Har precis installerat el-golvvärme. Problemet jag har fått är att kontaktorerna som sitter i el-centralen slår ganksa högt vid till/från slag. Eftersom centralen sitter i tvättstugan som angränsar till sovrummet så vaknar vi upp mitt i natten med hjärtat i halsgropen då det smäller så mycket (blir säkert förstärkt genom resonans av väggen).
Pratade med min elektriker om han visste något om tystslående kontaktorer men han ställde sig väldigt oförstående, så jag vänder mig till Er, om det är någon här som vet/har erfarenhet om det finns kontaktorer som har tyst tillslag. Märket som sitter idag är Hager och dom är iaf brumfria men knappast tysta vid tillslag.
Någon som vet? Tack på förhand
Anders :confused:

Det finns kontaktorer som drar åt sidan, smäller mindre. Har för mig det var Klöckner-Möeller.

Så tyst som du skulle önska blir nog ingen mekanisk kontaktor oberoende av typ och fabrikat. En bättre och helt tyst lösning är statiska kontaktorer eller reläer helt utan rörliga delar. Hur stor effekt har du på värmen och hur många grupper är det uppdelat på? Detta borde din elektriker känna till och kunna ordna.

På mitt jobb brukar det anses att telemekanik-kontaktorer är extra tysta. I våra apparatskåp sitter alltid kontaktorerna på gummiupphängda skenor. För övrigt håller jag med GK100 om att det bästa är om det kan lösas med någon form av halvledarrelä.

Erik

Jag röstar också på halvledarreläer. Du får en hel hink 1-fas 40A reläer på eBay för samma peng som ett relä på elfa.
Kolla bara så att du får rätt manöverspänning.
Har köpt ett gäng billiga SSR på ebay för diverse ugnsprojekt och de funkar bra, dock är de ju inte avsedda för DIN-skena vilket kan vara lite trist.

Jag kommer aldrig att bygga något med en kontaktor igen, det är så skönt med ljudlös reglering!

Fnns det ingen billig elvärmepulser att använda typ regin.
Kanske är för dyr ?

Gogla på "BRUMFRIA KONTAKTORER" kan vara ett alt. Är ej helt säker på hur bra de funkar.

AndersEdin77 skrev:
Märket som sitter idag är Hager och dom är iaf brumfria men knappast tysta vid tillslag.
Någon som vet? Tack på förhand
Anders :confused:
Han har en brumfri redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.