans. Visserligen är det strömbegränsat av 22k motståndet men inte tillräckligt tycker jag. En fullösning är att limma fast den.

En annan sak att kolla upp är spänningen mellan den tillverkade jorden och batteriets (oskyddade) poler. Prova med kontakten vänd åt båda hållen. Det kan vara allt från galvaniskt skilt däremellan till 230V. Jag skulle inte förvåna mig om det var 230V ena halvperioden och 0V den andra, men som sagt, det finns många möjligheter.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Hittade inget motstånd men jag hittade denna :D borde funka för en test? Multimeter visar värde bredvid en bärbar dator och en variabel resistor.
Skapa konto

När du har en sån kan du gärna börja testet med högre värden tex 33 kohm är vettigt i närheten av halva maxgränsen 75 kohm. Och sen får du som Pen skrev se till att göra en vettig lösning permanent.

Okej Tack frågan är ju om man vågar testa? Har en leasing bil och om laddaren går sönder så får man antagligen betala den själv typ 10 tusen . Självklart så kommer jag göra en permanent säker lösning om det funkar och märka uttaget endas till elbil laddare

På den frågan misstänker jag att du inte får något svar här ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo men är det någon som kan gissa om det går i helvete eller inte är det 50 50 ?

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.