billy_baver skrev:
Med notarie avses i det här sammanhanget inte vilken banknotarie som helst, utan en officiellt sanktionerad så kallad "notarius publicus".
Jo, det är just vad dom brukar ha på bankerna i USA. Jag har använt dem många gånger.

OM det nu inte duger med en Svensk Notarius publicus så borde de kunna fixa det på ambassaden. Har själv fått en sådan hjälp av Franska konsulatet för en del år sedan.

Då gör jag alltså följande,

På bild 1
Ringar in self eftersom det är jag själv som är ägare, Fyller i namn, adress, telefonnummer (+46…) ss# (personnummer antar jag) och födelsedatum samma som personnumret ju

På bild 2
Proof 1, min relation till ägaren måste väl räcka med kopia på körkort/pass
Proof 2 här kan jag bifoga kopia på brev jag fått från värdepappersinstitutet som var adresserat till min dåvarande adress
Proof 3även här kan jag bifoga kopia på brev jag fått från värdepappersinstitutet

På bild 3
Bifogar kopia på pass samt körkort, och kopior på brev jag fått av värdepappersinstitutet

På bild 4
Fyller jag i mitt namn på claimant´s signature
Co-owners signature behövs inte fyllas i eftersom jag är ensam ägare?
Subscribed and sworn before me this __________ ska notarien skriva under här? Eller är det efter texten notary public?

jag har sett att det finns några notary public på orten, ofta advokatfirmor, jag borde kunna gå till dom och be dem skriva under för en rimlig kostnad?

MVH/T

Hej thestrut
Lyfter denna gamla tråd för jag blev intresserad av hur det gick för dig.
Jag har råkat ut för exakt samma sak, mina Pfizeraktier i USA konfiskerades och såldes av delstaten Delaware för att jag inte lämnat in uppgifter som jag inte visste att de ville ha.
Jag har försökt få ersättning i snart två år nu utan resultat. Delstatens myndighet begärde bara ut fler papper hela tiden tills jag till sist inte hörde av dem mer. Tyvärr var jag blåögd och skickade dem orginalpappren, en rejäl bunt :-) så jag har inga bevis kvar som jag skulle kunna gå vidare med. Jag har också använt Notarius Publicus, en advokat som bara skrattade och önskade "lycka till" :-) han trodde inte att jag skulle få något tillbaka.
Nu har jag givit upp, det var inga större summor bara c:a 3600 $ så det är inte värt allt bekymmer.
Tyvärr så har svenska skattemyndigheten nu börjat kräva att jag ska deklarera "försäljningen" och eventuell vinst så jag bliv väl till sist tvungen att betala skatt på en vinst som jag aldrig fått del av. Jag har ju inga bevis för att delstaten konfiskerat mina aktier och verkar inte få det heller.
Det är hur som helst tydligt att företagen i USA inte önskar utländskt ägande.
Hur gick det för dig?
Allt gott!
Björn

Hej!
Jag lyckades få mina pengar tillbaka efter mycket arbete, jag fick tag i en notarius publicus lokalt som fick legalisera kopiorna som jag skickade till delaware. "De brukar gilla stämplar och klisterlappar" sa han och stämplade på..

Jag ska kolla om jag har kopior på mina handlingar kvar.

Jag har även haft kontakt via mail och de var faktiskt hjälpsamma, jag kan kolla upp mailadressen om du är intresserad

har du ingenting kvar alls som visar att du haft aktier i pfizer?

Hej,
Tack för svar.
Tyvärr så trodde jag att det skulle bli en enkel procedur att få tillbaka pengarna och att de ville ha originalpapper, så jag har inget sparat kvar.
Jag fick aldrig kontakt via email utan endast via snigelpost och det tog några månader mellan varje enskilt svar. Kvinnan som jag konverserade med hette Andersson och satt på ett kontor i Wilmington.
Så om du har en emailadress så skulle jag kanske åtminstone kunna få ett intyg som jag kan lämna till skattekontoret här hemma så jag slipper betala schablonskatt på försäljningsvinsten.
Lyckas jag få ersättning så skickar jag den till välgörande ändamål :p

Allt gott!
Björn

Konfiskationen borde rimligen betraktas som försäljning med 100% förlust och därmed ge ett skatteavdrag.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag råkade ut för samma sak fast med IT aktier för några år sedan... Dock fick jag ingen information alls förrän jag fick ett mail från företaget med en skannad kopia av brevet att de sålt aktierna eftersom jag inte lagt "claim" på dem.
Tydligen hade alla brev gått till företaget som inte skickat dem vidare till mig... :o

jag hade mailkontakt med en Vidhya.Anilkumar(snabel-a)state.de.us, lägg in @ i min parantes.

skriv och fråga hur det går med utredningen och säg att du är lite orolig eftersom du skickat alla dina originalpapper.

jag mailade några månader efter att jag skickat mina papper och fick svar att det passerat 2 av 3 kontroller någon vecka därpå kom en check på posten :)

om du nu inte lyckas få något tillbaka så blir det 100% förlust, som du kan kvitta mot andra vinster i inkomstslaget kapital.

Tack. Värt ett försök. Vidhya låter ju som att kunna vara en vettig människa.
Som kuriosa kan jag nämna att jag för bara ett år sedan fick ett infobrev "Notice of pendency of class action" från US district of court i NY att jag i min egenskap av aktieägare är delaktig i en process som en enskild aktieägare dragit igång. Någonting om oegentligheter. Aktieägaren har tydligen stämt Pfizer av någon anledning. Om han får rätt så gäller detta alla aktieägare, och man kan räkna med något slags ersättning. Skulle i så fall gälla alla som ägde aktier mellan 2000 och 2005. Sickna galningar, ganska kul att vara med och kolla hur de håller på.
Har du också fått ett sådant brev?

Class-action law suits brukar resultera att man får någonstans mellan 25 cent och $1 eller en rabattkupong på någon av företagets produkter. Jag var med i ett tiotal medan jag bodde i USA.

Resten av alla hundratals miljoner Dollars som företagen döms att betala tar advokaterna.

Rackarberg skrev:
Tack. Värt ett försök. Vidhya låter ju som att kunna vara en vettig människa.
Som kuriosa kan jag nämna att jag för bara ett år sedan fick ett infobrev "Notice of pendency of class action" från US district of court i NY att jag i min egenskap av aktieägare är delaktig i en process som en enskild aktieägare dragit igång. Någonting om oegentligheter. Aktieägaren har tydligen stämt Pfizer av någon anledning. Om han får rätt så gäller detta alla aktieägare, och man kan räkna med något slags ersättning. Skulle i så fall gälla alla som ägde aktier mellan 2000 och 2005. Sickna galningar, ganska kul att vara med och kolla hur de håller på.
Har du också fått ett sådant brev?
prova att maila han/henne (?) det kan ju inte skada...

nä jag har inte fått något sådant, men det verkar vara i en annan stat, NY men jag tror att man blir informerad om någon försöker stämma företaget, det är nog rätt vanligt over there som mycke_nu skriver..

hade du dina aktier registrerad hos computershare.com?

thestrut skrev:
prova att maila han/henne (?) det kan ju inte skada...

nä jag har inte fått något sådant, men det verkar vara i en annan stat, NY men jag tror att man blir informerad om någon försöker stämma företaget, det är nog rätt vanligt over there som mycke_nu skriver..

hade du dina aktier registrerad hos computershare.com?
Jo det stämmer, computershare heter depån i USA. Om jag hade haft aktierna registrerade i en svensk depå så hade de aldrig blivit konfiskerade, då hade den svenska depån sett till att all info gått fram till alla parter.

Det verkar som Delaware är något slags fristat för företag i USA:
http://www.aktiespararna.se/Artikel...-Pfizer-aktier/?lb=no&kampanj=pop-up-nej-tack

Här är infot från Pfizer som jag (och du) aldrig fick:
https://www.pfizer.se/brev-fran-computershare

Allt gott!
Björn

Rackarberg skrev:
Jo det stämmer, computershare heter depån i USA. Om jag hade haft aktierna registrerade i en svensk depå så hade de aldrig blivit konfiskerade, då hade den svenska depån sett till att all info gått fram till alla parter.

Det verkar som Delaware är något slags fristat för företag i USA:
[länk]

Här är infot från Pfizer som jag (och du) aldrig fick:
[länk]

precis, detta uppmärksammade jag innan utgångsdatumet men jag var 3 år för sent ute, mina hade blivit konfiskerade 3 år tidigare! tyvärr till en väldigt låg kurs, kanske var börskrasch just då :)

Allt gott!
Björn
//Tobias

äääh jag försökte kommentera mitt i din mening, men allt blev gråmarkerat... lite krångligt att skriva bra svar i detta forumet eller så äre jag som är korkad :)

Det är ju i så fall en tröst för mig då att säljkursen blev låg, då har ju tjuvarna i Delaware inte tjänat allt för mycket på mina slantar.
Jag gissar att det är många i Sverige som råkat ut för denna konfiskering, aktierna som jag hade var egentligen Pharmaciaaktier som omvandlats i något företagsuppköp. Pharmaciaaktierna kom från någon statlig utförsäljning på nittiotalet.
Förlusten var inte så kännbar för mig eftersom jag hade faktiskt glömt bort dessa aktier tills svenska skattemyndigheten plötsligt meddelade att de var sålda och att de vill ha försäljningen deklarerad, hur de fått reda på detta vet jag inte.
Men skattekontoret ligger inte på så hårt, jag har fått gott om tid för att reda upp det, de är väl glada om det blir några skatteslantar överhuvudtaget.
Har skattemyndigheten inte hört av sig till dig om försäljningen? Hur fick du reda på att aktierna var sålda?

Björn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.