70 438 läst ·
145 svar
70k läst
145 svar
Kompressor vill inte starta till frys (Siemens)
Okay går det mätta x2 kondensatorn med enkel multimeter med ohm jag testade på alla inställningarna 200-2000k ingen reaktion har läst andras lösningar på frys kompressorer som ej startar innan jag blev medlem ,den funkar när jag byglatredarn skrev:
Kanske skall se om jag hittar en ny x2 kondensator ändå,sökte idag på google men det är väldigt svårt å hitta,finns i USA
Dock men ca 500kr
Om du misstänker dioden så kostar den inte många kronor. Ser ut att stå på den vad det är.D Devadede skrev:Okay går det mätta x2 kondensatorn med enkel multimeter med ohm jag testade på alla inställningarna 200-2000k ingen reaktion har läst andras lösningar på frys kompressorer som ej startar innan jag blev medlem ,den funkar när jag byglat
Kanske skall se om jag hittar en ny x2 kondensator ändå,sökte idag på google men det är väldigt svårt å hitta,finns i USA
Dock men ca 500kr
Tack kollade om det fanns kontrollpaneler/ kretskortet å köpa men det verkar körtZ zica skrev:
Beställer nog den x2 du länkade till
Får ta en del i taget , är ju samma fel som
En annan medlem hade temp dioder som blinkar å kompressorn som brummar till
1 sekund
Men fungerar med bygling
Beställ dioden samtidigt. Om det är en ZY10 som det ser ut som när jag tittar närmare kostar de en krona och sen en hundring i frakt.D Devadede skrev:
Är ju inte samma kort som i tidigare inlägg så det kan ju vara andra typfel.D Devadede skrev:Hejsan har samma problem med en bosch frysskåp
Byglade kompressorn å då gick den fin fint
Tog bort x2 å lät elektriken mäta den på jobbet han sade att den va hel!
Så jag lödde dit den igen , samma fel
Upptäckte dock att kretskortet va lite bränt
På baksidan vid en liten makaper ( vid pennan)
Jag testade ” bip” testet med multimetern
Ingen kontakt
Provade på den lite större kretsen över
Där va det signal
Vände kortet å kollade de flesta samman länkade lödningarna om jag fick signal
Å de gick igenom förutom på den lilla
Kretsen eller vad det heter
Vete fasen vad det kan vara
Spruckna lödningar kan ibland vara svåra att se.
Sen de andra två runda sakerna är elektrolytkondensatorer som är typiska felkällor.
Kondensatorer ska visa oändligt (O.L) vid resistansmätning, ett kort utslag kan dock ges vilket är ok.D Devadede skrev:Okay går det mätta x2 kondensatorn med enkel multimeter med ohm jag testade på alla inställningarna 200-2000k ingen reaktion har läst andras lösningar på frys kompressorer som ej startar innan jag blev medlem ,den funkar när jag byglat
Dock men ca 500kr
Komponenter hittar du t.ex. på Electrokit (Rsonline, Farnell m.fl. vissa säljer dock inte till privatpersoner)
snaggletooth skrev:
Liten update tog med kretskortet till jobbetsnaggletooth skrev:
Så elektrikern kunde kolla de andra delarna
Elektrolytkondensatorerna ( framför spikarna)visade sig vara kass så han bytte dem
Ska bli spännade å testa när jag kommer hem annars är det internt fel på kortet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden