Hej!
har fått egendom konfiskerad i usa och jag måste svara på en "claim form" för att ha chans att få tillbaka vad som är mitt..
men jag har lite svårt att förstå allt i det brev jag fått..
kan någon vänlig själv hjälpa mig att tolka dessa sidor som jag bifogar bilder på
jag har fotat dokumentets viktiga delar, det som inte syns är beskrivningen av min egendom som jag inte vill ska hamna på nätet
på bild 2 tex. måste man bevisa alla 3 "delarna" eller räcker det med 1 av dessa?
någon som är duktig på engelska och vill hjälpa mig lite=)
ser att forumet kastade om bild nr 1 och 2 så de är inte i ordningsföljd nu,
har fått egendom konfiskerad i usa och jag måste svara på en "claim form" för att ha chans att få tillbaka vad som är mitt..
men jag har lite svårt att förstå allt i det brev jag fått..
kan någon vänlig själv hjälpa mig att tolka dessa sidor som jag bifogar bilder på
jag har fotat dokumentets viktiga delar, det som inte syns är beskrivningen av min egendom som jag inte vill ska hamna på nätet
på bild 2 tex. måste man bevisa alla 3 "delarna" eller räcker det med 1 av dessa?
någon som är duktig på engelska och vill hjälpa mig lite=)
ser att forumet kastade om bild nr 1 och 2 så de är inte i ordningsföljd nu,
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det var inte helt lätt att tyda. På formuleringen på bild 2 så tror jag att du måste uppfylla alla 3 villkoren, men samtidigt känns de som lite motstridiga.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag håller med haavard. Är detta egendom som du vet säkert att du har haft, och vet du säkert att den är konfiskerad?
Det finns en halvkänd variant på Nigeriabrev som bygger på att en välkänd advokatfirma, eller finansbolag kontaktar dig, och hävdar att du har tillgångar att hävda.
En kollega blev uppringd på det viset. Han hade 10 år tidigare ägt en del aktier i ett bolag där borta, men sålt dem. Advokaten som ringde hävdade att just när han sålde så hade det varit en aktiesplitt så att han i själva verket ägt dubbelt så många aktier, och bara sålt hälften. Och nu ville advokaten köpa upp hans aktier, de skulle användas för att stoppa ett "fientligt uppköp", och därmed ville advokaten dessutom betala ett överpris.
Det visade sig vara bluff. Men det blev adrig klarlagt var haken fanns, alltså hur de skulle lura av honom pengar.
Det finns en halvkänd variant på Nigeriabrev som bygger på att en välkänd advokatfirma, eller finansbolag kontaktar dig, och hävdar att du har tillgångar att hävda.
En kollega blev uppringd på det viset. Han hade 10 år tidigare ägt en del aktier i ett bolag där borta, men sålt dem. Advokaten som ringde hävdade att just när han sålde så hade det varit en aktiesplitt så att han i själva verket ägt dubbelt så många aktier, och bara sålt hälften. Och nu ville advokaten köpa upp hans aktier, de skulle användas för att stoppa ett "fientligt uppköp", och därmed ville advokaten dessutom betala ett överpris.
Det visade sig vara bluff. Men det blev adrig klarlagt var haken fanns, alltså hur de skulle lura av honom pengar.
Jag brukar inte svara på sådana här frågor då jag ej kan svara säkert.
Men detta ser ut som papper där du eventuellt ska hävda arv eller liknande.
Det är omöjligt att svara då du bara visar fragment av brevet.
Men jag rekomenderar dig att ta kontakt med en advokat som arbetar med frågor mot usa.
Eftersom du bör sköta detta så snyggt som möjligt om du vill kunna åka dit igen, ifall du nu skulle befinna dig utomlands.
Minsta oegentlighet och du blir avisad redan i passkontrollen.....
Men detta ser ut som papper där du eventuellt ska hävda arv eller liknande.
Det är omöjligt att svara då du bara visar fragment av brevet.
Men jag rekomenderar dig att ta kontakt med en advokat som arbetar med frågor mot usa.
Eftersom du bör sköta detta så snyggt som möjligt om du vill kunna åka dit igen, ifall du nu skulle befinna dig utomlands.
Minsta oegentlighet och du blir avisad redan i passkontrollen.....
Det framgår ganska tydligt vad det handlar om. Mitt råd till TS är att ringa upp den berörda myndigheten och reda ut
1. Om det hela är en bluff eller ej
2. Om dom accepterar att en svensk notarie intygar handlingarna
Telefonnummer till myndigheten i fråga, jag är ganska säker på vilken det är, finns på nätet.
Använd Google Translate för att översätta texten.
1. Om det hela är en bluff eller ej
2. Om dom accepterar att en svensk notarie intygar handlingarna
Telefonnummer till myndigheten i fråga, jag är ganska säker på vilken det är, finns på nätet.
Använd Google Translate för att översätta texten.
Hej!
jag får nog köra texten i google translate för att förstå bättre
1 det är ingen bluff, det handlar om värdepapper och det var en hel del skriverier om media om detta i vintras,
2 vart står att en notarie ska intyga handlingarna och vad innebär det?
MVH/T
jag får nog köra texten i google translate för att förstå bättre
1 det är ingen bluff, det handlar om värdepapper och det var en hel del skriverier om media om detta i vintras,
2 vart står att en notarie ska intyga handlingarna och vad innebär det?
MVH/T
Det står Notary Public på sista bilden.
Jag tycker ärligt talat att om du problem med engelskan, så skall du be någon göra en ordentlig översättning innan du skriver på. Det är livsfarligt att skriva på papper som man inte förstår till fullo. Speciellt i USA där man har en förkärlek för snåriga skrivningar.
Jag tycker ärligt talat att om du problem med engelskan, så skall du be någon göra en ordentlig översättning innan du skriver på. Det är livsfarligt att skriva på papper som man inte förstår till fullo. Speciellt i USA där man har en förkärlek för snåriga skrivningar.
Brukar vara att dom gör en icke godkänd överföring, men skickar säg 100.000 "för mkt". När du ser pengarna på kontot och tror att du fått dom, betalar du tillbaka dessa 100.000, för du har ju ändå fått säg 500.000. Men inom 30dagar kommer banken upptäcka att det var en felaktig överföring, du kanske har kvar dina 500.000 på kontot, men du "gav bort" 100.000, och dessa kommer nu banken att kräva från dig.hempularen skrev:Jag håller med haavard. Är detta egendom som du vet säkert att du har haft, och vet du säkert att den är konfiskerad?
Fråga mig inte om detaljer, men jag har iallafall läst att det är ett vanligt sätt att lura folk
Ganska vanligt är att överföringen görs med en check som senare visar sig vara, falsk, stulen, eller sakna täckning. Då tar banken tillbaka pengarna. Att det tricket fungerar beror på dåliga kommunikationer mellan banker internationellt, och inte minst, nationellt i USA.
hej!
detta är inget bluff utan det är aktier i Pfizer (tidigare pharmacia här i sverige) men eftersom jag inte svarat på de brev de skickat på 3 år så har staten konfiskerat dem, frågan är bara typ vad jag måste skriva på och vad menas med notarie som ska skriva på?
detta är inget bluff utan det är aktier i Pfizer (tidigare pharmacia här i sverige) men eftersom jag inte svarat på de brev de skickat på 3 år så har staten konfiskerat dem, frågan är bara typ vad jag måste skriva på och vad menas med notarie som ska skriva på?
En notarie är en officiell person som intygar att en kopia på ett dokument är äkta och i vissa fall måste en notarie bevittna din underskrift på vissa handlingar för att du ska kunna skicka in dessa med posten. Exakt hur det går till kan variera lite med olika myndigheter och i vissa fall även lite per delstat. För ett dokument som ska skickas till tex IRS (ex en kopia på ett pass) är arbetsordningen ungefär som följande
- Sök upp lämplig notarie som har auktoritet enligt delstaten
- Styrk din egen identitet
- Visa orginalhandling och kopia (i vissa fall måste kopian göras av notarien)
- Notarien utfärdar ett giltighetsintyg som ska stämplas av notarien tillsammans med orginalhandlingen och på intyget ska dina fingeravtryck vara med. På stämpeln kommer det stå vilken notarie som har utfärdat intyget och datum-plats.
- I notariens loggbok ska utfärdandet av giltighetsintyget loggas och givetvis ska dina fingeravtryck in där med.
- Betala glatt för tjänsten
Galet system men ungefär så funkar det. Att ordna det från Sverige ibland rätt komplext i och med att notarier som funkar för dokument till statliga myndigheter inte direkt finns i varje pressbyrå
- Sök upp lämplig notarie som har auktoritet enligt delstaten
- Styrk din egen identitet
- Visa orginalhandling och kopia (i vissa fall måste kopian göras av notarien)
- Notarien utfärdar ett giltighetsintyg som ska stämplas av notarien tillsammans med orginalhandlingen och på intyget ska dina fingeravtryck vara med. På stämpeln kommer det stå vilken notarie som har utfärdat intyget och datum-plats.
- I notariens loggbok ska utfärdandet av giltighetsintyget loggas och givetvis ska dina fingeravtryck in där med.
- Betala glatt för tjänsten
Galet system men ungefär så funkar det. Att ordna det från Sverige ibland rätt komplext i och med att notarier som funkar för dokument till statliga myndigheter inte direkt finns i varje pressbyrå
De flesta banker i USA har notarieservice, vanligen gratis om man är kund. Att dom tar fingeravtryck har jag aldrig varit med om, men det kanske kan variera mellan olika delstater.
Eftersom det här verkar handla om Delaware så är det enkelt, till och med UPS har notarieservice i sina butiker där. Fast man måste ju åka dit..
Eftersom det här verkar handla om Delaware så är det enkelt, till och med UPS har notarieservice i sina butiker där. Fast man måste ju åka dit..
Med notarie avses i det här sammanhanget inte vilken banknotarie som helst, utan en officiellt sanktionerad så kallad "notarius publicus". Funktionen finns i de flesta länder över hela jorden, inklusive här i Sverige
https://lagen.nu/1981:1363
Utöver detta (eller istället för detta) finns i vissa delstater en ordning med fredsdomare. De kan till och med medla och döma i enklare tvistemål. TS motpart hänvisar till lagen i delstaten Delaware. USA:s ambassad i Stockholm kanske kan förmedla förståelse för rättsläget just där.
https://lagen.nu/1981:1363
Utöver detta (eller istället för detta) finns i vissa delstater en ordning med fredsdomare. De kan till och med medla och döma i enklare tvistemål. TS motpart hänvisar till lagen i delstaten Delaware. USA:s ambassad i Stockholm kanske kan förmedla förståelse för rättsläget just där.