Jag har läst att man ska kontrollmäta hela anläggningen innan man tar den i drift, vilket låter väldigt logiskt och sunt att göra, och tänkte att jag kunde passa på att lära mig hur man gör innan vår nya central kopplas in.
Jag har läst lite och förstått att man i varje uttag/dosa mäter resistansen mellan nolla-jord både med JFBn på ( <0.5 ohm) och med den av (oändlig resistans). Samt även mäta nolla-fas och jord-fas och även där få oändlig resistans. Testade lite snabbt på ett ställe och fick önskat resultat.
Men sen ska man även göra isolationstest om jag förstår det rätt, men där har jag inte riktigt förstått hur man gör det och om jag kan göra det med min multimeter från Fluke (se bild) eller om jag behöver en isolationsmätare. Om det går med min Fluke, hur ställer jag in den och hur mäter jag det rent praktiskt? Av det lilla jag har snappat upp av min googling så gissar jag att det kan göras innan inkommande kabel från mätarskåpet kopplas in, stämmer det?
Testar man på flera sätt än isolationsmätning och resistansmätning? Skriver man protokoll på resultaten sen och tar man i så fall med resultaten från alla uttag och dosor?
PS googlat på telefonen så kan säkert ha missat någon bra tråd som svarar på mina frågor. I så fall ber jag om ursäkt och ni får gärna länka till den/dem
Jag har läst lite och förstått att man i varje uttag/dosa mäter resistansen mellan nolla-jord både med JFBn på ( <0.5 ohm) och med den av (oändlig resistans). Samt även mäta nolla-fas och jord-fas och även där få oändlig resistans. Testade lite snabbt på ett ställe och fick önskat resultat.
Men sen ska man även göra isolationstest om jag förstår det rätt, men där har jag inte riktigt förstått hur man gör det och om jag kan göra det med min multimeter från Fluke (se bild) eller om jag behöver en isolationsmätare. Om det går med min Fluke, hur ställer jag in den och hur mäter jag det rent praktiskt? Av det lilla jag har snappat upp av min googling så gissar jag att det kan göras innan inkommande kabel från mätarskåpet kopplas in, stämmer det?
Testar man på flera sätt än isolationsmätning och resistansmätning? Skriver man protokoll på resultaten sen och tar man i så fall med resultaten från alla uttag och dosor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS googlat på telefonen så kan säkert ha missat någon bra tråd som svarar på mina frågor. I så fall ber jag om ursäkt och ni får gärna länka till den/dem
Man mäter INTE mellan nolla och jord i varje uttag, utan mellan joden i uttaget och jorden i centralen så att man vet att jordledningen mellan uttag och central är OK.
Man "meggar", dvs isolationsmäter med hög spänning, oftast 500 eller 1000V Och då brukar man koppla samman gruppens fas och nolla samt mäta mellan gruppens jord och fas/nolla. Man kontrollerar även att jordfelsbrytaren löser inom rätt tid och rätt ström.
Det är inte nått lämpligt hempul då man dels ska ha rätt verktyg OCH inte minst förstå hur och varför man mäter. Och din fluke duger inte att "megga"med.
Man "meggar", dvs isolationsmäter med hög spänning, oftast 500 eller 1000V Och då brukar man koppla samman gruppens fas och nolla samt mäta mellan gruppens jord och fas/nolla. Man kontrollerar även att jordfelsbrytaren löser inom rätt tid och rätt ström.
Det är inte nått lämpligt hempul då man dels ska ha rätt verktyg OCH inte minst förstå hur och varför man mäter. Och din fluke duger inte att "megga"med.
När jag läser i flera andra trådar så står det att man kan mäta resistans mellan nolla-jord och jord-jord för att få en indikation på om jorden är ansluten eller inte. Om jag tänker rätt bör det även ge en indikation på om nollan är ansluten i centralen eller inte. Men det säger inte allt utan en isolationsmätning behöver göras för att få reda på hur bra kontakten är och om jag har förstått rätt så visar/indikerar en isolationsmätning även om det är kortis/felkopplat någonstans. Att bara mäta jord mot jord i centralen lär göra att man kan missa en nolla som inte är inkopplad (om man bara gör en resistansmätning vill säga). Eller har jag missförstått något?E elmont skrev:
Ex
"Med säkring avslagen: Mät <0.5Ω mellan nolla-jord. Mät oändlig resistans mellan fas-nolla och fas-jord.
Om det dessutom finns JFB, slå av den: Nu ska man kunna mäta oändlig resistans mellan nolla-jord. Mät <0.5Ω mellan jord och en annan jord i närheten."
Post #3 https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ser-ni-elektriker-om-vad-som-aer-vilket.157075/
Nej, det förstår jag också. Men jag tycker om att lära mig saker och förstå hur saker fungerar, kontrolleras och hänger ihop. Så därför tänkte jag att det är ett bra tillfälle att lära mig mer om detta och kunna prova dessa steg själv innan elektrikern kontrollerar och kopplar in nya centralen.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
En indikation är inte en kontroll, men den kan vara tillräcklig beroende på vilken anläggningskännedom man har.
Mätning av skyddsledarens resistans, mot nolla eller mot PE-skena i centralen har ingenting med isolationsmätning att göra, det är olika saker.
Det viktigaste med mätning är att förstå vad man mäter, och vilken betydelsen mätvärdet har för den egenskap man vill kontrollera.
Och allting börjar då med att förstå vilka egenskaper i anläggningen som ska kontrolleras,
vilket beror på vilka slags skyddsåtgärder som används i den aktuella delen av anläggningen,
och på vilket slags arbete man gjort,
som slutligen ger på vilka kontroller som man behöver göra.
Kontrollen börjar alltid med en inspektion. Man kan inte mäta blint, man måste veta vad det är man mäter på. Det går inte att enbart mäta ifall en anläggning är korrekt.
För ett skyddsjordat system så är ett syfte att kontrollera villkoren för automatiskt frånkoppling. Då behöver man först visuellt kontrollera att det finns en skyddsledare hela vägen till matande punkt (t.ex en elcentral)., och dels vill man inspektera att det är skyddsledaren och ingenting annat som står för den förbindelsen.
Därefter bör man mäta att skyddsledaren har kontakt med matande punkt, man "sumrar" den. Här får man se upp att man inte mäter på något annat än skyddsledaren.
Denna sumring förutsätter att man vet att någon har gjort en beräkning på skrivbordet att skyddsledaren har en tillräcklig area. Om inte kan man behöva mäta skyddsledarens resistans, men normalt gör man inte det för det är ju för sent att upptäcka att man skulle ha behövt en grövre kabel.
Nu har man gjort en tillräcklig kontroll före idrifttagning, för att kunna driftsätta anläggningsdelen. Efter driftsättning kan man göra en kontroll till, mätning av jordslutningsström eller jordfelsimpedans som en sista kontroll på att skydden kommer att lösa tillräckligt snabbt vid ett jordfel, dvs att villkoren för automatiskt frånkoppling är på plats.
Isolationsmätning syftar till att upptäcka skador på isolationen orsakade under installationen. Det är något helt annat, utan som sagt en annan slags kontroll som också kan behöva göras, inte måste, utan när den behövs.
Det var några av de kontrollen man behöver göra, men som sagt beroende på några villkor.
Du resonerar sunt, men tänkt ett steg till på vilka övergripande egenskaper du vill verifiera med dina mätningar. De som inte fattar detta är de som gör onödiga kontroller och som skriver ned mätvärden som de inte förstår vikten av. Det krävs anmärkningsvärt ingen behörighet för att utföra en kontroll, men jag vill hävda att det kräver högre kunskaper än hos en behörig elinstallatör.
Fler exempel på kontroller finns i del 6 i SS 436 40 00.
Mätning av skyddsledarens resistans, mot nolla eller mot PE-skena i centralen har ingenting med isolationsmätning att göra, det är olika saker.
Det viktigaste med mätning är att förstå vad man mäter, och vilken betydelsen mätvärdet har för den egenskap man vill kontrollera.
Och allting börjar då med att förstå vilka egenskaper i anläggningen som ska kontrolleras,
vilket beror på vilka slags skyddsåtgärder som används i den aktuella delen av anläggningen,
och på vilket slags arbete man gjort,
som slutligen ger på vilka kontroller som man behöver göra.
Kontrollen börjar alltid med en inspektion. Man kan inte mäta blint, man måste veta vad det är man mäter på. Det går inte att enbart mäta ifall en anläggning är korrekt.
För ett skyddsjordat system så är ett syfte att kontrollera villkoren för automatiskt frånkoppling. Då behöver man först visuellt kontrollera att det finns en skyddsledare hela vägen till matande punkt (t.ex en elcentral)., och dels vill man inspektera att det är skyddsledaren och ingenting annat som står för den förbindelsen.
Därefter bör man mäta att skyddsledaren har kontakt med matande punkt, man "sumrar" den. Här får man se upp att man inte mäter på något annat än skyddsledaren.
Denna sumring förutsätter att man vet att någon har gjort en beräkning på skrivbordet att skyddsledaren har en tillräcklig area. Om inte kan man behöva mäta skyddsledarens resistans, men normalt gör man inte det för det är ju för sent att upptäcka att man skulle ha behövt en grövre kabel.
Nu har man gjort en tillräcklig kontroll före idrifttagning, för att kunna driftsätta anläggningsdelen. Efter driftsättning kan man göra en kontroll till, mätning av jordslutningsström eller jordfelsimpedans som en sista kontroll på att skydden kommer att lösa tillräckligt snabbt vid ett jordfel, dvs att villkoren för automatiskt frånkoppling är på plats.
Isolationsmätning syftar till att upptäcka skador på isolationen orsakade under installationen. Det är något helt annat, utan som sagt en annan slags kontroll som också kan behöva göras, inte måste, utan när den behövs.
Det var några av de kontrollen man behöver göra, men som sagt beroende på några villkor.
Du resonerar sunt, men tänkt ett steg till på vilka övergripande egenskaper du vill verifiera med dina mätningar. De som inte fattar detta är de som gör onödiga kontroller och som skriver ned mätvärden som de inte förstår vikten av. Det krävs anmärkningsvärt ingen behörighet för att utföra en kontroll, men jag vill hävda att det kräver högre kunskaper än hos en behörig elinstallatör.
Fler exempel på kontroller finns i del 6 i SS 436 40 00.
Tack för förklaringen om de olika kontrollerna! Det jag främst vill är att testa på vilka kontroller man kan/ska/bör göra och se hur mycket av det jag får ut som jag förstår/kan tolka. Så om jag gör onödigt många kontroller eller inte kan tolka allt gör mig inget i detta läge så länge jag lär mig något. Dels älskar jag att lära mig saker och har många gånger funderat på att läsa till elektriker. Dels känns det bra att ha så stor förståelse som möjligt för den anläggning jag har yttersta ansvar för och för att ha ett hum om hur seriös elektriker jag får tag i i framtiden (just nu har jag en jag litar på, men som börjar bli till åren).Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Jag kan inte hjälpa dig med det. Om vi pratar om kontroll så mäter man inte godtyckligt och försöker tolka mätvärdet. Det är en kontroll, så man ska i förväg veta det ungefärliga mätvärdet och mäta för att bekräfta det. Så, igen, ska du göra en kontrollmätning måste du först veta syftet med den. Kontrollen handlar inte om att tröska igenom en lista med mätningar.
Om du vill lära dig mäta rent allmänt eller diskutera alternativa metoder för att kontrollera de viktigaste säkerhetsegenskaperna så kan vi prata om det, men nu var rubriken på denna tråd satt som att vi pratar om kontroll av ett elinstallationsarbete.
Om du vill lära dig mäta rent allmänt eller diskutera alternativa metoder för att kontrollera de viktigaste säkerhetsegenskaperna så kan vi prata om det, men nu var rubriken på denna tråd satt som att vi pratar om kontroll av ett elinstallationsarbete.
Det kanske var en dum formulering av rubrik och försök till förklaring vad jag är ute efter. Det jag är ute efter är alltså att lära mig olika metoder att kontrollera anläggningen och när/hur de används för att sen försöka omsätta det i praktiken. Så jag försöker sedan mäta enligt en metod och kontrollera om jag får de värden som jag hade förstått det som att jag skulle få eller om det skiljer sig. I så fall blir funderingen om något är fel i anläggningen, jag har mätt fel eller om jag har förstått fel om någon del i ledet. Förhoppningsvis kan jag klura ut varför jag inte har fått förväntat resultat och om inte så har jag i alla fall lärt mig att metoden finns, men att jag inte kan/förstår hur den används.
Så jag är ute efter vilka metoder som finns, vad som är syftet med dem och när de kan användas. Och under tiden som jag försöker lära mig och förstå så kan jag använda vår icke driftsatta anläggning för att försöka omvandla teori till praktik.
Vet inte om det blev något klarare, men min trötta mitt-i-natten-hjärna tycker det blev glasklart i alla fall
Så jag är ute efter vilka metoder som finns, vad som är syftet med dem och när de kan användas. Och under tiden som jag försöker lära mig och förstå så kan jag använda vår icke driftsatta anläggning för att försöka omvandla teori till praktik.
Vet inte om det blev något klarare, men min trötta mitt-i-natten-hjärna tycker det blev glasklart i alla fall
I verkligheten inget egentligt problem, det lär vara typ aldrig som problem med för liten area på skyddsledare uppstår.Bo.Siltberg skrev:
För det mesta dras det samma area på skyddsledare som de andra i kretsen. Men faktum är att man nästan alltid kan gå ner ett steg i area om man vill, och det uppfyller fordringarna ändå.
Man kan alltså så gott som alltid dra en 1,5mm2 skyddsjord tillsammans med 2,5mm" faser och nolla till en spismatning.
För det mesta gör man ju inte så, men det går.
Jag ska gå och lägga mig nu, så jag gör inte det fylliga svaret jag velat skriva, nu. Men jag kanske plockar upp fortsättningen imorgon ...
Men jag håller 100% med Bo om att det är gagnlöst att bara mäta lite olika saker utan att veta varför eller veta hur resultaten ska tolkas.
Vidare så kan man inte bara "mäta en anläggning", jobbet med att kontrollera startar redan medan man håller på och kopplar och grejar. En del av kontrollen av utfört arbete sker då. Dvs, som exempel, man kollar varenda wago, direkt medan man kopplar, att kardelerna kommer genom så man ser koppar bakom kontaktfjädrarna, och att man skalat rätt längd och att man inte skadat ledaren då.
Att montera ihop en elanläggning duger inte ifall man slöar och halvsover, varenda arbetsmoment ska ske vaket och uppmärksamt.
Jag kollar alltid att t.ex. en wago-koppling ser ut att blivit bra, dvs inga kardeler som plötsligt spretade, att kardelerna verkligen kom ut i det transparenta plastdelen bakom fjädrarna, osv.
Men sen när det är dags för mätningar så har man en del att välja bland. Allt behöver inte utföras vid varje tillfälle, utan det som är vettigt för att kontrollera jobbet ifråga ska väljas ut.
Men jag listar de olika mätningar som jag kommer på, och ungefär i prioritetsordning också, dvs det jag anser viktigast först. Men det går inte att generellt rangordna, det beror mycket på vad man gjort, har man dragit en kabel i ett metallrör, där man kanske t.o.m misstänker vassa kanter, så rasar ju en meggning av kabeln högt upp i prioritet.
Men nu till min lista då, med ett litet försök till rangordning:
1. Mäta/kolla kontinuitet
2. Kolla JFB, helst mäta tider för trip vid 1/2x,1x och 5x In
3. Meggning
4. Slingimpedans, dvs kolla att säkringar skyddar inom rätt tid vid kortslutning
5. fasföljd
6. inkommande impedans, max kortslutningsström (så sakerna klarar sig vid en stum kortslutning)
7. Spänning
Sen finns det ohyggligt mycket mer att orda om detta.
Jag och Bo kan säkert skriva en hel bok om detta.
Jag ska försöka återkomma imorgon, men lovar inget ...
Men jag håller 100% med Bo om att det är gagnlöst att bara mäta lite olika saker utan att veta varför eller veta hur resultaten ska tolkas.
Vidare så kan man inte bara "mäta en anläggning", jobbet med att kontrollera startar redan medan man håller på och kopplar och grejar. En del av kontrollen av utfört arbete sker då. Dvs, som exempel, man kollar varenda wago, direkt medan man kopplar, att kardelerna kommer genom så man ser koppar bakom kontaktfjädrarna, och att man skalat rätt längd och att man inte skadat ledaren då.
Att montera ihop en elanläggning duger inte ifall man slöar och halvsover, varenda arbetsmoment ska ske vaket och uppmärksamt.
Jag kollar alltid att t.ex. en wago-koppling ser ut att blivit bra, dvs inga kardeler som plötsligt spretade, att kardelerna verkligen kom ut i det transparenta plastdelen bakom fjädrarna, osv.
Men sen när det är dags för mätningar så har man en del att välja bland. Allt behöver inte utföras vid varje tillfälle, utan det som är vettigt för att kontrollera jobbet ifråga ska väljas ut.
Men jag listar de olika mätningar som jag kommer på, och ungefär i prioritetsordning också, dvs det jag anser viktigast först. Men det går inte att generellt rangordna, det beror mycket på vad man gjort, har man dragit en kabel i ett metallrör, där man kanske t.o.m misstänker vassa kanter, så rasar ju en meggning av kabeln högt upp i prioritet.
Men nu till min lista då, med ett litet försök till rangordning:
1. Mäta/kolla kontinuitet
2. Kolla JFB, helst mäta tider för trip vid 1/2x,1x och 5x In
3. Meggning
4. Slingimpedans, dvs kolla att säkringar skyddar inom rätt tid vid kortslutning
5. fasföljd
6. inkommande impedans, max kortslutningsström (så sakerna klarar sig vid en stum kortslutning)
7. Spänning
Sen finns det ohyggligt mycket mer att orda om detta.
Jag och Bo kan säkert skriva en hel bok om detta.
Jag ska försöka återkomma imorgon, men lovar inget ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Jag är fortfarande inte helt med dig, men jag är kanske bara grinig. Jag vill dock vara försiktig med att beskriva en procedur för kontroll (av ett elinstallationsarbete) då jag menar att det ingår i kontrollen att ta fram denna procedur. Elsäkerhetsverkets föreskrifter sanktionerar (presumerar) inga procedurer, varken inspektion eller mätning, då de menar att det inte går att beskriva dem då varje anläggning, arbete och dess kontroll är unik. Det finns en (ganska kortfattad) lista i elinstallationsreglera med lite gränsvärden utan närmare förklaring, och ingenting om hur man egentligen ska utföra kontrollen.S hjulia skrev:Det jag är ute efter är alltså att lära mig olika metoder att kontrollera anläggningen och när/hur de används för att sen försöka omsätta det i praktiken. Så jag försöker sedan mäta enligt en metod och kontrollera om jag får de värden som jag hade förstått det som att jag skulle få eller om det skiljer sig.
Som redan nämnts ett par gånger, det går inte att enbart mäta för att göra en kontroll, se denna tråd. Vi kommer inte framåt här så länge som du enbart använder orden "kontroll" och "mätning". Mätning är en del av en kontroll på ett högre plan. Och ja, alla detaljer fyller en bok och ingenting som kan avhandlas här.
Vad en kontroll gå ut på tycker jag står utmärkt förklarat i den gamla elinstallatörsförordningen:
se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
Numera finns inte denna skrivning kvar utan man har lagt ansvaret för att ta fram en kontrollprocedur på elfirmorna. Jag tror det är riktigt riktigt dåligt då denna procedur troligen endast innehåller att knappa sig igenom menyerna på sin eurotester. Men det finns även en text kvar i dagens starkströmsföreskrifter som är nästan lika bra:
Innan en ny, ändrad eller utvidgad starkströmsanläggning tas i bruk, ska den kontrolleras så att den uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis. En anläggning anses som tagen i bruk när den är spänningssatt med sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom. Detta gäller även om den har spänningssatts tillfälligt till exempel. för provdrift.
Vad betyder detta då? Jo, att den som utför kontrollen (eller instruerar den som faktiskt gör kontrollen) måste ha på fötterna för att avgöra vilka kontroller som behöver göras för det arbete som gjorts i de delar av anläggningen som arbetet påverkat. De använder ordet "omfattar" ovan men jag säger påverkar, för det arbete man gjort kan påverka andra delar som man inte rört. Här duger ingen lista på mätprocedurer som input. Det går inte att mäta god elsäkerhetsteknisk praxis.
För det andra ställer lag och föreskrift krav på att kontrollen ska vara betryggande innan man slår på strömmen. Det finns dock inga riktlinjer för var den gränsen går. Det är en bedömningssak.
Klart är i alla fall att all kontroll börjar med inspektion. Vad som behöver inspekteras och hur omfattande den behöver vara beror t.ex på om man följer Mikaels råd att granska redan under arbetet, vilket arbete som gjorts mm. Det finns en checklista i elinstallationsreglera på 8 A4-sidor att utgå ifrån. Vanligen är det bara en bråkdel av den som behöver tillämpas i varje fall. All inspektion är inte "elektrisk" utan t.ex hur installationen är gjord med tanke på yttre påverkan.
Den provning som kan utföras före idrifttagning är kontinuitet, resistans och isolation. Dessa har olika syftet. Ett syfte med kontinuitet är kontroll av villkoren för automatisk frånkopplings där en del består i att prova skyddsledarens kontinuitet, efter att den inspekterats...
En annan slags provning är mätning av golv- och väggresistans? När behöver man göra den? Ska man alltid göra den för säkerhets skull?
Det finns prestandakrav på de mätinstrument som används, men de är inte nödvändiga om man inser vikten av dem. Det går att komma väldigt långt med en vanlig multimeter.
Jag stannar där, för idag. Det finns mycket att skriva om varje del av kontrollen...
Om vi nu glömmer ordet "kontroll" och enbart pratar om mätning som är lite mer handgripligt, så visst kan man mäta olika saker, och dra vissa slutsatser. Där har vi denna fina tråd om lite mätningar som man kan göra, men var försiktig med att omsätta detta till en kontroll: https://www.byggahus.se/forum/threads/tolka-och-resonera-om-mitt-installationstest.227015/
Detta är en mätning som man kan göra. Men vad drar du för slutsats av mätresultatet? Hur vet du att jord och nolla inte är förväxlade någonstans? Mätningen i sig är relevant, under rätt förutsättningar.S hjulia skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden