Hej. Jag bor i en lägenhet med egen uppvärmning, dvs ett relä samt kontaktor som sköter elpatron och vattenpump.

Denna kontaktor, Lovato MC9, smäller vid på/av-slag och jag har nu fått den bytt av fastighetsskötaren mot en iskra ik21-10 http://www.relek.se/privat/kontaktorer/iskra.html som dock smäller i princip lika mycket.

Jag har inget minne av att jag nånsin hört dessa smäll-ljud i villor man vistats i. Är det ovanligt med kontaktorer eller är det dåliga sådana jag har fått erfara?

Funkar dåligt dom dära länkarna! :(

C
mr.Ola skrev:
Funkar dåligt dom dära länkarna! :(
Markera och kopiera texten och klistra in i adressfältet. Av nån anledning är det inte rätt adress dom länkar till, fast det står rätt i texten.

Funka bättre så! :)

Nu fungerar länkar ovan - det går inte att infoga länkar i snabbsvar!

E3225024 KONTAKTOR ESB24-40 Är en kontaktor som inte smäller vid till och frånslag, ett lätt klick är allt som hörs. sitter den i en kapsling hörs den inte alls. Det finns flera fabrikat med samma egenskaper.

Montera en turistorstyrning som pulsar ut ström till patronen ger samtidigt en ekonomiskare och mer exakt styrning kostar dock lite extra Regin har bra saker kolla här http://www.regin.se/index.php?/se/TTC.html

elmont skrev:
E3225024 KONTAKTOR ESB24-40 Är en kontaktor som inte smäller vid till och frånslag, ett lätt klick är allt som hörs. sitter den i en kapsling hörs den inte alls. Det finns flera fabrikat med samma egenskaper.
Ok tack, ska nämna det för fastighetsskötaren om det blir fråga om att prova ytterligare kontaktor.

Bo.Siltberg skrev:
Här finns lite tips: [länk]
Och kanske i denna gamla tråd: [länk]
Halvledarrelä pratades det om i någon av trådarna. Jag antar att en sådan ersätter det traditionella reläet och kontaktorn?

Elpatronen är på 400volt och 3,4A, 2250watt, klarar ett halvledarrelä det?

Det finns halvledarrelän för de flesta laster så 2,2 kW är INGA problem.

Protte

Halvledarreläer kan väl kräva kylning vid större effekter så det är inte säkert att man kan byta rakt av.

elmont skrev:
Skulle du räkna Hager ESN 420B som en sådan?

Föreslog att få kontaktor+relä bytt mot halvledarrelä men fick ovan nämnda Hager-kontaktor installerad istället. Slår fortfarande, kanske lite mindre. Orkar inte bråka mer. Kontaktor i lägenhet = skräp.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.