Du har torrt på fötterna. Av att dömma av bilderna har han användt för klent och felaktiga dimmensioner. Ett däck av denna storlek kräver minst 170 som det skall bli stummt. Sen har han juh som sagt gjort helt fel när han jackat ur. Ser så mycket fel så det inte ens går att börja i det. Hoppas att du kan bestrida så gott som allt. Riv ner. gör om. Gör rätt.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
M Mikael Jacob Edström skrev:
Det har varit mycket fokus på trallskruvaren. Trallskruven i fråga är: Trallskruv från MFT Syrafast A4 4,2x55 T20.

Efter att läst på Internet så verkar jag har gjort rätt val utan att jag visste om det. Syrafast A4 har C5 och lämpar sig därmed perfekt för kustnära läge.
Ja, då håller ju åtminstone skruven...

S Staffan123456789 skrev:
Hur mycket skulle det kosta för arbetet/material?
Majoriteten av materialet har jag köpt och betalat utifrån den inhandlingslistan jag fick av byggfirman. Där framgår bara mått, t ex 45x120 tryckimpregnerat och trallskruv 4,2x55.

Byggfirmans pris är 450 kr/m2 efter ROT, så nästan 650 kr/m2 innan ROT.

Hur mycket håller du inne med? Det är ju svårt att korrigera bygget när det är själva stommen som är klen. Det blir ju i stort sett riva och göra om.
Är ditt pris på 640:-/m2 exkl byggmaterial (som ju du köpte)?

Trädäcket är inte färdigt. Jag har betalat material som han har fakturerat (inga stora pengar), men inga timmar (eller m2 eftersom prismodellen är m2) då jag behöver ha en säkerhet för avhjälpande. Den stora massan material har jag betalat direkt till byggvaruhuset så det ligger utanför.

Det är ett märkligt bygge på flera sätt. Att ha tre bärande nivåer innan trallvirket är otroligt överdrivet. Det är dessutom olämpligt att använda så klena dimensioner som 45x45 och 45x120 eftersom dessa inte är hållfasthetsklassade. En C 14 klassad 45x45 klarar en spännvidd på 600 mm om den ligger på c/c 600 mm, men det är tveksamt med oklassat virke. 28x120 mm trallvirke bör ligga på c/c 600 mm. Om sorteringen är G4-2 eller högre kan man nog öka på c/c någon cm.

En utbildad snickare (vilket vederbörande säkert inte är) har visserligen normalt inte kompetens att göra dimensionsberäkningar, men han vet var gränsen för hans kunnande går.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är ett märkligt bygge på flera sätt. Att ha tre bärande nivåer innan trallvirket är otroligt överdrivet. Det är dessutom olämpligt att använda så klena dimensioner som 45x45 och 45x120 eftersom dessa inte är hållfasthetsklassade. En C 14 klassad 45x45 klarar en spännvidd på 600 mm om den ligger på c/c 600 mm, men det är tveksamt med oklassat virke. 28x120 mm trallvirke bör ligga på c/c 600 mm. Om sorteringen är G4-2 eller högre kan man nog öka på c/c någon cm.

En utbildad snickare (vilket vederbörande säkert inte är) har visserligen normalt inte kompetens att göra dimensionsberäkningar, men han vet var gränsen för hans kunnande går.
Ja, och efter 30 års erfarenhet som hantverkare så borde man väl ha snappat upp hur en spännviddstabell fungerar.. eller så kör man med lite säkerhetsmarginaler så man inte behöver köra på håret...

Hej forumet!

Jag har anlitat en byggfirma att göra ett trädäck (ca 175 m2) på vårt sommarställe. Värt att veta att det är en sjötomt i Stockholms ytterskärgård och trädäcket ligger några få meter från strandlinjen vid normalvattenstånd. På höstarna stiger självfallet vattnet ytterligare. Mer kustläge går inte att få.

Tyvärr har det visat sig att byggfirman inte besitter rätt kompetens för arbetet. Jag håller inne med delar av fakturan. Jag har gått igenom trädäcket och hittat drygt 75 st fel, däribland att

• CC-mått på skruvreglana 63-75 (väldigt stor spridning) trots att det är 28x120
  • använt vagnsbult för inomhusbruk
  • påsalningarna för skarvar inte finns
  • skarvarna är inte stumma
  • trädäcket sviktar rejält
  • trädäcket är snett
  • väldigt sneda linjer, t ex vid trappor och hörn
  • stående reglar vars ändträ står direkt ner i jorden
  • generalskarvar trots att instruktionen var fallande
  • inte alls raka skruvlinjer
  • skruvar som är för långt neddragna, för kort neddragna och generellt skruvade snett och inte vinkelrätt mot trallbrädorna
  • Skarvslutsbrädorna är på vissa ställen 20 cm långa.
  • Skruvat för nära ändträ (och inte förborrat) så att det har spruckit

Jag hade aldrig trott att en seriös byggfirma som nästan uteslutande bygger trädäck inte skulle köra exakt CC-60 cm alternativt planera sitt arbete. Ägaren (och tillika hantverkaren) säger att han har 30-års erfarenhet.

En specifik fråga som jag har till er, är hur jag kan kontrollera dimensioneringen och tolka spännvidstabell när han har sågat i bärlinorna för 45x45 skruvreglar, se bild nedan. Om han inte hade sågat ur så hade jag kunnat tolka tabellen själv. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Varför har han lagt bärlinorna ut från huset, med trallen längst med huset. Bärlinorna ska följa trallen och skruvreglarna diagonalt. Spännvidden får du fram genom att räkna bort det han sågat ur i de egentliga skruvreglarna.

Ärligt talat skulle jag inte betala en enda krona för arbetet. Bygg om bygg rätt.

P Putte 9497 skrev:
Varför har han lagt bärlinorna ut från huset, med trallen längst med huset. Bärlinorna ska följa trallen och skruvreglarna diagonalt. Spännvidden får du fram genom att räkna bort det han sågat ur i de egentliga skruvreglarna.

Ärligt talat skulle jag inte betala en enda krona för arbetet. Bygg om bygg rätt.
Hantverkaren skriver i stämningsansökan att jag bara hittar på fel :-)

Jag var tvungen att påpeka för hantverkaren att han hade tänkt fel med trallen just på den sidan. Det var inget snack om att vi skulle ha trallen längs fasaden (precis som på de andra två sidorna..) men han började med regelverket åt andra hållet och det är därför bärlinorna (de nedersta) går 90 grader från vad de ska gå (dvs med trallen).

Hantverkaren skriver i stämningsansökan att jag bara hittar på fel :)

Jag var tvungen att påpeka för hantverkaren att han hade tänkt fel med trallen just på den sidan. Det var inget snack om att vi skulle ha trallen längs fasaden (precis som på de andra två sidorna..) men han började med regelverket åt andra hållet och det är därför bärlinorna (de nedersta) går 90 grader från vad de ska gå (dvs med trallen).
Låt göra en besiktning av byggnationen av någon stor firma (oberoende) och skaffa en advokat så förlorar han.

Vad heter firman?

P Putte 9497 skrev:
Låt göra en besiktning av byggnationen av någon stor firma (oberoende) och skaffa en advokat så förlorar han.

Vad heter firman?
Vi har båda haft varsin besiktning av trädäcket. Jag har bara sett utlåtandet från första (min) eftersom vi hade den senaste (motpartens besiktning) för mindre än en vecka sedan.

Vi har båda haft varsin besiktning av trädäcket. Jag har bara sett utlåtandet från första (min) eftersom vi hade den senaste (motpartens besiktning) för mindre än en vecka sedan.
Se till att kolla upp motpartens besiktningsfirma så de inte är jäv på något sätt för då kan du ogiltigförklara den om den talar emot dig

P Putte 9497 skrev:
Se till att kolla upp motpartens besiktningsfirma så de inte är jäv på något sätt för då kan du ogiltigförklara den om den talar emot dig
hur kollar jag upp det (bäst)? Jag vet ju inte om de har arbetat ihop tidigare osv?

Oj! Det låter ju nästan som du råkat ut för den snickare vi anlitade förra året. 30 år i branschen men när jag påpekade att en vägg lutade så svarade han "Ja man mäter och mäter men ändå blir det inte rakt", sen gick han...
Skaffa advokat!

• Haha
Franken.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.