Hej!
Jag jag har ett ganska litet badrum i min fjällstuga och håller på och byter ut utrustningen i detta.
Idag finns det en el-radiator på 400w som precis har gått sönder.
(Det är inga fönster i badrummet så jag tror inte att det är så stort värmebehov)

Då utrymmet är lite tight funderar jag på om det skulle fungera jag att installera en handukstork med termostat istället.
Är det någon som har erfarenhet av detta ?

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Den största modellen av Nordhems handdukstork Borgholm är på 600 W,
Och nästan gratis var den också... 😱

Alfredo Alfredo skrev:
Och nästan gratis var den också... 😱
🙄 Hmm.
Verkar ta stor plats och kosta en hel del.
Tror jag monterar ett 400w element och hänger handukar ovanför istället.
Tack för info

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fjällstugan26 skrev:
Tänk bara på att vissa element kan starta en brand om en handduk skulle råka ramla ner över det.

F fjällstugan26 skrev:
Hej!
Jag jag har ett ganska litet badrum i min fjällstuga och håller på och byter ut utrustningen i detta.
(Det är inga fönster i badrummet så jag tror inte att det är så stort värmebehov)

Då utrymmet är lite tight funderar jag på om det skulle fungera jag att installera en handukstork med termostat istället.
K
F fjällstugan26 skrev:
🙄 Hmm.
Tack för info
Titta på en modell med separat elpatron, använder två sådana men då i kombination med golvvärme.

F fjällstugan26 skrev:
Hej!

Var i precis samma situation för något år sedan. Våtrumselement var dyra och dåligt utbud. Handukstorkar fanns riktigt fina och prisvärda på Amazon.
Köpte Aquabad 100x60cm för 1400kr i dec 23 och den kostar typ samma idag.
Jag är helnöjd med kvaliteen för den pengen. Fick intrycket att lacken kanske var tunn men nu 3 år senare är den exakt lika fin som då , så inget att oroa sig för.
Fick leta lite innan jag fann en värmepatron som funkade direkt strömmen slås på. I vart fall fick jag intrycket att flera hade timer funktion och behövde knapptryck för att starta. Oklart om de skulle funka alls utan timer.
Jag kan haft fel men det var funderingarna man hade när man letade.
Den EMKE vi till slut valde har funkat perfekt. 630Kr , IP44 , 300W.
Startar på sist inställda temp så snart vi slår på strömmen i stugan.
Blir behagligt varm, inte tokhet men värmer gott och väl utrymmet under kallaste vintern. Valde ingen högre effekt då det harmonicerar bättre med stugans övriga elelement och säkringar mm.

Fyllt med glykolblandat vatten för kallställd stuga.
Temperaturinställningen på patronen funkar mer som inställning av handukstorkens effekt. Vi hade planerat separat väggmonterad termostat men den har inte kommit dit och jag tror inte vi riktigt behöver den heller.
Den kommer nog dit när vi vill lämna stugan med värmen påslagen men hittills har vi kallställt stugan.
Grå handdukstork på badrumsvägg med eldriven värmeregulator, intill en toalettstol och toalettpappershållare på ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fjällstugan26 skrev:
🙄 Hmm.
Tack för info
Den jag länkade till var bara ett exempel för att visa att det finns riktigt kraftfulla handdukstorkar. Jag valde Nordhem eftersom jag vet att de har kraftfulla torkar och det gick därför fort att hitta ett exempel. Men du behöver ju inte 600 W och kan förstås välja ett annat fabrikat.

Alfredo Alfredo skrev:
Tänk bara på att vissa element kan starta en brand om en handduk skulle råka ramla ner över det.
Jag hänger handdukarna på en utdragbar ställning som sitter fast på väggen. Handdukarna fäster jag enklast med vanliga billiga klädnypor av trä. Inget hänger dubbelt och därför torkar det snabbt.

Vi har handdukstork som enda värmekälla i ena badrummet. Jag har golvvärme också, men den är numera avslagen då handdukstorken räcker och blir över. Lite golvkallt blir det om man inte lämnar dörren lite på glänt så att luften lättare kommer in från rummet utanför.

• Gilla
fjällstugan26
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.