L Liljeros skrev:
Även med en minimal höjd på bjälklag så får man inte på långa vägar ståhöjd på loftet. Bygghöjden är max 4m.
Är det inte ändrat till 4,5?

• Gilla
useless
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte ändrat till 4,5?
4,0 inom detaljplan och 4,5 utanför
Text om bygglovskrav för komplementbyggnader med fokus på taknockshöjd inom och utanför detaljplan. Röd markering på höjdkraven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har inga problem att förstå att man vill hålla nere takhöjden (om man inte är lång) det bör ju räcka med 215cm på bottenplan om man vill använda en standard dörr och det ger ju flera dm högre höjd på loftet/ övervåningen
Jag förstår att man vill ha låg takhöjd men de gamla reglerna om 2,4 m hade en finess nämligen att det var en bra höjd att den varma, dåliga luften hamnade ovanför där de flesta lever, dvs under 2 m. Bygger man 2,15 är den dåliga luften nere på ca 1,6 m.
Den nya PBLen har numera mestadels funktionskrav dvs inga mått utan det är upp till byggherren att redovisa att man klarar luftomsättningen på tex 2,15. Det kan man om man använder till och frånluftsventilation.

FreQa FreQa skrev:
4,0 inom detaljplan och 4,5 utanför
[bild]
Å ska man bygga 50m2 "Attefallare" kan man ju utgå från att det är utom detaljplan och 4,5 m höjd

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S Sophia_1999 skrev:
Hej alla kunniga!

Jag går i tankar att bygga ett komplementbostadshus på 50 m² utanför detaljplan.

När man läser på inser man att huset i princip ska uppfylla samma krav som en “riktig” villa, dvs PBL + BBR fullt ut. Bärförmåga, brand, tillgänglighet, ventilation, buller, energikrav.
Det gör att kostnaden per kvadratmeter ser ut att dra iväg rejält jämfört med vad många nog tänker när de hör “50 kvm attefallsliknande bostad” och jag funderar nu på om det är bäst att skrota planerna helt och hållet då det inte är ekonomiskt försvarbart?

Min fundering är:
Är det någon här som faktiskt byggt ett komplementbostadshus runt 30–50 m² som permanentbostad?

Hur upplevde ni kravnivån i praktiken (brand, tillgänglighet, energi, ventilation)? Blev det som en “kompakt villa” med full kravbild, eller gick det att göra rimliga anpassningar?

Tycker ni att det är ekonomiskt försvarbart att bygga så litet när kraven i stort sett är desamma som för ett större hus?

Finns det några lagliga “kryphål” eller smarta upplägg jag missar, eller är det helt enkelt bara att acceptera full nivå?

Min känsla just nu är att lagstiftaren velat stimulera byggande/konjunktur genom lovfrihet, men att den tekniska kravbilden i praktiken gör små komplementbostadshus betydligt dyrare än många tror.

Är det någon som ser det annorlunda eller har erfarenhet som nyanserar bilden?

Ser fram emot att höra hur ni andra resonerat!
Nu är det länge sedan men jag fick svaret att du får bo var du vill, du behöver ju inte bygga om ett fritidshus om du flyttar dit permanent mer än att du kan tvingas att ha VA

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Sophia_1999 skrev:
Tack för att du delar med dig, värdefullt att höra. Precis, ett gästhus och att slippa fulla permanentbostadsregler är ju det mest attraktiva. Det som oroar mig lite är just om kommunen vid någon tillsyn skulle bedöma att huset är “inrett som självständig bostad” och därmed börja kravställa åtgärder som om det vore ett komplementbostadshus.
Troligen finns det inget som säger att du inte får ha kök toa mm i ett gästhus. (Skriver troligen , eftersom det kanske kan skilja från kommun till kommun)
-
Men om de sker en besiktning så är det när du anmäler att det är färdig byggt.
Du kan ju om det skulle vara så, bygga köket efter en ev besiktning.

K kortis skrev:
Nu är det länge sedan men jag fick svaret att du får bo var du vill, du behöver ju inte bygga om ett fritidshus om du flyttar dit permanent mer än att du kan tvingas att ha VA
Inte kan man väl tvingas ha VA för att man bosätter sig i fritidshuset?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
S Sophia_1999 skrev:
Tack för att du delar med dig, värdefullt att höra. Precis, ett gästhus och att slippa fulla permanentbostadsregler är ju det mest attraktiva.
Mycket skrivs här om takhöjder å loft.
Med 50kvm så är det kanske inte aktuellt, men vill ni ha loft, så kan ni gräva ner huset en halv meter, så det blir ett eller två steg ner i entrén. Då tjänar man lagom mycket i inner höjd.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte kan man väl tvingas ha VA för att man bosätter sig i fritidshuset?
Jag fick svaret för några år sedan att man var tvungen att ha avfallslösning ex trekammarbrunn, gick inte att fortsätta med utedasset. Nu kollade jag inte vidare hur det stämde för jag ville bara komma runt hela problemet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag fick svaret för några år sedan att man var tvungen att ha avfallslösning ex trekammarbrunn, gick inte att fortsätta med utedasset. Nu kollade jag inte vidare hur det stämde för jag ville bara komma runt hela problemet.
Jag kan inte tänka mig att det finns lagkrav på VA om man bosätter sig i ett bef fritidshus som saknar indraget vatten och el, utedass har fungerat utmärkt i alla tider och disken och hygienen kan man sköta i balja om man så önskar.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag kan inte tänka mig att det finns lagkrav på VA om man bosätter sig i ett bef fritidshus som saknar indraget vatten och el, utedass har fungerat utmärkt i alla tider och disken och hygienen kan man sköta i balja om man så önskar.
Det är inte förbjudet med utedass men det kräver tillstånd och du måste redogöra för hur du ska ta om hand skiten och i vissa kommuner är det förbjudet vad jag förstår.
Själv tömmer jag mitt utedass i en grop i skogen.

L
Jag byggde ett Attefallshus som komplementbyggnad (gästhus) eftersom min tomt var svår att anpassa för handikappade. Fördelen är då bla att jag inte heller behövde ha ett handikappanpassat badrum vilket hade tagit stor plats. I beskedet från byggnadsnämnden står det då tydligt att det inte är godkänt för permanentboende. Men jag tror att ett av huvudskälen är att kommunen vill inte i framtiden riskera att behöva betala bidrag för att handikappsanpassa din bostad om du råkar ut för något. Om du sen hyr ut den som bostad har jag svårt att förstå varför de skulle bry sig om.

• Gilla
Christofe och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är inte förbjudet med utedass men det kräver tillstånd och du måste redogöra för hur du ska ta om hand skiten och i vissa kommuner är det förbjudet vad jag förstår.
Själv tömmer jag mitt utedass i en grop i skogen.
Det är nog inte omöjligt att en kommun kräver godkänd latrinkompost för efter kopostering efter TC men inte kan man begära VA om man inte har vatten.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
S Sophia_1999 skrev:
Japp

[bild]
Nu vet jag inte om det är applicerbart i ditt fall, men jag tolkar den texten som att OM man bygger om ett fritidshus, för permanentboende, så gäller reglerna för permanentboende: "Det är dock inte kraven som gäller vid uppförande av en ny byggnad som gäller utan reglerna för ändring av byggnad"

Som jag har tolkat det så kan man inte hindra någon från att flytta in i sin sommarstuga, och jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna ställa så långtgående krav som en ombyggnad av befintligt hus heller.
Och vad händer om man redan bor i huset när tillsyn sker: Skall man tvingas flytta då (kan myndigheterna kräva tvångsflytt även om ingen akut fara föreligger !?)

Om det finns en sådan teoretisk möjlighet så är det isf bara för att hindra att man bygger ett nytt hus utanför reglerna och sen omedelbart flyttar in permanent...

Men i ditt fall hade jag byggt en gäststuga...sen om ngn bor där permanent så är det ett senare problem, som sagt; hyrs det inte ut till utomstående kommer det aldrig bli ett problem.

L Lennart 57 skrev:
Men jag tror att ett av huvudskälen är att kommunen vill inte i framtiden riskera att behöva betala bidrag för att handikappsanpassa din bostad
Jag tror att du har huvudet på spiken, kommunen är främst ute efter definitionen.
Där permanent boende kan ställa krav på kommunen. Men ett hus som definieras som gästhus/fritidshus inte innebär några framtida krav på kommunen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.