Martin_B
fsn skrev:
Om jag inte minns fel så fixar en stos 50mm offset. Skulle avloppet sitta så risigt som 7cm fel så skulle det resultera i 2cm sne stol. Tror det är få som kryper runt och kontrollmäter skitstolens placering om det inte uppenbart ser skitdåligt ut. Hellre 1-2cm för långt från vägg än tvärt om säger jag.

Kan du ge några realistiska exempel på moderna skapligt normala stolar som inte sväljer en stos? Det finns garanterat nån lustig retromodell men hitta nåt realistiskt som inte har offsetmäjlighet.
Inte en aning, sådant får ju kollas. Men jag personligen hade inte nöjt mig med att behöva bli begränsad i framtiden. Men det är väl bara jag det då.

Jag är ganska noggrann och petig av mig, och hade irriterat ihjäl mig på det där. Man köper ju ett nytt hus många gånger för att man vill kunna välja hur man vill ha det.
Skall någon nisse då bygga fel så man ändå inte får det som man vill? Då faller ju hela idén... då kan man hellre hålla sig till begagnade hus och då ser man dessutom vad man får innan man genomför ett köp :)

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Martin_B
Och återigen, är det ens säkert att där inte sitter en stos redan? Rimligen borde installatörerna haft såpass hjärna att de redan från början gjorde allt de kunde i sin makt för att åtminstone mildra felet så mycket som möjligt.
Eller är de halvt blinda och helt inkompetenta? Syns ju klart och tydligt att stolen är för långt ut. Installatören kan väl rimligen inte ha missat det? Han jobbar ju med sådant dagligen?

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Martin_B
Tänk liksom vad irriterande att i framtiden ha investerat i en fin uppsättning handfat, toastol etc, allt från samma märke. Något riktigt häftigt. Sen när man får hem grejerna, märker man att där inte får plats en stos, så stolen återigen hamnar för långt ut.
Blir man lite förbannad då eller, p.g.a vad den här "slarviga" entreprenören nu har ställt till med? Man är nog definitivt inte glad!
Man får välja mellan att nöja sig med det, eller sälja grejerna för halva priset på blocket då beställningen inte går att ångra (handfat redan installerat etc.) ...finns många scenarior. Och vad bryr sig entreprenören om detta?

Men får man in stolen så är problemet löst spelar ej någon roll om avloppet sitter lite fel om toaletten sitter rätt .
Men om man inte får in stolen då kan man börja prata om kompensation.

• Gilla
hushem
  • Laddar…
F
Martin_B skrev:
Inte en aning, sådant får ju kollas. Men jag personligen hade inte nöjt mig med att behöva bli begränsad i framtiden. Men det är väl bara jag det då.

Jag är ganska noggrann och petig av mig, och hade irriterat ihjäl mig på det där. Man köper ju ett nytt hus många gånger för att man vill kunna välja hur man vill ha det.
Skall någon nisse då bygga fel så man ändå inte får det som man vill? Då faller ju hela idén... då kan man hellre hålla sig till begagnade hus och då ser man dessutom vad man får innan man genomför ett köp :)
Ja, du har sagt det. Du piper och tycker ganska mycket för en som inte har en aning. "Inte en aning" är ett utryck du skulle begagnat 70 inlägg tidigare.

• Gilla
hushem och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
.... då kan man hellre hålla sig till begagnade hus och då ser man dessutom vad man får innan man genomför ett köp :)
Kollar du alltid stosarna under WC-stolarna vid besiktningen? Kan vara felaktigt placerat avloppsrör som kompenserats med excenterstos.......

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Okej grabbar.
Något att fundera på.

Är det inte RIMLIGT att anta att där redan sitter en stos som flyttar stolen så långt in mot väggen som möjligt, med tanke på att professionella installatörer har monterat den (det får vi ju också förmoda)?

Eller är det RIMLIGARE att anta att de som har monterat det, är så otroligt korkade alt. blinda, eller vad det nu kan vara, så de inte hade en tanke på att åtgärda problemet redan från början, om det nu är så enkelt att bara montera en excenterstos, även fast de arbetar med sådant här dagligen?

Vad är troligast?

Martin_B skrev:
Okej grabbar.
Något att fundera på.

Är det inte RIMLIGT att anta att där redan sitter en stos som flyttar stolen så långt in mot väggen som möjligt, med tanke på att professionella installatörer har monterat den (det får vi ju också förmoda)?

Eller är det RIMLIGARE att anta att de som har monterat det, är så otroligt korkade alt. blinda, eller vad det nu kan vara, så de inte hade en tanke på att åtgärda problemet redan från början, om det nu är så enkelt att bara montera en excenterstos, även fast de arbetar med sådant här dagligen?

Vad är troligast?
Det ts tagit upp i tråden är väl det som gäller och dom skulle försöka lösa problemet med en stos.
Där har du ditt svar.

• Gilla
hushem
  • Laddar…
Martin_B
Polos skrev:
Det ts tagit upp i tråden är väl det som gäller och dom skulle försöka lösa problemet med en stos.
Där har du ditt svar.
Det säger väl mer om vad entreprenören hoppas på att komma undan med.

Om det nu saknas stos där. Så är det så illa att installatörerna inte fattade en sådan enkel sak, ÄVEN fast de arbetar med sådana installationer dagligen. Wow. Grymma grabbar.

Men skall vi nu gå efter vad TS säger, vilket du tycker vi skall göra, så har han ju redan konstaterat att där inte får plats en stos alls, eller hur? Så då är det kört ändå.

Någon mer kommentar? :D

Martin_B
fsn skrev:
Ja, du har sagt det. Du piper och tycker ganska mycket för en som inte har en aning. "Inte en aning" är ett utryck du skulle begagnat 70 inlägg tidigare.
Jag har väl ändå rätt att tycka att man skall få åtgärdat/kompenserat fel på en produkt man har köpt, må det vara en gräsklippare eller ett helt hus. Samtidigt kan jag väl få anta att kanske inte alla toalettstolar i världen fungerar med stos? Jag kan väl inte gå och kontrollera hur alla toalettstolar är byggda. Men jag vill ändå ta upp problematiken.

Enligt TS får det ju inte ens plats med en stos i hans stol, så redan där är det ju kört.

Martin_B skrev:
Jag har väl ändå rätt att tycka att man skall få åtgärdat/kompenserat fel på en produkt man har köpt, må det vara en gräsklippare eller ett helt hus. Samtidigt kan jag väl få anta att kanske inte alla toalettstolar i världen fungerar med stos? Jag kan väl inte gå och kontrollera hur alla toalettstolar är byggda. Men jag vill ändå ta upp problematiken.

Enligt TS får det ju inte ens plats med en stos i hans stol, så redan där är det ju kört.
Nej enligt lag så har du inte det och det har tagits upp i tråden innan.
Du får tycka vad du vill .

Martin_B
Polos skrev:
Nej enligt lag så har du inte det och det har tagits upp i tråden innan.
Du får tycka vad du vill .
Har jag inte rätt att få åtgärdat/kompenserat fel på en produkt jag har köpt? :D

fsn skrev:
Eftersom jag då har en bekant som gjort exakt detta men det var då ett fel på närmare metern. Det kostade 350000kr att rätta till i entreprenörspengar.

En konsekvens blev också att golvvärmen för badrummet på ett ställe fick dras upp i en låda placerad i en vägg för skarvning för det är inte tillåtet att skarva golvvärmen utan inspektionsmöjligheter. Den lådan skall man ha möjligheter att placera med och luckan kommer att störa på nån av väggarna till badrummet. Inte heller så kul.

Jag är helt säker på att entreprenören kommer att göra allt innan dom sprätter bort klinker och kakel, tätskikt och bilar upp golvet.

Min bekant var erbjuden 20000 i kompensation. Då var konsekvensen ett helt obrukbart rum på andra sidan väggen. Den entreprenören var inte helt nöjd. Felet i det fallet berodde på revisionsfel på ritning. Rörgubben satt med en äldre ej gällande ritning på grunden.
Skröna. Finns inget som hindrar att skarva golvvärmen i betongplattan.

• Gilla
Hektor66
  • Laddar…
Martin_B
RoBo skrev:
Skröna. Finns inget som hindrar att skarva golvvärmen i betongplattan.
Reagerade också lite på det. Golvvärme är ju ett slutet system.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Man får skarva vid skada

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.