Bo.Siltberg skrev:
Det där är ett ganska vanligt svar. Du får ge dig på dem igen och begära ett korrekt svar från deras tekniker.

Om du av ekonomiska skäl behöver ta genvägar så vore ett alternativ att ställa konkreta frågor kring hur varje moment ska göras, detta istället för att du själv ska försöka lista ut det utifrån generell information. Det går att lära sig den vägen också. Då behöver du noggrant beskriva din elanläggning med schema, foton, data (kablar, avstånd, ...), och vad du vill åstadkomma. Att någon sedan kommer att svara kan jag ju inte garantera...och då vi inte uppmuntrar hempul blir givetvis svaret generellt hållet ;) Du behöver ändock investera några tusen i verktyg och instrument.
jag frågade E.on igen så hon skulle skicka det vidare till nätteknikerna :)

BRA DÄR BO!
jag har funderat på en sådan lösning med, att när jag helt enkelt ska göra jobbet så tar jag hjälp av forumet ;)

för mycket av det praktiska kan jag ju själv, som att tex skruva in en skruv :) men sedan är det ju mycket man inte har en aning om som hempulare. men jag tror ju att det finns mer kunskap på detta forum än hos någon enskild elektriker...

jag ska i helgen ta bilder på centralerna när de är öppnade så man ser hur det ser ut, så får ni experter sen hjälpa mig, och jag hoppas nån svarar ;)

vad för verktyg och instrument kommer jag behöva? verktygslåda har jag och även en multimeter :)

thestrut skrev:
precis, det tar mycket tid även för en behörig när man räknar in allt, sådant som jag som kund inte är särskilt intresserad av. att betala timpenning för inköp av material är jag inte särskilt intresserad av heller.
Du köper inte kabelskruvande. Du köper en komplett fungerande och säker anläggning av den behöriga elfirman. I det fallet ingår dom momenten jag beskrev förutum ev. materialinköp. Enda gången den processen kan frångås är om andra seriösa konsultföretag har tagit över vissa delar av t.ex projektering eller dokumentation. Men vid mindre jobb hos privatpersoner är den arbetsmetoden jag beskrev en förutsättning för att firman skall kunna ta ansvar för sitt jobb.

Seriösa elfirmor har ingen anledning att frångå den arbetsmetoden eftersom dom är ansvariga för säkerheten i den anläggning dom bygger i ditt fall.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Du köper inte kabelskruvande. Du köper en komplett fungerande och säker anläggning av den behöriga elfirman. I det fallet ingår dom momenten jag beskrev förutum ev. materialinköp. Enda gången den processen kan frångås är om andra seriösa konsultföretag har tagit över vissa delar av t.ex projektering eller dokumentation. Men vid mindre jobb hos privatpersoner är den arbetsmetoden jag beskrev en förutsättning för att firman skall kunna ta ansvar för sitt jobb.

Seriösa elfirmor har ingen anledning att frångå den arbetsmetoden eftersom dom är ansvariga för säkerheten i den anläggning dom bygger i ditt fall.
ja vet, och det är här jag vill spara pengar.

Det som kan ta tid, även för en yrkesman, är om du har fel i din anläggning som du inte är medveten om. Monterar man en JFB så kan den avslöja fel som kan ta allt från minuter till många timmar att hitta. Och är du inte intresserad av att få den typen av fel åtgärdade kan man börja fundera hur du tänker.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
elmont skrev:
Viktigare är det att veta matande nät när man väljer typ på apparater.
fick svar nu att Förimpedansen ligger på 0,29 OHM.

vad säger det? högt lågt? i vilken riktning styr det karaktären på dvärgarna?

Det är lågt och bra, tillåter C-dvärgar för alla normala grupper.

tack!

Hej,

Letade egentligen inte efter denna typ av information men innehållet i tråden var intressant.

Inom fordonsindustrin som jag har erfarenhet av minimerar man riskerna genom att göra en lista på allt som kan gå fel och vad man kan göra för att förhindra detta. Kan felet upptäckas genom tex mätning får det låg poäng och om felet är svårt att upptäcka får det höga poäng.

Ponera att man trots alla varningar installerar jfb, och då troligen minst två st eftersom man bör separera tex uttag som finns på utsidan av huset från övrig el eftersom risken att de orsakar problem är störst.
I detta fallet skall även en ny central kopplas in.
Vilka fel kan man göra och hur kan dessa upptäckas vid kontroll?

Eftersom jag är ny på forumet har jag inte läst allt som är skrivet men det nämns ofta att det kan medföra allvarliga konsekvenser vilket är korrekt men lika ofta finns det inga exempel på vilka fel som kan inträffa eller hur man kan kontrollera att det inte blir fel.

Det finns en praktisk kompetens på forumet som är imponerande så det borde finnas många tips som skulle kunna avhjälpa all fel som kan upptäckas genom uppmätning av installationen med lämpliga instrument.
Blev själv nyfiken på elektrikeryrket för ett tag sedan och tittade igenom merparten av litteraturen som refereras till i tråden och man förstår varför man lär sig det mesta som lärling.

Hursomhelst, om man skalar ledarna enligt tillverkarnas rekommendationer, väljer dvärgbrytare och ledningsdimensioner enligt alla regler. Vad kan gå fel utöver detta?
Det första som jag tänker på är dålig/ingen ansluten jord, missat att ansluta nollplint och kopplat in last på fel nollplint vid fallet med två jfb.
Kan man kontrollera detta genom att genomföra olika mätningar?

Vilka fel hittas med meggning och impedansmätning etc?

Dom fel som är vanligast hos nybörjare är alla fel dom gör när dom ska planera och lägga rör/dra tråd och kabel.
Det blir rätt ofta; det tänkte jag inte på. Och dom flesta hempulare tror att kopplingarna är det svåra, men när tråd och kabel dras så måste ju alla lösningar redan vara klara, är dom inte det vet man ju inte vad och hur man ska dra, så man måste veta INNAN man drar hur man ska koppla.

Om du berättar steg för steg hur man bygger en bil utan fel så kan jag försöka upprepa prestationen med hur man installerar en JFB :) Det är naturligtvis görbart, men ganska kostsamt. Vi brukar hänvisa till de korta beskrivningar som finns t.ex elsäkerhetsverkets broschyr. Även Hager har en kort beskrivning, men Hager verkar inte vilja ha besökare på sin webb längre...värre flipperspel får man leta efter.

Fel undviker man genom att vara noggrann och eftertänksam. Trots det kan slarvfel göras, varför reglerna har en lista på runt 10 olika provningar som alltid ska utföras. Dessa kan omöjligen hitta alla fel så återigen gäller i första hand att inte göra några fel. En felaktigt åtdragen skruv kan visa sig flera år senare. Man behöver alltså lång träning och utbildning för att kunna göra en installation som ska hålla i 50 år. Jag känner inte till några genvägar till att "säkra" eller "kvalitetsstämpla" en installation.

Bo.Siltberg skrev:
Jag känner inte till några genvägar till att "säkra" eller "kvalitetsstämpla" en installation.
Det gör jag! Anlita en kompetent yrkesman. :)

Köp ett fordon av en tillverkare med erkänd hög kvalitet och ställ den vid elcentralen. Följ sedan tillverkarens instruktioner hur fordonet skall förvaras så blir ägandet en positiv erfarenhet :D

Man kan göra många fel när det gäller skruvförband. Men eftersom man får byta uttag själv "om man vet vad man gör" enligt elsäkerhetsverket verkar inte det vara ett bekymmer ...
Om man gör en riskanalys på skruvförbandet och försöker minimera att det blir fel skulle en del av svaret vara att använda momentnyckel eller "quick connect" istället. Det går fortfarande att göra fel men men minimerar risken att det blir fel.

Ett skruvförband inom industrin som kan orsaka personskada skall märkas med klass 1. Det innebär att det aktuella momentet som användes för just den artikeln skall sparas om det skulle ske en olycka och då måste eldragare användas. Man skulle heller inte kunna gå vidare till nästa steg utan att rätt moment är uppnått. Alla avvikelser måste dokumenteras.

Man kan diskutera hur tillverkare bör tänka för att förbygga felhantering etc i evigheter. Det jag vill säga är att även moment som verkar enkelt att utföra kan vara komplexa. Att då inte mera precist ange vad som kan gå fel för att öka riskmedvetandet kan medföra att man ger sig på saker man inte skall röra för man inser inte magnituden på risken.
Vet man också vad man kan kontrollera och vad som inte kan kontrolleras i efterhand så får man också en större förståelse för vad som händer om man gör fel.

Om det krävs många års erfarenhet att göra en bra installation som håller i många år, innebär det att man inte skall anlita någon elektriker som om inte jobbat självständigt under minst tex 10 år?
Personligen tycker jag det är fel att generalisera. Det finns säkert lärlingar som älskar sitt jobb som gör ett bättre jobb än de som jobbat mera än 10 år som vill göra något annat. Brukar också vara så att de som inte gör saker på rutin är mera benägna att kontrollera efteråt att de gjort rätt. Annars blir det rätt lätt att man anser att man inte kan ha gjort fel eftersom man inte har gjort det de senaste tio åren.

Detta är det bra forum med mycket kompetens och bra svar och inte tyckande som annars är vanligt.

Finns det någon dokumentation om fel som kan uppstå som man kan kontrollera och vad man inte kan kontrollera?
Det borde vara en del av utbildningen och elsäkerhetsverkets ansvar att dokumentera?

Mikael_L
herren skrev:
Man kan göra många fel när det gäller skruvförband. Men eftersom man får byta uttag själv "om man vet vad man gör" enligt elsäkerhetsverket verkar inte det vara ett bekymmer ...
Nu är det en gigantisk skillnad på följderna ifall en ledare släpper eller glappar i ett vägguttag än om t.ex. nolledaren glappar i jordfelsbrytaren i en gruppcentral.

Men i stort innehåller dina frågor bra saker att fundera över. På detta forum är jag säker på att det finns en hel hög med användare som inte är elektriker men ändå är bättre än en ganska stor andel av de "riktiga elektrikerna".
Fast riktigt nationellt elsäkerhetsarbete måste ju ta höjd för hela den genomsnittliga befolkningen och kan ju inte basera sig på den nivå något färre antal råkar besitta, vare sig vi tittar på några väldigt kunniga lekmän eller okunniga/slarviga elektriker.

Mikael_L
Alfredo skrev:
Det gör jag! Anlita en kompetent yrkesman. :)
Kan vara svårt, hur vet man att den yrkesmannen som kommer är kompetent? ;)

Mikael_L skrev:
Kan vara svårt, hur vet man att den yrkesmannen som kommer är kompetent? ;)
Brukar inte det stå i annonsen? :p

• Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.