uffeulander uffeulander skrev:
Tycker det blir mest teknik snack..Finns det ingeting man kan göra med jordningen?
Slå ner ett jordspett och byta till ett vanligt jordat utag på invertern där man drar en jordledning
till jordspettet?
Tycker du det är något annat än tekniksnack som skulle kunna ge dig och ditt intresse för "jordningen" något öht? Glöm som sagt jordspett mm i detta fallet. Vill du göra något lite i rätt riktning utan att gräva ner dig i hur det kan göras mer korrekt skulle jag rekommendera att du tar ett vanligt jordat grenuttag med stickpropp sladd och 2-3 uttag och ansluter dina apparater till grendosan. Det blir så pass bra du kommer med detta utan att intressera dig djupare och som sagt se upp med andra delar av konstruktionen också med ganska hög effekt och tillhörande strömmar på DC-sidan.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är helt i sin ordning att använda en dylik "ojordad" omformare till en ensam handmaskin som är avsedd att skyddsjordas.
Så vad vill du ha hjälp med?
Jo jag har solceller på garagetaket och från börgan var det bara en litet projekt att driva utebelysning
på garaget m.m Har 360 amp 12 volt batteri och 340 watt panelet så tanken var att jag skulle kunna använda överskottet till att typ få 2 timmar ladning till min elbil problemet är att el bil laddaren
är ju ganska avancerad i säkerhetssynpungt och kommer knappast att starta laddning om det inte finns någon typ av jord från invertern ..Så det var det jordningen handlade om

Hur laddar du bilen? Normalt är det inget i den delen som bryr sig om jord, i enklaste fallen en kontroll via pilotstift att det finns krets i PE för bilanslutningen. Har du provat ladda via omformaren?

Jag har testat med min inverter på 4000 watt och det går inte.... laddare gör någon typ av test innan den släpper på laddström en lampa lyser rött på laddaren Normalt om man använder ett standardutag 230 jordat 10/16 amp så funkarde ju såklart

Jag ser det som osannolikt att det är jordningen laddaren klagar på då jag inte ser något skäl till att den skulle kräva ett TN-system. Jag tror mer på att spänningen från invertern, nivån eller vågformen, inte gillas av laddaren. Du får försöka få svar på vilka krav laddaren ställer. Det kostar bara tid och pengar att prova sig fram.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Här kommer bilder på laddaren och invertern

• Etikett på en laddare och inverter med varningsikoner, säkerhetsinstruktioner och felindikationslista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multi-Function Display för laddare/inverter visar 224.8V på en digital skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som "risky business" att koppla en sån här lågkvalitetsprodukt till en elbil.

Finns det inte möjlighet att ladda bilen med likström? En step up konverter är mycket effektivare än att konvertera DC-AC-DC.

För att återgå till konvertern, koppla ihop ena ledaren från konvertern med billaddarens skyddsjord. Nästa steg att ansluta billaddarens skyddsjord till allmänna skyddsjorden. Tror inte det hjälper.

Jag tror att kvaliteten/ vågformen på växelströmmen är för dålig så laddaren vägrar starta.

Protte

Det är någon av dessa som felar PE Bracke error Live PE AC voltage
Kan det vara att den bara lämnar 224,8 volt? Displaypanel som visar en tänd röd felförklaringslampa för 'Interface fault in home'.

Det troligaste är som sagt att du får dålig "vågform" ut från omformaren mer likt fyrkantvåg än sinus eller mycket "brus". Vågar du testa lite omkoppling skulle jag föreslå ett lite i stil med prototypens. Inte med omformaren utan att du ordnar matning från vanliga nätet och väldigt ordnat och kortvarigt testar starta laddning med jorden borta i matningen. Då kan du övertyga dig om att inget i de här delarna är beroende av jord uppströms och i princip ha lokaliserat att kvaliten på spänningen är för dålig.

Gör bara detta om du känner dig säker och givetvis inga som rör bilen under den korta stund du behöver för att se hur det beter sig. Bättre än att labba med omformarens utgång speciellt att lägga något där mot nätets jord och det blir lätt en del prov utan värde också.

Låter som en bra ide..ska testa detta i morgon Tack för tipps

Är den laddaren tänkt att fungera i TT- och IT-nät?
Kan inte se några krav på ett direktjordat när i 61851 eller 62752 efter en mycket snabb sökning.
Det enda jag hittade som är besläktat är en övervakning på att jorden är intakt mellan laddare och bil.
Sedan används skyddsjordsledaren mellan laddare och bil för kommunikation.

Sådär då har jag testat min laddare utan jord och det blev samma fel som när jag testade att ta ström från min inverter
så då är det så att den kolla jord innan den släpper på laddström till bilen

Du får kolla med tillverkaren av laddaren vilken slags "jord" den söker efter. Det vore bra om det räckte med en impedans så att den bara får en referens. Det är mindre bra att försöka skapa en skyddsjord från denna inverter. Är ens uttaget där klassat för 4 kW??

Hej Det lär den inte göra ...Kommer inte att använda denna kines inverter utan kommer skaffa
en annan till detta lite bättre men antagligen kommer det inte att funka med någon inverter då det inte finns jord, Får försöka ta reda på vad laddaren gör med jorden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.