Skall installera ftx i garaget, har köpt in ett Metro Air r200 till detta.

Har jag lämpliga placeringar enligt ritning? Övervåning blir ju bara förvaring men placerar frånluft samt tilluft på samma ställe som nedervåning.

Såg i en annan tråd att frånluften var neddragen till golvet är det att föredra/nödvändigt?

VIlka flöden skall jag sikta på?

• Handritad skiss på FTX-system i garage, visar placering av tilluft och frånluft, luft-luft värmepump samt trapp till övervåning. Mått och flöden noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går jag efter regeln att luften skall vara utbytt varannan timme får jag flödena 15l/s nedervåning och 6.25l/s övervåning. Detta är gott och väl tilltaget för ett garage antar jag men finns det någon vinning i att sänka flödena? Kan det skapa problem i aggregatet om flödena blir för låga ?

Luft värme pumpen kommer vara inställd på 16 grader.

Det är väl bra att följa några riktlinjer även om det är ett garage
Du behöver då tilluft o frånluft på övervåning också alternativt tilluft nedervåning och frånluft övervåning.

Räknar man ihop ytan så skulle flödet om det var ett boende hamna på min 83 l/s. Men antar att ingen vistas där nån längre tid.

Men om det skall utföras arbeten i garaget ex svets etc. så bör man ta höjd för det. Krav finns om det är en yrkesverksamhet/arbetsplats inte annars.

Återvinningen med ftx kommer att vara klart minimal med så låg rumstemp som 16 grader. Undrar om det ena är värt kostnaden.

Redigerat:
Tilluft och frånluft övervåning hamnar i samma hörn som nedervåning, 1 tilluft samt 1 frånluft per våning.

Får inte ihop din ekvation med 82l/s. Kan du förklara den. Det borde väl motsvara 248m2?

Då övervåningen går i 45 grader så har jag räknat med volym , 45m3 övervåning och 108m3 nedervåning totalt 153m3 att vädra ut på 2 timmar. 153 000 liter delat med 7200 sekunder (2 timmar)= 21.25liter i sekunden. Eller tänker jag knasigt någonstans?

Eventuell svetsning slipning kommer ske i sån ringa omfattning att det sker utomhus.

Angående ekonomin så bortser vi från installations kostnader och tar endast drift i beaktning.

S sunkann skrev:
Tilluft och frånluft övervåning hamnar i samma hörn som nedervåning, 1 tilluft samt 1 frånluft per våning.

Får inte ihop din ekvation med 82l/s. Kan du förklara den. Det borde väl motsvara 248m2?

Då övervåningen går i 45 grader så har jag räknat med volym , 45m3 övervåning och 108m3 nedervåning totalt 153m3 att vädra ut på 2 timmar. 153 000 liter delat med 7200 sekunder (2 timmar)= 21.25liter i sekunden. Eller tänker jag knasigt någonstans?

Eventuell svetsning slipning kommer ske i sån ringa omfattning att det sker utomhus.

Angående ekonomin så bortser vi från installations kostnader och tar endast drift i beaktning.
Aha, du skrev m3 o inte m2 det förklarar saken. Annars brukar man köra m2 x 0.35 som ger flödet l/s. tänkte väl i drift mest.

Redigerat:
Trodde det fanns pengar att spara med återvinning i garaget men börjar tro det kostar istället.

Nu blir det äpplen vs päron med grovhuggna siffror,

Om jag jämför med en fuktstyrd paxfläkt med 10l/s grundflöde, 0 grader ute temp, 16 grader inne, elpris på 2.5kr kwh, cop 3 på värmepump och 80% återvinning sparar jag 91kr i månaden. Lägger man in den högre driftkostnaden för ftx kontra paxfläkt blir det nog en förlust affär.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.