4 781 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Kompenseringskrav p.g.a. påstådda fel efter försäljning av BR.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Avloppsledning och golvbrunn (dvs själva installationen) hör till Brf's ansvar (underhållsansvar). Innebörden av underhållsansvaret är att den ansvarige, dels skall vidta de reparationer och underhållsåtgärder som behövs, dels svara för kostnaderna för åtgärderna. Detta gäller oavsett om skadan uppstått genom eget eller annans (ditt eller din hantverkares) vållande eller genom olyckshändelse.
Vidare, eftersom du (eller din hantverkare) inte gjort det arbete (den felaktiga installationen) som ersättningskravet gäller, vilket är helt korrekt då det faller på Brf's ansvar, har köparen helt enkelt vänt sig till fel part.
Din köpare bör därför vända sig till Brf med ev ersättningskrav. Om sedan Brf anser att du bör krävas på ersättning får dom ta det separat med dig. Det verkar dock osannorlikt att Brf skulle göra detta.
Vidare, eftersom du (eller din hantverkare) inte gjort det arbete (den felaktiga installationen) som ersättningskravet gäller, vilket är helt korrekt då det faller på Brf's ansvar, har köparen helt enkelt vänt sig till fel part.
Din köpare bör därför vända sig till Brf med ev ersättningskrav. Om sedan Brf anser att du bör krävas på ersättning får dom ta det separat med dig. Det verkar dock osannorlikt att Brf skulle göra detta.
Är det så? Har försökt att hitta något svart på vitt om detta, men det har varit svårt. Jag vet att stammarna är BRFs' ansvar men dethär med röret till stammen känns verkligen "på gränsen" om man får säga så.
Kolla upp det där ordentligt för det händer att en BRF kan skriva ifrån sig visst ansvar på vissa saker i sina stadgar.
Vår förening försökte med konstycket i sin först utlaga av nya stadgar till godkännande få till det att stigarna till respektive lägenhet var lägenhetsägarens ansvar och genom formuleringen i stadgarna skulle det innebära tex att om jag skulle skruva upp en hatthylla under min central och därmed borra i stigaren till våningen ovan så skulle den boende få stå för byte av stigare. Sen var det lite annat dom försökte komma undan med genom att lägga över ansvar på de boende gällande dolda saker som el och rör. Men tänk också på att stadgarna aldrig kan överträffa lagen.
Vår förening försökte med konstycket i sin först utlaga av nya stadgar till godkännande få till det att stigarna till respektive lägenhet var lägenhetsägarens ansvar och genom formuleringen i stadgarna skulle det innebära tex att om jag skulle skruva upp en hatthylla under min central och därmed borra i stigaren till våningen ovan så skulle den boende få stå för byte av stigare. Sen var det lite annat dom försökte komma undan med genom att lägga över ansvar på de boende gällande dolda saker som el och rör. Men tänk också på att stadgarna aldrig kan överträffa lagen.
Men ärligt, dom gör om hela badrummet? Vad är problemet? Vilka merkostnader ger dom påstådda felen skulle jag fråga?
Be dom skriva ner vad som är fel, om dom vill att du åtgärdar något, eller hur det påverkar renoveringen kostnadsmässigt.
Är det skitpengar, betala.
Anser du felen ligga på köparens undersökningsplikt eller är det fel som DU inte kan kontrollera nu i efterhand, betala ingenting.
Är det fantasisummor, kontakta en jurist.
Be dom skriva ner vad som är fel, om dom vill att du åtgärdar något, eller hur det påverkar renoveringen kostnadsmässigt.
Är det skitpengar, betala.
Anser du felen ligga på köparens undersökningsplikt eller är det fel som DU inte kan kontrollera nu i efterhand, betala ingenting.
Är det fantasisummor, kontakta en jurist.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Man hittar massor av kommentarer kring ansvarsfördelningen om man söker på "bostadsrättsföreningens ansvar". Stadgarna i olika Brf kan ju skilja sig men i stort sett följer dom en standardmall, se tex:
http://bostad.skanska.se/rdn_files/Brf material/Brf_vem_ansvarar_webb_071025.pdf
http://hotpot.se/hsb-ansvar-brf-brh.htm
http://www.brfjvag.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=12&Itemid=12
http://www.bukten1.se/ansvar.html
Scrolla ner i dokumenten till matriserna med ansvarsfördelning. Man kan väl iofs tolka skrivningarna på olika sätt men jag tycker nog att en rimlig tolkning att avloppsrör dolda i golv normalt är Brf's ansvar. Hur det ser ut i just din fd. förening måste du nog kolla själv.
http://bostad.skanska.se/rdn_files/Brf material/Brf_vem_ansvarar_webb_071025.pdf
http://hotpot.se/hsb-ansvar-brf-brh.htm
http://www.brfjvag.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=12&Itemid=12
http://www.bukten1.se/ansvar.html
Scrolla ner i dokumenten till matriserna med ansvarsfördelning. Man kan väl iofs tolka skrivningarna på olika sätt men jag tycker nog att en rimlig tolkning att avloppsrör dolda i golv normalt är Brf's ansvar. Hur det ser ut i just din fd. förening måste du nog kolla själv.
Undrar smått vad köparna gör om TS bara bestrider allt?
Att det saknas JFB skulle upptäckts vid besiktningen och om köparna uppenbarligen inte själva är kompetenta att hitta det felet så har de inte uppfyllt undersökningsplikten.
Det med golvbrunnen lutar jag med åt att det är BRF's ansvar.
/Kent
Att det saknas JFB skulle upptäckts vid besiktningen och om köparna uppenbarligen inte själva är kompetenta att hitta det felet så har de inte uppfyllt undersökningsplikten.
Det med golvbrunnen lutar jag med åt att det är BRF's ansvar.
/Kent
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Precis min åsikt. Bestrid alla krav. Det funkar fint. Ingen går till domstol för en rörklämma och en Jfb och kravet är för övrigt riktat till fel part resp faller under underökningsplikten.snickarboden skrev:
Börjar man be om listor på fel och vad det kostar att fixa är man inne på en riskabel väg där köparen lätt ser detta som ett erkännande av ersättningskravet och i värsta fall dyker fler krav upp.
Nej, bestrid bara, vänligt men bestämt.
Vad jag menar Thomas är att påpekanden från köparna känns aningen luddiga. Vad menar man är fel och vad menar man att detta kostar? Att be om ett tydligt påpekande om påstådda brister menar jag snarare handlar om att säljaren måste få ta ställning till det.Thomas59 skrev:
När detta är klargjort kan man naturligtvis bestrida kraven, ändå. Att det skulle kunna tolkas som ett erkännande håller jag inte med om.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag förstår precis vad du menar men att ge motparten "processhjälp" är helt onödigt och ger faktiskt ofta motpartern en känsla av att man medger kraven, helt eller delvis.HusByggarTomten skrev:Vad jag menar Thomas är att påpekanden från köparna känns aningen luddiga. Vad menar man är fel och vad menar man att detta kostar? Att be om ett tydligt påpekande om påstådda brister menar jag snarare handlar om att säljaren måste få ta ställning till det.
När detta är klargjort kan man naturligtvis bestrida kraven, ändå. Att det skulle kunna tolkas som ett erkännande håller jag inte med om.
Det räcker att meddela att man "på de grunder som köparen (motparten) angivit" bestrider kravet i sin helhet eller i delar (om man medger vissa delar av kravet) om man så vill. Alt kan man, om så är fallet, bestrida kravet pga säljaren inte alls angivit någon (laglig, rättslig eller avtalsmässig) grund för sitt krav. Sen är det upp till köparen att lista ut hur han/hon ev ska driva saken vidare. Vill motparten ha tips om hur man formulerar grunderna för kravet, driver saken eller hur man preciserar kravet får motparten kanske vända sig till en advokat.
Det är ju lite olämpligt att säljaren, som är motpart, processleder köparen.
Går köparen då vidare och preciserar sitt krav finns det, även om kravet i sig kan ha varit legitimt, ett flertal andra grunder som säljaren kan åberopa för ett bestridande. Tex att säljaren inte givits möjlighet att undersöka eller avhjälpa felet osv.
Fan vet... Deras snickare var på semester sist jag hörde från dem... Men det var ju ett tag sedan. De skulle återkomma med en specificering av vilka kostnader de kräver och för vad, vilket jag trodde skulle ske ganska omgående, men icke.
Efter att ha talat med en jurist om saken, håller jag nog fast vid hur jag tänkte tidigare. Juristen tyckte väl i princip att jag borde bekosta dem en jordfelsbrytare eftersom detta egentligen skall ingå när man köper ett så nyrenoverat badrum. Å andra sidan trodde han att detta föll inom köparens undersökningsplikt men han tyckte väl - liksom jag - att när det handlar om 2-3000 kr kan man lika gärna vara tillmötesgående. Vad gäller avloppsröret var han inne på att detta högst troligen är Brf:s ansvar. Här tyckte han ändå att jag kunde gå med på en mindre summa för att visa "good will"... Själv är jag nog inte så sugen på att visa någon "good will" för att de tycker att jag bidrar med pengar till deras renovering.
Efter att ha talat med en jurist om saken, håller jag nog fast vid hur jag tänkte tidigare. Juristen tyckte väl i princip att jag borde bekosta dem en jordfelsbrytare eftersom detta egentligen skall ingå när man köper ett så nyrenoverat badrum. Å andra sidan trodde han att detta föll inom köparens undersökningsplikt men han tyckte väl - liksom jag - att när det handlar om 2-3000 kr kan man lika gärna vara tillmötesgående. Vad gäller avloppsröret var han inne på att detta högst troligen är Brf:s ansvar. Här tyckte han ändå att jag kunde gå med på en mindre summa för att visa "good will"... Själv är jag nog inte så sugen på att visa någon "good will" för att de tycker att jag bidrar med pengar till deras renovering.
Varför vara snäll?
JFB anser jag ligger under köparens undersökningsplikt.... Det är väldigt lätt att se om det finns det eller inte! Och vill du nu vara snäll och installera jfb tycker jag att din snickare borde bekosta det, då han "lurade" dig att det inte behövdes....
JFB anser jag ligger under köparens undersökningsplikt.... Det är väldigt lätt att se om det finns det eller inte! Och vill du nu vara snäll och installera jfb tycker jag att din snickare borde bekosta det, då han "lurade" dig att det inte behövdes....
Jag tycker det låter som att deras hantverkare eldar på dom för att ställa sig själva i bättre dager, och jag betvivlar att de har lust/ork att driva på det hela så långt självmant. Du borde sidsteppa deras hantverkare, prata med dom direkt. Nämn jordfelsbrytare, undersökningsplikt, kompensation för den goda sakens skull (om du nu är den snälla typen), stammar, brf's åtagande, inte låtit dig se det, ingen skada skedd, förstår om de är upprörda, inget du kunde göra, har ju ändå inte drabbat någon, du kan inte göra så mycket..
Fyll ut mellan termerna som du önskar
Fyll ut mellan termerna som du önskar
Men om du betalar ut någon kompensation, se till att du får ett avtal, där det står att allt mellan er är slutreglerat, dvs. att de inte kan rikta några nya krav mot dig, oavsett vilket felet är, om det är fel i sovrummet eller köket, så är det inte längre ditt problem