K kimse944 skrev:
Oj! Det låter ju nästan som du råkat ut för den snickare vi anlitade förra året. 30 år i branschen men när jag påpekade att en vägg lutade så svarade han "Ja man mäter och mäter men ändå blir det inte rakt", sen gick han...
Skaffa advokat!
Har en advokat.. det blev till att skaffa en advokat snabbt som attans när han skickade stämningen på mig i semestertider och den förenklade delgivningen skedde när jag var bortrest med pausad post..

• Gilla
kimse944
  • Laddar…
M Mikael Jacob Edström skrev:
Hej forumet!

Jag har anlitat en byggfirma att göra ett trädäck (ca 175 m2) på vårt sommarställe. Värt att veta att det är en sjötomt i Stockholms ytterskärgård och trädäcket ligger några få meter från strandlinjen vid normalvattenstånd. På höstarna stiger självfallet vattnet ytterligare. Mer kustläge går inte att få.

Tyvärr har det visat sig att byggfirman inte besitter rätt kompetens för arbetet. Jag håller inne med delar av fakturan. Jag har gått igenom trädäcket och hittat drygt 75 st fel, däribland att

• CC-mått på skruvreglana 63-75 (väldigt stor spridning) trots att det är 28x120
  • använt vagnsbult för inomhusbruk
  • påsalningarna för skarvar inte finns
  • skarvarna är inte stumma
  • trädäcket sviktar rejält
  • trädäcket är snett
  • väldigt sneda linjer, t ex vid trappor och hörn
  • stående reglar vars ändträ står direkt ner i jorden
  • generalskarvar trots att instruktionen var fallande
  • inte alls raka skruvlinjer
  • skruvar som är för långt neddragna, för kort neddragna och generellt skruvade snett och inte vinkelrätt mot trallbrädorna
  • Skarvslutsbrädorna är på vissa ställen 20 cm långa.
  • Skruvat för nära ändträ (och inte förborrat) så att det har spruckit

Jag hade aldrig trott att en seriös byggfirma som nästan uteslutande bygger trädäck inte skulle köra exakt CC-60 cm alternativt planera sitt arbete. Ägaren (och tillika hantverkaren) säger att han har 30-års erfarenhet.

En specifik fråga som jag har till er, är hur jag kan kontrollera dimensioneringen och tolka spännvidstabell när han har sågat i bärlinorna för 45x45 skruvreglar, se bild nedan. Om han inte hade sågat ur så hade jag kunnat tolka tabellen själv. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Funderar lite på hur snickaren har grundlagt trädäcket. Om han har plintat eller vad han gjort?

P Putte 9497 skrev:
Funderar lite på hur snickaren har grundlagt trädäcket. Om han har plintat eller vad han gjort?
Här ser du mer hur grunden är gjord, dvs singel, trädgårdsplatta och stående regel:
https://imgur.com/a/nzvprm3

På baksidan så har han gjort någon form av betongplint/hög, direkt på golvbalk så det finns ingen bärlina där:
https://imgur.com/a/YmeADlK

Majoriteten av materialet har jag köpt och betalat utifrån den inhandlingslistan jag fick av byggfirman. Där framgår bara mått, t ex 45x120 tryckimpregnerat och trallskruv 4,2x55.

Byggfirmans pris är 450 kr/m2 efter ROT, så nästan 650 kr/m2 innan ROT.
Trädäcket är inte färdigt. Jag har betalat material som han har fakturerat (inga stora pengar), men inga timmar (eller m2 eftersom prismodellen är m2) då jag behöver ha en säkerhet för avhjälpande. Den stora massan material har jag betalat direkt till byggvaruhuset så det ligger utanför.
Om firman fakturerat dig efter ett m2 meter pris kan han inte dra bort för ROT utan ROT är - 30% på timpriset. Om vi istället säger att firmans m2 pris är ett timpris så har du ju betalat 113 750 kr för trädäcket på 175 m2 innan ROT vilket i sin tur betyder att firman har haft 113 timmar på sig att bygga, nästan 3 veckor. Jag har byggt en uppsjö av trädäck och alla har sina förutsättningar. Man kan inte generalisera varje trädäck efter en prismodell som denna snickare har gjort. Det blir väldigt svårt.

P Putte 9497 skrev:
Nja, han verkar använda plattor. Det är okej och blir starkt. Lite underligt att han använt naturstensplattor istället för vanliga släta betongplattor dock. Naturstensplattorna är dyrare och klenare, de brukar vara 35-40mm tjocka medan betongplattorna brukar vara 50mm. Sen lämnar det ju mera vatten stående i naturstensplattorna också. När man bygger så där brukar man lägga en bit syllpapp mellan markplattan och ändträet för att minska fuktvandring upp i träet.

Här ser du mer hur grunden är gjord, dvs singel, trädgårdsplatta och stående regel:
[länk]

På baksidan så har han gjort någon form av betongplint/hög, direkt på golvbalk så det finns ingen bärlina där:
[länk]
Är snickaren en svensk skojare eller är han från något öststatsland?
Jag blir argare än arga snickaren när jag ser dina bilder.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Nja, han verkar använda plattor. Det är okej och blir starkt. Lite underligt att han använt naturstensplattor istället för vanliga släta betongplattor dock. Naturstensplattorna är dyrare och klenare, de brukar vara 35-40mm tjocka medan betongplattorna brukar vara 50mm. Sen lämnar det ju mera vatten stående i naturstensplattorna också. När man bygger så där brukar man lägga en bit syllpapp mellan markplattan och ändträet för att minska fuktvandring upp i träet.
Plattor är ok men längst ut brukar jag alltid sätta justerbar plint så man kan efterjustera eftersom tyngden på trallen har en förmåga att sjunka efter ett tag då det tar ett tag för plint att sätta sig.

P Putte 9497 skrev:
Om firman fakturerat dig efter ett m2 meter pris kan han inte dra bort för ROT utan ROT är - 30% på timpriset. Om vi istället säger att firmans m2 pris är ett timpris så har du ju betalat 113 750 kr för trädäcket på 175 m2 innan ROT vilket i sin tur betyder att firman har haft 113 timmar på sig att bygga, nästan 3 veckor. Jag har byggt en uppsjö av trädäck och alla har sina förutsättningar. Man kan inte generalisera varje trädäck efter en prismodell som denna snickare har gjort. Det blir väldigt svårt.
Är du säker på att enheten måste vara timmar? Det är ju fortfarande arbete men ett fast pris. Menar du att ROT inte gäller när man bygger "vanligt" fastpris också, t ex X kr för att bygga ett specifikt trädäck?

Det är en enkel prismodell, ja men det är ju framräknat efter att hantverkaren har varit på plats och man har gått igenom alla specifikationer såsom trappor, räcken mm.

F Finndjävel skrev:
Jag sa att vi hade trädgårdsplattor över hemma, men han sa aldrig något om att de inte var tillräckligt bra.

Syllpappen reagerade jag på första dagen så då sa jag till honom om det. Då hade han glömt syllpappen så jag fick åka till affären och köpa det åt honom. Det är inte syllpapp på alla ställen vet jag, t ex så står stående reglar direkt i jord..

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Är snickaren en svensk skojare eller är han från något öststatsland?
Jag blir argare än arga snickaren när jag ser dina bilder.
Det är en man som närmar sig pensionsåldern och kommer ursprungligen från ett land som är väldigt känt för sina ingenjörer och "Vorsprung durch Technik". Han skriver själv på sin företagssida "Jag har 30 års erfarenhet inom hantverkeri med breda kunskaper".

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Det är en man som närmar sig pensionsåldern och kommer ursprungligen från ett land som är väldigt känt för sina ingenjörer och "Vorsprung durch Technik". Han skriver själv på sin företagssida "Jag har 30 års erfarenhet inom hantverkeri med breda kunskaper".
Ok, 30 års erfarenhet har han tyvärr skaffat sig på annat håll än just i ett nordiskt land med dessa förutsättningar. En spännviddstabell i Polen kan skilja mot en svensk som exempel. Det är lätt att vara självkritisk i efterhand men till alla andra som läser det här så finns det två varningsklockor här som jag tycker. 1. Han har inte 30 års erfarenhet av Svenska förhållanden. 2. Han tar ett m2 pris.

Hittade hans hemsida och nu är jag långt ifrån nån snickare men såg det inte ut att vara lite klent virke under trallen i den altan han har i sin portfölj? :thinking:

Är du säker på att enheten måste vara timmar? Det är ju fortfarande arbete men ett fast pris. Menar du att ROT inte gäller när man bygger "vanligt" fastpris också, t ex X kr för att bygga ett specifikt trädäck?

Det är en enkel prismodell, ja men det är ju framräknat efter att hantverkaren har varit på plats och man har gått igenom alla specifikationer såsom trappor, räcken mm.
Jag vet faktiskt inte, blev lite osäker nu men det funkar säkert.

P Putte 9497 skrev:
Ok, 30 års erfarenhet har han tyvärr skaffat sig på annat håll än just i ett nordiskt land med dessa förutsättningar. En spännviddstabell i Polen kan skilja mot en svensk som exempel. Det är lätt att vara självkritisk i efterhand men till alla andra som läser det här så finns det två varningsklockor här som jag tycker. 1. Han har inte 30 års erfarenhet av Svenska förhållanden. 2. Han tar ett m2 pris.
1 är såklart viktigt. 2 tycker jag inte är lika viktigt eftersom det bara är en prismodell. Säger du samma som fastpris? Det är ju typ samma sak, bara slå ut fastpris med antalet m2.

P Putte 9497 skrev:
Jag vet faktiskt inte, blev lite osäker nu men det funkar säkert.
ROT är på arbetskostnaden och det har ju inget med enheten att göra.

• Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.