14 174 läst ·
43 svar
14k läst
43 svar
Konfiskerad egendom i usa
även mina akttier var tidigare pharmacia, och sedan vart det pfizeraktier hos computershare ist.
jag hade koll på att mina aktier låg och återinvesterade utdelningarna år från år... men såg notisen på di.se om att aktierna kunde ha blivit konfiskerad, började fundera efteersom jag inte fått något värdebesked på ett bra tag.
mycket riktigt visade det sig att det var 3 år sedan de konfiskerats. anledningen var att jag flyttat och de brev de skickat fick dem åter eftersom jag inte uppdaterat dem om min adress...
jo det är väldigt många svenskar som fått sin egendom konfiskerad, det finns listor på statens hemsida.. lite kul att kolla där.. fanns flera från den lilla by jag är från... men då är det ju såklart inte endast pfizeraktier
jag hade koll på att mina aktier låg och återinvesterade utdelningarna år från år... men såg notisen på di.se om att aktierna kunde ha blivit konfiskerad, började fundera efteersom jag inte fått något värdebesked på ett bra tag.
mycket riktigt visade det sig att det var 3 år sedan de konfiskerats. anledningen var att jag flyttat och de brev de skickat fick dem åter eftersom jag inte uppdaterat dem om min adress...
jo det är väldigt många svenskar som fått sin egendom konfiskerad, det finns listor på statens hemsida.. lite kul att kolla där.. fanns flera från den lilla by jag är från... men då är det ju såklart inte endast pfizeraktier
R Rackarberg skrev:Det är ju i så fall en tröst för mig då att säljkursen blev låg, då har ju tjuvarna i Delaware inte tjänat allt för mycket på mina slantar.
Jag gissar att det är många i Sverige som råkat ut för denna konfiskering, aktierna som jag hade var egentligen Pharmaciaaktier som omvandlats i något företagsuppköp. Pharmaciaaktierna kom från någon statlig utförsäljning på nittiotalet.
Förlusten var inte så kännbar för mig eftersom jag hade faktiskt glömt bort dessa aktier tills svenska skattemyndigheten plötsligt meddelade att de var sålda och att de vill ha försäljningen deklarerad, hur de fått reda på detta vet jag inte.
Men skattekontoret ligger inte på så hårt, jag har fått gott om tid för att reda upp det, de är väl glada om det blir några skatteslantar överhuvudtaget.
Har skattemyndigheten inte hört av sig till dig om försäljningen? Hur fick du reda på att aktierna var sålda?
Björn
Flera år sedan denna tråden var aktiv, men testar ändå att fråga hur det har gått?
fick pengarna utbetalda =)
du får försöka kontakta delstaten där pengarna är konfiskerad.. det var inte särskilt enkelt och tog tid innan man fick svar
tog nog 2 år för mit att få igen pengarna
tog nog 2 år för mit att få igen pengarna
Har inget svar men här är ett ganska nysänt podcastavsnitt som berör detta, kanske kan hjälpa något. (Antar det är samma ”fenomen” i vilket fall, delstater som konfiskerar till synes herrelös egendom).
https://www.npr.org/2020/01/24/799345159/episode-967-escheat-show
https://www.npr.org/2020/01/24/799345159/episode-967-escheat-show
hej!R Rackarberg skrev:Hej thestrut
Lyfter denna gamla tråd för jag blev intresserad av hur det gick för dig.
Jag har råkat ut för exakt samma sak, mina Pfizeraktier i USA konfiskerades och såldes av delstaten Delaware för att jag inte lämnat in uppgifter som jag inte visste att de ville ha.
Jag har försökt få ersättning i snart två år nu utan resultat. Delstatens myndighet begärde bara ut fler papper hela tiden tills jag till sist inte hörde av dem mer. Tyvärr var jag blåögd och skickade dem orginalpappren, en rejäl buntså jag har inga bevis kvar som jag skulle kunna gå vidare med. Jag har också använt Notarius Publicus, en advokat som bara skrattade och önskade "lycka till"
han trodde inte att jag skulle få något tillbaka.
Nu har jag givit upp, det var inga större summor bara c:a 3600 $ så det är inte värt allt bekymmer.
Tyvärr så har svenska skattemyndigheten nu börjat kräva att jag ska deklarera "försäljningen" och eventuell vinst så jag bliv väl till sist tvungen att betala skatt på en vinst som jag aldrig fått del av. Jag har ju inga bevis för att delstaten konfiskerat mina aktier och verkar inte få det heller.
Det är hur som helst tydligt att företagen i USA inte önskar utländskt ägande.
Hur gick det för dig?
Allt gott!
Björn
Hur har det gått för dig?
Jag fick aldrig tillbaka mina pengar tyvärr, staten Delaware hävdade att det saknades något papper som jag inte lyckades få fram.Pernilla_g skrev:
Jag har annars fått höra att det är många f.d. Pfeizer-aktieägare som lyckades få tillbaka sina pengar, men de hade nog lite bättre koll på pappren, troligen hade jag slarvat bort något som behövdes.
Jag kontaktade "notarius publicus" i min hemstad som skrev ett intyg om min egen äkthet, vilket tyvärr inte räckte till.
Hädanefter så har jag alla utländska värdepapper i en depå, då uppstår inte sådana här problem.
En bra sak i eländet är att svenska skattemyndigheten aldrig krävde mig på reavinstskatten, de hörde av sig via brev och meddelade att de fått uppgift om att aktierna var sålda, (det var så jag blev varse konfiskeringen), men de krävde mig aldrig på skatten som sagt. Kan en myndighet vara snäll?
ligger inte dina pfizeraktier som uppskov på din deklarationsblankett då?
vet att mina gör det och där ska de få ligga, jag tänker inte bry mig om det...
vet att mina gör det och där ska de få ligga, jag tänker inte bry mig om det...
Något uppskov hittar jag inte, jag hittar inte deklarationsblanketterna heller förresten, jag brukar kasta dessa blanketter löpande så de inte ligger här hemma och sprider dålig stämningC camaro1969 skrev:
Jag har ju aldrig deklarerat försäljningen/konfiskationen eftersom jag inte vet beloppet staten Delaware sålde dem för, jag har ju heller inte fått del av någon vinst och har därför inte haft något att deklarera. Hur skattemyndigheten fått nys om konfiskationen vet jag inte.
Min gissning är att skattemyndigheten har ett prejudicerande ärende liggandes där konfiskeringen fastslagits för någon stackars pfizeraktieägare, vilket sedan gäller även för oss övriga som därför slipper skatta för pengar vi inte fått.
Fast om jag och vi andra lyckas få tillbaka pengar så ska de ju så klart deklareras och beskattas.
tror de dök upp i deklarationsblanketten när aktierna lämnade sverige och flyttade till amerika
C camaro1969 skrev:även mina akttier var tidigare pharmacia, och sedan vart det pfizeraktier hos computershare ist.
Du skriver att det finns listor på statens hemsida över vilka som fått egendom konfiskerad, det vore kul att se om jag finns med där, har du någon länk dit?
Klicka här för att svara