6 621 läst ·
78 svar
7k läst
78 svar
Komplementbostadshus, rimligt trots att man måste följa BBR?
Fast definitionen är den nuvarande användningen. Har en byggnad tagits i bruk för permanent boende så är det per definition just ett permanentbostad. Har den tagits i bruk för fritidsboende så är det en sådan fritidsbostad.C Christofe skrev:
Ett gästhus till ett bostadshus faller under PBLs kategori komplementbyggnad:
PBL:
"komplementbyggnad: en fristående byggnad som kompletterar en byggnad och inte är inredd med en självständig bostad"
Om den är inredd som en självständig bostad så är det ett komplementbostadshus. PBL igen:
"komplementbostadshus: en fristående byggnad som kompletterar ett en- eller tvåbostadshus och är inredd med en självständig bostad"
PBL:
"komplementbyggnad: en fristående byggnad som kompletterar en byggnad och inte är inredd med en självständig bostad"
Om den är inredd som en självständig bostad så är det ett komplementbostadshus. PBL igen:
"komplementbostadshus: en fristående byggnad som kompletterar ett en- eller tvåbostadshus och är inredd med en självständig bostad"
Fundering: kan det räcka med att det saknas tvättmaskin ( i en för övrigt fullt inredd gäststuga) för att det inte ska räknas som självständig bostad?Claes Sörmland skrev:
PBL:
Att tänka på att en hyresgäst har besittningsrätt om du hyr ut huset "permanent" och inte t ex 2 veckor på sommaren.
Detta pga det är ett extra bostadshus på fastigheten, dvs du bor i ett annat hus. Då ses det som vilken "hyreshus" som helst.
(Har undersökt saken pga jag är i den situationen.)
Problem och risker:
- Hyresgästen förstör huset (i olika grad).
- Hyresgästen är hotfull gentemot dig, kanske även hotar dig fysiskt.
- Hyresgästen gör ditt liv mycket problematiskt på andra sätt i o m denne bor på din fastighet.
Och det är svårt eller mycket svårt att bli av med denne. Och om det trots allt går kan det ta år.
Detta pga det är ett extra bostadshus på fastigheten, dvs du bor i ett annat hus. Då ses det som vilken "hyreshus" som helst.
(Har undersökt saken pga jag är i den situationen.)
Problem och risker:
- Hyresgästen förstör huset (i olika grad).
- Hyresgästen är hotfull gentemot dig, kanske även hotar dig fysiskt.
- Hyresgästen gör ditt liv mycket problematiskt på andra sätt i o m denne bor på din fastighet.
Och det är svårt eller mycket svårt att bli av med denne. Och om det trots allt går kan det ta år.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nja. Enligt reglerna för privatuthyrning får inte hyresgästen besittningsrätt, så länge du bara hyr ut max ett objekt.
Nej, man kan dela tvättmöjlighet mellan olika bostadslägenheter så det räcker vanligen inte. Men det är klart, finns ingen tvättmöjlighet alls så.F fribygg skrev:
Men mitt Attefallshus som enligt bygganmälan och slutbesked är klassat som en komplementbyggnad kan ju inte bli komplementbostadshus bara för att jag inreder den så. I så fall måste jag se till att den uppfyller handikappsreglerna och klassa om den i kommunens ögon. Dvs en ny bygganmälan med nya ritningar osv.Claes Sörmland skrev:
PBL:
Efter 1 dec 2025 skiljer man i PBL på ett komplementbostadshus och en komplementbyggnad. Om du inreder byggnaden som en självständig bostad så är den enligt legaldefinitionen ett komplementbostadshus eftersom byggnaden är fristående och kompletterar ett en- eller tvåbostadshus. Detta kräver inte bygglov eller anmälan. Vilken tidigare anmälan du har gjort för byggnadens uppförande spelar ingen roll, det är historia.L Lennart 57 skrev:Men mitt Attefallshus som enligt bygganmälan och slutbesked är klassat som en komplementbyggnad kan ju inte bli komplementbostadshus bara för att jag inreder den så. I så fall måste jag se till att den uppfyller handikappsreglerna och klassa om den i kommunens ögon. Dvs en ny bygganmälan med nya ritningar osv.
Men betyder det att man inte längre behöver bry sig om handikappanpassning av bostaden? Dvs om ingen bygganmälan krävs så är det ju heller ingen kontroll....Claes Sörmland skrev:
Efter 1 dec 2025 skiljer man i PBL på ett komplementbostadshus och en komplementbyggnad. Om du inreder byggnaden som en självständig bostad så är den enligt legaldefinitionen ett komplementbostadshus eftersom byggnaden är fristående och kompletterar ett en- eller tvåbostadshus. Detta kräver inte bygglov eller anmälan. Vilken tidigare anmälan du har gjort för byggnadens uppförande spelar ingen roll, det är historia.
Man förväntas ju följa byggreglerna oavsett anmälan eller inte. Jag kan inte tillgänglighetskraven för komplementbostadshus i detalj men samma regler gäller väl även om du bygger en enkel vedbod eller ett förråd som komplementbyggnad. Det är bara att ingen bryr sig.L Lennart 57 skrev:
Jag å min sida tycker att det vore helt orimligt om samhället ställde tillgänglighetskrav på min nya vedbod vid fritidsstugan eller på trädgårdsförådet på en privatägd kolonilott eller på min sjöbod eller grannens båtskjul av byggställning och pressenning.Claes Sörmland skrev: