37 272 läst ·
195 svar
37k läst
195 svar
Kompensation för felplacerat avlopp
ja TS mät verkliga innermåtten från klädkammaren till dörren 1 sedan dörröppningen ska vara 900mm samt vid duschkabinen 2.
Det verkar som de satt väggarna fel till badrummet och trixat med dörren det går bara korta väggen vid toastolen då duschkabinen 900mm? inte går att rucka på..
Det är därför toastolen hamnar fel avloppet sitter kanske lite fel också men stosen borde tagit detta om inte dörren satt fel
Det verkar som de satt väggarna fel till badrummet och trixat med dörren det går bara korta väggen vid toastolen då duschkabinen 900mm? inte går att rucka på..
Det är därför toastolen hamnar fel avloppet sitter kanske lite fel också men stosen borde tagit detta om inte dörren satt fel
Jag har försökt mäta i Photoshop, både ritning och fotografiet med toastolen. Ritningen säger 70 cm och det verkar stämma med fotot om det är Exxactströmbrytare på väggen. Kan var missvisande att mäta på foto så mätning av TS är bättre givetvis.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tyvärr så skulle du aldrig få det flyttat. Avvikelsen/felet är för liten för att rättfärdiga kostnaden ur juridisk synpunkt.Marlen Eskilsson skrev:Det kanske är vinkeln bilden är tagen i, men jag tycker att det ser heltokigt ut. Sådär kan de väl inte förvänta sig att man ska acceptera att ett nybyggt badrum ser ut? Jag hade nog inte gett med mig förrän de flyttade in toaletten, om bilden är rättvisande. Tänk på att ni ska leva med det varje gång ni går in på toaletten.
Men monteringen är inte snygg.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
I vilken bransch skulle du få betala 100.000:-för något som är ett mindre estetiskt fel?pbol skrev:
Fortfarande inte snyggt gjort, men händer tyvärr om man inte är noggrann med mätningen.
Vi fick 100.000 i avdrag på fakturan, som var 287.000, på våra fönsterväggar som går från golv till tak. De blev 20mm för höga vilket innebar att det skulle se heltokigt ut med massiva trägolv som då skulle gå upp en bit på karmen. Nu fick vi lägga parkettgolv i stället som bara bygger 14mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Bra förhandlat! Antar att fönsterväggen var levererad i fel dimension?Hemmakatten skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tillgängligheten är nog inget problem. Bilden är nog lite missvisande.
En på Säker Vatten sa att de inte fanns några regler ang. excentriska stosar, men att det kan bli problem då det tenderar att bygga upp ett stopp med tiden eftersom stosen är som en hylla...
Jag har kollat ritningen för toalettstolen och för stosen och den finns inte utrymme för den mellan avlopp och toastol, så det lär inte bli av.
På måndag är det slutbesiktning och förhoppningsvis kommer vi fram till något då.
En på Säker Vatten sa att de inte fanns några regler ang. excentriska stosar, men att det kan bli problem då det tenderar att bygga upp ett stopp med tiden eftersom stosen är som en hylla...
Jag har kollat ritningen för toalettstolen och för stosen och den finns inte utrymme för den mellan avlopp och toastol, så det lär inte bli av.
På måndag är det slutbesiktning och förhoppningsvis kommer vi fram till något då.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Har aldrig varit med om att det inte ryms en excentrisk stos under toastolen. Men om det inte fungerar på din så ställer du krav/önskemål på att toastolen byts och en stos monteras.Krem10 skrev:Tillgängligheten är nog inget problem. Bilden är nog lite missvisande.
Men eftersom det bara är ett estetiskt fel är det svårt att få rätt juridiskt.
Skulle det bli skit på stosen så är det mycket lätt att få bort och kan inte förorsaka skada, så det kan du vara lugn för.
Autodidak1 skrev:
Haha, men då är vi ju där ändå, att TS, dvs. den drabbade, får negativa konsekvenser av detta och exempelvis inte kan välja vilken toastol han vill, bara för att arbetet är fel utfört. VARFÖR arbetet är fel utfört och VAD exakt som har hänt och VAD som är felplacerat, är ju av mindre betydelse.
Men TS har nu köpt ett hus för flera miljoner och naturligtvis skall han få det han har betalat för.
I det fall det står klart och tydligt att köparen måste acceptera dåligt utfört arbete samt olika sorters fel, utan rätt till åtgärd eller kompensation, så är det en HELT annan sak. Ja, då får man snällt gilla läget. Jag är dock GAAAAANSKA tveksam till att något sådant står i kontraktet
Om det nu är så att TS är begränsad av detta problem på ett eller annat sätt så är det enda rätta enligt mig att man antingen rättar till problemet oavsett vad det innebär för byggaren, om han så måste riva hela badrummet (hans ansvar och därmed hans problem, inte köparens) eller att TS kompenseras ekonomiskt med värdet av vad det här felet orsakar honom, så han inte förlorar ett öre på detta problem - ens i framtiden!
Den som inte håller med mig vill jag gärna ha som kunder sen, för de är väldigt lätta att ha att göra med. Man kan vara slarvig och göra fel med saker man säljer en sådan person då den tillåter problem och fel utan att kräva sin rätt. Den perfekta kunden