BirgitS
När man tvingas gå med på en ful lösning bör man få en ekonomisk kompensation.

Kolla upp länken om gammal standard och det finns också andra sidor om dörrar enligt gammal standard och på någon av dem borde det stå avståndet mellan gångjärnen.

Om firman bråkar så får man ta in en besiktningsman. BKR kan ofta skicka ut en.
 
  • Gilla
Lity
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När man tvingas gå med på en ful lösning bör man få en ekonomisk kompensation.

Kolla upp länken om gammal standard och det finns också andra sidor om dörrar enligt gammal standard och på någon av dem borde det stå avståndet mellan gångjärnen.

Om firman bråkar så får man ta in en besiktningsman. BKR kan ofta skicka ut en.
Jamen visst. Frågan är ju bara vad som är rimligt att kräva? Byggledaren har sagt till projektledaren att han inte tänker gå med på någon ersättning för att han "har tillgodosett alla våra krav". Blir intressant att se om han vågar säga det till mig också, eller om han fegar ur och låter projektledaren ta den konversationen.

Tack, ska försöka researcha lite och se vad jag hittar :).
 
Lity Lity skrev:
Hej igen... (Se tidigare trådar om badrummet)
Nu börjar det närma sig slutbesiktning av badrummet. Förra veckan satte de in rätt innerdörr till badrummet, och då märkte vi att den gick trögt. Frågade byggledaren om det när de var där för att kolla vad som kvarstår att göras, och då sa han att det berodde på lufttrycket när man stängde dörren.

När de åkt började jag fundera över vad han sagt. Ställde mig i badrummet och stängde dörren, och då snurrade fläkten när man öppnade och stängde. Kollade på dörren inifrån, och såg att det inte finns någon luftspalt, varken över eller under dörren. Skrev och frågade projektledaren om det inte borde vara tilluft i badrummet, men fick inget svar.

Idag provade mamma att duscha i badrummet för första gången för att se hur exempelvis fallet beter sig. Hon snabbduschade bara, för hon blev så stressad över hur fuktigt det blev där inne.

Fläkten gick, så det var inte det som var problemet. Är det verkligen okej med såhär mycket kondens i badrummet efter en kort, normalvarm dusch? Är till och med blött i taket (går att se ovanför handdukstorken). Det är en Fresh IQ fläkt, så den går när det är fuktigt.

Kan tilläggas att bilderna är tagna säkert 15-20 min efter dusch.

I en sån fläkt brukar det sitta ett backspjäll. Kanske den är monterad åt fel håll? Jag har själv varit med om detta och då blev det lite som du har det. Värt och enkelt att kolla.


Tomas
 
  • Gilla
Lity
  • Laddar…
K
Lity Lity skrev:
Nej inte vad vi sett iaf. Dock står dörren nästan alltid lite på glänt.
Ja jag sa åt henne att prova det nästa gång ifall hon hinner duscha en gång till innan besiktningen.
Men börja med att ändra fläkten så den alltid går på lågt varv och sen högt vid dusch. Bör sitta knappar bakom kåpan på fläkten.
 
BirgitS
Om det inte finns någon tilluft därför att dörren sluter helt tätt så lär inte fläkten göra så stor nytta.
 
  • Gilla
Lity och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte finns någon tilluft därför att dörren sluter helt tätt så lär inte fläkten göra så stor nytta.
Säg inte det, man kan låtsas att man precis landat efter en lång flygning till tropikerna, med ont i trumhinnorna pga luftfuktigheten och undertrycket...
 
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Men börja med att ändra fläkten så den alltid går på lågt varv och sen högt vid dusch. Bör sitta knappar bakom kåpan på fläkten.
Jo vi har sett i instruktionerna att det finns olika inställningar, men vi sa att vi låter det vara tills besiktningen, så får de lösa det. Den gamla fläkten gick på lysknappen och var bara igång när det var tänt, så tror dock inte att det bara är fläkten som är problemet heller...
 
K
Lity Lity skrev:
Jo vi har sett i instruktionerna att det finns olika inställningar, men vi sa att vi låter det vara tills besiktningen, så får de lösa det. Den gamla fläkten gick på lysknappen och var bara igång när det var tänt, så tror dock inte att det bara är fläkten som är problemet heller...
Det är säkert flera faktorer men den gamla fläkten kanske hade högre luftflöde än vad nuvarande har.
Dels bör den nya varva upp om man tillför fukt, sen kan det vara intressant att se om den är inställt på silent “tyst” eller ej. Dessutom finns timer på dessa fläktar, dvs hur länge ska den köra och då finns det från 5 min upp till 30 min om jag inte minns fel.
 
S
De har satt fel tröskel. En våtrumströskel ger en lagom springa i underkant automatiskt och samtidigt medger uppvik av våtrumsfolien.

Dessutom sitter fläkten på fel ställe. Den borde sitta i duschen.
 
  • Gilla
Lity
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Det är säkert flera faktorer men den gamla fläkten kanske hade högre luftflöde än vad nuvarande har.
Dels bör den nya varva upp om man tillför fukt, sen kan det vara intressant att se om den är inställt på silent “tyst” eller ej. Dessutom finns timer på dessa fläktar, dvs hur länge ska den köra och då finns det från 5 min upp till 30 min om jag inte minns fel.
Det tror jag inte heller. Den var asgammal och lät som ett jag vet inte vad, och gick typ när den kände för det. Dock fanns det luftspalt på gamla dörren nere vid golvet. Visst blev det imma på spegeln, men det rann inte längs väggarna eller blev blött i taket.
 
S sinuslinus skrev:
De har satt fel tröskel. En våtrumströskel ger en lagom springa i underkant automatiskt och samtidigt medger uppvik av våtrumsfolien.

Dessutom sitter fläkten på fel ställe. Den borde sitta i duschen.
Tror att tröskeln är korrekt? Men något med dörren är fel. Ser ut som att det kanske går att höja dörren, men vettesjutton om gångjärnen går med på det.
 
  • Trägolv vid vägg, list saknas, exponerad golvyta, byggarbetsplats eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit skjutdörr, enkel design, lodrät handtag, slät yta, synliga skenor, minimalistisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Finns det ett mellanrum under dörren sett utifrån eller går den tätt inpå den lägre delen av tröskeln?

Hur tjock är den övre delen av tröskeln?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det ett mellanrum under dörren sett utifrån eller går den tätt inpå den lägre delen av tröskeln?

Hur tjock är den övre delen av tröskeln?
Nej ingen springa nedtill utifrån. Bara typ 0,5cm upptill utifrån.

Där tröskeln är som högst är den kanske 2cm? Den sticker upp typ 1,5cm och sedan är den plattare delen av tröskeln typ 0,5cm. Eventuellt går den ner lite under golvet, så att den kanske är några millimeter tjockare totalt sett.
 
det är rätt tröskel men har hamnat lite högt upp skall vara 8mm mellan dörrblad och tröskel

du har justerbara gångjärn ser ut som du kan justera upp dörrbladet ett par mm
 
  • Gilla
Lity
  • Laddar…
S
Lity Lity skrev:
Nej ingen springa nedtill utifrån. Bara typ 0,5cm upptill utifrån.

Där tröskeln är som högst är den kanske 2cm? Den sticker upp typ 1,5cm och sedan är den plattare delen av tröskeln typ 0,5cm. Eventuellt går den ner lite under golvet, så att den kanske är några millimeter tjockare totalt sett.
Då behöver de kapa dörren i underkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.