Martin_B skrev:
Skrev precis detta igår, ett par sidor bak: Inlägg

Skrev inte TS att det anmärktes på besiktningen men ingen åtgärd skulle utföras? Har för mig det. Klart, då verkar det ändå vara "godkänt" enligt regelverket så att säga, även om felet inte är inom toleranserna?

Fast det vore bra att få ett definitivt svar. ÄR det något man har laglig rätt att få åtgärdad/kompensation, eller är det godkänt ur den synpunkten?
Det här gäller väl en kontrollbesiktning?
Kommunens slutbesiktning kan väl fortfarande sätta stopp för inflyttning om WC ej uppfyller tillgänglighetskrav antar jag.

Martin_B skrev:
Skrev inte TS att det anmärktes på besiktningen men ingen åtgärd skulle utföras? Har för mig det. Klart, då verkar det ändå vara "godkänt" enligt regelverket så att säga, även om felet inte är inom toleranserna?
Jo, så uppfattade jag saken, men det är väl inte första gången i världshistorien att "sakkunskapen" försöker köra över den svagare eller mindre insatta parten och hävdar att "så är det" men i själva verket inte har så mycket på fötterna.

Det är ju inte heller första gången i världshistorien att entreprenör och besiktningsman är i maskopi antingen pga tidigare affärer eller utsikt om senare jobb i branschen.

TS bör nog gräva djupare i regelverket och ingångna avtal och syna korten ....

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
vi kan också tänka lateralt...tvärtom mao...

Det kan vara dörren som hamnat fel med 5-7 cm i förhållande till avloppet och väggar etc blir offsett dörren!
Om el och annat kan flyttas kan det vara läge flytta dörröppningen de 50mm saken gäller för framkomligheten...

Felet ligger därmed inte på den som satte avloppet utan den som satte ut väggarna o dörrhålet...är det inte tillgänglighetskrav så kan ni ju specialbeställa 85cm dörr??? med karm

Kanske redan har nämnts, men det går i nödfall att vrida muggen 45 grader in mot rummets mitt. Inte snyggaste lösningen men en ev rullstol då kanske går in.

Lustigt att hantverkare som byggde kåken inte såg att avloppet hamnade så lång ifrån väggen. Ett fel som borde ha uppmärksammats vid flera tillfällen i byggprocessen, och därmed kunde justerats innan plattsättning av badrum. Helt galet.

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Tråden växer och växer när snillen spekulerar och drar tvärsäkra omdömen och fördömer hela byggbranchen. Tänk om TS istället lade upp en måttsat ritning och även verkliga mått samt förklara om detta är ett badrum eller endast toalett utan dusch eller badkar.

Jag har länkat till TS ritning som man kan hitta på TS byggahusblogg. Den är inte måttsatt men där framgår det att det är stora badrummet som står för tillgängligheten som tråden avser.
Tar man in bilden i Photoshop och skalar den korrekt så bör väggen bredvid toaletten vara ca 70cm djup. Men det återstår att TS bekräftar det.

vanhaniemi skrev:
Jag har länkat till TS ritning som man kan hitta på TS byggahusblogg. Den är inte måttsatt men där framgår det att det är stora badrummet som står för tillgängligheten som tråden avser.
Tar man in bilden i Photoshop och skalar den korrekt så bör väggen bredvid toaletten vara ca 70cm djup. Men det återstår att TS bekräftar det.
Denna bild kan det ju inte vara. Vilket av badrummen avses i så fall?

Översiktsbild av en villa med planlösning, inkluderar flera rum såsom kök, vardagsrum och två badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ett blogginlägg som heter "som utlovat. Våra ritningar"
Klicka på TS profil så finns bloggen där.
Orkar inte fixa en länk när jag kör byggahusappen.

Martin_B skrev:
Har du kollat upp om det redan sitter en excenterstos monterad åt rätt håll? Dvs. om avloppet faktiskt är ännu mer förskjutet ut från väggen än vad man idag tror?
Såhär skrev han igår...
Krem10 skrev:
De ska försöka pula dit en excentrisk stos

Hittad. Då måste ju väggen vara felbyggd också eller har jag helt tappat ögonmåttet med tanke på bilden på sidan 1. Eller är det världens största toastol?

Ritning över entrévåning med måttangivelser, inklusive garage och flera rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Martin_B
Dizzy84 skrev:
Såhär skrev han igår...
Ja, fast det avslöjar inte ifall det redan sitter en där eller inte. Man kanske gjorde allt man kunde redan från början och satte en stos. Lite om det vet byggaren idag kanske och säger att "ja men då sätter vi dit en stos" ;)

Kan ju vara så.

Krem10 skrev:
Finns det någon källa på detta om att Säker Vatten inte tillåter excentrisk stos? Låter intressant. Vår rörmokare är auktoriserad av Säker Vatten, så han lär inte ställa upp på detta isf.
Nej det var fel du får använda stos.

Martin_B
Jag vet vad vi gör! Vi flyttar hela huset, förutom avloppet, 5,5 cm närmare toaletten!!! Så är problemet löst med mellanrum mellan vägg och toalett samt dörr och toalett och ALLT!

...så slipper de ju bila upp avloppet!

F
Skall bli intressant att höra vad TS kommer fram till här. För han skall naturligtvis kräva att dom sätter dit excenterstosen (och tvättar rent klinker golvet från silikonrester efter flytt av toastolen). Och han har naturligtvis rätt till lagstadgade krav på möjlighet för handikappanpassning.

Tills dess så är kanske allt sagt eller?

Ser ut att vara ett trevligt hus, bara synd att det inte går att bajsa utan att man får torgskräck.... :)

EDIT: Väggen ser skapligt kort ut. Vi har exakt likadan placering på vårt stora dass. Jag skall mäta vägglängd och ta samma bild som TS har laddat upp..

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.