Svårt att veta vad timpriset är baserat på om kvm priset är 500 - 700 men man får väll utgå från att 1 m2 tar 1 timme även om det verkar mycket med 175 timmar i ditt fall. Det som tar tid är grundläggning / reglar samt att skruva trallen.

En tanke som slog mig. Rent teoretiskt sett, om man gör en sådan ursågning, för skruvläkten och gör den riktigt precis.
Anta att virket fukthalt ligger i mitten av spannet mellan snustorrt och genomsurt och att träet i sig expanderar mer på tvären än på längden.
Borde det inte bli ganska mycket gung en torr sommar och risk att den bullar upp på mitten om det regnar rätt mycket?
Bara en tanke. :thinking:

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Idag har jag legat under trädäcket och snäppt en massa bilder och använt lasermåttet.

Några frågor till er på forumet:

1) brukar man använda stolpsko direkt i jorden? Är det fackmässigt? Jag har sett att man har det i betong men inte i jorden direkt.
Vy under trädäck som visar avsågad träregel och delvis synlig stolpsko i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2) brukar man göra såhär dvs en mutter och inte skruva i de fyra hålen? Stolpsko i betong.
Närbild av en stolpsko med en mutter fäst i trä, intill oanvända skruvhål och betongrester.
Skapa konto

3) brukar man inte skruva fast golvreglarna i balksko? Är det fackmässigt?
En stolpsko monterad på en betongplatta under ett trädäck, omgiven av grus och jord.
Skapa konto

4) brukar man använda små distanser (som man får med när man köper virke) under och över reglar? Är det fackmässigt?
Närbild under trädäck med träreglar och synlig stolpsko på grusunderlag.
Skapa konto

Nummer 1 är fel, om det inte döljer sig markskruv under gräset. De övriga tre ser jag inget omedelbart fel med.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Nummer 1 är fel, om det inte döljer sig markskruv under gräset. De övriga tre ser jag inget omedelbart fel med.
Markskruv ser jag inte (varken på faktura eller i verkligheten)

Om balkskon stöder direkt mot berget i botten kan det nog fungera, men det är något oortodoxt. Man kan i så fall argumentera för att det är en tekniskt fungerande lösning. Det förutsätter att konstruktionen är fastmonterad någon annanstans för att undvika skjuvning, men det är nog troligt att den är.

#3 behöver det inte skruvas egentligen om regeln "kilas" mellan två stolpskor, dock borde det ju finnas något vattenskydd mellan plattan och träet (tjärpapp).

mattiasp mattiasp skrev:
Om balkskon stöder direkt mot berget i botten kan det nog fungera, men det är något oortodoxt. Man kan i så fall argumentera för att det är en tekniskt fungerande lösning. Det förutsätter att konstruktionen är fastmonterad någon annanstans för att undvika skjuvning, men det är nog troligt att den är.
Det finns inget berg, möjligtvis någon liten nedgrävd stubbe, rot eller sten men inget berg.

anders07 anders07 skrev:
#3 behöver det inte skruvas egentligen om regeln "kilas" mellan två stolpskor, dock borde det ju finnas något vattenskydd mellan plattan och träet (tjärpapp).
Tjärpapp skyddar mot kapillärverkan, men stål transporterar inte vatten kapillärt heller. Jag ser det inte som ett fel.

mattiasp mattiasp skrev:
Tjärpapp skyddar mot kapillärverkan, men stål transporterar inte vatten kapillärt heller. Jag ser det inte som ett fel.
Han menade nog mellan trädgårdsplattan och ändträd, inte balksko..

M Mikael Jacob Edström skrev:
Han menade nog mellan trädgårdsplattan och ändträd, inte balksko..
Det är sant. Där hade syllpapp varit lämpligt.

• Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
Markskruv ser jag inte (varken på faktura eller i verkligheten)
1 är helt galet. Kommer sjunka om det inte ligger något under.

Men jag reflekterar på bilderna att det ser ut som man blandat impregnerat och icke impregnerat. Men jag kan ju se fel

P Putte 9497 skrev:
1 är helt galet. Kommer sjunka om det inte ligger något under.

Men jag reflekterar på bilderna att det ser ut som man blandat impregnerat och icke impregnerat. Men jag kan ju se fel
jag tror du ser fel, är det någon speciell bild?

jag tror du ser fel, är det någon speciell bild?
Bild 1 och 3. I bild 3 syftar jag på den som stöder på plattorna

P Putte 9497 skrev:
Bild 1 och 3. I bild 3 syftar jag på den som stöder på plattorna
OK, det är bara synvilla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.